Του Θάνου Σαρρή
Ο Τζον Πίρσον ήταν από τους βασικούς ομιλητές στην παρουσίαση του DHL Global Connectedness Index, του Δείκτη Παγκόσμιας Συνδεσιμότητας για το 2022, η οποία έλαβε χώρα στο Ντουμπάι από την DHL και το Stern International School of Business του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Τα ευρήματα παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς δείχνουν ότι η Παγκοσμιοποίηση αντιστέκεται σθεναρά στις κρίσεις και στη «ρωγμή» των ΗΠΑ με την Κίνα.
Μετά το τέλος της παρουσίασης, ο Πίρσον μίλησε στο Insider για τα ευρήματα της έρευνας, το «πράσινο» όραμα της DHL που θέτει στο επίκεντρο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, τον ρόλο της Ελλάδας στο δίκτυο της εταιρείας, αλλά και για την εποχή του «permacrisis».
Περιμένατε αυτά τα θετικά συμπεράσματα από το DHL Global Connectedness Index, με δεδομένες τις κρίσεις που έχουν ξεσπάσει σε παγκόσμιο επίπεδο;
«Νομίζω ότι το report ήταν κάτι που αναμέναμε. Τουλάχιστον εγώ, οι πελάτες μας και άλλοι άνθρωποι που γνωρίζουν τι συμβαίνει. Έχω δει πολλές τέτοιες έρευνες για να γνωρίζω ότι η πορεία ήταν σε καλά επίπεδα. Δεν γνώριζα, φυσικά, πού θα φτάσει ο κάθε δείκτης, αλλά ήμουν αισιόδοξος. Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα καμία προκατάληψη πριν το δω. Άλλωστε, αν κάποιος δείκτης ήταν χαμηλά, η στιγμή για να συμβεί αυτό ήταν τώρα, λόγω των όσων συμβαίνουν, οπότε δεν θα ήταν άσχημα νέα. Και μην ξεχνάτε, αυτά δεν είναι μόνο δικά μας αποτελέσματα. Είναι ο κόσμος που ζουν όλοι, όχι μόνο εμείς. Αλλά η πορεία είναι καλή, φαίνεται πως υπάρχει αντοχή σε κάθε καταιγίδα που βρίσκεται στον δρόμο μας και ότι ο κόσμος, το χρήμα και η ψηφιοποίηση είναι σε καλά επίπεδα. Παρακολουθώ τα δεδομένα για το εμπόριο συνεχώς, οπότε γι' αυτό γνώριζα ότι τα νέα θα ήταν καλά».
Mας παρουσιάσατε το όραμα σας για την DHL και μια «πράσινη οικονομία». Είναι αυτή η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την DHL, ο περιορισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε μηδενικό επίπεδο;
«Ναι, νομίζω ότι είναι μια πρόκληση για τον καθέναν, είτε είναι η οικογένειά σου που σκέφτεται το βήμα προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντί για τα βενζινοκίνητα, είτε εμείς, που βάζουμε υψηλούς στόχους και επενδύουμε 7 δισ. για να φτάσουμε εκεί. Ένα μεγάλο μέρος αυτών, στο τέλος της ημέρας, έχει να κάνει με τα πτητικά καύσιμα. Δεν μπορείς να συνεχίσεις να αγοράζεις πιο αποδοτικά αεροσκάφη, γιατί στη συνέχεια θα πρέπει να το κρατήσεις για 25-30 χρόνια, δεν μπορείς να αλλάζεις στόλο κάθε χρόνο. Οπότε κάνουμε κι εκεί την προσπάθειά μας, αγοράσαμε 18 αεροσκάφη, τα οποία είναι περισσότερο αποδοτικά, με 17% λιγότερες εκπομπές, αλλά δεν μπορούμε συνεχώς να αγοράζουμε νέα, οπότε πρέπει να βάλουμε νέα καύσιμα στο ντεπόζιτο. Είναι αρκετά ακριβά, δεν υπάρχουν πάντα άμεσα διαθέσιμα, αλλά είμαστε οι μοναδικοί που αγοράζουμε 8.000 εκατομμύρια λίτρα και τα βάζουμε στα αεροσκάφη μας. Και θα αγοράσουμε περισσότερα του χρόνου και ακόμα περισσότερα την μεθεπόμενη χρονιά. Οπότε, πρόκληση; Ίσως όχι η ιδανική λέξη, αλλά το πώς το κάνουμε θέμα για τους πελάτες μας, προσφέροντας το green plus ως προϊόν, ναι. Είναι μεγάλο θέμα για εμάς. Τα 4 μεγάλα ζητήματα για την DHL είναι η παγκοσμιοποίηση, μεγάλο θέμα αλλά όχι πρόκληση, το e-commerce, επίσης, η ψηφιοποίηση, μεγάλο θέμα και επενδυτική πρόκληση με πολλές καλές ιδέες και τέλος η βιωσιμότητα. Είναι λίγο περισσότερο σύνθετο ζήτημα από τα άλλα τρία, υπάρχουν τρόποι για να το πετύχεις, είτε αγοράζοντας περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, είτε φυτεύοντας περισσότερα δέντρα, είτε με τα καύσιμα πτήσης. Νομίζω ότι έχουμε την απάντηση, αλλά τίποτα από αυτά δεν έρχεται φτηνά και οι περισσότερες εταιρείες ακόμα παλεύουν με την ερώτηση».
Είμαστε μέσα στο Innovation Hub σας στη Μέση Ανατολή αυτή τη στιγμή. Η τεχνολογία και οι προεκτάσεις της, όπως ίσως η Τεχνητή Νοημοσύνη, μπορούν να ενισχύσουν την «πράσινη» πολιτική;
«Ναι, νομίζω ότι το πρόγραμμα βελτιστοποίησης καυσίμων της DHL είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, γιατί μας επιτρέπει να καίμε λιγότερα καύσιμα. Οπότε, ναι. Η χρήση ενός κινητήρα, που δεν χρειάζεται ψηφιοποίηση για να προχωρήσει ή το Vista, το πρόγραμμα ψηφιοποίησής μας, που μας επιτρέπει πολύ πιο ακριβείς προβλέψεις για το τι χρειάζονται οι μεταφορές από το ένα hub στο άλλο. Προβλέπει πόσος ελεύθερος χώρος υπάρχει στο αεροσκάφος, γεγονός που επιτρέπει στους ανθρώπους μας να γεμίσουν αυτόν τον χώρο και έτσι να εξοικονομήσουν καύσιμα. Αν μπορώ να βρω 2-3 παραδείγματα μέσα σε δύο λεπτά, υπάρχουν πολλά περισσότερα. Ήταν καλή ερώτηση!».
Δεν είδαμε την Ελλάδα στη λίστα των χωρών με τις μεγαλύτερες διεθνείς διασυνδέσεις. Πού τοποθετείται η Ελλάδα;
«Έχουμε ένα πολύ δυνατό business στην Ελλάδα, ο συνάδελφός μου, Λευτέρης Σαμαράς, διαχειρίζεται την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Μάλτα, τη Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Έχουμε πολύ δυνατή παρουσία, με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, αλλά πρόκειται για μια χώρα με λειτουργία πύλης και υπηρεσιών, όχι ένα hub με μεταβάσεις κτλπ. Ωστόσο, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του ευρωπαϊκού μας δικτύου. Έχει σημαντικό μερίδιο στην αγορά, είναι μία σημαντική επένδυση για εμάς. Είχα βρεθεί στα εγκαίνια του πλήρως ανακαινισμένου κέντρου διαλογής στα Σπάτα, ενώ αντίστοιχη επένδυση σε εγκαταστάσεις της DHL Express έγινε πρόσφατα και στο νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης. Δεν ξέρω αν ποτέ θα διαδραματίσει διαφορετικό ρόλο από αυτόν που έχει σήμερα, αλλά είναι πολύ σημαντική χώρα για εμάς».
Μιλήσατε για την πανδημία, τον πόλεμο. Αισθάνεστε ότι οι κρίσεις εξελίσσονται σε νέα κανονικότητα και η DHL πρέπει να μάθει να ζει με αυτό τον τρόπο;
«Είναι αλήθεια αυτό. Δεν μου αρέσει η φράση «νέα κανονικότητα», αλλά αρκετά πράγματα δεν εξελίσσονται καλά. Όλοι έλεγαν ότι πρέπει να συνηθίσουμε να κάνουμε χειραψίες με τον αγκώνα, αλλά όχι, οι χειραψίες γίνονται και πάλι όπως παλιά. Οπότε, δεν πιστεύω σε «νέες κανονικότητες». Αλλά, σε κάποιες περιπτώσεις, τα πράγματα αλλάζουν πράγματι. Eίδα τη φράση «permacrisis» κάπου και πραγματικά, υπάρχει κυριολεκτικά η μία κρίση μετά την άλλη.
Μόλις βγήκαμε από την πανδημία, η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Και μετά κάτι άλλο θα συμβεί. Οπότε, νομίζω ότι οι εταιρείες πρέπει να μπορούν να ζήσουν με το χάος. Είναι κάπως σαν τον αθλητισμό, όταν κάτι πηγαίνει στραβά σε ένα ματς πρέπει να το διορθώσεις και να βγεις από το χάος. Έτσι και οι εταιρείες. Για να τα καταφέρουν, πρέπει να έχουν σωστή ισορροπία και μεγάλη εμπειρία. Αυτές θα κυριαρχήσουν. Το αφεντικό μου, μου άφησε 10 συμβουλές, μία από αυτές ήταν ότι είμαστε μια παγκόσμια εταιρεία, θα υπάρχει μια κρίση παντού κάθε μέρα. Και έχει δίκιο. Όταν τελείωσαν οι πλημμύρες στο Πακιστάν, έγινε ο σεισμός στην Τουρκία, μετά οι πυρκαγιές στην Αυστραλία. Αυτές οι κρίσεις δεν είναι άσχετες με την DHL. Όλα αυτά μας επηρεάζουν. Οπότε, νομίζω ότι είμαστε καλοί σε αυτό. Έχουμε μια ομάδα disaster recovery, που προσπαθούμε να βοηθήσουμε χώρες, μπορούμε να επικοινωνήσουμε ένα μήνυμα στον κόσμο και να γίνει την επόμενη μέρα, παντού. Είμαστε πολύ ευέλικτοι και ικανοί σε αυτό. Αλλά πράγματι πιστεύω ότι θα υπάρχει η μία κρίση μετά την άλλη, δείτε τώρα τις τράπεζες στην Καλιφόρνια. Πρέπει να δούμε πώς επηρεαζόμαστε, πώς επηρεάζονται οι πελάτες μας και να κάνουμε μια γρήγορη αξιολόγηση και πάντα έτσι πρέπει να γίνεται».