«Ο όρος ανθεκτικότητα στο Μετρό, εκτός από την ποιοτική κατασκευή των έργων, έχει δύο άξονες. Ο ένας είναι άξονας της καλής συντήρησης και της πρόβλεψης για τη συντήρηση και άλλος είναι της καλής λειτουργίας μέσω της τεχνολογίας. Τέτοιο παράδειγμα είναι το Μετρό της Θεσσαλονίκης που πέρασε από πολλά κύματα και σε λίγο καιρό πρόκειται να μπει σε λειτουργία. Η πρώτη καινοτομία του έργου αφορά τη λειτουργία και τη συντήρησή του. Η Ελληνικό Μετρό λοιπόν έκανε για πρώτη φορά στην Ευρώπη ένα διαγωνισμό ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας για τη λειτουργία και τη συντήρηση ενός συστήματος, θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε σύστημα, δηλαδή θα μπορούσαν να είναι αεροδρόμια, λιμάνια, οτιδήποτε, αναπτύξαμε την τεχνογνωσία σύνταξης των εξειδικευμένων τευχών δημοπράτησης σε χρόνο ρεκόρ, ένα χρόνο κράτησε όλη η διαγωνιστική διαδικασία και πρόσφατα στις αρχές Οκτωβρίου υπογράψαμε τη σύμβαση με την ανάδοχη κοινοπραξία», σημείωσε στην ομιλία του, προ ημερών, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό), Ν. Κουρέτας, συμμετέχοντας στο συνέδριο Green Deal Greece 2023 με αφορμή τα 100 χρόνια του ΤΕΕ.
Τα ποσά
Ποιο είναι όμως το πρωτοποριακό στοιχείο στη συντήρηση και στη λειτουργία και γιατί στον φορέα θεωρούν ότι η τεχνολογία κάνει το project «έξυπνο»; Όπως ανέφερε ο κ. Κουρέτας, λειτουργός και ο συντηρητής (η ιταλο-γαλλική κοινοπραξία ATM – Egis) θα λαμβάνει ένα σταθερό ποσό για κάθε έτος σύμβασης και το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο είναι ο ιδιοκτήτης του παγίου, θα έχει όλα τα έσοδα στα ταμεία του. Έσοδα από τα εισιτήρια, από τις διαφημίσεις, από τα ΑΤΜs, από την κινητή τηλεφωνία και τα λοιπά. «Και θα μπορούμε να αυξήσουμε τα έσοδα στη διάρκεια των έντεκα χρόνων που διαρκεί η σύμβαση, επ΄ ωφελεία του Ελληνικού Δημοσίου, μέσα από τον έλεγχο των KPIs, από την Ελληνικό Μετρό, που θα μπορούμε να βάζουμε πέναλτι στον λειτουργό, για παράδειγμα αν δεν έρχεται κάθε 90 δευτερόλεπτα, υπάρχουν εκατοντάδες KPIs», σημείωσε ο κ. Κουρέτας.
Τεχνολογικά εξελιγμένο
Για να συμπληρώσει ότι «έρχεται και η τεχνολογική εξέλιξη στη λειτουργία. Το μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι το πιο εξελιγμένο μετρό στον κόσμο, από την άποψη των συστημάτων ασφαλείας, λειτουργίας και συντήρησης». Όπως σημείωσε, θα είναι driverless μετρό, με CBTC σηματοδότηση, ήτοι η πιο εξελιγμένη σηματοδότηση. Υπάρχουν μόνο 8 πόλεις στην Ευρώπη που θα έχουν τέτοιο σύστημα, η Λυών, το Παρίσι, η Νυρεμβέργη, το Λονδίνο, η Βαρκελώνη, η Βουδαπέστη, η Κοπεγχάγη και πρόσφατα το Μιλάνο με τη γραμμή 5. Αρα, το μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και της γραμμής 4 που θα έχει αντίστοιχα συστήματα πάνε σε υψηλά επίπεδα ασφαλείας και εκσυγχρονισμού. Με το σύστημα σηματοδότησης, το τρένο συνεχώς ελέγχει και υπολογίζει τη θέση του μέσω ειδικών ραδιοφάρων, μετά ασύρματα μεταδίδει τη θέση του, υπάρχει zone controller κ.α. «Οι αναμεταδότες μεταδίδουν κάθε στιγμή το σημείο Χ που είναι το τρένο ούτως ώστε να μπορέσει να αποφευχθεί οποιαδήποτε πρόσκρουση», ανέφερε ο κ. Κουρέτας.
Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, «το βαγόνι ζυγίζει το βάρος του. Οι πληροφορίες του βάρους μεταδίδονται ασύρματα στον επόμενο σταθμό μέσω της τηλεματικής ούτως ώστε οι επιβάτες στον κάθε σταθμό να μπορούν να μπαίνουν σε τρένο που δεν έχει τόσο πολύ κόσμο». Όπως επίσης σημείωσε, το Μετρό θα έχει θύρες αποβάθρων, ούτως ώστε να βελτιστοποιηθεί η ασφάλεια, θα υπάρχουν έξυπνες κάμερες με εξελιγμένες δυνατότητες ασφαλείας και ανάλυση artificial intelligence όπου θα μπορούν να αναγνωρίζουν αντικείμενα, να ταυτοποιούν ανθρώπους, να αξιολογούν συμβάντα όπως φωτιά, πανικό, ασυνήθιστη κινητικότητα επιβατών κλπ. Θα υπάρχουν κάμερες και στα βαγόνια αλλά και στις αποβάθρες και στους σταθμούς.
Τα… super markets
Η συντήρηση θα γίνεται με βάση την κατάσταση και τη λειτουργία με ένα εκσυγχρονισμένο σύστημα, online θα δίνονται πληροφορίες ούτως ώστε όλα τα συστήματα συντήρησης να γίνονται πιο εύκολα και να μειωθεί το κόστος συντήρησης αρχικά κατά 15% και θα φτάσει μέχρι το 35%.
Επίσης, θα υπάρχει μια ακόμα καινοτομία εφαρμογής τεχνολογιών για τη συνεργασία με σούπερ μάρκετ., όπως έχει ξεκινήσει πιλοτικά σε διάφορες πόλεις στην Ευρώπη. «Επιλέγουμε συγκεκριμένους σταθμούς κοντά σε σούπερ μάρκετ. Σε αυτούς τους σταθμούς στο χώρο εισιτηρίων τοποθετούνται lockers, δημιουργούμε ένα app για κινητά και ο επιβάτης, παραδείγματος χάρη ένας εργαζόμενος, μπορεί να παραγγείλει ότι θέλει από το γραφείο του, θα πληρώσει με την κάρτα, θα πάρει έναν τριψήφιο κωδικό και όταν φεύγει για να πάει σπίτι του θα μπορεί να πάρει τα προϊόντα στο σπίτι του. Καθώς και άλλες τεχνολογίες», σημείωσε ο κ. Κουρέτας.