Τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς Industrial και Logistics στην Ελλάδα παραμένουν ισχυρά με επενδυτικό όγκο περίπου 50 εκατ. ευρώ στην Αττική μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας συμβούλων ακινήτων Cushman & Wakefield Proprius, οι prime αποδόσεις ανήλθαν σε 7%, απορροφήθηκαν 120.000 τ.μ. βιομηχανικών χώρων και χώρων logistics, ενώ το prime rent ανήλθε σε 5,25 ευρώ/τ.μ. κατά μέσο όρο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση, εντός του γ’ τριμήνου, στις αξιοσημείωτες συναλλαγές περιλαμβάνονται το προσύμφωνο για την απόκτηση από την Trastor ΑΕΕΑΠ δύο οικοπέδων 18.419 τ.μ. και 11.740 τ.μ. στον Ασπρόπυργο, στα οποία θα αναπτυχθούν υπερσύγχρονη εγκατάσταση αποθήκευσης και διανομής 10.981 και 4.545 τ.μ. αντίστοιχα. Επίσης, η Everty απέκτησε δύο κέντρα logistics στον Ασπρόπυργο, έκτασης 33.000 τ.μ., εντός του 3ου τριμήνου του 2023.
Η μετατροπή του εμπορίου σε ένα υβριδικό μοντέλο που συνδυάζει ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα δίνει νέα ώθηση στον κλάδο, ο οποίος καλείται να απαντήσει ενισχύοντας τις υποδομές του. Η αναγκαιότητα των επενδυτών και των ομίλων που κατέχουν χώρους να ευθυγραμμιστούν με τα κριτήρια ESG οδηγεί την αγορά στο να επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στους όρους βιωσιμότητας.
Όπως αναφέρεται, ο όγκος της ζήτησης είναι πολύ υψηλός, καθοδηγούμενος από εταιρείες 3PL που επικεντρώνονται σε υψηλής ποιότητας περιουσιακά στοιχεία με καθορισμένους χρόνους παράδοσης, ενώ, όπως αναφέρθηκε, βάσει των υπολογισμών της C&W Proprius, συνολικά περίπου 120.000 τ.μ. βιομηχανικού και logistics χώρου έχουν απορροφηθεί μόνο το 3ο τρίμηνο του 2023, σημαντικά υψηλότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα κύρια ενοίκια σημείωσαν αύξηση 5% (σε ετήσια βάση) ως συνέπεια της ανισορροπίας μεταξύ ζήτησης/προσφοράς και της αύξησης του κόστους κατασκευής. Τα βασικά ενοίκια των σύγχρονων αποθηκών διαμορφώνονται περίπου στα 5,25 ευρώ/τ.μ. στις προνομιακές τοποθεσίες στην Αθήνα και 4,25 ευρώ/τ.μ. στη Θεσσαλονίκη, με τα υψηλότερα ενοίκια να αφορούν σε πιστοποιημένα περιουσιακά στοιχεία Leed. Η ζήτηση καθοδηγείται κυρίως από την εφοδιαστική αλυσίδα, τις μεταφορικές εταιρείες όπως και τους παραγωγούς καθώς και τους τελικούς χρήστες.