Σχέδιο για την κατασκευή των επεκτάσεων της Αττικής Οδού μέσω μοντέλου Πρότυπων Προτάσεων κατέθεσαν προ ολίγων ημερών οι 3 ισχυροί του κλάδου των υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) - ΑΒΑΞ, όπως σημειώνεται στα οικονομικά μεγέθη πρώτου τριμήνου 2023 του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, επιβεβαιώνοντας όσα αποκάλυψε προ διμήνου το insider.gr. Όπως είχαμε αναφέρει, από καιρό τα κατασκευαστικά γκρουπ είχε αυτό το πλάνο ως ενδεχόμενο, και προ ημερών, στις 17 Μαΐου, η ένωση προσώπων ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (36%) - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (32%) - ΑΒΑΞ (32%) κατέθεσε Πρότυπη Πρόταση για το Έργο ΑΘΗΝΑ Ι, που περιλαμβάνει επεκτάσεις του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης. Να σημειωθεί ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα είχε περιέλθει εις γνώσιν του insider.gr πληροφορίες για διεύρυνση του σχήματος με το σκεπτικό ότι «πρόκειται για μεγάλο έργο, σαφώς άνω του 1,5-2 δις ευρώ, που ίσως απαιτεί τη συμμετοχή… πάνω από δύο ομίλων», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στέλεχος του χώρου, με τα όσα αναφέρθηκαν χτες στα μεγέθη της ΕΛΛΑΚΤΩΡ να επιβεβαιώνουν αυτή την άποψη με το κοινό «μέτωπο» των ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) - ΑΒΑΞ.
Επισημαίνεται ότι στις αρχές Μαΐου, ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου είχε «φωτογραφίσει» εξελίξεις γύρω από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέσω ενός ενιαίου διαγωνισμού. Όπως είχε πει τότε ο κ. Καραγιάννης, το ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δισ. ευρώ) δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για άλλο μοντέλο (πρότυπη πρόταση ή έστω ΣΔΙΤ/Παραχώρηση).
Όπως και παλιότερα είχαμε αναφέρει, λόγω μάλιστα του μεγάλου project στο Ελληνικό έχει «βγει» στην επιφάνεια, σε σχέση με τις άλλες επεκτάσεις, η κατασκευή της περίφημης σήραγγας Ηλιουπόλεως, με εκπόνηση μελετών από την ίδια τη Lamda. Άλλωστε, στην ανάπτυξη αυτή θα κατασκευαστούν εμπορικά κέντρα, κατοικίες, ξενοδοχεία κ.α., έως και Καζίνο, οπότε το κυκλοφοριακό σε μια κορεσμένη ήδη πρωτεύουσα θα είναι μια δύσκολη «εξίσωση» που απαιτεί «λύσεις». Η αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της λεωφόρου Βουλιαγμένης θα εξασφαλίζει πρόσβαση στο Ελληνικό και θα λειτουργήσει και ως εναλλακτική επιλογή για τους πολίτες που κινούνται από τη βόρεια Αττική προς τα νότια προάστια, με πλήρη παράκαμψη του κέντρου.
Όπως κι άλλες φορές έχει αναδείξει το insider.gr, εκτός από την επέκταση της λεωφόρου Κύμης (ο διαγωνισμός έγινε ήδη με αναδόχους τους ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, INTRAKAT), εκκρεμούν οι τελικές αποφάσεις από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών για άλλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως π.χ. έως τη Ραφήνα, η οποία θα ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του λιμένα της Ραφήνας, τον λιμένα Λαυρίου, και βέβαια το έργο που αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού (με υπόγεια σήραγγα) με την λεωφόρο Βουλιαγμένης και η αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως σηματοδότες. Μια επέκταση η οποία θεωρείται κρίσιμη για την επένδυση στο Ελληνικό. Σημειώνεται ότι κατά κάποια στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου δεν αποκλείεται να δούμε στο «κάδρο» μελλοντικά και μια νέα προέκταση του οδικού άξονα προς Μεσόγεια.
Η νέα σύμβαση του ΤΑΙΠΕΔ
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου προφανώς, υπό μία έννοια, θα μπορούσαν να «προικίσουν» και τη νέα σύμβαση παραχώρησης 25 ετών, τον διαγωνισμό που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Με το σκεπτικό ότι ο υφιστάμενος δρόμος θα αποκτήσει «συνέχεια» προς Ανατολική Αττική, βασικά λιμάνια και προς τα νότια προάστια. Και μπορεί τα διόδια στη νέα παραχώρηση να μειώνονται σε 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ τώρα, ωστόσο, υπάρχει πρόβλεψη για αναπροσαρμογή, υπό προϋποθέσεις και αναλόγως κυκλοφοριακών ροών κ.λπ., στην 5ετία. Προφανώς δε, τόσο η επέκταση προς Κύμης, ιδίως οι άλλες προεκτάσεις, θα χρειαστούν χρόνος ωρίμανσης μερικών ετών.
Ποιες είναι οι Πρότυπες Προτάσεις
Το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων αφορά σε έργα Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή παραχωρήσεων, αλλά και έργα που υλοποιούνται ως παραδοσιακές εργολαβίες (μελέτη – κατασκευή κ.λπ.) τα οποία ο ιδιωτικός τομέας αναλαμβάνει να προτείνει ή / και να ωριμάσει για λογαριασμό του Δημοσίου. Ο προϋπολογισμός τους πρέπει να ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια ακολουθεί διαγωνισμός και στην περίπτωση που οριστικός ανάδοχος της σύμβασης δεν είναι ο ιδιώτης που ωρίμασε τεχνικά το έργο, ο οριστικός ανάδοχος υποχρεούται να καταβάλει στον προτείνοντα τα έξοδα προετοιμασίας της πρότυπης πρότασης.
Το μοντέλο των Πρότυπων Προτάσεων θεωρείται ως ένα εργαλείο που μπορεί να επιταχύνει τις διαδικασίες προώθησης των μεγάλων συμβάσεων σε ορίζοντα έως και ενάμιση έτους, αντί για τις μακρόσυρτες διεργασίες που καταγράφονται για την ώρα και θα εκσυγχρονίσει την παραγωγή έργων. Κάτι που μπορεί να βρει εφαρμογή ιδίως στην Αττική που έχει μεγάλα κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά, κατ’ επέκταση, προβλήματα. Μέσω του μοντέλου αυτού ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να προτείνουν στα αρμόδια υπουργεία έργα μεγάλης αξίας και σημασίας για την ανάπτυξη και τις υποδομές της χώρας. Για την ώρα, ο πήχης έχει μπει για έργα αξίας 200 εκατ. ευρώ και άνω, προκαλώντας μάλιστα και αντιδράσεις μικρότερων γκρουπ. Να σημειωθεί ότι σχετικά πρόσφατα ο Ευ. Μυτιληναίος, στην παρουσίαση της νέας δομής του γκρουπ, είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «ενδιαφέρον έχει η προοπτική που ανοίγεται για σχεδιασμό και υλοποίηση έργων μέσω των Unsolicited Proposals», ενώ προφανώς και η Intrakat έχει το μέγεθος και τη διάθεση να ασχοληθεί με το θέμα αυτό.
Το Ελληνικό, η Lamda και η σημασία της Σήραγγας Ηλιούπολης
Πριν από περίπου 8 μήνες, ο CEO της Lamda, Οδυσσέας Αθανασίου, είχε αναφερθεί εκ νέου, μεταξύ άλλων, στο έργο της υπογειοποίησης της Λ. Ηλιουπόλεως και την ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, ως μια κομβική επέκταση της Αττικής Οδού προς το Ελληνικό. Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου οι μελέτες αναμένονταν να ολοκληρωθούν και παραδοθούν στο υπουργείο το 2023 προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση του μεγάλου αυτού οδικού έργου. Η προτεραιοποίηση του project της Σήραγγας Ηλιούπολης ως επέκταση της Αττικής Οδού σε συνδυασμό με την ανισοπεδοποίηση της Λ. Βουλιαγμένης μέχρι το ύψος του Ελληνικού, θα βοηθήσει στην βελτίωση του κυκλοφοριακού κορεσμού που παρατηρείται τόσο στην Λεωφόρο Καρέα, όσο και στην Λ. Βουλιαγμένης, ειδικά τις ώρες αιχμής. Με το έργο αυτό θα υπάρχει πολύ γρηγορότερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού, δεδομένου των προβλέψεων για δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες καθημερινά, καθώς στο project θα «φιλοξενούνται» χιλιάδες κατοικίες, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, γραφεία και επισκέπτες. Η αστική σήραγγα Ηλιούπολης θα ξεκινά περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης. Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από δύο διακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα διαθέτει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Από το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών παλιότερα σημειώνονταν ότι το φυσικό αντικείμενο των μελετών που απαιτούνται για την ωρίμανση του έργου περιλαμβάνει:
- Την κατασκευή αστικής σήραγγας μήκους τριών χιλιομέτρων που συνδέει την Περιμετρική Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
- Την αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της Περιμετρικής Υμηττού από τον κόμβο της Κατεχάκη μέχρι την είσοδο της σήραγγας.
- Την αναβάθμιση της κυκλοφοριακής ικανότητας της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, μίας λεωφόρου που είναι ήδη κορεσμένη.