Νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά αναψυκτικών αναμένεται να δημιουργήσει η επένδυση του SMERemediumCap (SMERC fund) στη βολιώτικη ΕΨΑ, η οποία διαθέτοντας ιστορία 100 ετών και ένα αναγνωρίσιμο brand θα ενισχυθεί με νέα κεφάλαια για να διεκδικήσει μεγαλύτερο μερίδιο από μια «πίτα» που προσεγγίζει σε αξία τα 370 εκατ. ευρώ και αυξάνεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις- με ρυθμούς της τάξης του 5%. Και αυτό όταν οι πωλήσεις άλλων βασικών κατηγοριών καταναλωτικών αγαθών πιέζονται από τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Το deal του fund του Νίκου Καραμούζη με την οικογένεια Τσαούτου της ΕΨΑ έρχεται εξάλλου σε μια εποχή που ολόκληρος ο κλάδος των μη αλκοολούχων ποτών βρίσκεται σε φάση ανακατάταξης με τις εταιρείες να προχωρ0ούν σε νέες συμφωνίες και να δοκιμάζουν νέα προϊόντα. Η συγχώνευση της ΧΗΤΟΣ με την Green Cola, η συμφωνία PepsiCO Hellas - EΨΑ για την παραγωγή των αναψυκτικών HBH σε κουτιά αλουμινίου στο Βόλο, αλλά και η επέκταση των γραμμών παραγωγής της «Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (ΒΙΚΟΣ ΑΕ)» στα Ιωάννινα, είναι μόνο μερικές από τις κινήσεις που καταγράφηκαν στον κλάδο του τελευταίους μήνες.
Η επενδυτική στρατηγική του SMERC και τα μερίδια αγοράς
Επιστρέφοντας στην ΕΨΑ, μετά από τη συμφωνία του SMERC fund με την οικογένεια Τσαούτου, θα ακολουθήσει άμεσα η κεφαλαιακή ενίσχυση της εταιρείας μέσω της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου. Στη συνέχεια, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του fund, «θα δρομολογηθεί μέσω επενδύσεων η αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και των εγκαταστάσεων της εταιρείας, ενώ θα αναπτυχθούν νέα δίκτυα και προορισμοί πωλήσεων».
Δεν αποκλείεται μάλιστα να ακολουθήσουν και άλλες επενδυτικές κινήσεις και εξαγορές δεδομένης της στρατηγικής που ακολουθεί το SMERC, όπως την είχε παρουσίασε ο ίδιος ο Νίκος Καραμούζης πριν από περίπου τρία χρόνια όταν το fund πραγματοποιούσε τις πρώτες του επενδύσεις. Στόχος είχε πει τότε, είναι η απόκτηση πλειοψηφικών ποσοστών σε εταιρείες με ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης σε πολυδιασπασμένους κλάδους που παρουσιάζονται ευκαιρίες για συγκέντρωση δυνάμεων με σκοπό την δημιουργία «εθνικών πρωταθλητών».
Η αγορά των αναψυκτικών, με μια πρώτη ματιά δεν προσφέρεται από ευκαιρίες για περαιτέρω συγκέντρωση, καθώς κυριαρχεί η Coca-Cοla 3E, η οποία σύμφωνα με μετρήσεις της εγχώριας κατανάλωσης το 2022 είχε μερίδιο άνω του 62% σε αξία και άνω του 56% σε όγκο. Από κει και πέρα, όμως, καμία άλλη εταιρεία δεν διαθέτει διψήφιο μερίδιο αγοράς. Συγκεκριμένα, στη δεύτερη θέση βρίσκεται η ΛΟΥΞ με μερίδιο 8,4% σε αξία και ακολουθούν η PepsiCO με 7,7%, η ΒΙΚΟΣ με 5,5%, η Green Cola με 4,3%, η ΕΨΑ με 2,1%, και οι Γεράνι και Frutop με 0,3%.
Βασικό στοίχημα είναι όμως και η επιστροφή της ΕΨΑ στην κερδοφορία και αυτό διότι τις τελευταίες χρήσεις η εταιρεία είναι σταθερά ζημιογόνα παρά την άνοδο του τζίρου. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του 2021 η εταιρεία είχε παρουσιάσει κύκλο εργασιών περίπου 9,16 εκατ. ευρώ έναντι 7,68 εκατ. ευρώ της προηγούμενης περιόδου αλλά είχε ζημίες περίπου 355 χιλ. ευρώ με αποτέλεσμα οι συσσωρευμένες ζημιές των προηγουμένων χρήσεων να έχουν φτάσει τα περίπου 5,3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, καθώς δεν έχουν δημοσιευθεί οι οικονομικές καταστάσεις, η εταιρεία το 2022 αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15-20% σε αξία και κατά 8-9% σε όγκο.
Ένα ακόμη ζήτημα που μένει να λυθεί είναι το τι θα γίνει με την συμμετοχή της ΒΙΚΟΣ ΑΕ που κατέχει το 25% της ΕΨΑ και η οποία σύμφωνα με πληροφορίες αιφνιδιάστηκε από τη συμφωνία της οικογένειας Τσαούτου με το SMERC και θα πρέπει σύντομα να αποφασίσει αν θα ακολουθήσει σε μια ενδεχόμενη Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ή αν θα μειωθεί το ποσοστό της στην εταιρεία.