Τη διατήρηση του ΦΠΑ στο 13% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και την επέκταση και την επέκταση του μειωμένου φόρου και στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1η Ιανουαρίου 2025 καθώς και τον ανασχεδιασμό των «άγονων γραμμών», ζητά ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Σχετική αναφορά έκανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, κατά την εκδήλωση κοπής βασιλόπιτας του Συνδέσμου την περασμένη Πέμπτη στον Πειραιά, κάνοντας λόγο για ζητήματα που έχουν να κάνουν με την εφαρμογή δημοσιονομικών μέτρων στήριξης και αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ακτοπλοΐας με πολιτικές ανάλογες με αυτές που λαμβάνουν άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρουσιάζοντας τις προτάσεις του Συνδέσμου που όπως είπε «συνοψίζονται κυρίως σε τέσσερις θεματικές ενότητες εφαρμογής δέσμης μέτρων αντιμετώπισης των άμεσων προκλήσεων της ακτοπλοΐας» ο κ. Θεοδωράτος ζήτησε:
- Τη διατήρηση του Φ.Π.Α. 13% στους επιβάτες καθώς και η επέκταση του στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1/1/2025
- Τον επαναπροσδιορισμό των όρων και προϋποθέσεων των προκηρύξεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας - μίσθωσης πλοίων - για την εξυπηρέτηση των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (σ.σ. οι λεγόμενες άγονες γραμμές).
- Τον εφαρμογή του κανονισμού αρχών και λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ)
- Την εφαρμογή κανονισμού 352/2017 – απελευθέρωση λιμενικών υπηρεσιών - στερεά απόβλητα και άλλες υπηρεσίες (καβοδεσίας, γενικών υπηρεσιών προς τους επιβάτες, ρυμούλκησης)
Ηλεκτρονικό σύστημα εισιτηρίων
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Θεοδωράτος στη δημιουργία του νέου συστήματος κράτησης θέσεων στην ακτοπλοΐα σημειώνοντας πως «η δημοσίευση του επικαιροποιημένου σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος με τις απόψεις του ΣΕΕΝ που ήδη έχει αποσταλεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ/ΔΘΣ, αποτελεί την πλέον ώριμη απλουστευμένη διαδικασία για τη ρύθμιση του ζητήματος των ηλεκτρονικών κρατήσεων».
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, το υφιστάμενο από 20ετίας θεσμικό πλαίσιο θεωρείται ήδη τεχνολογικά παρωχημένο με βάση τις σύγχρονες εφαρμογές και εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής και της ψηφιοποίησης, καθώς η τελευταία επικαιροποίησή του με την εφαρμογή των άυλων εισιτηρίων έγινε το 2014.
Απαναθρακοποίηση της ακτοπλοΐας
«Η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης», ανέφερε ακόμη ο κ. Θεοδωράτος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου.
Λιμενική διακυβέρνηση
Ένα ακόμη θέμα που απασχολεί τον ΣΕΕΝ είναι η επικαιροποίηση του πλαισίου λιμενικής διακυβέρνησης για την επένδυση των λιμενικών τελών και των δικαιωμάτων που καταβάλλουν οι επιβάτες και οι πλοιοκτήτριες εταιρείες. Όπως είπε ο κ. Θεοδωράτος είναι επιβεβλημένη η βελτίωση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας, της υποδομής εναλλακτικών καυσίμων και χρεώσεων ώστε να μην θέτουν εμπόδια στη νησιωτικότητα, στη βιώσιμη ακτοπλοϊκή κινητικότητα και στον τουρισμό.
Ναυτική εκπαίδευση
Ένας ακόμη άξονας πολιτικής στον οποίο απαιτούνται παρεμβάσεις σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ είναι η Ναυτική εκπαίδευση και προσέλκυση των νέων για στελέχωση των ακτοπλοϊκών πλοίων και ευρύτερα της ναυτιλίας.