Helleniq Energy: ΑΠΕ 200-300 MW στο εξωτερικό έως το 2025 – Οι ενεργειακές επενδύσεις στα διυλιστήρια

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Helleniq Energy: ΑΠΕ 200-300 MW στο εξωτερικό έως το 2025 – Οι ενεργειακές επενδύσεις στα διυλιστήρια
Στα σκαριά δεύτερη «πράσινη» επένδυση εκτός συνόρων (μετά την Κύπρο), αλλά και νέα εξαγορά ΑΠΕ στην Ελλάδα. Μονάδες συμπαραγωγής στα διυλιστήρια Ασπροπύργου και Ελευσίνας, ώστε να αυτονομηθούν ενεργειακά, mega πρότζεκτ στο διυλιστήριο Θεσσαλονίκης για την κάλυψη έως και του 100% της ηλεκτροδότησής του με «πράσινο» ρεύμα.

Δύο «πράσινες» επενδυτικές κινήσεις περιλαμβάνουν οι χθεσινές αναφορές του διευθύνοντος Συμβούλου της Helleniq Energy Ανδρέα Σιάμισιη στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση του Ομίλου, για επικείμενες ανακοινώσεις νέων εξαγορών έργων ΑΠΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μία αφορά την αγορά χαρτοφυλακίου εντός συνόρων, ενώ η δεύτερη την «είσοδο» της Helleniq Energy σε μία νέα αγορά του εξωτερικού.

Πρόκειται για τη δεύτερη επένδυση ΑΠΕ που θα πραγματοποιήσει ο Όμιλος στο εξωτερικό, καθώς δίνει ήδη το «παρών» στην αγορά της Κύπρου – με την εξαγορά δύο φωτοβολταϊκών, τα οποία θα αποτελέσουν το έναυσμα για την ανάπτυξη ενός χαρτοφυλακίου ανανεώσιμων στο νησί, συνολικής ισχύος 100-150 MW. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, και οι δύο εξαγορές αφορούν έργα τα οποία βρίσκονται ήδη στο στάδιο της κατασκευής ή είναι ώριμα αδειοδοτικά, χωρίς ωστόσο να γίνει γνωστή η δεύτερη ξένη χώρα στην οποία θα «εισέλθει» η Helleniq Energy.

Όπως έχει τονίσει αρκετές φορές στο παρελθόν η διοίκηση του Ομίλου, με τη δραστηριοποίηση αποκλειστικά εντός συνόρων, δεν θα μπορούσαν να επιτευχθούν οι «πράσινοι» στόχοι που έχουν τεθεί στο πλαίσιο της στρατηγικής «Vision 2025». Σύμφωνα με την εν λόγω στρατηγική, πρώτο ορόσημο αποτελεί η αύξηση στο 1 GW της εγκατεστημένης ισχύος εν λειτουργία μονάδων έως το 2025.

Συμμετοχή στον διαγωνισμό για μπαταρίες

Από αυτά, τα 700-800 MW θα αφορούν «πράσινους» σταθμούς εντός Ελλάδας, ενώ τα υπόλοιπα 200-300 MW μονάδες εκτός των συνόρων. Παράλληλα με την ανάπτυξη του εν λόγω χαρτοφυλακίου, ο Όμιλος θα δώσει επίσης βάρος σε πιθανές συνέργειες για την αξιοποίησή του με την Elpedison (στην οποία συμμετέχει από κοινό με την ιταλική Edison). Προς αυτή την κατεύθυνση, μία προοπτική είναι η σύναψη «πράσινων» PPAs, για την απευθείας αγοραπωλησία της ανανεώσιμης ηλεκτροπαραγωγής.

Όσον αφορά τις «πράσινες» επενδύσεις, ο Όμιλος πρόκειται να δώσει επίσης ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς όπως τόνισε χθες ο κ. Σιάμισιης, αποτελεί το «κλειδί» για την αντιμετώπιση των περικοπών ανανεώσιμης ηλεκτροπαραγωγής, οι οποίες «πυκνώνουν» όσο συνεχίζει να αυξάνεται το μερίδιο των ΑΠΕ στο εγχώριο μίγμα. Μάλιστα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του CEO, το πρόβλημα των περικοπών (το οποίο ουσιαστικά καθιστά αβέβαιη την πρόβλεψη για την παραγωγή ενός έργου) αποτελεί και λόγο για τον οποίο ο Όμιλος πρόκειται να κλείσει τον κύκλο των εξαγορών έργων, μετά τις επόμενες κινήσεις που έχει ήδη στα σκαριά.

Για την αντιμετώπιση των περικοπών, στα σχέδια του Ομίλου είναι να προχωρήσει στην προσθήκη μπαταριών σε όλους τους καινούριους σταθμούς ΑΠΕ που θα αναπτύξει, όπως και σε πολλά από τα υφιστάμενα έργα. Επίσης, πρόκειται να συμμετάσχει στον επικείμενο διαγωνισμό της ΡΑΑΕΥ για standalone μπαταρίες, ο οποίος θα διεξαχθεί στις αρχές Ιουλίου.

Τα ενεργειακά σχέδια για τα διυλιστήρια

Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται επίσης να δρομολογηθούν επενδύσεις στα διυλιστήρια, ώστε να αποκτήσουν ενεργειακή αυτονομία και, κατά συνέπεια, η λειτουργία τους να πάψει να επηρεάζεται από τυχόν βλάβες στο δίκτυο. Όπως σημείωσε εξάλλου ο CEO στην ομιλία του στη Γενική Συνέλευση, οι βλάβες που υπήρξαν στο δίκτυο τα τελευταία χρόνια (είτε από ακραία καιρικά φαινόμενα όπως η Μήδεια, είτε από πυρκαγιές το καλοκαίρι) δημιούργησαν προβλήματα τόσο σε θέματα ασφάλειας στα διυλιστήρια, όσο και στη διαθεσιμότητα των προϊόντων διύλισης.

Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζεται η εγκατάσταση μίας μονάδας συμπαραγωγής ηλεκτρισμού-θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) στο διυλιστήριο της Ελευσίνας, η οποία θα καλύπτει το σύνολο των φορτίων της εγκατάστασης. Η μονάδα θα λειτουργεί κατά βάση με φυσικό αέριο (έχοντας τη δυνατότητα λειτουργίας και με εναλλακτικά καύσιμα, όπως ντίζελ), ενώ εκτιμάται ότι θα αδειοδοτηθεί έως το τέλος του έτους.

Στην περίπτωση του διυλιστηρίου του Ασπροπύργου, λειτουργούν ήδη δύο σταθμοί ΣΗΘΥΑ που καλύπτουν μέρος των αναγκών του. Έτσι, πρόκειται να προστεθεί και τρίτος σταθμός, ώστε η εγκατάσταση να καταστεί ενεργειακά αυτόνομη.

Πιο μεγαλεπήβολο και μακρόπνοο είναι το σχέδιο για το διυλιστήριο Θεσσαλονίκης, για το οποίο σχεδιάζεται η εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού πάρκου αρκετών εκατοντάδων Μεγαβάτ στην ευρύτερη περιοχή, το οποίο θα συνδέεται με απευθείας καλώδιο με την εγκατάσταση, ώστε να την ηλεκτροδοτεί με «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια.

Για τις «πράσινες» κιλοβατώρες που θα καταναλώνονται άμεσα στο διυλιστήριο, προβλέπεται η εγκατάσταση μίας μονάδας μπαταριών, ενώ εξετάζεται επίσης η παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου (όπως και αμμωνίας) η οποία θα λειτουργεί ως μέθοδος χημικής αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Με αυτό τον τρόπο, εκτιμάται πως θα μπορούν να καλυφθεί έως και το 100% των αναγκών σε ρεύμα του διυλιστηρίου, μειώνοντας έτσι δραστικά (ή και εξαλείφοντας πλήρως) το ανθρακικό του αποτύπωμα.

Το «πράσινο» σχέδιο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε φάση ωρίμανσης, ενώ πιο συγκεκριμένες ανακοινώσεις αναμένεται να γίνουν προς το τέλος του έτους. Στόχος είναι να αρχίσει να υλοποιείται σε μία 5ετία περίπου.

Προβληματισμός για τη νέα μονάδα της Elpedison

Την ίδια στιγμή, στελέχη της Helleniq Energy εκφράζουν προβληματισμό για την προοπτική κατασκευής της νέας μονάδας αερίου της Elpedison στη Θεσσαλονίκη.

Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή ενός νέου ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού ισχύος 860 MW, που θα εγκατασταθεί δίπλα στον υφιστάμενο σταθμό 418 MW της εταιρείας, στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων της Helleniq Energy στη συμπρωτεύουσα. Ωστόσο, οι εξελίξεις στις χονδρεμπορικές αγορές δημιουργούν δεύτερες σκέψεις στον ενεργειακό Όμιλο, σχετικά με το αν θα δοθεί ή όχι το «πράσινο φως» για την υλοποίηση της επένδυσης.

Από την άλλη πλευρά, η Helleniq Energy φαίνεται να απεξαρτά την «τύχη» της νέας μονάδας από το έτερο σχέδιο της Elpedison, για την εγκατάσταση ενός πλωτού σταθμού «υποδοχής» LNG (FSRU) στη Θεσσαλονίκης.

Όπως φαίνεται, η έκβαση του συγκεκριμένου πρότζεκτ θα κριθεί από τις ενδείξεις για το κατά πόσο η Ελλάδα θα εξελιχθεί σε κόμβο διαμετακόμισης καυσίμου στην ευρύτερη περιοχή. Στην περίπτωση που ενισχυθεί ο ρόλος της χώρας μας ως gas hub, τότε θα είχε θετικές προοπτικές η προσθήκη μίας νέας «πύλης» εισόδου LNG στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Σήμα αξιοποίησης του λιμένα Λαυρίου με τουριστικές χρήσεις – Πώς «κουμπώνει» με επεκτάσεις Αττικής Οδού και Προαστιακού

Μισθωτοί - Συνταξιούχοι: Η ώρα της Εφορίας για τα αναδρομικά

Νέους κανόνες για βιώσιμες, ανθεκτικές και πιο αποδοτικές μπαταρίες φέρνει η ΕΕ

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider