Προκηρύχθηκε ο πρώτος διαγωνισμός για το 2023 στον τομέα των μεγάλων δημόσιων έργων, όπως είχε προαναγγείλει μόλις προ ημερών το insider.gr αλλά και η στήλη BackStory.Το «ποδαρικό» γίνεται με την πρόσκληση ενδιαφέροντος πρώτου σταδίου του διαγωνισμού που προωθεί η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα και αναβάθμιση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων του Μετρό της Αθήνας», ύψους 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με αρχαιολογίες, απρόβλεπτα κ.α.). Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών (3) επιμέρους αντικειμένων: α) η Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον συμπεριλαμβανομένου ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, β) η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και γ) η αναβάθμιση και η αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.
Οι προσφορές – αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023 ενώ η αποσφράγιση των φακέλων συμμετοχής (δικαιολογητικά) θα γίνει στις 6 Μαρτίου. Θα ακολουθήσει το β’ στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, δηλαδή η πρόσκληση υποβολής προσφορών. Η προκήρυξη απεστάλη στην εφημερίδα της Ε.Ε. στις 30/12/2022. Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου έχει οριστεί για 57 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Η ακριβής προθεσμία όσο και οι τμηματικές παραδόσεις θα οριστούν στο β’ στάδιο της διαδικασίας (στα σχετικά τεύχη). Στο ίδιο στάδιο θα καθοριστεί και το σχετικό αντίτιμο.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Στο αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή τριών (3) επιμέρους αντικειμένων: α) η Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον συμπεριλαμβανομένου ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, β) η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και γ) η αναβάθμιση και η αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας. Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον Στο έργο της Επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον περιλαμβάνεται η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή των έργων Πολιτικού Μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των κύριων ανταλλακτικών για τα συστήματα που θα εγκατασταθούν.
Η επέκταση έχει μήκος περίπου 4 χλμ και περιλαμβάνει τρείς νέους Σταθμούς και τα αντίστοιχα Φρέατα Αερισμού αυτών. Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται επίσης και η κατασκευή ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, ο οποίος διαθέτει τρία (3) υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, έχει συνολική χωρητικότητα περίπου 150 ΙΧ οχημάτων με άμεση διασύνδεση επιβατών με το Μετρό.
Επέκταση Αμαξοστασίου Ελαιώνα
Στο έργο της Επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον περιλαμβάνεται η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή της επέκτασης του Αμαξοστασίου Ελαιώνα σε χώρο εφαπτόμενο με το υφιστάμενο Αμαξοστάσιο, που ευρίσκεται στη γωνία της οδού Αγίας Άννης με την οδό Πιερίας.
Αναβάθμιση – Αντικατάσταση Υφιστάμενων Συστημάτων Γραμμών 2 & 3
Στο πλαίσιο της παρούσας σύμβασης θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, ενώ το σύστημα αναγγελιών θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί στους σταθμούς του Βασικού Έργου και των επεκτάσεων (πλην της επέκτασης Πειραιά) και θα συνδεθεί με τα αντίστοιχα συστήματα της επέκτασης Πειραιά.
Η πρόσφατη ένταξη στο τομεακό πρόγραμμα με τους 8 συρμούς
Πάντως, προ ημερών, όπως είχε αναφέρει το insider.gr, είχε εγκριθεί η ένταξη της πράξης «Επέκταση Γραμμής 2 ΜΕΤΡΟ Αθήνας, τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, επέκταση αμαξοστάσιου Ελαιώνα και προμήθεια συρμών» στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου (2021-2025). Στην απόφαση γίνονταν λόγος για τη γραμμή που θα έχει μήκος 3,5 χλμ., για την κατασκευή, ως γνωστόν, 3 νέων υπόγειων σταθμών (Παλατιανή – Ίλιον – Άγιος Νικόλαος), τη σήραγγα διπλής τροχιάς κ.λπ. Αλλά γίνονταν λόγος και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα έκτασης 20 στρεμμάτων, ενώ, επίσης, το έργο θα περιλαμβάνει τη προμήθεια 8 συρμών η, τη προμήθεια Η/Μ συστημάτων (πέρα από τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, εργασίες ΟΚΩ και άλλες εργασίες που απαιτούνται συνήθως για την ολοκλήρωση ενός τέτοιου έργου). Με τη συνολική δημόσια δαπάνη να υπολογίζεται σε 785 εκατ. ευρώ. Όμως, η προκήρυξη δεν αναφέρει πλέον τα περί νέων 8 συρμών.
Τα οφέλη της επέκτασης
Πλέον, σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, έργο ιδιαίτερης σημασίας, που αναμένεται με την ολοκλήρωση του να αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου, με την εκτιμώμενη απόσταση έως το Σύνταγμα να διαρκεί 20 λεπτά, ενώ η διαδρομή προς Ομόνοια περίπου 15 λεπτά. Το εν λόγω έργο εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στη Αττική.
Πρόκειται για σημαντική επέκταση καθώς αποτελεί την πρώτη της κόκκινης, Γραμμής 2 από το 2013 οπότε και έφτασε στην Ανθούπολη και το Ελληνικό. Στόχος της Αττικό Μετρό σε επόμενο χρόνο είναι η επέκταση της γραμμής προς το Μενίδι με τρεις σταθμούς που θα διασχίζουν το Καματερό και το Ζεφύρι.
Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη και θα έχει συνολικό μήκος 4χλμ. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ», «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ». Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ. βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον.
Η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα φτάσει συνολικά τους 51.000 επιβάτες ημερησίως ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 5.000 νέες θέσεις εργασίες.
Η χρηματοδότηση του είναι προγραμματισμένο να καλυφθεί με τη συγχρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Στο έργο περιλαμβάνεται επίσης και η κατά 20.000 τ.μ. επέκταση του Αμαξοστασίου «Ελαιώνα» με συντήρηση του τροχαίου υλικού.
Οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια
Οι υποψήφιοι οικονομικοί φορείς απαιτείται να διαθέτουν: i. Ίδια κεφάλαια ελάχιστου ύψους 44.000.000,00 €. ii. Αξία παγίων ελάχιστου ύψους 15.000.000,00 €. iii. Ελάχιστο κύκλο εργασιών τελευταίας 3ετίας 88.000.000,00 €. iv. Αξία μηχανολογικού εξοπλισμού ελάχιστου ύψους 3.000.000,00 €. Απαιτείται κατ’ ελάχιστον, να διαθέτουν πιστοληπτική ικανότητα το όριο της οποίας να ανέρχεται σε ποσό τουλάχιστον τριακοσίων πενήντα εκατομμυρίων ευρώ (350.000.000,00 €), εκ των οποίων, ποσό τουλάχιστον εκατόν τριάντα εκατομμυρίων ευρώ (130.000.000,00 €) να είναι διαθέσιμο για χορήγηση δανείων και ποσό τουλάχιστον εκατόν τριάντα εκατομμυρίων ευρώ (130.000.000,00).
Τεχνική και επαγγελματική ικανότητα
Oι μεμονωμένοι υποψήφιοι ή οι ενώσεις οικονομικών φορέων απαιτείται να έχουν εκτελέσει παρόμοια με τα υπό ανάθεση έργα, τα οποία εκτελέσθηκαν με συμβάσεις του υποψήφιου φυσικού ή νομικού προσώπου κατά το χρονικό διάστημα 2000-2023 και τα οποία αφορούν στα κατωτέρω αντικείμενα: α. Κατασκευή υπόγειας σήραγγας σε αστικό περιβάλλον με Μηχάνημα Διάνοιξης Σηράγγων Ολομέτωπης Κοπής (ΤΒΜ), με ελάχιστο συνολικό όγκο διάνοιξης σήραγγας 140.000 m³, διατομής κατ’ ελάχιστον διπλής τροχιάς. β. Κατασκευή υπόγειας σήραγγας σε αστικό περιβάλλον με συμβατικά μηχανικά μέσα, με ελάχιστο συνολικό όγκο διάνοιξης σήραγγας 30.000 m³, διατομής κατ’ ελάχιστον 100 m². γ. Κατασκευή υπόγειων Σταθμών Μετρό ή άλλων αστικών υπόγειων έργων (όπως π.χ. σταθμοί αυτοκινήτων), ελάχιστου βάθους 12m, με τη μέθοδο ανοικτού ορύγματος (cut & cover ή cover & cut), με ελάχιστο συνολικό όγκο εκσκαφής 50.000 m³. δ. Εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία συστημάτων αερισμού Μετρό, ελάχιστης εγκατεστημένης ισχύος 1.200 KVA. ε. Κατασκευή σιδηροδρομικής επιδομής, κατ’ ελάχιστον 4.000 m μήκους, μονής τροχιάς.