Μαγικός Κήπος: Το υδροπονικό θερμοκήπιο στη Βοιωτία που «καλλιεργεί» καινοτομία – Οι επενδύσεις των 10 εκατ. ευρώ και τα σχέδια ανάπτυξης

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μαγικός Κήπος: Το υδροπονικό θερμοκήπιο στη Βοιωτία που «καλλιεργεί» καινοτομία – Οι επενδύσεις των 10 εκατ. ευρώ και τα σχέδια ανάπτυξης
Πώς ξεκίνησε η υδροπονική καλλιέργεια λαχανικών στο Κάστρο Βοιωτίας από την Intelligent Green Crops, θυγατρική της ΕΝΤΕΚΑ. Το όραμα των ιδρυτών, τα φιλόδοξα αναπτυξιακά σχέδια και η επόμενη μέρα. Πού βρίσκεται το μέλλον των τροφίμων. 

Ραντεβού με την καινοτομία αλλά και τη διατροφή του… μέλλοντος, μέσα από την καλλιέργεια φυλλωδών λαχανικών και μυρωδικών, σε μια έκταση μεγαλύτερη των 20 στρεμμάτων, δίνει το άκρως εξελιγμένο θερμοκήπιο υδροπονίας που αναπτύσσει στο Κάστρο Βοιωτίας η εταιρεία Intelligent Green Crops, θυγατρική του ομίλου ανάπτυξης αιολικών πάρκων ΕΝΤΕΚΑ.

Με ημερήσια παραγωγή που ξεπερνά τα 32.000 μαρούλια και αξιοποίηση της πλέον προηγμένης τεχνολογίας, το θερμοκήπιο «Μαγικός Κήπος» αποτελεί μια πρότυπη μονάδα που υποστηρίζει ότι μπορεί να λύσει το επισιτιστικό πρόβλημα της Ελλάδας. Το 2022 αναμένεται να κλείσει με 7,5 εκατομμύρια συγκομισθέντα μαρούλια, ενώ ο αμέσως επόμενος στόχος είναι η παραγωγή 9 εκατομμυρίων μαρουλιών.

«Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά γιατί έχουν μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης», ανέφερε κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής εκδήλωσης ο πρόεδρος της Intelligent Green Crops, Παναγιώτης Λαδακάκος, εξηγώντας πως το όραμα του «Μαγικού Κήπου» είναι να παράξει ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό προϊόν, ικανό να ξεχωρίσει τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.

Η κατασκευή του θερμοκηπίου ξεκίνησε το 2019, με την πρώτη καλλιέργεια να ξεκινά τον Αύγουστο του 2020, στη σκιά της δυσμενούς συγκυρίας που τροφοδότησε η πανδημία. Η επένδυση έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικού προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ και καλύφθηκε με ίδια κεφάλαια. Φέτος η εταιρεία έχει βάλει πλώρη για την πρώτη της κερδοφόρα χρήση, αλλά και για κύκλο εργασιών ύψους 3,5 εκατ. ευρώ. Στο θερμοκήπιο απασχολούνται 45 εργαζόμενοι.

«Ξεκινήσαμε με τεράστια προβλήματα, αλλά δείτε πού φτάσαμε…», δήλωσε από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intelligent Green Crops, Κωνσταντίνος Φιλιππίδης, διατυπώνοντας μάλιστα την ανάγκη να στηριχθούν οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες στην Ελλάδα. «Πρότασή μας είναι να δημιουργηθούν πιλοτικές θερμοκηπιακές μονάδες σε διάφορες αγροτικές περιοχές της χώρας για διάφορα προϊόντα. Θα είναι ιδιωτικές μονάδες που θα στηριχθούν με κεφάλαια από το κράτος και θα προσφέρουν πολλές θέσεις εργασίας», εξήγησε για να συμπληρώσει πως «την ίδια ώρα είναι απαραίτητα τα προγράμματα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης των γεωπόνων».

Όπως ανέφερε με τη σειρά του ο διευθυντής παραγωγής του θερμοκηπίου, Ανδρέας Λύπας, πρόκειται για μια μονάδα που αποτελεί εντευκτήριο γνώσης για τους νέους γεωπόνους. «Θέλουμε να επιστρέψει η εμπιστοσύνη στο επάγγελμα του αγρότη», ανέφερε σε χαιρετισμό του ο director της αγροτικής τραπεζικής της Τράπεζας Πειραιώς, ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος της BASF Ελλάδας και πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Βασίλης Γούναρης, εξήγησε πως η θερμοκηπιακή καλλιέργεια πρέπει να στηριχθεί από το κράτος. «Στρατηγικά πλεονεκτήματα της χώρας είναι η ηλιοφάνεια και οι εκτάσεις, αυτά δεν πρέπει να χαθούν», διεμήνυσε, σημειώνοντας πως η υδροπονία μπορεί να έχει πολύ μεγάλη συμμετοχή στην ελληνική οικονομία τα επόμενα χρόνια.

Μαρούλια σε… γλαστράκι

Μια από τις βασικές καινοτομίες του «Μαγικού Κήπου» είναι η πώληση των λαχανικών του σε γλαστράκια, γεγονός που διασφαλίζει όχι μόνο ποιότητα και φρεσκάδα στο προϊόν, αλλά και σημαντική αύξηση της διατηρησιμότητάς του. Σύμφωνα με τα στελέχη της Intelligent Green Crops, όταν το μαρούλι μπει σε γλαστράκι έχει διάρκεια ζωής έως και 3-4 εβδομάδες. «Όταν ξεκινήσαμε πέρυσι το γλαστράκι, οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν κατά 100%», αποκάλυψαν.

Με επιλεγμένης ποιότητας σπόρους, πιστοποιημένα μη γενετικά τροποποιημένους, ο «Μαγικός Κήπος» παράγει τις εξής ποικιλίες μαρουλιού: γαλλική σαλάτα, λόλα κόκκινη και λόλα πράσινη, ενώ συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας.

Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να κυκλοφορήσει στην αγορά το νέο προϊόν του θερμοκηπίου που θα περιλαμβάνει τρία διαφορετικά μαρούλια στο ίδιο γλαστράκι, παρέχοντας στους καταναλωτές τη δυνατότητα να φτιάξουν μια πλήρη σαλάτα με μόλις μια αγορά.

Μόλις 60.000 στρέμματα οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Δημήτρης Σάββας, σήμερα το σύνολο της γεωργικής γης στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 40 εκατομμύρια στρέμματα, με 1,15 εκατομμύρια στρέμματα να αφορούν σε οπωροκηπευτικά. Οι θερμοκηπιακές καλλιέργειες δεν ξεπερνούν τα 60.000 στρέμματα.

Την ίδια ώρα η αξία της πρωτογενούς παραγωγής (φυτική παραγωγή και κτηνοτροφία) ανέρχεται στα 10 δισ. ευρώ περίπου, με το 39% περίπου να προέρχεται από τα οπωροκηπευτικά.

Μιλώντας για τα οφέλη της υδροπονίας, γνωστής και ως καλλιέργειας εκτός εδάφους, ο κ. Σάββας ανέφερε ότι διασφαλίζει αυξημένες αποδόσεις με υψηλότερη ποιότητα, εξοικονόμηση πόρων, φυτοπροστασία πιο φιλική στο περιβάλλον, μείωση φυτοφαρμάκων. «Στα θετικά πρέπει να συμπεριλάβουμε την αύξηση του αριθμού των παραγόμενων φυτών, καθώς και τη δημιουργία πολλών και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας», τόνισε ο ίδιος. «Οι αγορές είναι ανοιχτές… και ο ανταγωνισμός είναι δίπλα μας», έσπευσε να επισημάνει.

Η Ελλάδα που μένει πίσω και η Τουρκία που… τρέχει

Όπως αποκάλυψε ο κ. Φιλιππίδης από κοινού με τον έτερο ιδρυτή του «Μαγικού Κήπου», Κώστα Φιλιππακόπουλο, Ελλάδα και Τουρκία ξεκίνησαν ταυτόχρονα τις θερμοκηπιακές καλλιέργειες πριν από περίπου 20 χρόνια. «Στις αρχές του 2000 η Ελλάδα είχε περί τις 50.000-60.000 στρέμματα θερμοκηπιακές καλλιέργειες… όσα ακριβώς και σήμερα. Την ίδια ώρα, η Τουρκία έχει φτάσει στα 800.000 στρέμματα», τόνισαν με νόημα.

«Στην Τουρκία υπάρχει συντονισμένη κρατική πολιτική», ανέφερε ο κ. Φιλιππίδης, με τον κ. Φιλιππακόπουλο να αποκαλύπτει από την πλευρά του ότι στην Τουρκία «πριν από έναν μήνα ανακοίνωσαν οργανωμένο χωροταξικό για γεωθερμία και κάλεσαν τις επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε επενδύσεις έχοντας έτοιμες τις υποδομές».

«Έχουμε μείνει πίσω», παραδέχθηκε ο κ. Φιλιππίδης, εξηγώντας ότι κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης για τις θερμοκηπιακές μονάδες, αλλά και εκπαίδευσης. «Ο ανταγωνισμός θα μας πάει μπροστά όλους», κατέληξε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider