Δίνοντας μεγάλο τίμημα, ύψους 51 εκατ. ευρώ, και αφήνοντας πίσω, και μάλιστα σε… αρκετή απόσταση, τον δεύτερο διεκδικητή, ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, ανακηρύχθηκε χτες ως Προτιμητέος Επενδυτής για την απόκτηση 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Το Διοικητικό Συμβούλιο ανακήρυξε, επίσης, την Κοινοπραξία «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» ως επιλαχόντα Προτιμητέο Επενδυτή, η προσφορά της οποίας, όπως τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, ήταν μακριά από αυτή του ανταγωνιστή της με αποτέλεσμα να μην μπαίνει καν στο τραπέζι το ενδεχόμενο το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει νέο γύρο βελτιωμένων οικονομικών προτάσεων (η απόσταση φέρεται να είναι πολύ άνω του 10%).
Έτσι, αν και εκκρεμούν διαδικασίες (έλεγχος προσφοράς κ.α.) ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) είναι κοντά στο να βάλει στο χαρτοφυλάκιό του, εφόσον «περάσει» και από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ένα κομβικό asset, κερδίζοντας το σχήμα της «Goldair» και κόντρα στα όσα ακούγονταν για ενδιαφέρον και του αμερικανικού παράγοντα.
Η ανάγκη επέκταση του ΟΛΘ μετά από αποτυχίες σε άλλους σχετικές διαγωνισμούς
Προχτές το insider.gr σε σχετικό του θέμα αναφέρονταν στο ισχυρό ενδιαφέρον του σχήματος «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» με την επισήμανση όμως ότι «όλα θα φανούν όταν γίνουν γνωστά τα τιμήματα που έχουν δοθεί». Τούτο, καθώς μπορεί να είχε εκφραστεί και δημοσίως το ισχυρό ενδιαφέρον των ανθρώπων της «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.» που αναζητούσε ένα ακόμα περιουσιακό στοιχείο, και δη λιμενικό, για να «κουμπώσει» σε logistics, μεταφορές/σιδηρόδρομο κ.α., πλην όμως, ο ΟΛΘ, μετά από την αδυναμία του να «χτυπήσει» μέχρι τέλους ή να επικρατήσει σε αντίστοιχους διαγωνισμούς αξιοποίησης λιμένων (υπό την ομπρέλα του ΤΑΙΠΕΔ) ανά την Ελλάδα (Καβάλα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, ενώ ακυρώθηκε της Αλεξανδρούπολης), κινήθηκε επεκτατικά προς τον νότο.
Αν και πολλά ακούγονται εδώ και καιρό για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΛΘ, αν δηλαδή μείνει ή αποχωρήσει ο όμιλος Σαββίδη, και παρά το γεγονός ότι εκκρεμούν εδώ και καιρό επενδύσεις δεκάδων εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη ή και η προώθηση του έργου για τον προβλήτα 6, η ουσία είναι ότι η εισηγμένη «χτύπησε» δυνατά ένα asset «απλώνοντας αποτύπωμα» και στην Κεντρική Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι οι άλλες 2 προσφορές που είχαν υποβληθεί ήταν από τους: Κοινοπραξία Israel Shipyards Ltd – Χαλυβουργία Ελλάδος Α.Ε. και Mariner Capital Ltd (από τη Μάλτα).
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο και τα έγγραφα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά τη σχετική έγκριση. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, το συνολικό τίμημα για την απόκτηση ποσοστού 67% των μετοχών του Ο.Λ.Β. Α.Ε θα καταβληθεί εφάπαξ.
Το asset
Το λιμάνι του Βόλου λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του με υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Βόλου» A.E. (Ο.Λ.Β. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και της Ο.Λ.Β. A.E. έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Β. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο μαζί με υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων ferry boat προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας, ενώ στην ατζέντα είναι και χρήσεις car terminal. Η περιοχή είναι σε κομβικό σημείο, σε απόσταση 330 χλμ. από την Αθήνα και 215 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη, με το λιμάνι να έχει οδική σύνδεση (10 χλμ.) με τον κεντρικό οδικό άξονα αλλά και σύνδεση με το αεροδρόμιο (Αγχιάλου).
Τα μεγέθη
Για τη χρήση του 2022, ο Οργανισμού Λιμένος Βόλου πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 5.447.049 ευρώ, αυξημένος κατά 3,48% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση (5.263.562 ευρώ), κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης του λιμένα, καθώς και της αύξησης της διακίνησης εμπορευμάτων. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2022 ανήλθαν σε 716.474 ευρώ (έναντι 522.419 ευρώ το 2021). Η έκταση του λιμένα υπολογίζεται σε 650.000 τ.μ.