Αίτημα για την τροποποίηση των εγκεκριμένων δρομολογίων των πλοίων Knossos Palace και Festos Palace στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς, ώστε να προσεγγίζουν στο λιμάνι της Μήλου καθημερινά ξεκινώντας από την 1η Φεβρουαρίου 2024, κατέθεσε στο υπουργείο Ναυτιλίας η Minoan Lines του ομίλου Γκριμάλντι.
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς η τροποποίηση των δρομολογίων θα έχει και ως αποτέλεσμα την μη επιβολή επίναυλου στα εισιτήρια ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του συστήματος εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕU ETS) στην ακτοπλοΐα.
Όπως έχει γράψει το insider.gr, τα εισιτήρια για την Κρήτη θα γίνουν πιο ακριβά από 1η Φεβρουαρίου λόγω του επίναυλου περιβαλλοντικής συμμόρφωσης, ο οποίος θα εισπράττεται από τις ακτοπλοϊκές αλλά θα αποδίδεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα το ύψος του επίναυλου θα αναπροσαρμόζεται κάθε μήνα, ανάλογα με τη μέση τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 στην ευρωπαϊκή αγορά.
Η ένταξη της ακτοπλοΐας ξεκίνησε στο σύστημα εμπορίας ρύπων ξεκίνησε σταδιακά από την αλλαγή της χρονιάς, ωστόσο δεν επηρεάζει άλλες γραμμές εσωτερικού πλην της Κρήτης, καθώς έχει εξασφαλιστεί εξαίρεση μέχρι το 2030 για τις γραμμές που εξυπηρετούν νησιά με πληθυσμό κάτω των 200.000 κατοίκων, νησιά όπως η Μήλος.
Το αίτημα τροποποίησης των δρομολογίων κατατέθηκε σήμερα από τη Minoan Lines και αναμένεται η απάντηση του υπουργείου Ναυτιλίας. Αν πράγματι αλλάξουν τα δρομολόγια και εξαιρεθούν τα πλοία της Minoan Lines από την υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων ένα ερώτημα παραμένει το τι στάση θα τηρήσει η Attica Group που πραγματοποιεί δρομολόγια Πειραιά – Κρήτη μέσω των πλοιων της ΑΝΕΚ και της Superfast.
Ήδη η Attica Group έχει ενημερώσει τους συνεργάτες της για αυξήσεις στα εισιτήρια από και προς Κρήτη που φτάνουν έως και το 2,78% ανάλογα με το εισιτήριο ξεκινώντας από τη 1η Φεβρουαρίου 2023. Αντίστοιχοι επίναυλοι που έχουν αυξήσει τα εισιτήρια περίπου κατά 5% έχουν μπει ήδη από την αρχή της χρονιάς στις γραμμές της Αδριατικής που επίσης δραστηριοποιούνται οι όμιλοι Grimaldi Lines και Attica Group.
Σε κάθε περίπτωση, το επιπλέον κόστος από το σύστημα εμπορίας ρύπων θα αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια, καθώς η ένταξη της ναυτιλίας και της ακτοπλοΐας στο σύστημα εμπορίας ρύπων γίνεται σταδιακά. Ξεκινώντας από φέτος οι εταιρείες θα πρέπει να αντισταθμίζουν μόλις το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 70% το 2025 και να φτάνει το 100% το 2026.