Απόβλητα: Αλλάζει το τοπίο με «φόντο» συμβάσεις δισεκατομμυρίων – Στην ΤΕΡΝΑ «κλείδωσε» mega μονάδα στη Θεσσαλονίκη, αλλαγές στη ΣΔΙΤ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Απόβλητα: Αλλάζει το τοπίο με «φόντο» συμβάσεις δισεκατομμυρίων – Στην ΤΕΡΝΑ «κλείδωσε» mega μονάδα στη Θεσσαλονίκη, αλλαγές στη ΣΔΙΤ
Πώς διαμορφώνεται η εικόνα στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων – απορριμμάτων. Το νέα deal της Motor Oil για την ΗΛΕΚΤΩΡ και ο ισχυρός ανταγωνισμός. Ανακηρύχθηκε μειοδότης η ΤΕΡΝΑ για μεγάλη σύμβαση στη Θεσσαλονίκη. Μικρή μετάθεση για την ΣΔΙΤ στον Βορρά, γιατί αποχωρεί ο όμιλος Βαρδινογιάννη από κοινοπραξία.

Μπορεί οι διαγωνισμοί στην Αττική, εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ (δημόσιες συμβάσεις και ΣΔΙΤ) να παραμένουν «στον αέρα» και να αναζητείται λύση από τη νέα ηγεσία της Περιφέρειας Αττικής, στην Θεσσαλονίκη, όμως, κινούνται οι διαδικασίες, έστω με καθυστερήσεις, προσφυγές και αναβολές, για την υλοποίηση μεγάλων μονάδων επεξεργασίες αποβλήτων, συνολικού ύψους περίπου 450 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, με στόχο τη διεκδίκηση συμβάσεων δισεκατομμυρίων ευρώ στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων – αποβλήτων, προχωρούν και επιχειρηματικές συμφωνίες, όπως η αναμενόμενη ανάμεσα σε Motor Oil και Ελλάκτωρ για την εξαγορά της θυγατρικής της δεύτερης Ηλέκτωρ, που αναμφίβολα αλλάζει το τοπίο στον τομέα περιβάλλοντος. Πλην όμως, υπάρχουν πανίσχυρα επιχειρηματικά συμφέροντα και ισχυρές συμμαχίες κόντρα στον όμιλο Βαρδινογιάννη, από τις ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ΤΙΤΑΝ, Intrakat, Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ μέχρι τις Watt, Μεσόγειος και άλλα σχήματα.

Στην ΤΕΡΝΑ mega μονάδα στη Θεσσαλονίκη

Ξεκινώντας όμως από τη… Θεσσαλονίκη, σε συνεδρίασή του την περασμένη Πέμπτη 23 Μαΐου ο τοπικός Περιφερειακός Σύνδεσμος Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.) Κεντρικής Μακεδονίας, ενέκρινε το πρακτικό ανάθεσης στην ΤΕΡΝΑ, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το έργο «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας υπολειμματικών σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» προϋπολογισμού 241.881.159,72 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης και του ΦΠΑ).

Όπως και πρόσφατα είχαμε αναφέρει, η «μάχη» δίνονταν ανάμεσα στο σχήμα της ΤΕΡΝΑ και την κοινοπραξία Ηλέκτωρ – Μεσόγειος, με την πρώτη να ανακηρύσσεται προσωρινός μειοδότης. Η διαγωνιζόμενη «Ένωση Οικονομικών Φορέων ΜΕΑ Ανατολικού Τομέα Π.Ε. Θεσ/νίκης Ηλέκτωρ Α.Ε. - Μεσόγειος Α.Ε.» προσέφερε μέσο ποσοστό έκπτωσης 0,30 % για το Μέρος Πρώτο (Έργο και Προμήθεια) και ποσοστό έκπτωσης 0,30% για το Μέρος Δεύτερο (υπηρεσία). Η διαγωνιζόμενη «Ένωση Εταιρειών ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΗΛΙΟΧΩΡΑ A.E.» προσέφερε μέσο ποσοστό έκπτωσης 3,63% για το Μέρος Πρώτο (Έργο και Προμήθεια) και ποσοστό έκπτωσης 10,62% για το Μέρος Δεύτερο (υπηρεσία).

Η οικονομική προσφορά του μειοδότη ανέρχεται σε 86.405.054,80 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (107.142.267,95 με ΦΠΑ και χωρίς προαιρέσεις) για το συνολικό έργο και υπηρεσία (κατασκευή και λειτουργία). Βάσει της παλιότερης προκήρυξης, η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα κατασκευαστεί στη θέση «Άγιος Αντώνιος» εντός των διοικητικών ορίων της Δημοτικής Ενότητας Βασιλικών του Δήμου Θέρμης της Π.Ε. Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Κάτω Σχολαρίου και Αγίου Αντωνίου.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία θα επεξεργάζεται 150.200tn/a.

Μικρή μετάθεση για το ΣΔΙΤ, αποχωρεί η Motor Oil

Την ίδια ώρα, για ένα άλλο μεγάλο έργο στη Θεσσαλονίκη για την κατασκευής «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (Μ.Ε.Α.) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας», μέσω ΣΔΙΤ εκτιμώμενης αξίας σχεδόν 202 εκατ. ευρώ, όπου είχαν προγραμματιστεί προσφορές για τις 17 Ιουνίου, όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει, τελικά οι διαδικασίες μεταφέρθηκαν για την 1η Ιουλίου 2024, καθώς υπήρχε πλήθος αιτημάτων από πλευράς διαγωνιζόμενων για διευκρινήσεις επί των όρων του διαγωνισμού. Επίσης, παρατηρήθηκαν και μεταβολές στη σύνθεση των διεκδικητών που πλέον εμφανίζονται οι Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ), INTRAKAT – W.A.T.T. – Geocycle Ελλάς+, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή - ΤΙΤΑΝ, ΑΒΑΞ – Thalis, Ηλέκτωρ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Ως βασική αλλαγή ξεχωρίζει η αποχώρηση της Motor Oil Renewable Energy – More από το σχήμα με τις ΑΒΑΞ – Thalis, λόγω, ενδεχομένως, της επικείμενης απόκτησης της Ηλέκτωρ (από τη Motor Oil) που ήδη δίνει το παρών σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Εάν προχωρούσαν ως είχαν τα σχήματα, η Motor Oil θα είχε διπλή παρουσία με τον κίνδυνο υποβολής προσφυγών από ανταγωνιστές να είναι ανοιχτός, αν όχι δεδομένος.

Ωστόσο, στο σχήμα παραμένει η θυγατρική Thalis (πλέον μαζί με το ποσοστό της More, στο 70% ως leader, με 40% στην κατασκευή). Επίσης, η Intrakat (αρχικά με 95%) αντί της «ΠΡΩΤΕΥΣ Α.Τ.Ε.Ε.» (5%) που αποχώρησε, προχωρά με «W.A.T.T. A.E.» (35%) και «Geocycle Ελλάς» (25%).

Ζυμώσεις και deals για την διεκδίκηση συμβάσεων δισ. ευρώ

Κι ενώ συμβαίνουν αυτά στο κομμάτι των διαγωνισμών, στο «επιχειρηματικό στίβο» έχουμε ανακατατάξεις που ανεβάζουν τον ανταγωνισμό. Ως γνωστόν, βρισκόμαστε ενώπιον της πώλησης της Ηλέκτωρ, θυγατρικής του ομίλου Ελλάκτωρ, στην Motor Oil, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, ένα deal που σίγουρα αλλάζει το τοπίο στον χώρο διαχείρισης αποβλήτων. Να θυμίσουμε ότι η Motor Oil έχει ήδη αποκτήσει την εξειδικευμένη εταιρεία Θαλής.

Το έτερο ισχυρό σχήμα στον χώρο αποτελεί το γκρουπ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής, η οποία, όπως έχουμε αναφέρει, έχει προχωρήσει σε συμφωνίες και με την ισχυρή τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ.

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι η τσιμεντοβιομηχανία Ηρακλής έχει εξαγοράσει τη W.A.T.T. Recycling, ενώ τους διαγωνισμούς διεκδικούν και μεγάλα ονόματα όπως οι Μυτιληναίος, Intrakat (παλιότερα σενάρια ανέφεραν ότι ενδιαφέρονταν για την Watt), ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η επίσης εξειδικευμένη στον τομέα αποβλήτων – ανακύκλωσης Μεσόγειος, η Archridon, και άλλα σχήματα. Όπως παλιότερα έχει αναφέρει το insider.gr, και η ΔΕΗ εμφανίζεται ως πιθανός «παίκτης» για τον τομέα όπου υπάρχει και ο παράγοντας «καύση» απορριμμάτων.

Βέβαια, μπορεί στη Θεσσαλονίκη, με καθυστερήσεις και ενστάσεις, να προχωρούν διαγωνισμοί, εντούτοις, συμβάσεις και διαδικασίες στην Αττική άνω του 1 δισ. ευρώ (με δημόσιο μοντέλο ή ΣΔΙΤ) παραμένουν «παγωμένες» καθώς υπήρξαν προβλήματα με ανώριμες μελέτες και προετοιμασίες, έλλειψη χωροθετήσεων ή χρηματοδότησης, ενώ γνωστές είναι και οι τοπικές αντιδράσεις, σε μια περίοδο που είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί πλέον να προχωρήσει άλλο η πρωτεύουσα με τη Φυλή.

Επίσης, «τρέχουν» πάνω από μια ντουζίνα μικρότερου μεγέθους διαγωνισμοί σε διάφορες περιοχές της ηπειρωτικής ή νησιωτικές Ελλάδας, ενώ υπάρχουν και τα σχέδια για νέες μονάδες καύσης που πρέπει να κατασκευαστούν για να καίγονται τα υπολείμματα από τις μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ), με το ΥΠΕΝ να καλείται να λάβει αποφάσεις.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Καρέ» διεκδικητών για αρδευτικό ΣΔΙΤ 98,5 εκατ. ευρώ στη Β. Ελλάδα

Ακίνητα: Η στεγαστική κρίση των νέων και τα κοινωνικά προγράμματα 2,3 δισ. – Τα ποσοστά ιδιοκτησίας και η δημόσια περιουσία

Trade Estates: Προ των πυλών νέο logistics deal – Το Ελληνικό και το free float

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider