Ακτοπλοΐα: Η τάση ανάκαμψης και ο «σκόπελος» των καυσίμων – Τι «δείχνει» η Attica Group για τα ελληνικά πελάγη

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ακτοπλοΐα: Η τάση ανάκαμψης και ο «σκόπελος» των καυσίμων – Τι «δείχνει» η Attica Group για τα ελληνικά πελάγη
Άνοδος του μεταφορικού έργου κατά το οκτάμηνο Ιανουάριος – Αύγουστος 2022. Πώς οι τιμές στα καύσιμα προκαλούν απόνερα. Τι αποκαλύπτουν τα μεγέθη του μεγαλύτερου εγχώριου «παίκτη» για την κατάσταση στην ακτοπλοΐα.

Κατά το οκτάμηνο Ιανουάριος – Αύγουστος 2022 το μεταφορικό έργο του ακτοπλοϊκού ομίλου Attica Group σημείωσε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες εσόδων σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Ειδικότερα, σημειώθηκε αύξηση σε ποσοστό 42,8% στους επιβάτες, 19,4% στα Ι.Χ. οχήματα και 13,6% στα φορτηγά οχήματα, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Αυτό προκύπτει από όσα αναφέρονται στη χρηματοοικονομική έκθεση 6μήνου του μεγαλύτερου εγχώριου «παίκτη» των ελληνικών θαλασσών. Και μπορεί να πρόκειται για έναν μόνο όμιλο, ωστόσο, το μέγεθός του και η παρουσία του σε γραμμές «φιλέτα» σε έναν σημαντικό βαθμό αποτυπώνει την «εικόνα» στην ακτοπλοϊκή αγορά. Όλα αυτά δε έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον μετά και τη συμφωνία για την απορρόφηση – διάσωση της επίσης ιστορικής ΑΝΕΚ.

Τον Ιούνιο και Ιούλιο του 2022 προστέθηκαν στο στόλο του Ομίλου τρία υπερσύγχρονα πλοία τύπου Aero Catamaran, και τα οποία ξεκίνησαν τα δρομολόγια τους στις γραμμές του Αργοσαρωνικού στις αρχές Αυγούστου 2022, αντικαθιστώντας παλαιότερης τεχνολογίας πλοία του Ομίλου στους συγκεκριμένους προορισμούς. Ως εκ τούτου, ο στόλος του Ομίλου με τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways» αριθμεί πλέον 33 πλοία, από τα οποία τα είκοσι (20) είναι συμβατικά επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία, τα δώδεκα (12) είναι ταχύπλοα και ένα (1) πλοίο είναι φορτηγό – οχηματαγωγό. Άρα, τα μεγέθη της Attica Group σε σημαντικό βαθμό «δείχνουν» πώς κινήθηκε ο κλάδος τους προηγούμενους μήνες.

Παρά ταύτα, η παρατεταμένη πολύ υψηλή τιμή των καυσίμων, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις, δημιουργούν νέα δεδομένα στον ναυτιλιακό κλάδο η δε αύξηση των εσόδων του γκρουπ (κατά 65%) αντισταθμίστηκε από τη σημαντική αύξηση στις τιμές των καυσίμων (αύξηση κατά 99% στη μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων που καταναλώθηκαν το α’ εξάμηνο του 2022 σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2021), με αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους. Το κόστος πωληθέντων παρουσιάζεται αυξημένο κατά 81,330 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση του κόστους καυσίμου κατά 131% λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων καθώς και των καταναλώσεων των πλοίων από την αύξηση των δρομολογίων.

Μεταφορικό έργο

Με την άρση από την Πολιτεία του μειωμένου πρωτοκόλλου μεταφοράς επιβατών στα πλοία από τα μέσα Μαρτίου του 2022, σε συνδυασμό με την φθίνουσα πορεία της πανδημίας, αυξήθηκε σημαντικά το μεταφορικό έργο του ομίλου το α’ εξάμηνο του 2022 και ανήλθε σε 2,1 εκατ. επιβάτες (1 εκατ. επιβάτες το α’ εξάμηνο του 2021), 352 χιλ. Ι.Χ. οχήματα (225 χιλ. Ι.Χ. οχήματα το α’ εξάμηνο του 2021) και 208 χιλ. φορτηγά οχήματα (180 χιλ. φορτηγά οχήματα το α’ εξάμηνο του 2021). Τα δρομολόγια των πλοίων για το α’ εξάμηνο 2022 ανήλθαν σε 6.760 (4.390 το α’ εξάμηνο του 2021).

Πιο αναλυτικά, η εξέλιξη του μεταφορικού έργου έχει ως ακολούθως:

Στους διεθνείς πλόες, το μεταφορικό έργο των πλοίων αυξήθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 90% στους επιβάτες, κατά 161% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 20% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 10% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Το μεταφορικό έργο των πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα αυξήθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 110% στους επιβάτες, κατά 48% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 14% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 59% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Το πρόβλημα των τιμών στα καύσιμα

Τα λειτουργικά έξοδα του Ομίλου το α΄ εξάμηνο 2022 ανήλθαν σε Ευρώ 211,91 εκατ. από Ευρώ 130,58 εκατ. το α΄ εξάμηνο 2021. Η αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση της τιμής των καυσίμων, με τη μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων που καταναλώθηκαν το α’ εξάμηνο του 2022 να είναι κατά 99,2% αυξημένη σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2021.

Όπως αναφέρεται, ο όμιλος, όπως το σύνολο των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας, επηρεάζεται σημαντικά από τη διακύμανση των τιμών των καυσίμων. Επισημαίνεται ότι το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων και λιπαντικών είναι με μεγάλη διαφορά το σημαντικότερο λειτουργικό κόστος, αντιπροσωπεύει δε για το α’ εξάμηνο του 2022 το 58% περίπου του κόστους πωληθέντων. Ενδεικτικά, μια μεταβολή των τιμών των καυσίμων κατά 10% για περίοδο έξι μηνών θα είχε επίδραση στα αποτελέσματα και τη καθαρή θέση του ομίλου κατά Ευρώ 12,04 εκατ. περίπου.

Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι από 1.1.2020 τέθηκε σε εφαρμογή ο πλέον πρόσφατος Κανονισμός του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισµού (International Maritime Organization) περί εκπομπών αερίων ρύπων από πλοία, ο οποίος απαιτεί το μέγιστο ποσοστό του θείου (sulphur) στα καύσιμα των πλοίων να μην ξεπερνά το 0,5%, εκτός από τα πλοία στα οποία έχει εγκατασταθεί σύστημα πλυντηρίδων καυσαερίων (scrubbers) σε οποία περίπτωση επιτρέπεται η κατανάλωση καυσίμου με περιεκτικότητα σε θείο μέχρι και 3,5%. Η τιμή των καυσίµων περιεκτικότητας σε θείο μέχρι 0,5% είναι σημαντικά υψηλότερη της τιμής των καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο 3,5% και 1% που χρησιμοποιούσε ο Όμιλος μέχρι 31.12.2019, γεγονός που έχει οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων.

H πολιτική του ομίλου αναφορικά με την αντιστάθμιση του κινδύνου των ταμειακών ροών από τη μεταβολή της τιμής του ναυτιλιακού καυσίμου είναι να καλύπτει με τα μέσα αντιστάθμισης έως το 80% των προβλεπόμενων αναγκών σε καύσιμο μέσα στη χρήση. Για το πρώτο εξάμηνο του 2022, τα συμβόλαια αντιστάθμισης τα οποία είχε ο Όμιλος ήτανε εντός τον ορίων της παραπάνω πολιτικής.

Οι αγορές

Τα πλοία του ομίλου δραστηριοποιήθηκαν, κατά το α’ εξάμηνο 2022, στις κάτωθι αγορές: α) σε Διεθνείς Πλόες, στις γραμμές Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Αγκόνα και Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Μπάρι με ενδιάμεση προσέγγιση στο λιμάνι της Κέρκυρας κατά τους θερινούς μήνες. Επιπλέον, από τον Φεβρουάριο του 2022 ο Όμιλος άρχισε να δραστηριοποιείται και στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα – Βενετία.

β) στην Ελληνική Ακτοπλοΐα, στις γραμμές: - Πειραιάς - Κυκλάδες, - Πειραιάς - Δωδεκάνησα, - Πειραιάς - Ηράκλειο Κρήτης, - Πειραιάς - Χανιά Κρήτης, - Πειραιάς – νησιά Βόρειο-Ανατολικού Αιγαίου, - Ραφήνα - Κυκλάδες, - Θεσσαλονίκη/Καβάλα - νησιά Βορείου Αιγαίου, - Πειραιάς – νησιά Σαρωνικού, - Βόλος – Σποράδες.

Ο Όμιλος συμμετέχει μαζί με τον Όμιλο ΑΝΕΚ Α.Ε. στην κοινοπραξία εσόδων «ANEK AE – ΣΟΥΠΕΡΦΑΣΤ» με σκοπό την εκτέλεση συνδυασμένων δρομολογίων στις διεθνείς γραμμές «Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα», «Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι», «Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία» καθώς και στις ακτοπλοϊκές γραμμές «Πειραιάς – Ηράκλειο» και «Πειραιάς – Χανιά». Η διάρκεια της Κοινοπραξίας είναι μέχρι 31.10.2022 και ο διακριτικός τίτλος είναι «Γραμμές Κρήτης και Αδριατικής».

