Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε ο τζίρος της ΑΒ Βασιλόπουλος το 2022, με τη θυγατρική του ομίλου Ahold Delhaize στην Ελλάδα να «περνά» τελικά σε ζημιές, λόγω ενός εκρηκτικού «κοκτέιλ» εξωγενών παραγόντων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της γνωστής αλυσίδας οργανωμένου λιανεμπορίου, το 2022 ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 1.981,9 εκατ. ευρώ, έναντι 1.966,6 εκατ. το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης 0,78%. Οι καθαρές ζημιές άγγιξαν τα 2,5 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 30,7 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας μείωση κατά 108,06% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι ζημιές προ φόρων ανήλθαν σε 2,1 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων ύψους 43,0 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 104,86% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τα μικτά αποτελέσματα ανήλθαν σε 514,7 εκατ. ευρώ το 2022 από 537,8 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,31%, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 127,2 εκατ. ευρώ, έναντι 168,7 εκατ. ευρώ το 2021, παρουσιάζοντας μείωση κατά 24,63% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι εξωγενείς παράγοντες που επηρέασαν την κερδοφορία
Όπως επισημαίνει η διοίκηση στην οικονομική έκθεση «ο ευρύτερος αντίκτυπος του πολέμου στην Ουκρανία έγινε αισθητός σε όλο τον κόσμο, αλλά ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου παρατηρήθηκε πρωτοφανής πληθωρισμός, αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων και εκτίναξη των τιμών της ενέργειας. Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις σε παγκόσμια κλίμακα επηρέασαν σημαντικά και την ελληνική οικονομία, αλλά και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Η ΑΒ επηρεάστηκε εξίσου από το βάρος των αντίξοων παραγόντων, οι οποίοι είχαν και σημαντική επίδραση στις οικονομικές της επιδόσεις. Πιο συγκεκριμένα η ΑΒ αναγκάστηκε να λειτουργήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα του έτους με αρνητικά περιθώρια κέρδους με αποτέλεσμα να καταγράψει ως εταιρεία κατά το έτος 2022 απώλειες λειτουργικών κερδών περίπου 43 εκατ., χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτές οι απομειώσεις παγίων στοιχείων».
Η απώλεια της κερδοφορίας το 2022 οφείλεται, σύμφωνα πάντα με τη διοίκηση, στους εξής εξωγενείς παράγοντες:
• Η σημαντική αύξηση των τιμών ενέργειας (μετά τις κρατικές επιδοτήσεις) επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα της χρήσης κατά 24 εκατ. ευρώ
• Οι αντίστοιχες πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα – καύσιμα και μεταφορές - επηρέασαν αρνητικά τα αποτελέσματα κατά 9 εκατ. ευρώ
• Η νομοθετική διάταξη για το «καλάθι του νοικοκυριού», σε περισσότερα από 70 προϊόντα, συμπίεσε τα αποτελέσματα κατά 1 εκατ. ευρώ.
• Οι έκτακτες νομοθετικές διατάξεις περί «Περιστολής αθέμιτης κερδοφορίας & προστασίας περιθωρίου κέρδους», επιβάρυναν περαιτέρω τα αποτελέσματα κατά 9 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω νομοθεσία παραμένει σε ισχύ και για το 2023 με προφανή επίδραση στα αποτελέσματα τηςεταιρείας.
Επίσης, η εντός της χρήσεως εφαρμογή του Νόμου ν. 4792/2021 «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/633 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απριλίου 2019 σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων και λοιπές διατάξεις», είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των ημερών πίστωσης των προμηθευτών κατά 16,3 ημέρες (-14%) το οποίο χρηματοοικονομικά μεταφράζεται στην απώλεια περίπου 80 εκατ. ευρώ σε λειτουργικές ταμιακές ροές και την αύξηση του τραπεζικού δανεισμού κατά 50 εκατ. ευρώ.
Επενδύσεις ύψους 65,4 εκατ. ευρώ
Το 2022, το ύψος των επενδύσεων της ΑΒ Βασιλόπουλος ανήλθε σε 65,4 εκατ. ευρώ και διατέθηκε για την επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και για την ανακαίνιση των καταστημάτων της αλυσίδας. Οι επενδύσεις που αφορούν στην οργανική επέκταση της εταιρείας χρηματοδοτήθηκαν από εισροές προερχόμενες από τις λειτουργικές της δραστηριότητες και ως εκ τούτου η εταιρεία δεν προέβη σε δανεισμό.
Ομολογιακό δάνειο ύψους 70 εκατ. ευρώ
Με την 10.07.2023 απόφαση του ΔΣ, η εταιρεία προχώρησε στην έκδοση ανεξασφάλιστου ομολογιακού δανείου ανώτατου ποσού 70 εκατ. ευρώ διάρκεια πέντε ημερολογιακών ετών και ετήσιο σταθερό επιτόκιο 6,16% με βάση πρόγραμμα έκδοσης κοινού ομολογιακού δανείου μετά σύμβασης κάλυψης ομολογιών.
Ως ομολογιούχοι θα συμβληθούν (i) η εταιρεία με την επωνυμία Lion Retail Holding S.a.r.l. που είναι μητρική της ΑΒ Βασιλόπουλος και θα καλύψει ομολογίες μέχρι του ποσού των 17.500 και ευρώ (ii) η εταιρεία με την επωνυμία Ahold Delhaize Finance Company N.V., Curaçao, που είναι συνδεδεμένη με την ΑΒ Βασιλόπουλος και θα καλύψει ομολογίες μέχρι του ποσού των 52.500 ευρώ.
Στόχος της χρηματοδότησης είναι να καλυφθεί το επενδυτικό πλάνο που υλοποιεί η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Να σημειωθεί εδώ ότι στο τέλος του 2022, το δίκτυο πωλήσεων της ΑΒ Βασιλόπουλος αριθμεί 632 καταστήματα από τα οποία 318 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 300 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising) και 14 καταστήματα είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.