Η κερδοφορία του ομίλου, η οποία μάλιστα βασίζεται σε υγιείς «βάσεις», οι μεγάλες επενδύσεις που προωθεί, το ενισχυμένο χαρτοφυλάκιο σε παραχωρήσεις που αναμένεται προσεχώς να διευρυνθεί περαιτέρω (και μάλιστα να έχει μέση υπολειπόμενη «διάρκεια ζωής» περίπου 35 έτη), το ανεκτέλεστο των 4,9 δισ. ευρώ που εξασφαλίζει έργα για αρκετά ακόμα χρόνια, το ικανοποιητικό margin στην κατασκευή και το «γεμάτο ταμείο» (σχεδόν 1,1 δισ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου), οι επαναλαμβανόμενες και προβλέψιμες ταμειακές ροές αποτελούν «θεμέλια» ανάπτυξης αλλά και διατήρησης της προοπτικών του γκρουπ ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το προσεχές διάστημα.
Η πορεία ανάπτυξης και οι μέτοχοι
«Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται σε μία πορεία ισχυρής ανάπτυξης. Παρά τις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές αβεβαιότητες, ο Όμιλος παραμένει προσηλωμένος στην αναπτυξιακή του πορεία και τα βασικά πλεονεκτήματα που διαθέτει στις παραχωρήσεις, την ενέργεια και τις κατασκευές, τοποθετούν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην πρώτη γραμμή νέων ευκαιριών και επιτρέπουν τη συνέχιση των επενδύσεων δημιουργώντας αξία για την κοινωνία και τους μετόχους της», δήλωσε μεταξύ άλλων ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιώργος Περιστέρης, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου.
Ειδικά ως προς το θέμα της δημιουργίας αξίας για τους μετόχους ο κ. Περιστέρης, πήγε ένα βήμα παραπέρα προαναγγέλλοντας εμμέσως πλην σαφώς την πρόθεση του Ομίλου να ανταμείψει περαιτέρω τους μετόχους, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «τον Ιούλιο προχωρήσαμε σε πληρωμή 12 σεντ ευρώ ανά μετοχή, μια αλλαγή στη μερισματική πολιτική της εταιρείας που αναμένουμε να διατηρηθεί και να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια».
Τα ισχυρά μεγέθη
Όπως φαίνεται και σε σχετική παρουσίαση του ομίλου (και στο ΧΑ) με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων (εξάμηνο έτους), τα έσοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 6μηνο 2022 ενισχύθηκαν σε επίπεδα άνω των 1,4 δισ. ευρώ (+232,7%), τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 218 εκατ. ευρώ (+60%), Τα Κέρδη προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν σε 47,5 εκατ. έναντι 12,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο του 2021. Τα Κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες που κατανέμονται στους ιδιοκτήτες της Μητρικής διαμορφώθηκαν σε 21,3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 8,8 εκατ. ευρώ για την αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο του 2021, ενώ ο καθαρός δανεισμός ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στο πρώτο «μισό» του έτους ο όμιλος προχώρησε και σε επενδύσεις της τάξεως των 350 εκατ. ευρώ, ενώ είχε ταμειακά διαθέσιμα στο τέλος 6μήνου 1,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων, σχεδόν 700 εκατ. ευρώ αφορούν στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (τα υπόλοιπα της Τέρνα Ενεργειακής). Τόσο τα έργα όσο κυρίως οι Παραχωρήσεις (οδικά, Καστέλι, Καζίνο Ελληνικού κ.α.) είναι πλήρως χρηματοδοτημένα, κατά συνέπεια η ανάπτυξή τους θεωρείται δεδομένη και εξασφαλισμένη. Σημαντικό μέρος των EBITDA προέρχεται από τις κατασκευές (40,7 εκατ. ευρώ) και τον τομέα Παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ (με 47,7 εκατ.) που αποτελούν αθροιστικά σχεδόν το 39% των λειτουργικών κερδών (και σχεδόν 33% του τζίρου).
Μειώνεται το επιτοκιακό κόστος – Η ωρίμανση δανείων
Η Διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρουσίασε αναλυτικά τη διάρθρωση που δανεισμού, τονίζοντας πως έχει εγκαίρως εξασφαλίσει μέσω των προηγούμενων ομολογιακών εκδόσεων όλα τα κεφάλαια που απαιτούνται για τις επενδύσεις που έχει ήδη δρομολογήσει, αλλά και για ευκαιρίες που μπορεί να προκύψουν το επόμενο διάστημα. Ο όμιλος στο 6μηνο εμφάνισε συνολικό δανεισμό ύψους 2,7 δισ. ευρώ, εκ του οποίου το 60% περίπου είναι τραπεζικός. Πρέπει να σημειωθεί ότι κατά πληροφορίες το 70% του δανεισμού είναι «κλειδωμένο» (και χετζαρισμένο), κάτι που αποτελεί θετική παράμετρο σε μια περίοδο ανόδου του κόστους χρήματος, ενώ το μέσο επιτόκιο στην παρούσα φάση ανέρχεται σε 3,61%, όταν το 2019 έφτανε στο 5,3% και το 2020 στο 4,38%. Αν μάλιστα αφαιρεθεί το κόστος των swaps τότε χαμηλώνει σε επίπεδα κάτω 2,8%. Παράλληλα, η ωρίμανση δανείων γίνεται από την περίοδο 2025-2026 και μετά (έως το 2024 δεν υπάρχουν λήξεις, η πρώτη είναι το 2025 για 120 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 3,95%), με το πρώτο βασικό και σημαντικό χρονικό ορόσημο να τίθεται το 2027 με λήξη δανείων ύψους 500 εκατ. ευρώ με μέσο επιτόκιο 2,75% (το 2028 λήγουν δάνεια 300 εκατ. ευρώ με κόστος 2,3%).
Η Διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διευκρίνισε ότι πολλά από τα έργα παραχώρησης προσφέρουν ήδη μέσω των συμβατικών τους όρων προστασία από άνοδο των επιτοκίων και άρα σε συνδυασμό και με τις προαναφερθείσες πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί συνολικά για τον δανεισμό του ομίλου, δεν αναμένεται επίπτωση από ενδεχόμενη περαιτέρω αύξηση των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Το υψηλό ανεκτέλεστο και τα margins στην κατασκευή
Όπως αναφέρθηκε, η εταιρεία πλέον έχει ανεκτέλεστο σχεδόν 4,9 δισ. ευρώ (τα 2,8 δισ. ευρώ υπογεγραμμένα), αν συνυπολογίσουμε και τα προς υπογραφή έργα, ανέλαβε νέες συμβάσεις μέσα στους πρώτους μήνες του έτους (σχεδόν 600 εκατ. ευρώ) και είναι από τα γκρουπ που έχουν τη δυνατότητα χρηματοδότησης, προώθησης και ολοκλήρωσης έργων και επενδύσεων. Από το ανεκτέλεστο (υπογεγραμμένο) το 86,7% σχετίζεται με έργα στο εσωτερικό ενώ σχεδόν 60% σχετίζεται με δημόσια projects (18,8% ιδιωτικά, τα υπόλοιπα ενέργεια).
Στην κατασκευή τα έσοδα στο πρώτο εξάμηνο ξεπέρασαν τα 420 εκατ. ευρώ, το περιθώριο EBITDA ανήλθε σε 9,7% και το περιθώριο EBIT σε 7,6% (μειωμένα ελαφρώς έναντι του 2021, ωστόσο, έχει ανακύψει και σημαντική αύξηση κόστους σε υλικά, ενέργεια). Σε κάθε περίπτωση, τα περιθώρια κερδοφορίας θεωρούνται ικανοποιητικά και μπορούν να στηρίξουν τον τεχνικό τομέα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πάντως, παρατηρήθηκε μια μείωση στα διαθέσιμα του τεχνικού τομέα, από τα 335 εκατ. στα 239 εκατ. ευρώ περίπου, η οποία όμως σε μεγάλο βαθμό οφείλεται, κατά πληροφορίες, στην εποχικότητα του κλάδου. Δηλαδή, στο α’ εξάμηνο χρησιμοποιήθηκαν (αναλώθηκαν), για παράδειγμα, προκαταβολές από έργα ώστε αυτά να ξεκινήσουν που όμως θα φανούν (τα οφέλη) στην πορεία. Στον όμιλο εκτιμούν ότι η κερδοφορία, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, θα παραμείνει σε υγιή επίπεδα.
Στον τομέα των κατασκευών, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για το κόστος των υλικών, ο κ. Περιστέρης εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία της ΤΕΡΝΑ. «Η κατασκευή θα γίνει πιο κερδοφόρα τα επόμενα τρίμηνα», είπε χαρακτηριστικά.
Το «δυνατό χαρτί» των Παραχωρήσεων – Ο μακρινός ορίζοντας
Ωστόσο, μεγάλου «ατού» και μοχλός ανάπτυξης για τον όμιλο, μετά τη σταδιακή ενσωμάτωση μεγάλων νέων έργων, είναι ο τομέας Παραχωρήσεων, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεσπόζει μετά και την αναμενόμενη εκκίνηση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού (μερίδιο στην παραχώρηση 75%) στις αρχές 2023, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι (συμμετοχή 33%) και την προώθηση της επένδυσης στο Ελληνικό (IRC – Καζίνο, μερίδιο 49%, το υπόλοιπο η HardRock).
Η ρευστότητα αυτή υποστηρίζει το επενδυτικό πρόγραμμα των 6,7 δισ. ευρώ που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη με εμβληματικά έργα όπως η Εγνατία Οδός, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Θέρετρο στο Ελληνικό, το Αεροδρόμιο στο Καστέλι και η νέα υπερσύγχρονη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή, αλλά και προσφέρει μία μεγάλη δύναμη πυρός για μελλοντικές ευκαιρίες. «Είμαστε ξεκάθαροι: αυτά τα κεφάλαια βρίσκονται στον τραπεζικό μας λογαριασμό και είναι έτοιμα να διατεθούν», ανέφερε χαρακτηριστικά η Διοίκηση.
Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι το «νέο» χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει μέση διάρκεια ζωής έως και 35 ετών, καθώς πολλά projects λήγουν (η περίοδος παραχώρησης) προς το 2055-2056, όπως για παράδειγμα το αεροδρόμιο στην Κρήτη, το συγκρότημα στο Ελληνικό, η Εγνατία Οδός, το οδικό ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (λήξη παραχώρησης 2052, έχει ποσοστό 55%), το ΣΔΙΤ απορριμμάτων της Πελοποννήσου (2052), η υποπαραχώρηση του λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’, λήξη το 2062, ποσοστό 35%), ενώ εκκινούν επί της ουσίας μέσα στην προσεχή 3ετία με 4ετία.
Σύμφωνα με την παρουσίαση υπάρχουν κεφάλαια προς ανάπτυξη άνω των 470-480 εκατ. ευρώ (αν και ήδη έχει επενδυθεί το 70% των κεφαλαίων για το Καστέλι, από τα συνολικά 141 εκατ.). Επίσης, τα προηγούμενα έτη, έχουν ήδη επενδυθεί πάνω από 300 εκατ. ίδια κεφάλαια σε έργα παραχώρησης με μέση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής περίπου 25 έτη (π.χ. Ε 65 και Νέα Οδός στα οποία λήγει η παραχώρηση το 2037 – μερίδιο 100%, η Ολυμπία Οδός της οποίας η σύμβαση λήγει το 2044 – ποσοστό 17%, το ΣΔΙΤ απορριμμάτων Ηπείρου της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής το 2047 κ.α.). Ο τομέας εισέφερε έσοδα 93,9 εκατ. ευρώ στο 6μηνο και EBITDA 47,7 εκατ., με margin 50,8%. Να σημειωθεί ότι η κίνηση στις οδικές παραχωρήσεις (που συμμετέχει ο όμιλος) έχει ενισχυθεί 4% σε σχέση με το 2019 ενώ τα έσοδα από διόδια έχουν αυξηθεί κατά 5,3%.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μετά και την προσθήκη της Εγνατίας Οδού, θα διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ξεπερνώντας τα 1.500 χλμ.
Το ενδιαφέρον για την Τέρνα Ενεργειακή και οι επενδύσεις
Ο κ. Γιώργος Περιστέρης, υπερθεμάτισε για ακόμα μία φορά για τα οφέλη της καθαρής ενέργειας τόσο για τον Όμιλο όσο και για τη χώρα, ενώ ερωτηθείς για το αν υπάρχει κάποια εξέλιξη σχετικά με το εκπεφρασμένο ενδιαφέρον για την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, αρκέστηκε να επαναλάβει πως «δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο ή οριστικό για να ανακοινώσουμε αυτή τη στιγμή. Σε περίπτωση που προκύψει οποιαδήποτε ουσιαστική εξέλιξη, θα ενημερώσουμε άμεσα όπως οφείλουμε την επενδυτική κοινότητα. Σε κάθε περίπτωση, οι αποφάσεις μας λαμβάνονται πάντα με γνώμονα την ισορροπία ανάμεσα στη διατήρηση μίας στιβαρής οικονομικής θέσης και στην επίτευξη μελλοντικής ανάπτυξης».
Υπενθυμίζεται ότι η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ έχει αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη έργα συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 1,2 GW που αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία το αμέσως επόμενο διάστημα, με μέρος από αυτά να μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία ήδη από το τρέχον έτος. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου σε ΑΠΕ στοχεύει σε νέες επενδύσεις 5,9 δισ. ευρώ κατά την περίοδο 2022-2029.
Ο τομέας ηλεκτρισμού
Στον Τομέα Παραγωγής ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας συνεχίζονται οι εργασίες στον νέο Αεριοστροβιλικο Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW, τον οποίο ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ από κοινού κατασκευάζουν. Οι εργασίες του συνεχίζονται κανονικά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2024. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Σταθμού ξεκίνησε στις 31.08.2021, με την ανάθεση αυτής στην ΤΕΡΝΑ A.E., θυγατρική εταιρεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Όσον αφορά στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, η Διοίκηση ανέφερε χαρακτηριστικά: «η τρέχουσα αστάθεια της αγοράς απαιτεί συνεχή παρακολούθηση, ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε ότι το χαρτοφυλάκιο πελατών μας είναι υψηλής πιστοληπτικής ποιότητας ενώ έχουμε αναπτύξει διαδικασίες και συστήματα που μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε έγκαιρα τυχόν προβλήματα και να προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες».