Την εξαγορά μίας «μικρής ΔΕΗ» εκτός συνόρων σηματοδοτεί η χθεσινή ολοκλήρωση του deal με την Enel για την απόκτηση των δραστηριοτήτων της ιταλικής εταιρείας στη Ρουμανία. Πρόκειται για μία συμφωνία που έχει άμεσες θετικές επιπτώσεις για τη ΔΕΗ, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ενισχύσει τα EBITDA στο 1,5 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση.
Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ είχε κλείσει το 2022 με επαναλαμβανόμενη λειτουργική κερδοφορία ύψους 953,7 εκατ. ευρώ, με τον στόχο για το 2023 να τοποθετείται στα 1,2 δισ. ευρώ από τη διοίκησή της. Το brand της νέας θυγατρικής θα είναι «PPC Romania».
Η ενίσχυση των EBITDA καταδεικνύει ότι η εξαγορά ανοίγει έναν νέο «κύκλο» μεγέθυνσης της ΔΕΗ, στον οποίο η απόκτηση της «PPC Romania» υπόσχεται να αποτελέσει εφαλτήριο για την ακόμη μεγαλύτερη ισχυροποίησή της. Κι αυτό γιατί το deal συγκεντρώνει μία σειρά από χαρακτηριστικά που ενισχύουν έτσι περαιτέρω τις αναπτυξιακές προοπτικές της. Είναι ενδεικτικό ότι η ΔΕΗ όχι μόνο επεκτείνεται εκτός συνόρων, αλλά αποκτά παρουσία σε μία αγορά ηλεκτρικής ενέργειας η οποία συμβαδίζει απόλυτα με τις επενδυτικές προτεραιότητες που έχει θέσει η επιχείρηση.
Την ίδια στιγμή, η «PPC Romania» είναι μία ενεργειακή εταιρεία με ανάλογα καθετοποιημένη δομή με τη μητρική της, με παρουσία στην προμήθεια ρεύματος, τη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και την παραγωγή από ΑΠΕ. Έτσι, στο χαρτοφυλάκιο της ΔΕΗ «περνούν» πάνω από 3 εκατομμύρια πελάτες στη λιανική ρεύματος και 81 καταστήματα σε όλη τη χώρα, το 1/3 των δικτύων διανομής (133.000 χλμ.) στη χώρα, καθώς και ένα portfolio ΑΠΕ εγκατεστημένης ισχύος 600 MW και επιπλέον έργα υπό ανάπτυξη 5.000 MW.
Διεθνοποίηση
Η επέκταση εκτός συνόρων προσδίδει στη ΔΕΗ χαρακτηριστικά διεθνοποιημένου Ομίλου, αποκτώντας πλέον γεωγραφική διασπορά, η οποία διευρύνει τις ευκαιρίες που μπορεί να αξιοποιήσει, ενώ παράλληλα την καθιστά πιο ανθεκτική σε τυχόν αναταράξεις σε κάποια από τις δύο ενεργειακές αγορές. Εγγύηση για τις επιδόσεις της «PPC Romania» αποτελεί το γεγονός ότι η Ρουμανία είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Την ίδια στιγμή, η βαλκανική χώρα θέτει εξίσου φιλόδοξους με την Ελλάδα στόχους για την «πράσινη στροφή» του ενεργειακού της μίγματος. Έτσι, η ενεργειακή της στρατηγική στοχεύει στην περαιτέρω αύξηση των ΑΠΕ κατά περίπου 7.000 MW έως το 2030, με περαιτέρω ενίσχυση τα επόμενα χρόνια.
Μάλιστα, το κόστος κατασκευής ανανεώσιμων έργων στη χώρα είναι μικρότερο από τις «πράσινες» επενδύσεις στην Ελλάδα. Κάτι που σημαίνει ότι η «PPC Romania» θα δώσει τη δυνατότητα στη ΔΕΗ να δαπανήσει λιγότερα κεφάλαια, για να αυξήσει την εκεί εγκατεστημένη βάση της σε ΑΠΕ.
