«Θολό» αναμένεται σε πρώτη ανάγνωση να είναι το τοπίο για τις ασφαλιστικές εταιρείες το 2023. Χωρίς να προδιαγράφεται προς ώρας νέα συγκέντρωση της αγοράς, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την εξαγορά 1-2 μικρότερων ασφαλιστικών εταιρειών. Η είσοδος νέου παίκτη δεν φαίνεται στον ορίζοντα, ενώ οι ανατιμήσεις των τιμολογίων είναι αναπόφευκτες ειδικά στον κλάδο του αυτοκινήτου.
Στο πρελούδιο του 2023 οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να διαχειριστούν τις παραπάνω αναφερόμενες παραμέτρους σε συνδυασμό με τις συμπληγάδες της ενσωμάτωσης των νέων λογιστικών προτύπων ΔΠΧΑ17, το κόστος συμμόρφωσης, τις αλλαγές στις φορολογικές διατάξεις και την επαναξιολόγηση της φορολογικής βάσης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.
Είναι κοινός τόπος ότι το 2021 αποτέλεσε την εξαίρεση για τις ασφαλιστικές, καθώς λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας κατάφεραν να αυξήσουν την κερδοφορία τους, να διατηρήσουν υψηλά αποθεματικά, να κρατήσουν τους δείκτες ζημιών και το λειτουργικό κόστος σε χαμηλά επίπεδα και να αυξήσουν τα επίπεδα ασφαλιστικής παραγωγής, χωρίς αυτό να είναι πανάκεια. Το 2023, ωστόσο, η ασφαλιστική αγορά και οι επιχειρήσεις περνάνε σε νέα φάση, κυρίως λόγω πληθωρισμού και κόστους αποζημιώσεων.
Πολύ δύσκολες θα είναι και οι διαπραγματεύσεις με τους αντασφαλιστές κατά την περίοδο της ανανέωσης των αντασφαλιστικών συμβάσεων αυτή την περίοδο, καθώς οι αντασφαλιστές τείνουν να κόψουν καλύψεις σκοπεύοντας να περάσουν περισσότερους κινδύνους στις ασφαλιστικές.
«Σηματωρός» του 2023 θα είναι τα αποτελέσματα του 2022 τα οποία δεν προβλέπεται να υπερβούν ποσοστιαία το 0,1%. Ήδη σύμφωνα με τα στατιστικά της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος ο κλάδος Περιουσίας & Ατυχημάτων σημειώνει αύξηση +5,3% και ο κλάδος ζωής βαίνει συρρικνούμενος κατά 5,2%.
Εν τω μεταξύ η εικόνα της ασφαλιστικής αγοράς το 2021 σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της KPMG είναι η εξής :
1. Τo 2020, η παραγωγή ασφαλίστρων μειώθηκε κατά 3,7%, σύμφωνα με την ΕΑΕΕ και 2,4% σύμφωνα με την ΤτΕ. Η απόδοση αυτή είναι καλή δεδομένων των συνθηκών της πανδημίας το λουκέτο στον τουρισμό και λαμβάνοντας υπόψη ότι το συνολικό ΑΕΠ κινήθηκε καθοδικά κατά 9%.
2. Παράλληλα τα ίδια κεφάλαια, λόγω διακράτησης κερδών και περιορισμό απόδοσης μερισμάτων, κινήθηκαν ανοδικά στα 4,4 δισεκατομμύρια κεφαλαιοποιώντας– κέρδη του 2020. Με τη σημαντική και σταδιακή άνοδο της κεφαλαιοποίησης των εταιρειών και αντίστροφα της μείωσης ή συγκράτησης της παραγωγής, τα ίδια κεφάλαια υπερτερούν της συνολικής παραγωγής και να παραμένουν «λημνάζοντα» για μελλοντική αξιοποίηση ή όχι, επιστροφή στους μετόχους.
3. Την ίδια στιγμή τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν σε επίπεδα-ρεκόρ από την πώληση Ελληνικών Κυβερνητικών Ομολόγων και ρευστοποίηση των σωρευμένων μη πραγματοποιηθέντων κερδών προηγούμενων ετών ενώ αντίθετα τα αποτελέσματα του 2020 δεν επιβαρύνθηκαν με έκτακτα έξοδα. Σημαντικά βοήθησε η κερδοφορία στο αυτοκίνητο, αλλά και η μείωση των λειτουργικών εξόδων κατά 1% από την εφαρμογή της τηλεργασίας, καθώς και της μείωσης του κόστους νοσοκομειακών παροχών λόγω με τη μείωση των εισαγωγών.
4. Στην απόδοση κεφαλαίων η μεταβολή ήταν +3% στις εταιρείες ασφαλίσεων Ζωής και κατά +1% στις μεικτές λόγω κυρίως της ρευστοποίησης επενδυτικών χαρτοφυλακίων και τις θετικές επιδράσεις στο κόστος της εταιρείας από την πανδημία. Στις γενικές ασφαλίσεις δεν υπήρξαν σημαντικές μεταβολές. Βελτίωση υπήρξε και στους δείκτες φερεγγυότητας, και κυρίως στις γενικές ασφαλίσεις με αύξηση 20 μονάδων λόγω της αυξημένης κερδοφορίας και δια κράτησης κερδών χωρίς ανάλογη αύξηση παραγωγής και κινδύνων.
5. Τέλος στις επενδύσεις, οι επιλογές των ελληνικών ασφαλιστών παραμένουν σταθερές χωρίς μεταβολές και διαφοροποιημένες σε σχέση με το μέσο όρο των ευρωπαίων ασφαλιστών,με διατήρηση του 85% του χαρτοφυλακίου σε ομόλογα και Unit Linked σε αντίθεση με το 68% στο μέσο όρο της Ευρώπης όπου παρατηρήθηκε και ελαφρά μετατόπιση κατά μία μονάδα σε μετοχικά χαρτοφυλάκια.