Νέες δημοπρατήσεις έργων συνολικού ύψους άνω του 1,1 δισ. ευρώ προγραμματίζει για τις αρχές του 2023 η ηγεσία του υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, όπως τουλάχιστον προκύπτει από αναφορές, δηλώσεις και πληροφορίες της αγοράς. Πρόκειται για ένα μεγάλο projects επέκτασης του Μετρό στην Αθήνα (προς Ίλιον) μαζί με επιπλέον δράσεις (προμήθεια 8 συρμών κ.α.) δαπάνης άνω των 780 εκατ. ευρώ αλλά και τουλάχιστον δύο οδικά έργα σε Αττική (Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό, εκτιμώμενου ύψους 55 -60 εκατ. ευρώ) και ‘Ήπειρο (Οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, 310 εκατ. ευρώ), χωρίς να υπολογίζονται τυχόν «εκπλήξεις» από το υπουργείο. Βέβαια, και για τα 3 αυτά έργα αναμένονταν οι δημοπρατήσεις τους εντός του 2022, ωστόσο, το πλήθος των διαγωνισμών που «τρέχουν» και οι διαδικασίες που απαιτούνται (από μελέτες έως εξασφάλιση χρηματοδότησης) φαίνεται να έπαιξα ρόλο για τη μετάθεσή τους στο 2023. Πλην όμως, μένει να επιβεβαιωθούν οι… προαναγγελίες του υπουργείου.
Η επέκταση του Μετρό προς Ίλιον και οι 8 νέοι συρμοί
Όπως πρόσφατα αποκάλυψε η στήλη BackStory, αναμένεται η δημοπράτηση του έργου της επέκτασης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον που προωθεί η Αττικό Μετρό. Παλιότερα, κυκλοφορούσαν πληροφορίες για προϋπολογισμό κάπου στα 350 εκατ. ευρώ. Πρόσφατα, από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έγινε λόγος για project άνω των 500 – 550 εκατ. ευρώ. Μια φορά πάντως ο διαγωνισμός φαίνεται να είναι «σύνθετος». Προ ημερών ο εγκρίθηκε η ένταξη της πράξης «Επέκταση Γραμμής 2 ΜΕΤΡΟ Αθήνας, τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, επέκταση αμαξοστάσιου Ελαιώνα και προμήθεια συρμών» στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου (2021-2025).
Στην απόφαση γίνονταν λόγος για τη γραμμή που θα έχει μήκος 3,5 χλμ., για την κατασκευή, ως γνωστόν, 3 νέων υπόγειων σταθμών (Παλατιανή – Ίλιον – Άγιος Νικόλαος), τη σήραγγα διπλής τροχιάς κ.λπ. Αλλά έγινε λόγος και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα έκτασης 20 στρεμμάτων, ενώ, επίσης, το έργο θα περιλαμβάνει τη προμήθεια 8 συρμών η, τη προμήθεια Η/Μ συστημάτων (πέρα από τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, εργασίες ΟΚΩ και άλλες εργασίες που απαιτούνται συνήθως για την ολοκλήρωση ενός τέτοιου έργου). Με τη συνολική δημόσια δαπάνη να υπολογίζεται σε 785 εκατ. ευρώ. Οπότε, μετά και την ένταξη στο χρηματοδοτικό πλαίσιο, επίκειται η δημοπράτηση του έργου.
Η δημοπράτηση της Δυτικής Περιφερειακής στο Αιγάλεω
Θεωρητικά, αρχές του έτους αναμένεται η δημοπράτηση της Δυτικής Περιφερειακής στο Αιγάλεω. Προ ημερών, ο Υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, μιλώντας για το έργο ς έκανε γνωστό ότι δημοπρατείται εντός του Ιανουαρίου 2022. «Πρόκειται για μια μεγάλη παρέμβαση με την οποία κλείνουμε ακόμα μια εκκρεμότητα από το παρελθόν», ανέφερε χαρακτηριστικά. Αναφερόμενος στην σύνδεση του Καρέα με το Ελληνικό που βρίσκεται υπό μελέτη, ο κ. Καραγιάννης είπε «η παρέμβαση μας θα αφορά την υπογειοποίηση στην περιοχή της Ηλιούπολης μέχρι την Αλίμου, προκειμένου να εξυπηρετήσουμε όλη εκείνη την περιοχή», ενώ πρόσθεσε ότι «επιπλέον σχεδιάζουμε πώς θα προχωρήσουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα και το Λαύριο». Αλλά τα έργα αυτά, άνω του 1,5 δισ. ευρώ, χρειάζονται κάποιο χρόνο ωρίμανσης ακόμα.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο «Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά» περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω στο τελευταίο τμήμα της μήκους 1,4 χλμ. μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου (Η/Κ) Σκαραμαγκά, την αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Σχιστού με κατασκευή ενός ακόμη υπερυψωμένου κλάδου με νέα γέφυρα υπεράνω της Εθνικής Οδού (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου, την αναβάθμιση της Ε.Ο. Αθηνών -Κορίνθου στο τμήμα της μεταξύ του Η/Κ Σκαραμαγκά και του Α/Κ Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας αυτής, την κατασκευή του νέου Α/Κ Ναυπηγείων επί της Λεωφόρου Σχιστού έναντι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που είναι αναγκαίος για την κατάργηση του ισόπεδου σηματοδοτημένου κόμβου στη διασταύρωση με Λεωφόρο Σχιστού και του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά, καθώς και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών απαιτήσεων του οδικού δικτύου της περιοχής. Στο πλαίσιο της κατασκευής του εν λόγω Ανισόπεδου Κόμβου αλλά και της αναβάθμισης του Α/Κ Σχιστού προβλέπεται και αναδιαμόρφωση της Λεωφόρου Σχιστού στο μεταξύ των δύο αυτών κόμβων τμήμα αυτής.
Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά
«Τις επόμενες εβδομάδες προχωράμε στη δημοπράτηση του Ιωάννινα – Κακαβιά», ανέφερε προ ημερών ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, σε συνέντευξή του. Ενώ πρόσφατα, το υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων ενέταξε την πράξη «Παροχή Υπηρεσιών Συμβούλου για την ωρίμανση και υποστήριξη της δημοπράτησης του έργου "Επέκταση Ιόνιας Οδού: Τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά"» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» (δαπάνη 1,8 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με παλιότερες πληροφορίες και εκτιμήσεις, η αρχική δημοπράτηση θα γίνει για το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι και με προαίρεση το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά, με το συνολικό κόστος να υπολογίζεται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ.
Το Ιωάννινα - Κακαβιά είναι το ελληνικό κομμάτι του «Μπλε Διαδρόμου», του οδικού άξονα που θα ενώσει την Ελλάδα με την Αλβανία και τα Δυτικά Βαλκάνια, θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με μήκος 70 περίπου χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κατεύθυνσης (συν τη ΛΕΑ) και 14 συνολικά ανισόπεδους κόμβους.
Ο αυτοκινητόδρομος, που αναμένεται να κατασκευαστεί με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ (2021-2027), θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό και οι υπόλοιπο κόμβοι προβλέπεται να κατασκευαστούν στις θέσεις Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα και Κακαβιά.