ΑΔΜΗΕ: Εντός του έτους η μετοχική είσοδος στη διασύνδεση Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΑΔΜΗΕ: Εντός του έτους η μετοχική είσοδος στη διασύνδεση Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ
Σε προσεχές Δ.Σ. του Διαχειριστή το «πράσινο φως» της συμφωνίας με την Euroasia Interconnector (φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης), η οποία αποδέχτηκε πρόσφατα την επίσημη πρόταση του ΑΔΜΗΕ, για απόκτηση τουλάχιστον του 25%. Υπόθεση λίγων μηνών η ολοκλήρωση του due diligence, που θα ανοίξει τον δρόμο για την είσοδο του Έλληνα Διαχειριστή στον Euroasia.

Στις ράγες υλοποίησης έχει μπει η μετοχική είσοδος του ΑΔΜΗΕ στην Euroasia Interconnector, φορέα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ, με τις εκκρεμότητες που απομένουν να διευθετούνται μέσα στους λίγους επόμενους μήνες. Έτσι, έως το τέλος του έτους ο ΑΔΜΗΕ θα έχει αποκτήσει τουλάχιστον το 25% της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας, γεγονός που εκτιμάται ότι θα αποτελέσει καταλύτη για την έναρξη υλοποίησης του σκέλους Κρήτη-Κύπρος του πρότζεκτ.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ υπέβαλε στα τέλη Ιουλίου επίσημη πρόταση στον Euroasia για την απόκτηση τουλάχιστον του 25%, η οποία στο μεταξύ έχει γίνει αποδεκτή από την κυπριακή εταιρεία, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, στον χαιρετισμό του στα εγκαίνια του περιπτέρου του Διαχειριστή στην 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, μετά την αποδοχή της πρότασης από τον Euroasia, η συμφωνία των δύο πλευρών αναμένεται να εγκριθεί άμεσα από τον ΑΔΜΗΕ, σε προσεχή συνεδρίαση του Δ.Σ. του Διαχειριστή.

Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η μόνη ουσιώδης εκκρεμότητα που θα απομένει για να υλοποιηθεί το deal θα είναι η ολοκλήρωση του due diligence από τον ΑΔΜΗΕ. Κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα στο επόμενο δίμηνο, ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Υπό τον έλεγχο του ΑΔΜΗΕ η κατασκευή της διασύνδεσης

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως έχουν αναφέρει τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, η συμφωνία αφορά την απόκτηση τουλάχιστον του 25%. Επομένως, περιλαμβάνει όρους που αφήνουν «παράθυρο» ώστε τελικά ο Διαχειριστής να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερο μετοχικό «πακέτο» της κυπριακής εταιρείας.

Ακόμη πιο σημαντικό είναι όμως ότι η συμφωνία προβλέπει πως ο ΑΔΜΗΕ θα πάρει υπό τον έλεγχό του την υλοποίηση του έργου που προωθεί η κυπριακή εταιρεία. Επομένως, η οριστικοποίηση του deal αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες κατασκευής του σκέλους Κρήτη-Κύπρος, το οποίο είναι και το πιο ώριμο για ανάπτυξη από το πρότζεκτ της Euroasia.

Όπως έχει γράψει το Insider.gr, ένας βασικός λόγος είναι πως η ανάληψη του ελέγχου υλοποίησης της διασύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ θα εμπλέξει ακόμη πιο ενεργά τον Έλληνα Διαχειριστή στην κατασκευή της. Επομένως, στο έργο θα αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο η σημαντική τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει ο ΑΔΜΗΕ από το εν εξελίξει πρότζεκτ διασύνδεσης σχεδόν όλων των νησιών, στο πλαίσιο του οποίου έχει ήδη επιτευχθεί η άρση της «ενεργειακής απομόνωσης» αρκετών νησιών του Αιγαίου, όπως επίσης και η κάλυψη μέρους των αναγκών της Κρήτης από το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της «μικρής» διασύνδεσης.

Παράλληλα, η «είσοδος» του ΑΔΜΗΕ στον EuroAsia θα σημαίνει και την εισροή ενός σημαντικού ποσού στον φορέα υλοποίησης του Κρήτη-Κύπρος, ώστε να αυξηθούν τα ίδια κεφάλαια και να συμπληρωθεί μέσω τραπεζικού δανεισμού το σύνολο της απαιτούμενης χρηματοδότησης της υποδομής.

Ενεργός εμπλοκή του Διαχειριστή σε διεθνή έργα διέρχονται από τη χώρα

Υπενθυμίζεται ότι για το Κρήτη-Κύπρος έχουν διασφαλισθεί ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 657 εκατ. ευρώ, μέσω του μηχανισμού Connecting Europe Facility. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κεφάλαια που απομένουν εκτιμώνται σε 800 εκατ. ευρώ περίπου, από τα οποία το 35% θα καλυφθεί από την Ελλάδα μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων των εγχώριων καταναλωτών, όπως προβλέπει η συμφωνία διασυνοριακού επιμερισμού κόστους (CBCA) μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών των δύο κρατών.

Το Κρήτη-Κύπρος προβλέπει τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και προς τις δύο κατευθύνσεις, μέσω καλωδίων 898 χιλιομέτρων που θα ποντιστούν σε βάθος έως 3.000 μέτρων. Και τα δύο αυτά χαρακτηριστικά αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για τέτοιου είδους έργα. ΑΔΜΗΕ και EuroAsia συνεργάζονται ήδη στενά για τη διαλειτουργικότητα του έργου με το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ έχουν υπογράψει σύμβαση για τη διασφάλιση της τεχνικής και επιχειρησιακής επάρκειας της νέας διασύνδεσης.

Σημαντικό είναι επίσης ότι το τελευταίο διάστημα καταγράφεται ενισχυμένο ενδιαφέρον και από το Ισραήλ, για την υλοποίηση και του δεύτερου σκέλους του πρότζεκτ. Επομένως, δημιουργούνται πιο ευοίωνες προϋποθέσεις για την υλοποίηση στην πορεία και του Κύπρος-Ισραήλ.

Την ίδια στιγμή, η είσοδος του ΑΔΜΗΕ στο Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ σημαίνει περαιτέρω αναβάθμιση του διεθνούς ρόλου του Διαχειριστή, με τη μετοχική πλέον συμμετοχή του σε ένα από τα βασικά υπερεθνικά έργα που δρομολογούνται το τελευταίο διάστημα στην περιοχή μας και τα οποία ενισχύουν τις προοπτικές μετατροπής της Ελλάδας σε ενεργειακό hub στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Προς την ίδια κατεύθυνση, ο ΑΔΜΗΕ έχει εκφράσει ενδιαφέρον για είσοδο και στην ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Αιγύπτου και Ελλάδας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Attica Bank: Συνέχεια στο «θρίλερ» με νέους υπολογισμούς για τα κόκκινα δάνεια

Ακτοπλοΐα: Η τάση ανάκαμψης και ο «σκόπελος» των καυσίμων – Τι «δείχνει» η Attica Group για τα ελληνικά πελάγη

Ιταλία: Επικράτηση της ακροδεξιάς συμμαχίας στις εκλογές

gazzetta
gazzetta reader insider insider