Στις αρχές του 2025 θα σχηματοποιηθεί το πλάνο για τις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής, καθώς αυτή την περίοδο τρέχουν μελέτες από τον ΟΑΣΑ για την αναδιάρθρωση των δρομολογίων και την καλύτερη σύνδεση των οδικών μέσων με τους σταθμούς του μετρό. Αυτό σημείωσε χτες, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης, ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου. Σε γενικές γραμμές, ο στόλος των οδικών συγκοινωνιών της Αθήνας, που σήμερα είναι γερασμένος, με μέση ηλικία οχημάτων τα 19 έτη, θα ανανεωθεί αριθμώντας τουλάχιστον 1.300 νέα οχήματα ως το 2027, μέσω συνολικών επενδύσεων που θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.
Μέρος αυτού του πλάνου, όπως και πρόσφατα είχε αναδείξει το insider.gr, σχετίζεται και με τον νέο mega-διαγωνισμό για 700 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που όπως γνωστοποίησε χτες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, «βγήκε» σε διαβούλευση ως και τις 4 Αυγούστου, με τον διαγωνισμό να αναμένεται για το φθινόπωρο.
Το μείγμα αφορά μέχρι 700 νέα οχήματα, τα οποία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: ηλεκτρικά λεωφορεία βραχείας φόρτισης, ηλεκτρικά λεωφορεία ταχείας φόρτισης και τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης. Η προκήρυξη αφορά συμφωνία – πλαίσιο, διάρκειας τεσσάρων ετών, καθώς σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά από ενδελεχή ανάλυση, εκτιμήθηκε ως η πλέον πρόσφορη επιλογή για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος.
Τι προβλέπει ο νέος διαγωνισμός
Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση τεύχος δημοπράτησης, ο διαγωνισμός για την προμήθεια ως 700 νέων λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης χωρίζεται σε τρία τμήματα, καθένα από τα οποία θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα. Ειδικότερα, το πρώτο τμήμα που αφορά στα βραδείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπει τόσο midi οχήματα μήκους 8-10 μέτρων, τυπικά οχήματα 12 μέτρων και 18μετρα αρθρωτά, μαζί με τους σταθμούς φόρτισης.
Για το δεύτερο τμήμα, που περιλαμβάνει τα ταχείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται μόνο 12μετρα οχήματα, αλλά δύο τύποι φορτιστών. Αυτοί θα είναι τόσο βραδείας φόρτισης, όσο και ταχείας/ευκαιριακής φόρτισης με εγκατεστημένο παντογράφο και ενσωματωμένο υποσταθμό μέσης/χαμηλής τάσης 20/0,4kV. Όσο για τα τρόλεϊ, που αποτελούν και το τρίτο τμήμα, αυτά θα είναι είτε τυπικά 12μετρα είτε αρθρωτά 18μετρα. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης κατά την κίνηση (In-Motion Charging).
Επισήμως, ο τελικός αριθμός ανά είδος και υποκατηγορία οχήματος θα καθοριστεί μετά το πέρας της διαβούλευσης, λαμβάνοντας υπόψιν τα σχόλια της αγοράς. Από αυτό θα καθοριστεί και ο προϋπολογισμός της προμήθειας. Ενδεικτικά, πάντως, έχει εκτιμηθεί ότι τα 550 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ που προορίζονται για την Αθήνα θα έχουν ένα κόστος 200-250 εκατ. ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» του ΕΣΠΑ.
Δεδομένου ότι πρόκειται για συμφωνία – πλαίσιο, προβλέπεται ότι οι ποσότητες που θα αναγραφούν τελικά στα τεύχη του διαγωνισμού είναι ενδεικτικές και μπορούν να κυμανθούν +/-10%, στο βάθος της τετραετίας, κατά τη διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας αρχής, δηλαδή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι εκτελεστικές συμβάσεις της συμφωνίας – πλαίσιο μπορούν να συνάπτονται ως και τη συμπλήρωση της 4ετίας, στέλνοντας βεβαίως την ολοκλήρωσή τους και πέρα από αυτό το διάστημα.
Πάντως, υπενθυμίζεται ότι προηγούμενοι διαγωνισμοί συνάντησαν δυσκολίες, «ναυάγια» και επαναπροκηρύξεις, ενώ, τελικά, τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία άρχισαν να βγαίνουν στους δρόμους των δύο πόλεων στα μέσα της φετινής χρονιάς, η δε ολοκλήρωση της προμήθειας με τα υπόλοιπα 300 λεωφορεία CNG αναμένεται στα μέσα του 2025.
Πώς συμπληρώνεται το πλάνο
Την ενίσχυση του στόλου οχημάτων συμπληρώνουν οι συμφωνίες παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου και το leasing, δηλαδή μέσω του ιδιωτικού τομέα. Η νέα σύμβαση ανάθεσης, προϋπολογισμού 400,33 εκατ. ευρώ, που θα αντικαταστήσει τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ στην Ανατολική και Δυτική Αττική, η οποία αποδείχθηκε ιδιαιτέρως προβληματική, πέρασε από την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως ενημέρωσε εχθές, στο πλαίσιο της ίδιας ενημερωτικής συνάντησης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Τα πρώτα από τα συνολικά 211 καινούργια οχήματα που θα εξυπηρετούν 63 λεωφορειακές γραμμές της Ανατολικής και της Ανατολικής Αττικής θα ενταχθούν στο πρόγραμμα από τα τέλη Σεπτεμβρίου και στο σύνολό τους θα έχουν μπει ως το τέλος του έτους. Η σύμβαση έχει 8ετή διάρκεια.
Παράλληλα, η ΟΣΥ «τρέχει» τον νέο διαγωνισμό για leasing 300 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σε αντίθεση με το προηγούμενο leasing που αφορούσε λεωφορεία δεκαετίας. Ο προϋπολογισμός της 10ετούς σύμβασης ανέρχεται σε 201,6 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα επέκτασης για ένα έτος ακόμη με αντίστοιχη αύξηση του τιμήματος. Αποτελείται από τρία τμήματα που περιλαμβάνουν 100 καινούργια πετρελαιοκίνητα αρθρωτά, 18 μέτρων, κατηγορίας EURO VI, 100 πετρελαιοκίνητα καινούργια κανονικά λεωφορεία, 12 μέτρων, κατηγορίας EURO VI και 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα, μήκους 8,5 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. μετά των παρελκομένων τους. Βάσει των όρων του διαγωνισμού, το προσφερόμενο μηνιαίο μίσθωμα ανά αρθρωτό πετρελαιοκίνητο λεωφορείο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 6.000 ευρώ/μήνα, για κανονικό πετρελαιοκίνητο 5.300 ευρώ/μήνα και για το ηλεκτρικό 5.500 ευρώ/μήνα.