Η Apple αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις στην Κίνα, σε μια από τις πιο κρίσιμες αγορές της. Οι πωλήσεις του κατασκευαστή των iPhone στην ευρύτερη περιοχή της Κίνας, το τρίμηνο του Δεκεμβρίου μειώθηκαν σχεδόν 13% στα 20,8 δισ. δολάρια.
Η Κίνα εθεωρείτο κάποτε ως ο κύριος μοχλός ανάπτυξης για την εταιρεία, αλλά πέρυσι, το επιφυλακτικό καταναλωτικό κλίμα σε συνδυασμό με τον έντονο ανταγωνισμό, ιδίως από μια ανανεωμένη Huawei, αποτέλεσαν πρόκληση για τον «γίγαντα» με έδρα το Κουπερτίνο της Καλιφόρνια. Το 2024, μπορεί να μην είναι καλύτερο για την Apple.
«Δύο βασικοί παράγοντες εμπόδισαν την Apple το 4ο τρίμηνο του '23: Ένα πιο προσεκτικό και ορθολογικό συναίσθημα δαπανών από πλευρά των καταναλωτών και η πρόκληση από την Huawei που δημιούργησε περισσότερο «θόρυβο» στην αγορά από τη νέα σειρά iPhone 15», δήλωσε στο CNBC ο Will Wong, διευθυντής έρευνας στο IDC.
«Δεν αναμένουμε ότι οι πωλήσεις του iPhone θα επιστρέψουν σε θετικό έδαφος το 2024 στην Κίνα, με την Huawei να αναμένεται να παραμείνει ο βασικός ανταγωνιστής ενώ πιο προηγμένες τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και τα πτυσσόμενα τηλέφωνα τραβούν περισσότερη προσοχή από τους καταναλωτές», πρόσθεσε ο Wong.
Ποιες είναι λοιπόν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Apple στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο;
Η επιστροφή της Huawei
Πέρυσι, η Huawei παρουσίασε ένα smartphone που ονομάζεται Mate 60, το οποίο είχε συνδεσιμότητα 5G.
Αυτή ήταν μια μεγάλη έκπληξη για τον κόσμο. Ο λόγος είναι ότι το 2019 και το 2020, η κυβέρνηση των ΗΠΑ χτύπησε την Huawei με πολυάριθμες κυρώσεις που την απέκοψαν από τα τσιπ και την τεχνολογία που απαιτούνται για το 5G, το οποίο είναι η επόμενη γενιά διαδικτύου για κινητά που υπόσχονται εξαιρετικά γρήγορες λήψεις.
Οι κυρώσεις, οι οποίες περιόρισαν επίσης την πρόσβαση της Huawei στο λογισμικό Google, ουσιαστικά ακρωτηρίασαν την επιχείρηση τηλεφώνων του κινεζικού τεχνολογικού γίγαντα.
Η Huawei, η οποία κάποτε ήταν ο μεγαλύτερος παίκτης smartphone στον κόσμο, ήταν πραγματικά ο μόνος σημαντικός ανταγωνιστής της Apple στην Κίνα στο υψηλότερο επίπεδο της αγοράς. Μόλις τα τηλέφωνα της Huawei έχασαν την ανταγωνιστικότητά τους, λόγω της έλλειψης 5G και χωρίς ημιαγωγούς αιχμής, οι πελάτες στράφηκαν μαζικά στα iPhone.
Τώρα με το Mate 60, η Huawei βλέπει τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης.
«Η αναζωπύρωση της Huawei στην αγορά premium προσελκύει τους πελάτες της που μεταπήδησαν στην Apple, καθώς η Huawei δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει ένα smartphone 5G τα τελευταία τρία χρόνια», δήλωσε στο CNBC ο Neil Shah, συνεργάτης της Counterpoint Research.
Το τέταρτο τρίμηνο του 2023, η Huawei επέστρεψε στη λίστα των πέντε κορυφαίων κατασκευαστών smartphone στην Κίνα.
Ανταγωνισμός υψηλού επιπέδου
Δεν είναι μόνο η Huawei που ανταγωνίζεται την Apple. Άλλες εγχώριες μάρκες, από την Xiaomi έως την Oppo, άρχισαν σιγά-σιγά να εισέρχονται στην αγορά υψηλής τεχνολογίας, αλλά με φθηνότερες τιμές.
«Αυτές οι συσκευές προηγμένης τεχνολογίας δεν έχουν μόνο ανταγωνιστικές τιμές, ξεκινώντας κυρίως από 3.999 RMB (563 δολάρια), αλλά διαθέτουν επίσης χαρακτηριστικά παρόμοια με εκείνα που υπάρχουν στα premium smartphones», είπε ο Shah. «Αυτός ο αυξημένος ανταγωνισμός ασκεί πίεση τόσο στα παλαιότερα μοντέλα της Apple, όσο και στα βασικά μοντέλα της νέας της σειράς».
Προσεκτικοί οι καταναλωτές
Πέρυσι, η κινεζική οικονομία αντιμετώπισε πολλές προκλήσεις, από τις καταρρεύσεις στον τομέα των ακινήτων της έως την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση. Αυτές οι προκλήσεις θα μπορούσαν να συνεχιστούν μέχρι το 2024 και να επηρεάσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Εάν ο η καταναλωτική δύναμη του Κινέζου καταναλωτή παραμείνει χαμηλή, αυτά τα φθηνότερα μοντέλα υψηλής τεχνολογίας θα μπορούσαν να είναι ελκυστικά.
«Πιστεύω ότι αυτό που βλέπετε στην Κίνα είναι ένας οικονομικά επηρεασμένος καταναλωτής που ανησυχεί για τα έξοδά του και σκέφτεται: «Δεν χρειάζεται να πληρώσω για αυτό το τηλέφωνο, όταν μπορώ να πάρω μια φθηνότερη έκδοση του», ανέφερε ο Josh Koren, ιδρυτής της Musketeer Capital Partners, στο «Street Signs Europe» του CNBC.
Δεν είναι πλέον η Apple cool;
Για πολύ καιρό, η Apple θεωρείται ως μια μάρκα πολυτελείας στην Κίνα με υψηλή απήχηση στο νεότερο κοινό. Αυτό μπορεί να αλλάζει.
«Απλώς πιστεύω ότι η μάρκα της Apple δεν έχει πια αυτή τη λάμψη – δεν έχει αυτή τη φήμη μεταξύ της Gen Z», είπε ο Koren. Ενώ πολλοί ανταγωνιστές από τη Samsung ως την Honor λάνσαραν πτυσσόμενα smartphone, η Apple αντιστάθηκε.
Πολλοί κατασκευαστές smartphone μιλούν επίσης για λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης στις συσκευές τους, κάτι που ούτε η Apple έχει κάνει ακόμη.
Αυτό οδήγησε πολλούς να αμφισβητήσουν την καινοτομία της Apple στην αγορά των smartphone. Ο Koren ανέφερε ότι αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος που το brand της Apple έχει αρχίσει να αμφισβητείται.
«Πιστεύω ότι μέχρι να μπορέσει η Apple να καινοτομήσει, στο σημείο που θα μπορέσει να επαναφέρει την πεποίθηση ότι το iPhone είναι απαραίτητο, θα είναι δύσκολο», είπε ο Koren.
Η γεωπολιτική
Όπως πολλές ξένες εταιρείες τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται στην Κίνα, το «φάντασμα» της γεωπολιτικής κρέμεται συνεχώς από πάνω τους.
Το Bloomberg, επικαλούμενο άτομα που γνωρίζουν το θέμα, ανέφερε πέρυσι ότι η Κίνα έχει επεκτείνει την απαγόρευση, διατάσσοντας το προσωπικό σε κυβερνητικές υπηρεσίες και κρατικές επιχειρήσεις να σταματήσουν να φέρνουν iPhone και άλλες ξένες συσκευές στη δουλειά τους.