Ιδιαίτερης σημασίας θεωρούν στο ΤΑΙΠΕΔ την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να κάνει δεκτή την αίτηση ανάκλησης του Ταμείου σχετικά με τον διαγωνισμό για την υπο – παραχώρηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Καβάλα, με την οποία, αφενός «ανοίγει ο δρόμος» περαιτέρω για το εν λόγω project, αφετέρου, αφήνει παρακαταθήκη για άλλες δράσεις του ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά στην αξιοποίηση υποδομών σε λιμάνια και μαρίνες (π.χ. Πύλος, Σκιάθος κ.α.) ανά την Ελλάδα.
Ανοίγει ο δρόμος για την υπο-παραχώρηση
Ειδικότερα, το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.), έπειτα από προσφυγή του ΤΑΙΠΕΔ, ανακάλεσε προηγούμενη απόφασή του που εξέδωσε τον Απρίλιο, σύμφωνα με την οποία για την υπογραφή της σύμβασης υπο-παραχώρησης του λιμένα «Φίλιππος Β’» μεταξύ του Ταμείου και του σχήματος «International Port Investments Kavala» (Black Summit Financial Group – EFA Group – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), θα πρέπει να προηγηθεί η έγκριση του master plan, το οποίο υποχρεούται να εκπονήσει ο επενδυτής βάσει της σύμβασης.
Συνεπώς, με την απόφαση του Ε.Σ. η υπογραφή της σύμβασης υπο – παραχώρησης μπορεί να προχωρήσει άμεσα. Ο λιμένας Φίλιππος Β΄ μπαίνει πλέον σε μια νέα αναπτυξιακή τροχιά μέσα από τον διεθνή δημόσιο διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ. Να αναφέρουμε ότι το εν λόγω λιμάνι είναι εκτός της πόλης της Καβάλας, ενώ υπάρχει και το κεντρικό, αυτό που είναι στην πόλη. Μάλιστα, στο Ταμείο έχουν «διπλή στόχευση», δηλαδή όσο είναι εφικτό να αναπτυχθεί και το κεντρικό λιμάνι, μαζί με τον φορέα ΟΛΚ, ώστε να αποκτήσουν οι υποδομές της πόλης περαιτέρω ώθηση.
Η σημασία της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Όπως αναφέρουν άνθρωποι που παρακολουθούν την εν λόγω διαδικασία, η αποδοχή της αίτησης ανάκλησης του ΤΑΙΠΕΔ από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι μείζονος σημασίας, καθώς γίνεται πλέον ξεκάθαρο ότι η διαδικασία αξιοποίησης λιμένων και λοιπών υποδομών θαλάσσιου τουρισμού, όπως μαρίνες, μπορεί να εξελίσσεται χωρίς κατ’ ανάγκη να έχει εγκριθεί το master plan πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.
Εάν εφαρμοζόταν η αρχική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κάτι τέτοιο θα οδηγούσε ουσιαστικά σε μεγάλες καθυστερήσεις στην υπογραφή της σύμβασης υπο – παραχώρησης, δεδομένου ότι θα έπρεπε πρώτα να ολοκληρωθεί η διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και η επεξεργασία του εγκριτικού Προεδρικού Διατάγματος από το Συμβούλιο της Επικρατείας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξιοποίηση αυτού του κρίσιμου περιουσιακού στοιχείου.
Στην παρούσα περίπτωση ο επενδυτής θα προχωρήσει σε εκπόνηση και υποβολή του master plan, σύμφωνα με την διαδικασία που προβλέπεται στην σύμβαση, δηλαδή εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος της. Το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα υποστηρίξει τον επενδυτή σε όλα τα στάδια διαδικασίας έγκρισης του master plan και θα αναλάβει να συντονίσει τη διαδικασία διαβούλευσης της ΣΜΠΕ.
Άλλωστε, το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία για την εκπόνηση του master plan για τον κεντρικό λιμένα «Απόστολο Παύλο» της πόλης της Καβάλας. Με τον τρόπο αυτό, οι λιμενικές υποδομές της Καβάλας πρόκειται να αναβαθμιστούν συνολικά, γεγονός το οποίο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
Ποιος ήταν ο διαγωνισμός
Υπενθυμίζεται ότι στις 6 Μαΐου 2022 το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ανακήρυξε ως Προτιμητέο Επενδυτή το σχήμα «International Port Investments Kavala» για την ανάληψη του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄», του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας ΑΕ, για χρονικό διάστημα 40 ετών και έναντι τιμήματος ύψους 33,9 εκατ. ευρώ.
Τον περασμένο Δεκέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε τη σύμβαση παραχώρησης στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Τον Απρίλιο 2023, το Ζ’ Κλιμάκιο εξέδωσε την πράξη του στην οποία επισήμανε ότι η υπογραφή της σύμβασης για την υπο-παραχώρηση του λιμένα θα γίνει αφού πρώτα έχει εγκριθεί του master plan που υποχρεούται να εκπονήσει ο επενδυτής βάσει της σύμβασης.
Το ΤΑΙΠΕΔ άσκησε αίτηση ανάκλησης, επισημαίνοντας ότι προέχον στοιχείο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών και όχι η εκτέλεση έργων και ότι πάντως τα έργα που προβλέπονται στο επιχειρηματικό πλάνο του επενδυτή είναι τέτοιας κλίμακας, ώστε να μην αλλοιώνεται ο υφιστάμενος χαρακτήρας του λιμένα. Τουναντίον, ο επενδυτής θα είναι σε θέση να εκτελέσει τις βασικές δραστηριότητες του επιχειρηματικού πλάνου του εξαρχής, βάσει της υφιστάμενης κατάστασης του λιμένα, ώστε να μην είναι αναγκαία η προηγούμενη περιβαλλοντική αξιολόγηση.
Υπενθυμίζεται ότι η υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ περιλαμβάνει:
- τον υφιστάμενο προβλήτα με επιστρωμένη έκταση, εμβαδού περίπου 117.000 τ.μ.,
- μια πρόσθετη μη επιστρωμένη από αποκατάσταση έκταση, εμβαδού περίπου 165.000 τ.μ.,
- τον αποσπασμένο μώλο/κυματοθραύστη
- την εμπορική δραστηριότητα (γενικό φορτίο, ξηρό χύδην φορτίο και περιστασιακά εξυπηρέτηση εμπορευματοκιβωτίων) και
- συγκεκριμένα αντικείμενα του υπάρχοντος εξοπλισμού του λιμανιού.
Στις 23 Αυγούστου προσφορές για Βόλο
Μια και ο λόγος για τα λιμάνια, τον επόμενο μήνα αναμένεται να κατατεθούν οικονομικές προσφορές για την απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Οι πρώτες πληροφορίες έκαναν λόγο για κατάθεση προσφορών στις αρχές Αυγούστου (04/08), ωστόσο, λόγω υποβολής σχετικών αιτημάτων από πλευράς των διεκδικητών για χορήγηση μικρής διάρκειας παράτασης, η διαδικασία μεταφέρθηκε για τις 23 Αυγούστου, με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να μην επιθυμεί και εδώ καθυστερήσεις. Στην τελική φάση προχωρούν τα σχήματα Advance Properties O.O.D., Κοινοπραξία Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε., Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε., Mariner Capital Ltd, QTerminals W.L.L., ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε..
Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.