Μπύρα: «Γκολ» στην κατανάλωση από Euro και Ολυμπιακούς Αγώνες - Οι προοπτικές της αγοράς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μπύρα: «Γκολ» στην κατανάλωση από Euro και Ολυμπιακούς Αγώνες - Οι προοπτικές της αγοράς
Σε μια καλή χρονιά προσβλέπει φέτος η εγχώρια αγορά μπύρας, καθώς καιρός, τουρισμός και κορυφαία αθλητικά γεγονότα δίνουν ώθηση στην κατανάλωση. Πώς σκιαγραφείται η επόμενη μέρα στον κλάδο.

Σε μια θετική χρονιά ποντάρει το 2024 η εγχώρια αγορά της μπύρας, καθώς η κατανάλωση κινείται ανοδικά, λαμβάνοντας σημαντική ώθηση τόσο από τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, όσο και από τη στήριξη του τουρισμού. Παράλληλα, σημαντική συμβολή στον κλάδο έχουν τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, όπως το Euro που ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα στα γήπεδα της Γερμανίας και οι Ολυμπιακοί Αγώνες που ξεκινούν τις επόμενες ημέρες στο Παρίσι.

Όπως είχε δηλώσει πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας - θυγατρικής του ομίλου Heineken στην Ελλάδα - Αλέξανδρος Δανιηλίδης, «η αγορά της μπύρας κινείται ανοδικά. Πάει καλά και με τη βοήθεια του καιρού». Σύμφωνα άλλωστε με τον κ. Δανιηλίδη, η κατηγορία της μπύρας έχει επιδείξει σημαντικές αντοχές απέναντι στις επίμονες πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων ετών. «Η μπύρα έχει διαχειριστεί πολύ καλά τον πληθωρισμό. Είναι μια κατηγορία όπου δεν ανεβαίνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δεν υπάρχουν πολλές άλλες κατηγορίες τροφίμων όπου δεν ανεβαίνουν τα private label», εξηγούσε χαρακτηριστικά.

Επιστροφή της κατανάλωσης στο 2019;

Σύμφωνα, δε, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), Νικήτα Ασπιώτη, η εγχώρια αγορά μπύρας βρίσκεται σε αναπτυξιακή τροχιά και δεν αποκλείεται το 2024 ο όγκος κατανάλωσης να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, επουλώνοντας τις «πληγές» που άνοιξε στον κλάδο το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού το 2020. Να σημειωθεί εδώ ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα στους δημοσιογράφους ο κ. Ασπιώτης, το 2019 στην εγχώρια αγορά μπύρας η κατανάλωση είχε διαμορφωθεί κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.

Μπορεί να γίνει η μπύρα βιώσιμο προϊόν; Ενδιαφέρονται άραγε οι καταναλωτές;

«(Η αγορά μπύρας) βρίσκεται σε ανάπτυξη, δεν βρίσκεται σε ύφεση, είναι μεγάλη και τους χωράει όλους», έσπευσε μάλιστα να σχολιάσει ο επικεφαλής της ΕΖΑ.

Το νέο τοπίο που διαμορφώνουν τα πρόσφατα deals

Να σημειωθεί, μάλιστα, εδώ ότι ο κλάδος της μπύρας βρίσκεται σε τροχιά αναδιοργάνωσης τα τελευταία χρόνια, με την κινητικότητα να χτυπά «κόκκινο» τη διετία 2022-2023, γεγονός που έχει αλλάξει άρδην τις ισορροπίες στην αγορά εφέτος.

Εξαγορές δημοφιλών brands, «επαναπατρισμοί» παραγωγής, ακόμη και είσοδοι νέων «παικτών» δημιουργούν νέους συσχετισμούς και μεγάλες ανακατατάξεις σε μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, καθώς οι βασικοί πρωταγωνιστές διεκδικούν ακόμη μεγαλύτερα μερίδια από τη συνολική «πίτα».

Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη, το 2024 η εξαγωγική δραστηριότητα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας εξακολουθεί να κινείται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και δη σε διψήφιο αριθμό, ενώ το 2023 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ξεπέρασε το 2023 τα 300 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι δεν ήταν μια εύκολη χρονιά η περυσινή λόγω των άστατων καιρικών συνθηκών που επικράτησαν.

Με στρατηγικό δε προσανατολισμό στη βιώσιμη ανάπτυξη και εστίαση σε τρεις βασικούς πυλώνες (περιβάλλον – κοινωνία – υπευθυνότητα), η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αναπτύσσει ένα φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο ύψους 65 εκατ. ευρώ για την τριετία 2024-2026, εκ των οποίων το 50% περίπου αφορά σε πράσινες επενδύσεις.

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Νέες επενδύσεις 65 εκατ. ευρώ ως 2026 - «Πράσινο» το 50%

Παράλληλα, στα τέλη του περασμένου Μαΐου Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών παρουσίασαν το νέο πρωτοποριακό πρόγραμμα ευφυούς γεωργίας «έξυπνη σπορά». Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η δημιουργία ενός άμεσα εφαρμόσιμου και εύχρηστου εργαλείου που να ενδυναμώνει και να θωρακίζει τους παραγωγούς απέναντι στις σύγχρονες οικονομικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις. Ως αφετηρία δε αυτού του έργου επιλέχθηκε η περιοχή της Θεσσαλίας, η ενίσχυση της οποίας αποτελεί προτεραιότητα, τόσο για τη σημασία της για τον αγροτικό τομέα της Ελλάδας, όσο και για την ανάγκη προστασίας της από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Στόχος για το έργο «έξυπνη σπορά» είναι η ανάπτυξη μιας ψηφιακής πλατφόρμας γεωργίας ακριβείας για τη βιώσιμη διαχείριση της καλλιέργειας του κριθαριού. Το νέο πρόγραμμα ευφυούς γεωργίας έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού που πραγματοποιεί εδώ και 16 χρόνια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόγραμμα στο είδος του, μέσω του οποίου η εταιρεία προμηθεύεται ελληνικό κριθάρι για την κάλυψη του 100% των αναγκών για την παραγωγή των προϊόντων της. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 2.000 παραγωγοί από όλη την Ελλάδα, ενώ περί τους 750 προέρχονται από τη Θεσσαλία. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία χρησιμοποιεί 100% ελληνικό κριθάρι για όλα τα τοπικώς παραγόμενα προϊόντα της, απορροφά περίπου το 20% της ετήσιας παραγωγής κριθαριού στη χώρα και πιστοποιεί το 98% αυτού ως προϊόν βιώσιμης καλλιέργειας.

Ολυμπιακή Ζυθοποιία

Επενδυτικό μπαράζ δρομολογεί, την ίδια ώρα, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, με την ελληνική θυγατρική του ομίλου Carlsberg να στοχεύει στην περαιτέρω ενίσχυση των μεριδίων της στην εγχώρια αγορά μπύρας.

Όπως δήλωνε την περασμένη άνοιξη ο νέος managing director της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, Henrik Fredvig, μόνο για το 2024 αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ, σε συνέχεια επενδυτικού πλάνου ύψους 9,5 εκατ. ευρώ το 2023, το οποίο αφορούσε σε μηχανολογικό εξοπλισμό, συσκευασία, εξοπλισμό παγίων για την κρύα αγορά (ψυγεία κλπ). Σωρευτικά για την τριετία 2024-2026 δρομολογούνται επενδύσεις άνω των 30 εκατ. ευρώ, ενώ είχαν προηγηθεί επενδύσεις ύψους 23,1 εκατ. ευρώ το διάστημα 2021-2023.

Ολυμπιακή Ζυθοποιία: ESG απολογισμός για το 2023

Ήταν δε τον Σεπτέμβριο του 2023 όταν ανακοινώθηκε ότι η Ολυμπιακή Ζυθοποιία αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή τόσο στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας όσο και στο εξωτερικό όλων των ζύθων της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων που παράγει τις premium μπύρες Νήσος. Η εμπορική συνεργασία των Νήσος και Ολυμπιακής Ζυθοποιίας επισφραγίστηκε με μικρή συμμετοχή της δεύτερης στο μετοχικό κεφάλαιο της τηνιακής μικροζυθοποιίας, χωρίς ωστόσο να επιφέρει αλλαγές στο management. «Σε όρους διοίκησης δεν υπάρχει καμία μεταβολή. Παρά τη συνεργασία, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία δεν λαμβάνει καμία θέση στο Διοικητικό μας Συμβούλιο. Στόχος μας είναι να διατηρηθεί η οικογενειακή φύση της επιχείρησής μας», εξηγούσε τότε στο insider.gr ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων, Αλέξανδρος Κουρής. Η συμφωνία μάλιστα τέθηκε σε ισχύ από 1/1/2024.

Λίγους μήνες νωρίτερα και δη τον Φεβρουάριο του 2023 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να φέρει στην Ελλάδα την παραγωγή της Carlsberg, γνωστοποιώντας ότι η παραγωγή του brand-ναυαρχίδα του ομίλου Carlsberg ξεκίνησε ήδη από το τέλος Ιανουαρίου 2023 στο ζυθοποιείο στη Σίνδο. Η μονάδα παραγωγής της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας στη Σίνδο ανέλαβε την παραγωγή της Carlsberg σε κουτί των 330 ml και των 500 ml, καθώς και σε όλους τους τύπους βαρελιών (Draught Master Flex και Modular και μεταλλικό keg), με την αγορά να «διαβάζει» τότε την εν λόγω κίνηση ως μια εξέλιξη στρατηγικής σημασίας για τον εγχώριο κλάδο της ζυθοποιίας. Η μονάδα άλλωστε της Σίνδου δεν εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, αλλά και εκείνες άλλων αγορών του ομίλου που δεν διαθέτουν τοπική παραγωγή, μεταξύ των οποίων είναι οι αγορές της Νότιας Αμερικής, Μέσης Ανατολής και Αφρικής.

Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης

Περίοπτη θέση κοντά στους… μεγάλους της αγοράς διεκδικεί και η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης, που επικεντρώνεται στην ενίσχυση της κερδοφορίας της, μέσα από επενδύσεις στα προϊόντα της και με απώτερο στόχο το κανάλι της HORECA. Οι μέτοχοι της εταιρείας έχουν θέσει από το 2023 νέο επιχειρηματικό σχέδιο, ώστε η ΕΖΑ να επιστρέψει σε τροχιά ανάκαμψης.

Στο επίκεντρο αυτού του επιχειρηματικού σχεδίου βρίσκεται η αξιοποίηση των επενδύσεων που δρομολογήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως η σύγχρονη γραμμή παραγωγής στην Αταλάντη που ολοκληρώθηκε το 2022, καθώς και ο εκσυγχρονισμός της εικόνας των εμπορικών σημάτων για τις μάρκες της εταιρείας.

ΕΖΑ: Επενδύει στα brands και ποντάρει στη HORECA

Την ίδια ώρα, η επένδυση στην κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ αποτελεί βασικό πυλώνα της αναπτυξιακής στρατηγικής της εταιρείας, καθώς πρόκειται για μια κατηγορία που, σύμφωνα με τον κ. Ασπιώτη, δύναται να φέρει όγκους από άλλες κατηγορίες, όπως για παράδειγμα τα αναψυκτικά.

Στην κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ η ΕΖΑ καταγράφει φέτος ανάπτυξη 60%, ενώ το συνολικό μερίδιο αυτής της κατηγορίας στο σύνολο της αγοράς ανέρχεται κοντά στο 3%. Όπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ο κ. Ασπιώτης, σήμερα η μπύρα χωρίς αλκοόλ καταγράφει υγιή ανάπτυξη και έχει μεγάλα περιθώρια ανόδου στο μέλλον. Για αυτό το λόγο δε η ΕΖΑ θα λανσάρει και νέα προϊόντα σε αυτή την κατηγορία από το 2025. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, ότι πλέον η ΕΖΑ διαθέτει μια μοναδική γραμμή παραγωγής σε όλη την Ελλάδα, η οποία παρασκευάζει μια ολοκληρωμένη μπύρα και αφαιρεί στη συνέχεια την αλκοόλη, σε μια επένδυση ύψους 1 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, η ΕΖΑ επενδύει και στην απόκτηση νέων εμπορικών σημάτων, όπως πολύ πρόσφατα του σήματος της Πειραϊκής Μικροζυθοποιίας. «Αγαπάμε τις ελληνικές μάρκες. Η Πειραϊκή Μικροζυθοποιία είναι μια ελληνική μάρκα με εξαιρετική συνταγή για αυτό και αποκτήσαμε το εμπορικό της σήμα τον περασμένο μήνα. Αυτό δείχνει και τη διάθεσή μας για τα επόμενα χρόνια», εξηγούσε ο κ. Ασπιώτης.

Coca Cola Τρία Έψιλον

Ήταν τον Φεβρουάριο του 2023 όταν η Coca-Cola Τρία Έψιλον ανακοίνωσε επίσημα την είσοδό της στην κατηγορία της μπύρας, επιχειρώντας να αλλάξει πλήρως τους όρους του παιχνιδιού στον κλάδου.

Συγκεκριμένα ανακοίνωσε την αποκλειστική, μακροπρόθεσμη συμφωνία με την AB InBev, τη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο με ορισμένα από τα πιο δημοφιλή σήματα μπύρας, όπως Corona, Stella Artois και Bud. Η συνεργασία περιλαμβάνει πωλήσεις, διανομή, trade marketing και ενεργοποίηση της αγοράς για έξι από τα πιο δημοφιλή εμπορικά σήματα που ανήκουν στην AB InBev.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Φορολογικές δηλώσεις: Σενάριο μικρής παράτασης στο τραπέζι του ΥΠΕΘΟ

Σούπερ μάρκετ: Τι αγοράσαμε online το πρώτο εξάμηνο του 2024 – Ποιες κατηγορίες ξεχωρίζουν

Βρετανία: «Πρωταθλήτρια» στις πωλήσεις του Euro, η μπύρα χωρίς ή με λίγο αλκοόλ

gazzetta
gazzetta reader insider insider