Εστίαση: Δρέπει τα οφέλη της τουριστικής σεζόν και μάχεται δύο μεγάλα «αγκάθια»

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Εστίαση: Δρέπει τα οφέλη της τουριστικής σεζόν και μάχεται δύο μεγάλα «αγκάθια»
Θετικά μηνύματα εκπέμπουν οι επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης με τη στήριξη του τουρισμού. Η αύξηση της επισκεψιμότητας που διατηρείται στα καταστήματα μετά το Πάσχα και οι προβλέψεις για ένα ακόμη πιο δυνατό καλοκαίρι. Ποιες προκλήσεις παραμένουν.

Σε ένα «καυτό» καλοκαίρι, από πλευράς κινητικότητας και όχι απλά υψηλών θερμοκρασιών, ποντάρει ο κλάδος της εστίασης, με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο να εκφράζουν αισιοδοξία για τους επόμενους μήνες, καθώς πληθαίνουν οι θετικοί οιωνοί για την πορεία της φετινής θερινής σεζόν στον τουρισμό.

«Η εστίαση πάει καλά», παραδέχεται, μιλώντας στο insider.gr, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ), Γιάννης Δαβερώνης, κάνοντας λόγο για μια ευνοϊκή συγκυρία για τις επιχειρήσεις του κλάδου, καθώς παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να πιέζονται από το επίμονο κύμα ακρίβειας που συντηρείται εδώ και περίπου δύο χρόνια, η ανάγκη για επίσκεψη σε καταστήματα εστίασης παραμένει ζωηρή.

Δυνατό ξεκίνημα το Πάσχα και προσδοκίες για ένα πιο δυνατό καλοκαίρι

«Ο κλάδος διανύει μια καλή περίοδο», σημειώνει, αναγνωρίζοντας πως καταγράφηκε σημαντική κίνηση στα καταστήματα εστίασης κατά την εορταστική περίοδο του Πάσχα. «Δούλεψαν αρκετές επιχειρήσεις. Πήγαν καλά ακόμη κι εκείνες που ωφελούνται από τις παραδοσιακές περιόδους της νηστείας», αναφέρει.

Μάλιστα ο κ. Δαβερώνης επιβεβαιώνει ότι η κινητικότητα στις επιχειρήσεις εστίασης συνεχίζεται και κατά την τρέχουσα χρονική συγκυρία, καθώς η τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει.

Όσο δε για το προσεχές διάστημα, προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στα καταστήματα εστίασης, καθώς θα εντείνεται το τουριστικό ρεύμα. «Αναμένουμε να πάμε καλά το καλοκαίρι, με τη στήριξη του τουρισμού», σημειώνει.

Και μπορεί ο κλάδος της εστίασης να έχει κλείσει μεγάλο μέρος των «πληγών» που άνοιξε το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού, με τα καταστήματα να παραμένουν κλειστά για πολλούς μήνες στη σκιά ενός πρωτοφανούς lockdown, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι σήμερα όλα είναι ρόδινα.

Ο κ. Δαβερώνης κάνει λόγο για δύο μεγάλες προκλήσεις, τις οποίες καλείται να διαχειριστεί αποτελεσματικά ο κλάδος, ώστε να μην χαθεί η ευκαιρία που προσφέρει η άνοδος του τουριστικού κύματος και την οποία έχουν τόσο ανάγκη οι επιχειρήσεις.

«Ζαλίζουν» οι τιμές των πρώτων υλών

Οι τιμές των πρώτων υλών εξακολουθούν να κινούνται στα ύψη, με τον κ. Δαβερώνη να μιλά για ένα μεγάλο «αγκάθι». «Είναι το ελαιόλαδο, είναι τα κρεατικά, είναι τα προϊόντα μαναβικής… δείτε που κυμαίνονται οι τιμές», σχολιάζει.

Μόνο δε για το ελαιόλαδο, η άνοδος της τιμής του ανέρχεται στο 140% από το 2020, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Ιωάννης Γιώτης, από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ΣΕΒΤ, το απόγευμα της Δευτέρας.

«Σε μια επιχείρηση με 10 θέσεις εργασίας, οι 3-4 θέσεις είναι κενές…»

Ταυτόχρονα, ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις αποκτά το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού, με τις επιχειρήσεις της εστίασης να αναζητούν εναγωνίως εργαζόμενους προκειμένου να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη λειτουργία των καταστημάτων τους. Το εγχείρημα όμως αποδεικνύεται πολύ δύσκολο στην πράξη, ενώ η λειτουργία των καταστημάτων μόνο απρόσκοπτη δεν είναι, καθώς το πρόβλημα μοιάζει να επιδεινώνεται διαρκώς…

«Ο κόσμος δεν θέλει να δουλέψει στην εστίαση, αυτό είναι ξεκάθαρο πλέον. Σήμερα, σε μια επιχείρηση που έχει 10 θέσεις εργασίας, οι 3-4 θέσεις εργασίας είναι κενές… Αντίστοιχα, σε μια μικρότερη επιχείρηση με 5 θέσεις εργασίας, λείπουν περί τα 2 άτομα», περιγράφει στο insider.gr ο κ. Δαβερώνης.

Το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού αποτελεί μεγάλο «πονοκέφαλο» για τον κλάδο της εστίασης τα τελευταία χρόνια, ιδίως όσο ενισχύεται το τουριστικό ρεύμα και οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να καλύψουν τις θέσεις εργασίας που χρειάζονται για να καλύψουν τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες που προκύπτουν από την «έκρηξη» του τουρισμού.

«Αρκετές επιχειρήσεις σπεύδουν να μειώσουν τις ώρες λειτουργίας τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουν με κάποιο τρόπο το πρόβλημα, ωστόσο είναι σαφές ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει στις τουριστικές περιοχές», σημειώνει ο ίδιος.

«Όχι άλλες παρατάσεις, αλλά μονιμοποίηση του χαμηλού ΦΠΑ στην εστίαση»

Κληθείς να σχολιάσει το ενδεχόμενο διατήρησης του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στον σερβιριζόμενο καφέ έως το τέλος του έτους, ο πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων και Συναφών Αττικής είναι σαφής. «Ο χαμηλός ΦΠΑ αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου της εστίασης. Εμείς ζητάμε και περαιτέρω μείωσή του στο 8%, αλλά έχει παγιωθεί στο 13%. Σωστά θα πράξει η κυβέρνηση. Όποια κυβέρνηση αύξησε τον ΦΠΑ στην εστίαση στο 24% αυτό είχε καταστροφικά αποτελέσματα».

Ωστόσο, όπως υποστηρίζει, «ας μην δίνουν συνεχώς παρατάσεις, αλλά ας αποφασίσουν τη μονιμοποίηση του χαμηλού ΦΠΑ στον καφέ».

Υπενθυμίζεται εδώ ότι το καθεστώς που ισχύει σήμερα, με την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στον καφέ, το κακάο, το τσάι, το χαμομήλι και στα άλλα αφεψήματα είτε σερβίρονται στο κατάστημα είτε λαμβάνονται σε «πακέτο», λήγει στις 30 Ιουνίου 2024.

Ωστόσο, στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου έχει μπει το σενάριο της διατήρησης για ένα ακόμη εξάμηνο του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ αλλά και στο κακάο, καθώς η τιμή καταγράφει άλμα στις διεθνείς αγορές κι ενώ οι εκπρόσωποι της αγοράς μιλούν για μι αυξήσεις ακόμα και άνω του 15% στην τιμή του καφέ στη χονδρική και για αυξήσεις έως 20% σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα εστίασης το επόμενο δίμηνο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Wyndham Hotels & Resorts: Νέο ξενοδοχείο στη Βόρεια Ελλάδα και στροφή στις παραθεριστικές κατοικίες

Coffee Island: Διευρύνει την παρουσία στην Αίγυπτο και «πατάει πόδι» στην Ισπανία

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider