Ένα ακόμα μεγάλο οδικό έργο δημοπρατήθηκε από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών. Πρόκειται για τον διαγωνισμό για τον οδικό άξονα «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», προϋπολογισμού 310 εκατομμύρια ευρώ, επιβεβαιώνοντας όσα έχει αναφέρει το τελευταίο χρονικό διάστημα ότι το σημαντικό έργο για την Ήπειρο έργο μπαίνει σε διαγωνιστική φάση και εν συνεχεία σε τροχιά υλοποίησης. Η δημοπράτηση του οδικού άξονα γίνεται ως δρόμου ταχείας κυκλοφορίας και με ανισόπεδους κόμβους που θα εξυπηρετούν την περιοχή. Ο οδικός άξονας, μήκους 70χλμ., θα ενώνει την πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ηπείρου με τη γειτονική Αλβανία με ταχύτητα και ασφάλεια. Λογικά, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια, οι ισχυροί του κλάδου των κατασκευών ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, INTRAKAT, Μυτιληναίος θα «τσεκάρουν» το έργο ενώ μένει να φανεί να δώσουν το παρών μαζί τους και κάποια μικρότερα εργοληπτικά σχήματα.
Ποιο είναι το αντικείμενο
Όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα, και πέραν της χτεσινής ανακοίνωσης του υπουργείου, το αντικείμενο του έργου αφορά την μελέτη και κατασκευή των κάτωθι:
- Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
- Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα "Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων : 1. Ανισόπεδος Κόμβος Κοσμηράς - Ασβεστοχωρίου (Κ1). 2. Ανισόπεδος Κόμβος Γραμμενοχωρίων (Κ2). 3. Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1). 4. Ανισόπεδος Κόμβος Ζίτσας (Κ4) . 5. Ανισόπέδος Κόμβος Καρυών (Κ5). 6. Ανισόπεδος Κόμβος Καλπακίου (Κ6).
- Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται.
- Προαίρεση 2η : Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι - Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου και των απαιτούμενων υποέργων είναι 310 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Αναλυτικότερα ο προϋπολογισμός αφορά 234.000.000€ (με ΦΠΑ) για το έργο και για τις δύο προαιρέσεις 66.000.000€ (με ΦΠΑ) και 10.000.000€ (με ΦΠΑ). Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου είναι 54 μήνες. Υπενθυμίζεται ότι με απόφαση του Υφυπουργού ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ έγινε η ένταξη του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», στα τομεακά προγράμματα με προϋπολογισμό 402.000.000 ευρώ.
Τα οφέλη από το έργο
Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα και αποτελεί: α) το τελευταίο τμήμα της Ιόνιας Οδού προς τα σύνορα και β) τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού και ως εκ τούτου εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού – τμήμα Ιωάννινα - Κακαβιά» (από το τέλος της παραχώρησης Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά) είναι ιδιαίτερης σημασίας για την Ελλάδα και με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να εξοικονομηθεί ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων αλλά και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων.
Ο οδικός άξονας, μήκους 70χλμ., θα αναβαθμίσει την αστική κίνηση στη πόλη των Ιωαννίνων, θα εξασφαλίσει την πρόσβαση στην Ιόνια Οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση των περιοχών της Φλώρινας και της Καστοριάς, ενώ θα εκτρέπει σημαντικούς υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων και συνδέει την Βιομηχανική Περιοχή των Ιωαννίνων, διοχετεύοντας την βαριά κυκλοφορία στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.
Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά είναι η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας - Ελλάδας, αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού. Σημειώνεται επίσης ότι, αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Οι απαλλοτριώσεις
Ήδη, με σχετικές αποφάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Προδιαγραφών, Μητρώων και Απαλλοτριώσεων του ΥΠ.Υ.ΜΕ. κηρύχθηκε η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων για το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά υποτμήμα 1: Ιωάννινα - Καλπάκι». Η υπαγωγή στο άρθρο 50 του ν.4412/16 όπως ισχύει (Δημόσιες Συμβάσεις Έργων με αξιολόγηση μελέτης) δεδομένης της ιδιαίτερης πολυπλοκότητας και του μεγέθους της κατασκευής (κυκλοφοριακές συνθήκες, υφιστάμενες υποδομές και σχεδιαζόμενα έργα), θεωρείται ότι δίνει επαρκές περιθώριο ευελιξίας στους διαγωνιζόμενους για διαμόρφωση τεχνικοοικονομικής βέλτιστης λύσης. Κρίνεται ότι οι ασφαλής, έντεχνη και έγκαιρη εκτέλεση του έργου θα διασφαλιστεί με την προσθήκη επιπλέον όρων οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας και τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας στα έγγραφα της σύμβασης, οι οποίοι θα εξασφαλίζουν ότι ο ανάδοχος που θα αναλάβει το εν λόγω έργο θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθει με επιτυχία όλες τις σχετικές δυσκολίες.
Η παλιά μελέτη των 340 εκατ. ευρώ που απορρίφθηκε
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι βάσει παλιότερης μελέτης το κόστος κατασκευής του τμήματος από τέλος του έργου παραχώρησης της Ιόνιας Οδού έως το Καλπάκι ανερχόταν σε 340 εκατ. ευρώ (τιμές 2015), γεγονός που το καθιστούσε μη βιώσιμο και μη χρηματοδοτήσιμο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό 207/2015 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συνεπεία των παραπάνω, κρίθηκε αναγκαίος ο ανασχεδιασμός του έργου στην κατεύθυνση μείωσης του κόστους κατασκευής, ώστε να καταστεί βιώσιμο και χρηματοδοτήσιμο από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για αυτό και πλέον, όπως αναφέρεται, η Τυπική Διατομή είναι 12,60 μ. έναντι 22,5 με την παλιά μελέτη, οι παράπλευρες οδοί έχουν 25.725μ μήκος έναντι 25.160μ μήκος, οι γέφυρες είναι 4 αντί για 3 παλιότερα, οι άνω διαβάσεις 5 από 4 κ.α.
Ειδικότερα ο αυτοκινητόδρομος έχει σχεδιασθεί με ταχύτητα μελέτης 100 km/h και με διατομή που περιλαμβάνει δύο (2) λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 3,50m. και 3,75m η κάθε μία και μία (1) λωρίδα έκτακτης ανάγκης πλάτους 2,30m ανά κατεύθυνση. H κεντρική νησίδα έχει συνολικό πλάτος 3,15m, συμπεριλαμβανομένων των λωρίδων καθοδήγησης και του αμφίπλευρου στηθαίου ασφαλείας (συνολικό πλάτος του αυτοκινητοδρόμου 22.25m), ενώ προβλέπονταν 5 ανισόπεδοι κόμβοι (Α/Κ Κοσμηράς-Ασβεστοχωρίου, Α/Κ Γραμμενοχωρίων, Α/Κ Πασσαρώνος, Α/Κ Ζίτσας, Α/Κ Καρυών)
Τα κριτήρια συμμετοχής
Για να επανέλθουμε στον διαγωνισμό, κάθε υποψήφιος οικονομικός φορέας, ημεδαπής ή αλλοδαπής, οφείλει, επί ποινή αποκλεισμού, να διαθέτει, μεταξύ άλλων: Ίδια Κεφάλαια ελάχιστου ύψους € 45.000.000 (από τα Ίδια Κεφάλαια εξαιρούνται τα ποσά του μετοχικού κεφαλαίου για τα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία καταβολής τους και πιστοποίησής τους από τις εποπτικές αρχές), αξία ακινήτων ελάχιστου ύψους € 2.700.000, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η αξία γηπέδων, οικοπέδων και κτιρίων, αξία μηχανολογικού εξοπλισμού ελάχιστου ύψους € 2.700.000, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η αξία μηχανολογικού εξοπλισμού και μεταφορικών μέσων, εκτός επιβατικών αυτοκινήτων, αξία παγίων ελάχιστου ύψους € 9.000.000, η οποία αποτελεί το άθροισμα της αξίας των ακινήτων και του μηχανολογικού εξοπλισμού, όπως αναφέρθηκαν ανωτέρων, ο μέσος όρος του κύκλου εργασιών στον τομέα των κατασκευών κατά τις πλέον πρόσφατες πέντε (5) οικονομικές χρήσεις, για τις οποίες έχουν δημοσιευθεί ετήσιες Οικονομικές Καταστάσεις, να υπερβαίνει τα 30.000.000€, ικανοποιητικούς δείκτες βιωσιμότητας κ.α.