Ευοίωνες προοπτικές διανοίγονται πλέον για την ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία. Η δυνατότητα ισχυρών παικτών διαχείρισης πλοίων και πληρωμάτων λύνει τα χέρια των Ελλήνων πλοιοκτητών που επιδιώκουν να βρουν λύσεις σε σημαντικούς αρμούς της καθημερινής λειτουργίας τους. Η Wilhelmsen Ship Management (WSM) αποτελεί τον βραχίονα διαχείρισης πλοίων του ομίλου Wilhelmsen και μια από τις μεγαλύτερες διαχειρίστριες πλοίων από τρίτους στον κλάδο, με το πιο εκτεταμένο παγκόσμιο ναυτιλιακό δίκτυο.
Ήλθε στον Πειραιά για να μείνει και να δώσει άμεσες λύσεις στις εν Ελλάδι ναυτιλιακές εταιρείες. Στην συνέντευξη του στο insider.gr, o κ. Carl Schou, CEO και Πρόεδρος της Wilhelmsen Ship Management αποτυπώνει τη δυναμική της εταιρείας του, μιλάει για την αγορά επιδαψιλεύοντας παράλληλα και τους στόχους της για την Ελλάδα.
- Πού δραστηριοποιείται η Wilhelmsen Ship Management; Τι προσφέρει στη ναυτιλιακή βιομηχανία;
Η εταιρεία ασχολείται με τη διαχείριση του πλοίου. Είμαστε 1 από τους 10 μεγαλύτερους διαχειριστές πλοίων στον κόσμο και η βασική μας λειτουργία είναι η διαχείριση πλοίων μέσω τρίτων. Προσφέρουμε διαχείριση σε όλους τους τύπους σκαφών. Έτσι, έχουμε όλους τους διαφορετικούς τύπους πλοίων που διαχειριζόμαστε σήμερα.
- Είναι ενδιαφέρον ότι δεν έχετε στην ιδιοκτησία σας κανένα πλοίο
Δεν διαθέτουμε κανένα πλοίο, όντως. Είμαστε καθαρά διαχειριστές πλοίων και κάποιοι μπορεί να το θεωρήσουν καλό. Κάποιοι μπορεί να μην το βλέπουν αυτό με καλό μάτι. Όταν όμως δεν έχουμε πλοία, τότε εστιάζουμε στη σωστή διαχείριση όλων των πλοίων. Πολλοί θα έλεγαν ότι αν σας ανήκαν κάποια πλοία τότε θα δίνατε μεγαλύτερη προσοχή στα δικά σας και όχι στα υπόλοιπα που διαχειρίζεστε.
- Ποια είναι η γνώμη σας για την ναυτιλιακή αγορά στη χώρα μας σήμερα;
Νομίζω ότι βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο. Έχετε πάρα πολλούς πλοιοκτήτες που επεκτείνονται και ναυπηγούν πλοία και αυτό είναι πολύ καλό. Παραδοσιακά, στους Έλληνες πλοιοκτήτες αρέσει να κάνουν τη διαχείριση μόνοι τους. Αλλά, νομίζω ότι τώρα με την πολυπλοκότητα όλων των νέων κανόνων που έρχονται και τις προκλήσεις με όλους τους κανονισμούς, όπως η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, χρειάζεσαι κάποιον που να διαθέτει την τεχνογνωσία στη διαχείριση πλοίων.
- Η Ελλάδα λειτουργεί ως σκαλοπάτι για άλλες αγορές; Αν ναι, ποιες αγορές έχετε κατά νου;
Η Ελλάδα σίγουρα δεν λειτουργεί ως σκαλοπάτι για άλλες αγορές. Η Ελλάδα είναι από μόνη της σημαντική αγορά. Είμαστε ήδη παρόντες σε 12-13 διαφορετικές χώρες, επομένως είμαστε παγκόσμιοι διαχειριστές. Δεν χρειάζεται λοιπόν να χρησιμοποιήσουμε την Ελλάδα ως σκαλοπάτι. Αυτή είναι μια πολύ στρατηγική εστίαση για τη δημιουργία παρουσίας στη χώρα σας.
- Πού βρίσκεται η βάση σας;
Διαθέτουμε τοπικά γραφεία στη Σιγκαπούρη, στην Κορέα και στη Νορβηγία, στις ΗΠΑ, κ.λπ. Αλλά η έδρα για τον Όμιλο Williamson είναι στο Όσλο.
- Πόσος χώρος υπάρχει για συνεργασία με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, δεδομένου ότι οι Έλληνες είναι και πλοιοκτήτες και διαχειριστές;
Νομίζω ότι υπάρχει χώρος για έναν διαχειριστή πλοίων που μπορεί να προσφέρει αυτό που χρειάζονται οι πλοιοκτήτες. Εμείς είμαστε μέρος του Ομίλου Williamson, που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών στον κόσμο. Έχουμε λοιπόν πολλά να προσφέρουμε. Προσφέρουμε διαχείριση πλοίων φυσικά, αλλά είμαστε επίσης το μεγαλύτερο πρακτορείο πλοίων στον κόσμο. Έχουμε παρουσία σε όλα τα λιμάνια. Είμαστε ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός προμηθευτής χημικών και όλων των άλλων αναγκών με τους πλοιοκτήτες, έτσι μπορούμε να προσφέρουμε στην ελληνική αγορά συνολικά.
- Είναι το πλαίσιο λειτουργίας στη χώρα μας για τρίτες εταιρείες ικανοποιητικό για εσάς;
Αυτό που ζήσαμε μέχρι τώρα, είναι πολύ καλό. Το περιβάλλον λειτουργίας. Άρα αυτό είναι πολύ καλό. Και εννοώ ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα κάνει κάτι σωστά, φυσικά, γιατί έχει αυξηθεί η ικανότητά της σημαντικά τα χρόνια.
- Θεωρείται ότι όμιλοι σαν την Wilhelmsen μπορούν να συνεισφέρουν στην γενικότερη προσπάθεια που γίνεται για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας; Και με ποιους τρόπους ώστε να υπάρχουν και ορατά αποτελέσματα αλλά και μακρόπνοος σχεδιασμός
Ναι, το πιστεύω αυτό. Και ο λόγος που λέω ναι είναι και πάλι ότι είναι μια μεγάλη ομάδα. Έχουμε λοιπόν ένα τμήμα που είναι αφιερωμένο στις νέες μορφές ενέργειας. Εκεί, λοιπόν, επεκτεινόμαστε και εργαζόμαστε πάνω στα νέα καύσιμα, καθώς και στις εκπομπές άνθρακα. Αυτό είναι λοιπόν ένα μέρος της ομάδας και τα διδάγματα από όλο αυτό, μπορούμε να τα φέρουμε στην επιχείρησή μας.
- Με ποιους τρόπους μπορεί να συμβεί αυτό;
Όπως είπα, υπάρχουν και άλλες εταιρείες του ομίλου που συνεργαζόμαστε και μετά συζητάμε στενά μαζί τους και μετά μπορούμε να φέρουμε αυτή την εμπειρία στην καθημερινή μας λειτουργία.
- Πώς λειτουργεί η τεχνική διαχείριση σε ζητήματα που περιλαμβάνουν επαλήθευση εκθέσεων εκπομπών άνθρακα και καταγγελιών με την υπάρχουσα ΕΕ ;
Έχουμε ιδρύσει πρόσφατα μια εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση εκπομπών άνθρακα για πλοιοκτήτες για το σύστημα της ΕΕ. Αυτή η εταιρεία έχει όλες τις άδειες που απαιτούνται για να αγοράσει για να μεταφέρει και να διατηρήσει την ΕΕ μόνη της, και αυτή είναι μια πολύ περίπλοκη υποδομή . Έτσι, δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που έχουν αυτήν την άδεια σήμερα στη ναυτιλία και νομίζω ότι δυστυχώς υπάρχει μπόνους για οποιοδήποτε πρόβλημα ή υποεκτίμηση της πολυπλοκότητας του συστήματος εκπομπών άνθρακα.
Το ένα είναι η αναφορά, αλλά το άλλο μέρος αγοράζει δικαιώματα από την ΕΕ ή τις πιστώσεις άνθρακα που τα μεταβιβάζει σε ίσως άλλα μέρη στους ρυθμιστικούς φορείς. Αυτό λοιπόν είναι ένα πολύ εξειδικευμένο είδος επιχείρησης. Αν δεν έχετε αυτή την αρμοδιότητα. Θα είναι μια πρόκληση.
- Πόσους Έλληνες πλοιοκτήτες έχετε ως πελάτη σε όλες τις κατηγορίες σας ;
Αυτή τη στιγμή έχουμε τέσσερις. Έχουμε ένα στον Πειραιά και 3 στο άλλο μας γραφείο στην Κουάλα Λουμπούρ..
- Ποιοι είναι οι στόχοι σας για την ελληνική αγορά;
Σε αριθμό πλοίων, θέλουμε φυσικά να αυξηθούμε, αλλά επιδιώκουμε επίσης να θεωρούμαστε ποιοτικοί διαχειριστές πλοίων. Είμαστε διαφανείς, προσφέρουμε υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Και αυτό θέλουμε να πετύχουμε στην αγορά, γιατί στη διαχείριση πλοίων από τρίτους, υπάρχουν πολλά επίπεδα ποιότητας. Είμαστε στην κορυφή της ποιότητας και αυτό θέλουμε να πούμε.
- Οι Έλληνες πλοιοκτήτες θεωρούν ότι έχουν προβλήματα στην κρουαζιέρα. Είστε εσείς η λύση ;
Ναι, εμείς είμαστε η λύση. Αυτή είναι η σύντομη απάντηση. Η μεγαλύτερη απάντηση είναι ότι η πρόκληση είναι το πλήρωμα. Αυτό συμβαίνει παντού και όχι μόνο στην Ελλάδα. Έχουμε αντίστοιχο πρόβλημα στη Νορβηγία, τις Φιλιππίνες, την Ινδία, όλες οι παραδοσιακές χώρες εφοδιασμού αντιμετωπίζουν έλλειψη προσωπικού.
- Στην Ελλάδα, έχουμε παράδοση στη ναυτιλία, αλλά πώς πιστεύετε ότι η ελληνική κυβέρνηση ή οι Έλληνες πλοιοκτήτες μπορούν να κάνουν νέους Έλληνες να εισέλθουν στην αγορά ;
Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Την ευθύνη έχουν από πολλές απόψεις και οι πλοιοκτήτες. Πρέπει να πουν στους νέους σήμερα πόσο ενδιαφέρουσα είναι αυτή η δουλειά. Είναι μια φανταστική επιχείρηση, τουλάχιστον έτσι νομίζω. Πρέπει όμως να κάνουν καλύτερες και τις συνθήκες διαβίωσης εν πλω. Να τις φέρουν σε ένα αποδεκτό επίπεδο για έναν νέο άνθρωπο σήμερα. Το διαδίκτυο, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Επίσης θα πρέπει να εφαρμοστούν ίσως μικρότερες περίοδοι μέσα στη θάλασσα.
- Επομένως το πρόβλημα δεν προέρχεται από την ελληνική πολιτεία αλλά πηγάζει κυρίως από την ίδια την επιχείρηση;
Η επιχείρηση πρέπει να μεταφέρει το πόσο ωραία είναι η βιομηχανία της ναυτιλίας, ειδικά στους νέους. Ναι ακριβώς. Αυτή είναι η αλήθεια. Το ίδιο πρόβλημα έχουμε και σε άλλες χώρες. Και η Σιγκαπούρη είναι ένα παράδειγμα. Για να έρθουν νέοι άνθρωποι στη ναυτιλία πρέπει να τους πείσετε ότι αυτός είναι ένας καλός κλάδος και θα στηρίξουμε από την πλευρά της κυβέρνησης που θα υποστηρίξουμε, αλλά η βιομηχανία πρέπει να το κάνει αυτό.