Διασπορά δραστηριοτήτων
Παράλληλα, όλοι οι τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται η «PPC Romania» αποτελούν και τους πυλώνες στους οποίους η διοίκηση της ΔΕΗ «βλέπει» πως θα πρέπει να βασιστεί μία ενεργειακή εταιρεία, για να εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο utility. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η λιανική αγορά ρεύματος, όπου μάλιστα η απόκτηση των 3 εκατ. πελατών (και η προοπτική αύξησής τους) υπεραντισταθμίζει την απώλεια μεριδίου στην προμήθεια στην Ελλάδα, όπου με βάση τις δεσμεύσεις της χώρας μας προς την Κομισιόν, το ποσοστό του δεσπόζοντος παρόχου θα πρέπει να μειωθεί στο 50%.
Σύμφωνα με το management της ΔΕΗ, πυλώνα ανάπτυξης αποτελεί και το digitalization, καθώς η «πράσινη» ενέργεια του μέλλοντος θα πρέπει να φτάνει στους καταναλωτές από ένα «έξυπνο» δίκτυο διανομής. Τα αντίστοιχα σχέδια για τη Ρουμανία θα αναλάβουν να υλοποιήσουν οι τρεις εταιρείες διανομής που απέκτησε στη χώρα μέσω του deal με την Enel, οι οποίες έχουν στην κυριότητά τους το 1/3 του ρουμανικού δικτύου και στις πιο κομβικές περιοχές - την ευρύτερη περιφέρεια του Βουκουρεστίου, τη βιομηχανική ζώνη της χώρας και την περιοχή με τη μεγαλύτερη τουριστική άνθηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως και στην περίπτωση της μητρικής στην Ελλάδα, η καθετοποίηση της «PPC Romania» εξασφαλίζει επίσης επιχειρηματική διασπορά, ώστε να αντισταθμίζονται τυχόν «κραδασμοί» σε κάποια από τις δραστηριότητές της. Μάλιστα, το 50% περίπου των EBITDA που θα εισφέρει η «PPC Romania» θα προέρχονται από τους τρεις Διαχειριστές δικτύων διανομής, δηλαδή πρόκειται για εγγυημένα ρυθμιζόμενα έσοδα.
Επικαιροποιημένο Business Plan
Οι τρεις πυλώνες ανάπτυξης (λιανική, δίκτυα, ΑΠΕ) αναμένεται να αποτελέσουν την εμπροσθοφυλακή και στο επικαιροποιημένο Business Plan 2023-2027 που θα παρουσιάσει η ΔΕΗ στο Λονδίνο, στο Capital Markets Day που θα πραγματοποιήσει στις 23 Ιανουαρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, με την επικαιροποίηση θα αυξηθεί ο «πήχης» των επενδύσεων από τα 9,3 δισ. ευρώ που προβλέπονται στο υφιστάμενο Στρατηγικό Σχέδιο της περιόδου 2022 – 2026.
Στο νέο Στρατηγικό Σχέδιο θα ενσωματώνονται τα νέα δεδομένα που «φέρνει» η απόκτηση της «PPC Romania». Επίσης, σε αυτό η εταιρεία αναμένεται να αναθεωρήσει προς τα πάνω και τους στόχους στις ΑΠΕ, όπου επίσης θα εντάσσει πλέον και νέους τομείς δραστηριότητας (όπως «πράσινο» υδρογόνο και offshore αιολικά).
Επίσης, θα δίνεται έμφαση στον τομέα της λιανικής, με την ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας. Μάλιστα, είναι πιθανό έως τότε να έχουν ολοκληρωθεί με αίσια έκβαση οι αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με την Currys για την εξαγορά της Κωτσόβολος, ώστε τα σχέδια για τη λιανική να γίνουν υπό το πρίσμα της απόκτησης του μεγαλύτερου εγχώριου δικτύου πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, το οποίο θα χρίσει τη ΔΕΗ κυρίαρχο «παίκτη» και στο retail στους αντίστοιχους κλάδους.