Το πλάνο αξιοποίησης και νέων λιμένων, αυτή τη φορά όχι στην περιφέρεια αλλά στην Αττική, φαίνεται να εκκινεί το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο, ως γνωστόν, ήδη έχει προχωρήσει σε σχετικές κινήσεις για πολλά αντίστοιχα assets ενώ λειτουργεί και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων. Χτες, το Ταμείο δημοσιοποίησε την πρόσκληση υποβολής προσφορών για την πρόσληψη νομικού συμβούλου αναφορικά με την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., δίνοντας σήμα εκκίνησης της εν λόγω αποκρατικοποίησης (πώληση έως 67%;).
Η απόφαση αυτή ουσιαστικά ανοίγει τον δρόμο για αξιοποίηση του Λιμένα Λαυρίου, τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ προορίζει κατά βάση ως τουριστικό λιμάνι για κρουαζιέρα και ελλιμενισμό μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts). Στα σχέδια είναι και η αξιοποίηση του λιμένα Ραφήνας. Το δεύτερο όμως λιμάνι μάλλον προορίζεται για να φιλοξενήσει κυρίως ακτοπλοϊκά πλοία, ενώ το λιμάνι του Λαυρίου κυρίως για μεγάλα σκάφη αναψυχής.
Στο πλαίσιο αυτό (για το Λαύριο), το ΤΑΙΠΕΔ επιθυμεί να συνεργαστεί και να λάβει νομικές υπηρεσίες από εξειδικευμένο και έμπειρο Νομικό Σύμβουλο με αποδεδειγμένη πρόσφατη εξειδίκευση και εμπειρία, ο οποίος θα συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ επί του συνόλου των ζητημάτων ελληνικού (και τυχόν ενωσιακού) δικαίου αναφορικά με το έργο.
Πώς σχετίζεται η διαδικασία με Αττική Οδό και Σιδηρόδρομο
Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ εκκινεί διαδικασία περαιτέρω αξιοποίησης / αποκρατικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου σε μια περίοδο στην οποία όχι μόνο στην περιοχή γίνονται επενδύσεις, αλλά και προχωρούν μεγάλοι διαγωνισμοί… συμπληρωματικών υποδομών. Από τη μία πλευρά, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, υπάρχει η προώθηση διαδικασιών για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (αναφερθήκαμε και χτες σε αυτό) με την κατάθεση Πρότυπης πρότασης από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) – ΑΒΑΞ για την υλοποίηση των επεκτάσεων προς Λ. Βουλιαγμένης, Λαύριο και Ραφήνα με μοντέλο παραχώρησης (διόδια, κανονικά ή σκιώδη». Αυτό, ενώ είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός από το ΤΑΙΠΕΔ για την νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα.
Την ίδια ώρα, υπ. Υποδομών & Μεταφορών και ΕΡΓΟΣΕ προωθούν πακέτο 6 σιδηροδρομικών έργων (με ανταγωνιστικό διάλογο) στα οποία εμπεριέχονται και δύο επεκτάσεις του σιδηρόδρομου (προαστιακός) προς τους λιμένες Λαυρίου και Ραφήνας. Κατά συνέπεια, πέραν των ιδιωτικών επενδύσεων στην ευρύτερη αυτή περιοχή (τεχνολογίας, βιομηχανίας, κτηριακά κ.α.) προωθούνται μεγάλα projects σε υποδομές – μεταφορές. Που «κουμπώνουν», προφανώς, με τις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιήσεις και αυτά τα λιμάνια, εν προκειμένων το Λαύριο. Το οποίο, όπως και της Ραφήνας, αποκτούν πρόσθετη αξία και επιπλέον ενδιαφέρον συνδυαστικά με όλα τα παραπάνω.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, στόχος του ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να είναι το Λαύριο να καταστεί, εκτός από λιμάνι που εξυπηρετεί την ακτοπλοΐα, και «πόστο» mega yachts που έρχονται στην Ελλάδα μας και επιθυμούν να «δέσουν» στην Αττική και την Αθήνα.
Το «καλάθι» των λιμένων
Άλλωστε, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη μακρά εμπειρία τόσο σε διαγωνισμούς ή διαδικασίες αξιοποίησης λιμένων. Μόνο τελευταία, πέραν των «μεγάλων» ΟΛΠ-ΟΛΘ, έχουν γίνει κινήσεις σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, προχωρά η αξιοποίηση του ΟΛΒ (Βόλος), έχουν γίνει κινήσεις για την Πάτρα (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του master plan), ενώ ήδη το Ταμείο έχει κάνει διαγωνισμούς για πλήθος μαρίνων (Πύλος, Αργοστόλι, Κέρκυρας κ.α.). Ενδεχομένως, να έρθει και η ώρα για άλλα λιμάνια προσεχώς (Ραφήνα, Ελευσίνα, ενώ ήδη έχει πάρει υπό την «ομπρέλα» του Μυτιλήνη, Κύμα, Χαλκίδα).
Ο νομικός σύμβουλος
Σε σχέση με το έργο του νομικού συμβούλου, κατά τη Φάση Προετοιμασίας, οι υπηρεσίες θα περιλαμβάνουν ενδεικτικώς, μεταξύ άλλων, τη μελέτη και επισκόπηση όλων των ιστορικών στοιχείων, κάθε πληροφοριακού εγγράφου, μελέτης, ή σχετικής ανάλυσης και άλλων παραδοτέων που έχουν ήδη εκπονηθεί ή βρίσκονται σε διαδικασία εκπόνησης αναφορικά με τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου, την αξιολόγηση του θεσμικού, νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου που διέπει τον Ο.Λ.Λ. και τη λειτουργία των λιμενικών υποδομών που διαχειρίζεται, και υποβολή εισηγήσεων αναφορικά με ενδεχόμενες τροποποιήσεις/βελτιώσεις προς τον σκοπό υλοποίησης του έργου, τη μελέτη, αξιολόγηση και γνωμοδότηση ως προς (i) την υφιστάμενη νομική κατάσταση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, σε σχέση με το ισχύον νομοθετικό, θεσμικό, περιβαλλοντικό, ρυθμιστικό πλαίσιο (συμπεριλαμβανομένων τυχόν επιχορηγήσεων, ενισχύσεων και εγγυήσεων κ.ά.) (ii) το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Ο.Λ.Λ. περιλαμβανομένων υφισταμένων συμβατικών δεσμεύσεων/ υποχρεώσεών του και τυχόν βαρών (π.χ. μισθώσεις, διεκδικήσεις, παραχωρήσεις κ.λπ.), (iii) κάθε άλλο θέμα αντικείμενο νομικής έκθεσης ενδελεχούς ελέγχου, όπως ενδεικτικώς, συλλογικές συμβάσεις εργασίας, εμπορικές συμβάσεις, συμβάσεις παραχώρησης, εκκρεμοδικίες, επιδικίες κ.λπ., τη διατύπωση γνώμης/εισήγησης, από κοινού με την ομάδα των λοιπών συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ, αναφορικά με τον σχεδιασμό της στρατηγικής του ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβανομένης της τελικής επιλογής για την αξιοποίηση και τη δομή της Συναλλαγής, με βάση το ισχύον στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση θεσμικό, ρυθμιστικό, νομικό και κανονιστικό πλαίσιο κ.α.
Κατά τη Φάση Εκτέλεσης της συναλλαγής, οι Υπηρεσίες θα περιλαμβάνουν ενδεικτικώς, μεταξύ άλλων, τη σύνταξη, από κοινού με τους λοιπούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, των επιμέρους διαγωνιστικών και συμβατικών τευχών και άλλων κειμένων της Συναλλαγής, τη συνδρομή και νομική υποστήριξη του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με τους χρηματοοικονομικούς, τεχνικούς συμβούλους και λοιπούς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, στη διαπραγμάτευση με τους υποψηφίους επενδυτές ή/και τρίτα πρόσωπα επί των όρων των συμβατικών τευχών της Συναλλαγής, την αξιολόγηση των προτάσεων, τις τροποποιήσεις/αναθεωρήσεις στη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, τη νομική υποστήριξη για τη λειτουργία εικονικής αίθουσας τεκμηρίωσης («VDR») κ.α.