«Μέσα σε 18 μήνες τα ΕΛΤΑ θέλουμε να έχουν γίνει ένας κρίσιμος παίκτης στην ελληνική αγορά υπηρεσιών από σημείο σε σημείο που θα μπορεί να ενεργοποιήσει τις δυνατότητες και του πιο απομακρυσμένου πολίτη και να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες της αγοράς». Με τα παραπάνω λόγια περιέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, κ. Γρηγόρης Σκλήκας, τον στόχο της εν εξελίξει αναδιοργάνωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, η οποία σημείωσε ότι προχωρά με εντατικούς ρυθμούς ώστε να τηρηθούν, όσο το δυνατόν, τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί. Απώτερος σκοπός δε, είναι ο Οργανισμός, ο οποίος λειτουργεί υπό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου και έχει ως βασικό μέτοχο το ελληνικό δημόσιο, να εξορθολογήσει την λειτουργία του ώστε να επιτρέψει σε κερδοφορία το 2025.
«Το νέο επιχειρησιακό πλάνο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από τον Ιούλιο και ξεδιπλώνεται σταδιακά σε βάθος 18 μηνών σε όλο το εύρος των λειτουργιών του οργανισμού, με τα πρώτα αποτελέσματα να δείχνουν ήδη τη μεγάλη δυναμική των ΕΛΤΑ. Εκσυγχρονίζοντας παραγωγικές λειτουργίες και δομές που έχουν σχεδιαστεί 30 χρόνια πριν και δεν έχουν επικαιροποιηθεί έκτοτε, μετατρέπουμε σταδιακά τα ΕΛΤΑ από ένα δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική δύναμη ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα και το «παράδειγμα» της αγοράς», ανέφερε.
Αυξάνονται τα καταστήματα διευρυμένου ωραρίου
Διευκρίνισε δε ότι πολλά από τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει, όπως η αναδιοργάνωση του δικτύου που προέβλεπε την ενοποίηση υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, ώστε να μειωθεί το λειτουργικό κόστος, να προχωρήσει το σχέδιο της αξιοποίησης ακινήτων και να ενδυναμωθούν άλλα κοντινά καταστήματα. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, αναβαθμίστηκε η λειτουργία έξι κεντρικών καταστημάτων σε Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα με την εφαρμογή διευρυμένου ωραρίου και την κάλυψη κενών στη στελέχωση. Στο δίκτυο των καταστημάτων διευρυμένου ωραρίου μάλιστα, αναμένεται να προστεθούν τον Νοέμβριο ακόμα οκτώ καταστήματα της Περιφέρειας (Λάρισα, Τρίκαλα, Καλαμάτα, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, Ηράκλειο και Χανιά Κρήτης, Ιωάννινα και Καβάλα).
Εντός του 2024 δε, η εταιρεία σχεδιάζει να επεκτείνει την παρουσία της πέραν του φυσικού δικτύου, δημιουργώντας νέα σημεία εξυπηρέτησης βάσει των αναγκών κάθε περιοχής. Αυτό θα επιτευχθεί με καταστήματα franchise, εναλλακτικά δίκτυα last mile, PUDOs και shop in shop σε συνεργασία με χώρους άλλων καταστημάτων, ενώ θα αυξηθούν και τα σημεία παραλαβής αντικειμένων «ΕΛΤΑ PostBox», όπως διευκρίνισε ο κ. Σκλήκας.
Η συνέχεια προβλέπει εντατικοποίηση και άλλων ενεργειών αναδιάρθρωσης οι οποίες έχουν τριπλή κατεύθυνση. Την απλοποίηση της οργάνωσης,
τον εμπλουτισμό των εργαλείων και την αναβάθμιση του στόλου και τέλος το λανσάρισμα νέων εμπορικων προϊόντων και την προώθηση του νέου προσώπου των ΕΛΤΑ.
Αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου των ακινήτων και αλλαγές στον στόλο αυτοκινήτων
Στα μεγάλα «στοιχήματα» που ακολουθούν περιλαμβάνεται και η αξιοποίηση του χαρτοφυλακίου ακινήτων του οργανισμού, η οποία εκτιμάται ότι θα περιορίσει το λειτουργικό κόστος και θα δημιουργήσει νέα πηγή εσόδων στα ΕΛΤΑ. Σημειωτέον ότι ο οργανισμός διαθέτει ακίνητα αξίας 200 εκατ. ευρώ με αγοραία αξία 20 χρόνων πριν. Στόχος είναι να προχωρήσει άμεσα Διεθνής Διαγωνισμός ώστε να αναδειχθεί σύμβουλος που θα αναλάβει την επανεκτίμηση των ακινήτων με σημερινές τιμές- γεγονός που θα οδηγήσει αδιαμφισβήτητα στον πολλαπλασιασμό της αξίας τους - και να προωθήσει την αξιοποίησή τους. Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα άλλωστε υπάρχουν ακίνητα με τεράστιο ενδιαφέρον όπως το επταόροφο στην πλατεία Αγίου Γεωργίου στην Πάτρα που χρησιμοποιείται μόνο το ισόγειο ως κατάστημα των ΕΛΤΑ και θα μπορούσε να γίνει Airbnb ή τα γραφεία των ΕΛΤΑ στην Καισαριανή, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως φοιτητικές εστίες, αποφέροντας το χρόνο τεράστια έσοδα για τον Οργανισμό.
Αντίστοιχα, προωθείται και η αναβάθμιση του στόλου των αυτοκινήτων, η οποία θα βάλει τέλος στην χρήση από τους διανομείς, δικών τους αυτοκινήτων. Ως λύση εξετάζεται το leasing από διεθνείς εταιρείες που αναλαμβάνουν συνολικά και την διαχείριση του στόλου ώστε τα ΕΛΤΑ να επικεντρωθούν αποκλειστικά στο κομμάτι των ταχυδρομικών μεταφορών. Άλλωστε όπως ανέφερε ο κ. Σκλήκας οι συνεργασίες και οι διμερείς συμφωνίες έχουν προτεραιότητα στην νέα εποχή των ΕΛΤΑ. Σε αυτό το πλαίσιο αποκάλυψε ότι τα ΕΛΤΑ βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις με κινεζικούς «παίκτες» του ηλεκτρονικού εμπορίου με σκοπό την σύναψη συμφωνιών, όπως αυτή που ήδη έχει η εταιρεία με την Amazon και το Ebay. Στην τελευταία περίπτωση δε, ανέφερε ότι τα ΕΛΤΑ διακινούν το 97% της εξερχόμενων δεμάτων του ebay προς το εξωτερικό.
Ανασύσταση κέντρων διαλογής και drones για τις μεταφορές
Πέρα από τις συνεργασίες άμεσα θα προχωρήσει και η ανασύσταση του δικτύου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ. Στόχος σε αυτή την περίπτωση είναι να δημιουργηθούν δύο ισχυροί κεντρικοί κόμβοι διαλογής στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη καθώς και τοπικά σημεία διαμετακόμισης που καλύπτουν όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη μεταφερθεί η διαλογή Κρήτης και άλλων νησιών από το Διαμετακομιστικό Κέντρο Πειραιά στο Κέντρο Διαλογής της Αττικής, όπου ενισχύθηκε σημαντικά η επένδυση των ΕΛΤΑ σε ρομποτικά συστήματα διαλογής.
Η συνέχεια περιλαμβάνει και τη στρατηγική συμμαχία με τη βουλγάρικη εταιρεία Dronamics η οποία εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει το 2024. Με τη βοήθειά των cargo drones της Dronamics θα γίνεται η μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων σε περιοχές απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες από συμβατικές αεροπορικές μεταφορές.
«Στο νέο κεφάλαιο που ανοίγεται στην ιστορική και σπουδαία πορεία σχεδόν 200 χρόνων των ΕΛΤΑ έχουμε μαζί μας τους έμπειρους ανθρώπους του οργανισμού, την πραγματική δύναμή μας, που με σκληρή δουλειά, ενθουσιασμό και αφοσίωση συμβάλλουν ενεργά στον εκσυγχρονισμό του. Έχουμε πολλές προκλήσεις μπροστά μας και δρόμο να διανύσουμε. Ωστόσο, γνωρίζουμε καλά τις δυνάμεις μας και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ΕΛΤΑ. Διαθέτουμε μεγάλη εμπειρία και γνώση, καθώς και ένα εκτεταμένο, πανελλαδικό δίκτυο, που αποτελούν τις ισχυρές βάσεις πάνω στις οποίες θα οικοδομήσουμε μια σύγχρονη και πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία ταχυδρομικών υπηρεσιών, απαλλαγμένη από αδυναμίες και παθογένειες του παρελθόντος. Συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένους συνεργάτες, έχουμε ακούσει τις εμπειρίες άλλων «πρώην» state postal operators, και μαζί με κορυφαίους διεθνείς συμβούλους σχεδιάζουμε τα άλματα που χρειάζονται για να περάσουμε στη νέα εποχή εξυπηρέτησης με βάση διεθνή πρότυπα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σκλήκας.
Στις προκλήσεις ωστόσο δεν εντάσσονται οι κυβερνοαπειλές δεδομένου ότι ο οργανισμός έχει οχυρωθεί, μετά και την κοστοβόρα επίθεση ransomware που βίωσε πρόσφατα. Ερωτηθείς δε για το κόστος της κυβερνοεπίθεσης το χαρακτήρισε τεράστιο, καθώς δεν είχε να κάνει μόνο με την αποκατάσταση αλλά και τα διαφυγόντα κέρδη από την μεγάλη διακοπή σημαντικών λειτουργιών. «Δεν μπορείς να αποτιμήσεις τις διαφυγούσες πωλήσεις από τα κομμάτια των ΕΛΤΑ που δεν λειτουργούσαν για μια περίοδο» ανέφερε χαρακτηριστικά τονίζοντας ότι «μεγάλο μέρος του κόστους αυτού θα αποτυπωθεί και στη χρήση του 2023». Σε κάθε περίπτωση βέβαια ξεκαθάρισε ότι ο οργανισμός έχει πλέον οχυρωθεί απέναντι στις κυβερνοαπειλές, προχωρώντας και την αναβάθμιση των τερματικών εξοπλισμών των καταστημάτων. Σημειωτέον ότι οι υπολογιστές των ΕΛΤΑ έτρεχαν με Windows XP και πλέον θα εξοπλιστούν με smart temrinals με λογισμικό Windows 11 πολύ χαμηλότερου κόστους.