«Στο εργοστάσιο εργάζομαι κι εγώ και η γυναίκα μου. Σήμερα απασχολούνται τουλάχιστον οκτώ ζευγάρια, το οποίο σημαίνει πως χάνονται μεμιάς δύο μισθοί για αρκετές οικογένειες», δηλώνει στο insider.gr ο 58χρονος Βασίλης Τζαβίδας, 37 χρόνια εργαζόμενος στο εργοστάσιο της Tupperware στη Θήβα που αναμένεται να διακόψει την παραγωγή ως τα μέσα Απριλίου.
«Οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι γυναίκες ηλικίας 50 ετών περίπου. Πού θα πιάσουν δουλειά μετά;» διερωτάται ο κ. Τζαβίδας, αποκαλύπτοντας πως μαζί με ακόμη δυο συναδέλφους του ανήκει στους πιο παλιούς εργαζόμενους του εργοστασίου.
120 εργαζόμενοι επηρεάζονται από τη διακοπή της παραγωγής
Όπως εξηγεί στο insider.gr ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θήβας, Κωνσταντίνος Καπούλας, η παραγωγική διαδικασία στην οποία απασχολούνται περί τα 120 άτομα προσωπικό - από το σύνολο των 164 εργαζομένων του εργοστασίου - αναμένεται να σταματήσει στις 13 Απριλίου. Το εργοστάσιο δεν θα κλείσει, καθώς θα παραμείνουν τα τμήματα της αποθήκης και των logistics, ωστόσο η παραγωγή θα τερματιστεί.
«Ήταν την περασμένη Τρίτη στις 7 του μηνός όταν συγκέντρωσαν όλους τους εργαζόμενους – την πρωινή και την απογευματινή βάρδια, αλλά και τους νυχτερινούς – για να μας ανακοινώσουν ότι σταματάει η παραγωγή», περιγράφει από την πλευρά του ο κ. Τζαβίδας.
Η λύση της εθελούσιας εξόδου
«Προκειμένου να αποφύγουν τις μαζικές απολύσεις, μας πρότειναν τη λύση της εθελούσιας εξόδου με αυξημένη αποζημίωση έναντι εκείνης που ορίζει ο νόμος… », προσθέτει.
«Μας καλούν έναν έναν εργαζόμενο για να συζητήσουμε το θέμα των αποζημιώσεων», αναφέρει.
Οι δέκα νταλίκες που πήγαιναν στη Ρωσία κάθε εβδομάδα…
Σύμφωνα με τον κ. Τζαβίδα, αυτή τη στιγμή η Tupperware λειτουργεί 13 εργοστάσια σε ολόκληρο τον κόσμο και τρία στην Ευρώπη (σε Βέλγιο, Πορτογαλία και στη Θήβα).
«Είχα ζήσει και κάμψη παλαιότερα αλλά όχι τόσο σοβαρή. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, άλλαξαν πολλά. Πριν τον πόλεμο και πριν την επιβολή του εμπάργκο, στέλναμε υλικό στη Ρωσία, ίσως και δέκα νταλίκες την εβδομάδα…», περιγράφει.
«Τελικά από τα τρία εργοστάσιο στην Ευρώπη αποφάσισαν να τερματίσουν την παραγωγική διαδικασία στην Ελλάδα», αναφέρει.
Την είδηση για τη διακοπή της παραγωγής στη Θήβα έκανε γνωστή την περασμένη εβδομάδα η ΓΣΕΕ, ζητώντας να ανακληθεί η απόφαση της Tupperware για το «μοναδικό εργοστάσιο που έχει στη χώρα μας και το οποίο λειτουργεί από το 1967».
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες καταστάσεις, το 2021 ο κύκλος εργασιών της Tupperware Hellas ανήλθε στα 45,28 εκατ. ευρώ, από 40,78 εκατ. ευρώ το 2020, με τα κέρδη προ τόκων και φόρων να διαμορφώνονται στα 2,08 εκατ. ευρώ από 857 χιλ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα και τα κέρδη προ φόρων στα 2,01 εκατ. ευρώ έναντι 805 χιλ. ευρώ. Για τη χρήση 2021, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας που εδρεύει στο δήμο Αθηναίων και ελέγχεται κατά 100% από την Tupperware Nederland BV που εδρεύει στην Ολλανδία, ανήλθαν στα 1,35 εκατ. ευρώ από 470 χιλ. ευρώ το 2020.
«Η ενεργειακή κρίση που ενέσκηψε πρόσφατα, το βάθος και εύρος της οποίας εξελίσσεται μεγαλύτερο από ό,τι είχε αρχικά εκτιμηθεί, ιδίως μετά από τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία, συμβάλλει στη δημιουργία περαιτέρω κλίματος αβεβαιότητας αναφορικά με την επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων που έχουν ήδη εμφανιστεί, στην κατανάλωση, τις επενδύσεις και κατ’ επέκταση στην οικονομική ανάπτυξη… Η διοίκηση εκτιμά διαρκώς την κατάσταση καθώς και τις πιθανές μελλοντικές επιπτώσεις, προκειμένου να διασφαλίσει ότι αναλαμβάνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες και πρωτοβουλίες για την ελαχιστοποίηση τυχόν επιπτώσεων στις δραστηριότητες της εταιρείας», τονίζεται μεταξύ άλλων στις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της Tupperware Hellas.
Η Tupperware ήρθε στην Ελλάδα το 1964 και τρία χρόνια μετά ξεκίνησε η λειτουργία του εργοστασίου στη Θήβα.
Όλα άρχισαν από ένα μικρό μπολ
Τα προϊόντα με το όνομα Tupperware έκαναν την εμφάνιση τους το 1946, επηρεάζοντας καθοριστικά τον τρόπο ζωής για εκατομμύρια νοικοκυριά ανά την υφήλιο. Το πρώτο προϊόν που παρουσίασε ο Earl Tupper ήταν το Wonderlier Bowl το οποίο πωλείται ακόμη και σήμερα σε διάφορα χρώματα και μεγέθη. Ήταν ένα μπολ που πλεονεκτούσε έναντι όλων των άλλων δοχείων για φαγητό αφού ήταν ελαφρύτερο, δεν έσπαγε όπως τα γυάλινα ή τα κεραμικά και κυρίως συνοδευόταν από ένα υδατοστεγές και αεροστεγές κάλυμμα.
Το 1946 ο Earl Tupper παρουσιάζει το αεροστεγές κάλυμμά του, το οποίο βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μην χάνει τη γεύση και το άρωμα του μέσα στο ψυγείο. Παρά την επανάσταση που έφερνε, το νέο προϊόν δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ αφού οι καταναλωτές χρειάζονταν μία επίδειξη για να καταλάβουν τις χρήσεις και τη λειτουργία του.
Η επίδειξη κατ’ οίκον
Τελικά το 1948 η Tupperware παρουσιάζει έναν εντελώς νέο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις. Οι επιδείξεις βόηθησαν δραματικά την αύξηση των πωλήσεων αφού ήταν πλέον εύκολο για τον καταναλωτή να αντιληφθεί τα προτερήματα των Tupperware. Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένες που το 1951 αποσύρει τα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ και συνεχίζει να τα πουλάει μόνο με κατ’ οίκον επιδείξεις. Τον ρόλο των συνεργατών που πραγματοποιούσαν τις κατ’ οίκον επιδείξεις ανέλαβαν κυρίως γυναίκες.
Αυτή τη στιγμή η Tupperware βρίσκεται σε 100 χώρες σε όλο τον κόσμο, ενώ κάθε δύο δευτερόλεπτα πραγματοποιείται μία επίδειξη Tupperware ανά τον πλανήτη.