Αν και ακόμα ο δρόμος είναι μακρύς μέχρι την εκπόνηση τελικών μελετών, την εξασφάλιση χρηματοδότησης και προφανώς τη δημοπράτηση των έργων, εντούτοις, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τον εποπτευόμενο φορέα της Αττικό Μετρό «βάζουν στις ράγες» τα πρώιμα στάδια για κάποιες σημαντικές επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, εκτιμώμενου συνολικού κόστους άνω των 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τις προεκτάσεις του δημοφιλούς και φιλοπεριβαλλοντικού Μέσου Μεταφοράς προς τη Γλυφάδα (Γραμμή 2), την Ηλιούπολη και την Πετρούπολη (αυτές οι δύο είναι επεκτάσεις της Γραμμής 4), το Ίδρυμα Στ. Νιάρχος (Γραμμή 1 του Ηλεκτρικού).
Βέβαια, όπως είναι λογικό τα «φώτα της δημοσιότητας πέφτουν» στην επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, με την παράδοση σε λειτουργία των 3 τελευταίων σταθμών να αναμένεται την επόμενη εβδομάδα (εκκρεμούν ανακοινώσεις για ημερομηνία λειτουργίας και εγκαίνια), στην προώθηση των έργων στη Θεσσαλονίκη και δευτερευόντως στην αναμενόμενη δημοπράτηση της επέκτασης προς Ίλιον (ίσως και εντός του 2022), ωστόσο, η πρόθεση των αρμοδίων να ωριμάσουν κάποιες διαδικασίες είναι δεδομένη. Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Καραγιάννης, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό, έως το τέλος του 2022 θα προκηρυχθεί και το έργο της επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον για να ακολουθήσουν σε επόμενη φάση, οι επεκτάσεις προς Μενίδι και Ζεφύρι.
«Μπαίνουν» στο τομεακό πρόγραμμα 4 επεκτάσεις
Έτσι, το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών, με απόφαση του υπουργού Κ. Καραμανλή, ενέταξε στο «ΤΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 2021-2025» (τομεακό πρόγραμμα) τις πράξεις για: τη διενέργεια προκαταρκτικών μελετών και προμελετών για το τμήμα της Γραμμής 2 «Ελληνικό - Γλυφάδα», τις προκαταρκτικές μελέτες για τη σύνδεση της Γραμμής 1 με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την προμελέτη της Γραμμής 4 για το τμήμα « Ευαγγελισμός - Πάρκο Ανδρέας Λεντάκης» και τις προκαταρκτικές μελέτες και προμελέτη Γραμμής 4 για το τμήμα «Άλσος Βεϊκου - Πετρούπολη». Οι πράξεις χρηματοδοτούνται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), έχουν συνολικό κόστος 10,6 εκατ. ευρώ και εκκινούν στα μέσα με τέλη 2023 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος 2025.
Για το τμήμα « Ευαγγελισμός - Πάρκο "Ανδρέας Λεντάκης» αντικείμενο της Πράξης αποτελεί η εκπόνηση της προμελέτης για το τμήμα της Γραμμής 4 «Ευαγγελισμός - Α. Ηλιούπολη», μήκους 3 χλμ. με 3 σταθμούς. Η μελέτη του έργου αυτού περιλαμβάνει όλα τα τεχνικά αντικείμενα μελετών έργων Μετρό, όπως ενδεικτικά: αρχιτεκτονικές μελέτες, στατικές μελέτες, γεωτεχνικές μελέτες, μελέτες αερισμού/κλιματισμού, μελέτες ασθενών ρευμάτων, μελέτες παροχής ισχύος έλξης, μελέτες σιδηροδρομικής επιδομής και υποδομής, μελέτες σηματοδότησης, κ.α., σε επίπεδο προμελέτης.
Για τη σύνδεση της Γραμμής 1 με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) αντικείμενο της Πράξης αποτελούν οι προκαταρκτικές μελέτες ήτοι οι τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες που θα οδηγήσουν στη δημιουργία υπογειοποιημένου κλάδου της Γραμμής 1 από το Σταθμό Πετραλώνων προς Καλλιθέα και Φαληρικό Δέλτα (ΚΠΙΣΝ), μήκους περίπου 3,5 χλμ με 3 υπόγειους σταθμούς.
Για το τμήμα της Γραμμής 2 «Ελληνικό - Γλυφάδα» αντικείμενο της Πράξης αποτελεί η εκπόνηση των Προκαταρτικών Μελετών και της Προμελέτης που αφορά στην κατασκευή επέκτασης της Γραμμής 2 από το Ελληνικό μέχρι το κέντρο της Γλυφάδας, μήκους 3,6χλμ. περίπου με 3 υπόγειους σταθμούς.
Για το τμήμα «Άλσος Βεϊκου - Πετρούπολη» αντικείμενο της πράξης αποτελεί η εκπόνηση των προκαταρκτικών μελετών, της προμελέτης και της ΜΠΕ για το τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεΐκου - Πετρούπολη», μήκους 6,8 χλμ. με 6 σταθμούς. Η μελέτη του έργου αυτού περιλαμβάνει όλα τα τεχνικά αντικείμενα μελετών έργων Μετρό, όπως ενδεικτικά: αρχιτεκτονικές μελέτες, στατικές μελέτες, γεωτεχνικές μελέτες, μελέτες αερισμού/κλιματισμού, μελέτες ασθενών ρευμάτων, μελέτες παροχής ισχύος έλξης, μελέτες σιδηροδρομικής επιδομής και υποδομής, μελέτες σηματοδότησης, κ.α., σε επίπεδο προμελέτης.
Υπάρχει δρόμος…
Ωστόσο, όπως ειπώθηκε, απαιτείται μακρά διαδρομή ενεργειών, μελετών, ωριμάνσεων, εξασφάλισης χρηματοδότησης κ.α. ώστε να προκύψουν απτά αποτελέσματα και δημοπρατήσεις, πλην όμως, είναι αρχικές ενέργειες που θα οδηγήσουν και στην ανάδειξη (ή μη) της βιωσιμότητας των έργων, όπως βέβαια θα βάλουν και τα «θεμέλια» για τις οριστικές μελέτες.
Τα μεγάλα projects
Όπως είχε σημειώσει παλιότερα και ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό, Ν. Κουρέτας, και όσον αφορά στα νέα projects, για την επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, η Αττικό Μετρό μελετά την επέκταση του Ηλεκτρικού με τέσσερις σταθμούς, συνολικού ύψους 450 εκατομμυρίων. Για τον κλάδο προς Καλλιθέα, σημείωνε ο κ. Κουρέτας σε σχετικό συνέδριο, έχουν γίνει κάποιες πρώτες μελέτες χάραξης. Ο νέος κλάδος της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) θα καλύψει τις περιοχές των Πετραλώνων, της Καλλιθέας και θα τερματίζει στο Κέντρο Πολιτισμού στο Φάληρο. Προβλέπεται η δημιουργία 4 σταθμών σε Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Τζιτζιφιές, ΚΠΙΣΝ, η γραμμή θα έχει μήκος περίπου 5 χλμ. ενώ θα εξυπηρετεί 65.000 επιβάτες την ημέρα.
Για την επέκταση προς Γλυφάδα, σύμφωνα με τα όσα προέβλεπε η συγκοινωνιακή μελέτη για την τεκμηρίωση της σκοπιμότητας της βέλτιστης λύσης για τη χάραξη της επέκτασης της γραμμής 2 του Μετρό στα νότια προάστια της Αττικής, θα χωροθετηθούν συνολικά τρεις σταθμοί. Ο πρώτος σταθμός θα βρίσκεται κάτω από την Πλατεία Μακεδονίας, ο δεύτερος σταθμός θα γίνει στη διασταύρωση της Βουλιαγμένης με τη Γρηγορίου Λαμπράκη και ο τρίτος σταθμός θα γίνει στην πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου στη Γλυφάδα, όπου θα συναντήσει το τραμ, όπως και τον βασικό κόμβο αστικών συγκοινωνιών. Το κόστος της επέκτασης εκτιμάται στα 250 με 300 εκατ. ευρώ.
Μέσα στη χρονιά ο κ. Κουρέτας είχε αναφέρει ότι ωριμάζουν και οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφ. Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τις επεκτάσεις της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ (θα διαθέτει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία – Πευκάκια – Νέα Φιλαδέλφεια – Πάρκο Τρίτση – Ίλιον – Πετρούπολη) και Γουδή – Μαρούσι – Εθνική Οδός (ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, με 8 σταθμούς και μήκος σχεδόν 14 χλμ., ωστόσο απαιτούνται κεφάλαια και χρόνος ωρίμανσης) και Ευαγγελισμός – Υμηττός. Αναφορικά με την τελευταία, η σημασία της αναδεικνύεται εν όψει και της ανάπλασης του χώρου της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ ώστε να μεταφερθούν εκεί υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες. Η επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό εκτιμάται, βάσει σχεδίων, ότι θα έχει τρεις νέους σταθμούς και συνολικό μήκος 4,5 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στο πλαίσιο του έργου που καλείται να αναλάβει η Αττικό Μετρό, θα γίνουν οι προμελέτες για τα τμήματα «Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη», μήκους 4,1 χλμ. με τρεις σταθμούς (Παγκράτι, Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη).
Η γραμμή προς Ίλιον
Επίσης, εντός του 2022, εκτός απροόπτου, ή έστω αρχές 2023, αναμένεται η δημοπράτηση της επέκτασης της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι προκαταρκτικές εργασίες και διερευνήσεις και συντάσσεται η προμελέτη ώστε να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός εντός του νέου έτους. Προβλέπεται πως με την επέκταση θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού.