Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Έρχεται μεγάλο «bonus» 265 εκατ. σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ξένους εταίρους

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Έρχεται μεγάλο «bonus» 265 εκατ. σε ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ξένους εταίρους
Το «πράσινο φως» της Βουλής οδηγεί σε άτυπη επιστροφή ποσού άνω των 265 εκατ. ευρώ σε Hochtief - ΑΒΑΞ - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις - Vinci Concessions. Το ομολογιακό δάνειο μειωμένης εξασφάλισης. Τι παίρνουν οι ελληνικοί όμιλοι. Τα οφέλη για το δημόσιο, έρχεται μείωση διοδίων.

Το «πράσινο φως» της Βουλής στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναχρηματοδότηση της σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι (Π.Α.Θ.Ε.), ή αλλιώς της αναδιάρθρωσης ομολογιακών δανείων του Έργου Παραχώρησης της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», επί της ουσίας «ανοίγει τον δρόμο» για την «άτυπη» επιστροφή κεφαλαίων στους μετόχους της, ύψους πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, ίσως και άνω των 260 – 265 εκατ. ευρώ, όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr.

Μάλιστα, προ διμήνου αναφέραμε ότι το θέμα βρίσκεται στην τελική ευθεία. Με τους 4 μετόχους Hochtief - Άβαξ - Άκτωρ Παραχωρήσεις - Vinci Concessions, να ετοιμάζονται να πάρουν πίσω από δεκάδες εκατ. ευρώ ο κάθε ένας, βάσει ποσοστών τους, και τις ελληνικές εταιρείες να προσβλέπουν σε ποσά άνω των 60 – 65 εκατ. η κάθε μία.

Το αρχικό ομολογιακό δάνειο

Το ποσό αυτό αφορά στην «κάλυψη», από πλευράς των 4 Μετόχων, δηλαδή των Hochtief - Άβαξ - Άκτωρ Παραχωρήσεις - Vinci Concessions, της έκδοσης (παλιότερα) ομολογιών μειωμένης εξασφάλισης από την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», το οποίο πλέον θα «μπει» στην ευρύτερη αναχρηματοδότηση – αναδιάρθρωση δανεισμού την εταιρείας και θα αναληφθεί από τους δανειστές. Το οποίο, μέσω της αναχρηματοδότησης – αναδιάρθρωσης, θα «γυρίσει ατύπως ως επιστροφή» στα ταμεία των 4 μετόχων, αναλογικά βάσει ποσοστών τους.

Κατά πληροφορίες, ενδέχεται η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί ακόμη και μέσα στον επόμενο μήνα. Επί της ουσίας, η κίνηση αυτή ουσιαστικά για τους παραχωρησιούχους σημαίνει ότι θα «έρθει» χρονικά κάποια χρόνια μπροστά η είσπραξη της απόδοσης. Η εταιρεία επί της ουσίας είχε δανειστεί τόσο από τις τράπεζες όσο και από τους εταίρους – μετόχους της, αναλογικά με τα ποσοστά που κατέχουν.

Πλέον, επειδή το έργο ωρίμασε, έχει έσοδα και έχει μειωθεί ο δανεισμός, έγινε και η σχετική κίνηση αναχρηματοδότησης και το ποσό αυτό θα «περάσει» στις τράπεζες και κατ’ επέκταση θα αποπληρωθεί το ομόλογο. Και στη συνέχεια, θα «πάει στα ταμεία» των 4 εταιρειών αναλογικά.

Οι μέτοχοι του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου»

Υπενθυμίζεται ότι στην εν λόγω σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2038, συμμετέχουν η Hochtief με 38,89%, η Άβαξ με 23,61%, η Άκτωρ Παραχωρήσεις (θυγατρική της Ελλάκτωρ) με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%. Όσον αφορά στις εγχώριες εταιρείες, θα λάβουν ποσά της τάξεως των 60 με 65 εκατ. ευρώ, αναλόγως ποσοστού τους, που θα κατευθυνθούν κατά βάση στη μείωση δανεισμού, με σαφή περαιτέρω βελτίωση της χρηματοοικονομικής εικόνας τους.

Όσο ωριμάζει η παραχώρηση και βελτιώνεται η κεφαλαιακή της διάρθρωση λόγω της συσσώρευσης κερδών και της σταδιακής αποπληρωμής του κύριου τραπεζικού δανεισμού, ο παραχωρησιούχος μπορεί να αποπληρώσει το Δάνειο των Μετόχων και να στραφεί σε νέο τραπεζικό δανεισμό, κάνοντας ουσιαστικά αναχρηματοδότηση του δανεισμού του. Έτσι, οι μέτοχοι του παραχωρησιούχου παίρνουν πίσω μέρος των κεφαλαίων που έχουν επενδύσει, στο βαθμό που το επιτρέπουν οι τράπεζες που κρίνουν την βιωσιμότητα της παραχώρησης με τη νέα κεφαλαιακή δομή.

Όφελος για το δημόσιο, μείωση διοδίων

Με το δημόσιο να έχει διασφαλίσει, και με τη συνδρομή εξειδικευμένου χρηματοοικονομικού συμβούλου, ότι δεν θα υπάρξει κίνδυνος στη λειτουργία της παραχώρησης, από την οποία εισπράττει μέρος των εσόδων, και ότι η νέα κεφαλαιακή δομή δεν θίγει τα συμφέροντά του.

Μάλιστα, χτες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε ότι όχι μόνο δεν υπάρχει ζημία, αντιθέτως, όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας στη Βουλή, «κατόπιν διαπραγμάτευσης πετύχαμε, με την παρούσα συμφωνία, την εισαγωγή του όρου ότι ο παραχωρησιούχος, προκειμένου να λάβει την έγκριση του Ελληνικού Δημοσίου για την αναχρηματοδότησή του, να μοιραστεί με το Ελληνικό Δημόσιο το προκύπτον όφελος από τη χρηματοοικονομική συναλλαγή της αναχρηματοδότησης, το οποίο θα ανέρχεται – με τωρινούς υπολογισμούς – στο ύψος περίπου των 14 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό θα εισρεύσει ως δημόσιο έσοδο, στον κρατικό προϋπολογισμό, εντός του Αυγούστου». Κατά τον ίδιο, το ποσό, που απορρέει από την χορήγηση της έγκρισης του Ελληνικού Δημοσίου για την αναχρηματοδότηση του ιδιώτη παραχωρησιούχου, θα επιστραφεί / αποδοθεί άμεσα ως ωφέλεια στους πολίτες / χρήστες του συγκεκριμένου αυτοκινητοδρόμου παραχώρησης.

Όπως εξήγησε, «το ποσό, αφού εγγραφεί ως δημόσιο έσοδο στον κρατικό προϋπολογισμό, θα χρησιμοποιηθεί με επιχορήγηση και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό να διατεθεί/αξιοποιηθεί είτε για οριζόντια μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του, είτε για στοχευμένη μείωση του αντιτίμου διέλευσης διοδίων μέχρι απολογιστικής εξάντλησής του σε συγκεκριμένες κατηγορίες συμπολιτών μας (πχ ΑμεΑ, πολύτεκνοι), στο συγκεκριμένο τμήμα των αυτοκινητοδρόμων».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Σε επενδύσεις (και όχι στο χρέος) το 50% των εσόδων αξιοποίησης λιμένων - Ο διευρυμένος ρόλος

Η αξία του Ηρακλή - Ολυμπιακοί και δυσαρέσκεια - Η τράπεζα του ιδιωτικού τομέα για τον ιδιωτικό τομέα

Σιδηρόδρομος: «Χάνει το τρένο» της χρηματοδότησης για το λιμάνι της Πάτρας;

gazzetta
gazzetta reader insider insider