Στην… «ουσία» του εισέρχεται προσεχώς το μεγάλο «πακέτο» των 6 σιδηροδρομικών έργων συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ που προωθεί η ΕΡΓΟΣΕ, υπό τον επικεφαλής της Χρ. Βίνη, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών, με το μοντέλο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία και κατέθεσαν νωρίτερα μέσα στη χρονιά φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος, δηλαδή οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, INTRAKAT, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ σε μεταξύ τους συνεργασίες, έλαβαν ειδοποίηση από την ΕΡΓΟΣΕ για εκκίνηση της κυρίως φάσης, δηλαδή του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Οι ίδιες πληροφορίες σημειώνουν ότι επισήμως η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου θα ξεκινήσει από την μεθεπόμενη εβδομάδα, στις αρχές Οκτωβρίου, με την προσδοκία, τουλάχιστον από πλευράς του φορέας, να «δείχνει» ολοκλήρωση του εν λόγω σταδίου σε μερικούς μήνες από τώρα, παράλληλα με την προώθηση θεμάτων χρηματοδότησης, ώστε να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές απ’ όσους ομίλους συνεχίσουν μέχρι τέλους μέσα στους πρώτους μήνες του 2023.
Βέβαια, η τήρηση η μη των γενικών χρονοδιαγραμμάτων θα φανεί στην πορεία και αναλόγως των ευρύτερων συνθηκών. Μια φορά πάντως, η διοίκηση Βίνη δείχνει ότι θέλει να προωθήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες βάσει αρχικών σχεδιασμών, ή έστω στον βαθμό που αυτό μπορεί αν συμβεί σε περιπτώσεις τόσο μεγάλων έργων και λόγω του «φρέσκου» μοντέλου του διαλόγου στα σιδηροδρομικά projects, ήδη έχει «ανάψει πράσινο φως» το Δ.Σ. για να προχωρήσουν διεργασίες, έχουν γίνει προμελέτες για τα έργα και κινήσεις στον τομέα χρηματοδότησης, προχώρησαν διαγωνισμοί για συμβούλους, κατά συνέπεια, η ΕΡΓΟΣΕ από την πλευρά της φέρεται να έχει κάνει τα περισσότερα από αυτά που απαιτούνται.
Επί της ουσίας μέσα στο φθινόπωρο ξεκινάει η «ουσία» της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η διαδικασία αυτή, η ζύμωση ανάμεσα στους ενδιαφερόμενους και την ΕΡΓΟΣΕ, όσον αφορά τον ανταγωνιστικό διάλογο, θα καταλήξει στην εκπόνηση και παρουσίαση των τελικών μελετών από πλευράς των ομίλων («πατώντας» πάνω σε προμελέτες του φορέα). Η ΕΡΓΟΣΕ με τους συμβούλους της, θα ελέγξει τις μελέτες και θα προκρίνει αυτή που θεωρεί ως βέλτιστη λύση, δίχως να αποκλείεται και συνδυασμός λύσεων και μελετών. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα διεκδικούν κατά βάση 3 κοινοπραξίες, οι ΑΒΑΞ - Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat και ΕΛΛΑΚΤΩΡ - Μυτιληναίος, και για τα 6 projects, αν και σε ένα από αυτά, το μικρότερο σε προϋπολογισμό (σύνδεση ΟΛΘ), είχαν δώσει το παρών 4 σχήματα καθώς ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Intrakat συμμετείχαν αυτόνομα. Να αναφέρουμε ότι όλοι οι προεπιλεγέντες της πρώτης διαγωνιστικής φάσης, πληρούν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την συμμετοχή τους στον Διάλογο.
Η εκπόνηση των απαιτούμενων οριστικών μελετών θα ολοκληρωθεί από τον Ανάδοχο εκάστου έργου, ο οποίος θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται ότι η συμμετοχή στο διάλογο αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη συμμετοχή των προεπιλεγέντων στο επόμενο στάδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών). Πάντως, εκκρεμεί και το θέμα της χρηματοδότησης (CEF, ΕΣΠΑ, άλλα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά «καλάθια») με τον σιδηροδρομικό φορέα να ευελπιστεί ότι οι φάκελοι χρηματοδότησης θα λάβουν προσεχώς το «οκ» των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών ώστε να «κλειδώσει» ένα ακόμα βασικό θέμα, δηλαδή τα κονδύλια, ενώ ένα μέρος τους εκτιμάται ότι είναι εξασφαλισμένο.
Με την ολοκλήρωσή των έξι κομβικών αυτών έργων, θα επιτευχθεί η αναβάθμιση του κύριου σιδηροδρομικού άξονα της χώρας, με κύρια χαρακτηριστικά τη βελτίωση της ασφάλειας, την αύξηση αξιοπιστίας του σιδηροδρόμου και κατά συνέπεια την προσέλκυση μεγαλύτερου μεταφορικού έργου, σε σχέση με τα οδικά μέσα. Θα επιτευχθεί ακόμα η διασύνδεση των βασικών λιμένων της χώρας με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα και θα ενισχυθεί η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη νοτιοανατολική Ευρώπη. Με τις μεθόδους που αξιοποιούνται, τα έργα αυτά θα είναι περιβαλλοντικά φιλικά με θετικό αποτύπωμα για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα του ανταγωνιστικού διαλόγου είναι:
- Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. ευρώ.
- Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. ευρώ.
- Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. ευρώ.
- Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Πάτρα στο τμήμα Ρίο - νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. ευρώ.
Να σημειώσουμε επίσης ότι, ως γνωστόν, πρόσφατα η ΕΡΓΟΣΕ ξεκίνησε διαγωνισμό συνολικού ύψους άνω των 202 εκατ. ευρώ για τη διαδικασία επιλογής 6 Τεχνικών Συμβούλων για τα έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, καθώς και 1 Τεχνικού Συμβούλου για τις υφιστάμενες και νέες εργολαβίες που δημοπρατούνται με την διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού.