«Αποτύπωμα» στα οικονομικά μεγέθη της Motor Oil το 1ο εξάμηνο είχε το εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης σχεδόν όλων των μονάδων του Διυλιστηρίου την περίοδο Μαΐου - Ιουλίου 2023, το οποίο μείωσε τον όγκο πωλήσεων.
Έτσι, σε επίπεδο Ομίλου τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 535,115 εκατ, ευρώ από 932,128 το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2022. Στο ίδιο μήκος κύματος, τα καθαρά κέρδη άγγιξαν τα 275,412 εκατ., από 685,41 το 10 εξάμηνο του προηγούμενου έτους. Ανάλογη είναι η εικόνα σε επίπεδο εταιρείας, με τα EBITDA να διαμορφώνονται σε 406,898 εκατ. (από 796,656 εκατ.) και την καθαρή κερδοφορία σε 288,156 εκατ. (από 592,996 εκατ.)
Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου το Α’ εξάμηνο 2023 διαμορφώθηκε σε 5,928 δισ. έναντι 7,899 δισ. την αντίστοιχη περίοδο 2022 παρουσιάζοντας μείωση κατά 24,96%. Στην εν λόγω εξέλιξη συνέβαλε η μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 8,80% (από ΜΤ 7.449.275 σε ΜΤ 6.793.700) σε συνδυασμό με το μειωμένο μέσο όρο των τιμών των προϊόντων πετρελαίου (εκφρασμένες σε Δολάρια Η.Π.Α.) κατά 25,26% σε σχέση με τις τιμές της αντίστοιχης περιόδου του 2022.
Οι εργασίες συντήρησης
Μέρος της μείωσης του κύκλου εργασιών αντισταθμίστηκε από την ενδυνάμωση του Δολαρίου ΗΠΑ έναντι του Ευρώ (μέση ισοτιμία) κατά 1,16%, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων της Μητρικής αφορά εξαγωγές τιμολογούμενες σε δολάριο Η.Π.Α.
Οι εργασίες συντήρησης, από τις οποίες προήλθε η μείωση του όγκου πωλήσεων, πραγματοποιήθηκαν σχεδόν στο σύνολο των μονάδων του Διυλιστηρίου: τη βασική μονάδα επεξεργασίας αργού, το συγκρότημα Υδρογονοπυρόλυσης, τη Μονάδα Αποθείωσης Diesel, τη Μονάδα Απόσταξης Κενού καυσίμων, και τη μονάδα Λιπαντικών. Ταυτόχρονα, πραγματοποιήθηκαν εργασίες αναβάθμισης και πρόσθετων ρυθμίσεων (revamping) στη βασική μονάδα κατεργασίας αργού με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας του Διυλιστηρίου στα 200.000 βαρέλια ημερησίως από 185.000 προηγουμένως. Το υπόλοιπο ποσό διετέθη για έργα βελτίωσης των κτιριακών και μηχανογραφικών υποδομών του Διυλιστηρίου, και αναβάθμισης των υφιστάμενων μονάδων του Διυλιστηρίου.
Την ίδια στιγμή, από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των ενοποιημένων πωλήσεων προκύπτει ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του Ομίλου αφού οι πωλήσεις εξωτερικού και Ναυτιλίας ανήλθαν την περίοδο 1/1-30/6/2023 σε 72,30% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 79,38% την αντίστοιχη περίοδο 2022 καθώς και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας (διαμορφώθηκε σε 80,13% την περίοδο 1/1-30/6/2023 έναντι 85,01% την αντίστοιχη περίοδο 2022).
Βελτίωση το 2ο εξάμηνο
Κατά τη διάρκεια του Γ’ τριμήνου 2023, και μέχρι την στιγμή εκπόνησης της παρούσας έκθεσης, παρατηρείται ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης σε αρκούντως ικανοποιητικά επίπεδα συγκρινόμενα με τις ιστορικές τιμές διαμορφούμενα ελαφρώς υψηλότερα έναντι των περιθωρίων του αντίστοιχου τριμήνου της χρήσης 2022.
Για το δεύτερο μισό της χρήσης 2023, τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε. αναμένεται να βελτιωθούν συνεκτιμώντας σειρά βασικών παραμέτρων ως εξής: α) αναμένεται αύξηση του όγκου πωλήσεων των βασικών παραγόμενων προϊόντων διύλισης συγκριτικά με τον όγκο πωλήσεων του πρώτου εξαμήνου 2023 δεδομένου ότι δεν θα πραγματοποιηθούν εργασίες συντήρησης στις μονάδες του Διυλιστηρίου κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου της χρήσης, β) τα περιθώρια διύλισης που επιτυγχάνει το Διυλιστήριο της Εταιρίας αναμένονται να διαμορφωθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα ως επακόλουθο της λειτουργίας του νέου συγκροτήματος κατεργασίας Νάφθας, η παραγωγή του οποίου είναι προσανατολισμένη σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας (βενζίνες, κηροζίνη, υδρογόνο) με σημαντική διαφορά τιμής μεταξύ παραγόμενων προϊόντων και νάφθας, και γ) αναμένεται αύξηση της ποσοστιαίας συμμετοχής της βιομηχανικής δραστηριότητας επί των πωλήσεων της Εταιρίας σε μόνιμη βάση σε συνέχεια της αύξησης της δυνατότητας επεξεργασίας του Διυλιστηρίου στα 200.000 βαρέλια
ημερησίως (b/d) από 185.000 (b/d) προηγουμένως.
Για το δεύτερο μισό της χρήσης 2023, τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) σε επίπεδο Ομίλου αναμένονται ομοίως ικανοποιητικά. Το πρώτο εξάμηνο 2023 τα EBITDA του Ομίλου επηρεάστηκαν θετικά από τα λειτουργικά αποτελέσματα των θυγατρικών που δραστηριοποιούνται στην αγορά παροχής υπηρεσιών ηλεκτρικής ενέργειας (NRG) και των ΑΠΕ (MORE) ενώ για το δεύτερο μισό της χρήσης 2023 αναμένεται σημαντική συνδρομή από τις θυγατρικές που δραστηριοποιούνται στην αγορά λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων (AVIN, CORAL).