Ο ανταγωνισμός

Ο όμιλος δραστηριοποιείται σε γραμμές με έντονο ανταγωνισμό ο οποίος μπορεί να ενταθεί περαιτέρω στην προσπάθεια των εταιριών να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο σε ήδη ώριμες αγορές. Οι γραμμές με έντονο ανταγωνισμό στις οποίες δραστηριοποιήθηκε ο όμιλος το α’ εξάμηνο 2022 καθώς και οι ανταγωνιστές του είναι οι εξής:

- Grimaldi Lines στους Διεθνείς Πλόες, στην Αδριατική θάλασσα,

- Anek Lines, Sea Jets, Fast Ferries και Golden Star Ferries στη γραμμή Πειραιάς- Κυκλάδες,

- Fast Ferries και Golden Star Ferries στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες,

- Minoan Lines (Grimaldi Group) στη γραμμή Πειραιάς- Κρήτη, - Sea Jets και ΑΝΕΣ FERRIES στις Σποράδες,

- Κοινοπραξία πλοίων Σαρωνικού, Aegean Flying Dolphins, ΑΝΕΣ FERRIES, Alpha Lines στον Σαρωνικό.

Ο τουρισμός

Στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού σχεδιασμού για επέκταση των δραστηριοτήτων της, η Attica Group άρχισε από το 2021 να επενδύει σε έναν συμπληρωματικό της κύριας δραστηριοποίησής της τομέα, τον ξενοδοχειακό, με στόχο την αξιοποίηση της ισχυρής δυναμικής της στον Ελληνικό τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό εξαγόρασε, μέσω 100% θυγατρικής της εταιρίας, την ιδιοκτήτρια εταιρία του ξενοδοχείου Naxos Resort Beach Hotel που βρίσκεται στον Άγιο Γεώργιο Νάξου, Στις 12.7.2022, η Εταιρία ανακοίνωσε ότι, στο πλαίσιο της διεύρυνσης της παρουσίας της στον Ελληνικό τουρισμό, συνεχίζει τη στοχευμένη δραστηριοποίηση της στον ξενοδοχειακό κλάδο μέσω της απόκτησης του ξενοδοχείου Tinos Beach. Πιο συγκεκριμένα, η Attica Blue Hospitality Μον/πη Α.Ε., 100% θυγατρική της Attica Group, εξαγόρασε την ιδιοκτήτρια εταιρία του ξενοδοχείου Tinos Beach που βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου, έναντι συνολικού τιμήματος Ευρώ 6,5 εκατ., το οποίο χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό.

Τα μεγέθη

Να θυμίσουμε ότι η Attica Group, μέλος της MIG, στο 6μηνο 2022 ανακοίνωσε ενοποιημένες Πωλήσεις Ευρώ 201,45 εκατ. (Ευρώ 122,19 εκατ. στο α΄ εξάμηνο 2021), ενοποιημένες Ζημίες προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) Ευρώ 9,61 εκατ. (Ευρώ 4,38 εκατ. στο α’ εξάμηνο 2021) και ενοποιημένες ζημιές μετά από φόρους Ευρώ 30,54 εκατ.(ζημίες Ευρώ 34,05 το α΄ εξάμηνο 2021).

Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανήλθαν σε Ευρώ 67,88 εκατ. από Ευρώ 97,36 εκατ. στις 31.12.2021. Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου ανήλθε σε Ευρώ 467,42 εκατ. έναντι Ευρώ 481,59 εκατ. την 31.12.2021.

Τα ενσώματα πάγια στοιχεία του Ομίλου ανήλθαν σε Ευρώ 684,91 εκατ. έναντι Ευρώ 673,84 εκατ. στις 31.12.2021. Τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου ανήλθαν την 30.06.2022 σε Ευρώ 344,44 εκατ. και αντιστοιχούν σε Ευρώ 1,6 ανά μετοχή της Εταιρίας. Την 30.06.2022 ο Όμιλος απασχολούσε 2.089 εργαζόμενους.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Real Estate: Η τάση στους γραφειακούς χώρους – Κεφάλαια 165 εκατ. ευρώ στο β’ τρίμηνο

Νέα projects από τη HIG στον τομέα logistics – Έρχονται επενδύσεις 250 εκατ. ευρώ

Attica Bank: Συνέχεια στο «θρίλερ» με νέους υπολογισμούς για τα κόκκινα δάνεια

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider