Αττική Οδός – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Πράσινο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο – Έρχεται υπογραφή σύμβασης, τέλος 2024 το οικονομικό «κλείσιμο»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αττική Οδός – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: «Πράσινο» από το Ελεγκτικό Συνέδριο – Έρχεται υπογραφή σύμβασης, τέλος 2024 το οικονομικό «κλείσιμο»
Μέσα σε χρόνο – «ρεκόρ» εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο φάκελος της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. «Πέφτουν» υπογραφές, κατ' εκτίμηση, το φθινόπωρο, πότε αναμένεται να καταβάλει το τίμημα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ποια είναι η υποδομή, τι κερδίζει η εισηγμένη.

Μέσα σε χρόνο – «ρεκόρ» εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) ο φάκελος της νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Δεδομένου ότι η διαδικασία από το Ε.Σ. έγινε άμεσα, άρα έχει κερδηθεί χρόνος, στόχος πλέον του ΤΑΙΠΕΔ, του δημοσίου και προφανώς του νέου παραχωρησιούχου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είναι να «πέσουν» οι υπογραφές της σύμβασης το συντομότερο δυνατόν, κάτι που θεωρείται εφικτό να γίνει ακόμη και μέσα στον Σεπτέμβριο, και να γίνει το οικονομικό «κλείσιμο» του διαγωνισμού έως το τέλος 2024. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε επικρατήσει στη σχετική διαδικασία για την ανάθεση της νέας, 25ετούς διάρκειας, σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού με προσφορά σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ (για την ακρίβεια, 3,27 δισ. ευρώ). Υπενθυμίζεται, όπως είχε αναφέρει το insider.gr, ότι το ΤΑΙΠΕΔ μόλις προ εβδομάδων είχε υποβάλει τον σχετικό φάκελο προς έλεγχο και έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.), ενώ είχε «περάσει» και από το ΣτΕ παλιότερα, μη έχοντας νομικά ζητήματα. Λόγω, ενδεχομένως, και της σπουδαιότητας της σύμβασης, το Ε.Σ. ολοκλήρωσε τη διαδικασία ελέγχου άμεσα, δίνοντας το σχετικό «πράσινο φως». Αναμφίβολα, πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη καθώς πρόκειται για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό που φέρνει, με απόλυτη επιτυχία και γρήγορες διαδικασίες, εις πέρας το ΤΑΙΠΕΔ.

Η «νίκη» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Πλέον, από το ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστούν να υπογραφεί η σύμβαση σύντομα, να κλείσει η διαδικασία έως το τέλος του έτους με την καταβολή από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του σημαντικό για τα δημόσια ταμεία ποσού της προσφοράς, ήτοι τα 3,27 δις ευρώ. Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας το προαναφερόμενο τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού.

Ετσι, θα ολοκληρωθεί ένας μεγάλος διαγωνισμός που ξεκίνησε προ ολίγων ετών, ίσως ο μεγαλύτερος στον τομές των υποδομών, ο οποίος συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πανίσχυρων εγχώριων και ξένων σχημάτων (Metlen, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Intrakat, Κοπελούζος, Vinci, Abertis, Brisa κ.α.), κορυφώθηκε με τον τεράστιο ανταγωνισμό ανάμεσα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (προσφορά 3,27 δις ευρώ) και Vinci – Μυτιληναίος (3,106 δις ευρώ), «πέρασε» από τις δικαστικές αίθουσες (ΣτΕ) δίχως προβλήματα. Για να φτάσουμε, ως αναμένονταν, στην γνωστή μεγάλη «νίκη» του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που ετοιμάζεται, στις αρχές του 2025, να εντάξει ένα ακόμα μεγάλο έργο παραχώρησης (οδικό) στο χαρτοφυλάκιό του («δίπλα» σε Νέα Οδό - Κεντρική Οδό κατά 100%, μερίδιο 17% σε Ολυμπία Οδό, Εγνατία Οδό και προσεχώς και ΒΟΑΚ).

Το timing

Σύμφωνα με όσα ανέφερε πρόσφατα ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 αναμένεται να παραδοθεί στον νέο Παραχωρησιούχο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η σύμβαση της Αττικής Οδού. Ο κ. Περιστέρης σημείωσε ότι «με βάση τις δυνατότητες της Πολιτείας για την παράδοση, εκτιμούμε ότι αυτή θα γίνει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, εμείς είμαστε έτοιμοι για όλα». Επί της ουσίας ο κ. Περιστέρης, διευκρίνισε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι έτοιμη χρηματοδοτικά, οργανωτικά και τεχνικά για να παραλάβει την Αττική Οδό. Όμως η πολιτεία θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να προετοιμάσει το έδαφος και να κλείσει τις εκκρεμότητες. Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, λέγοντας ότι ο αυτοκινητόδρομος θα παραδοθεί στην ώρα του στο ελληνικό Δημόσιο, δεν εξετάζεται η παράταση της υφιστάμενης παραχώρησης, αλλά θα συνεχίσει η λειτουργία του (ενδεχομένως και από το υφιστάμενο σχήμα) με τα έσοδα να πηγαίνουν πλέον στα ταμεία του Δημοσίου. Ως γνωστόν, στις αρχές Οκτωβρίου, λήγει η υφιστάμενη σύμβαση που «τρέχουν» οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να περιμένει την «τελετή παράδοσης – παραλαβής», με το δημόσιο (υπ. Υποδομών και Μεταφορών) ήδη μέσω συμβούλου να «τρέχει» για να ολοκληρώσει τα δικά του ζητήματα.

Συνεχίζει ανοδικά ο οδικός άξονας

Όπως πρόσφατα αποκάλυψε το insider.gr, ήδη στο 6μηνο του 2024 ο αυτοκινητόδρομος συνεχίζει την ανοδική του πορεία, με τη μέση ημερήσια κυκλοφορία (270 – 271 χιλ. διελεύσεις) να εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 5,5% με 6% σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2023 (257 χιλ.), ενώ σε σχέση με το 2019 (την προ covid χρονιά) η μέση ημερήσια κυκλοφορία εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 16% - 17%. Ανάλογη, ή μάλλον καλύτερη σε ποσοστιαία βάση, είναι η επίδοση όσον αφορά στα έσοδα της Αττικής Οδού (χωρίς ΦΠΑ). Στο πρώτο 6μηνο 2024 ανήλθαν συνολικά σε περίπου 113 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά σχεδόν 9% σε σχέση με το πρώτο 6μηνο 2023 (103 εκατ.). Για την ιστορία, συνολικά το 2023 τα έσοδα προσέγγισαν τα 215 εκατ. ευρώ, έναντι 196 εκατ. το 2022 ή 194 εκατ. πίσω στο 2019. Κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς διανεμήθηκε στους μετόχους προμέρισμα χρήσης, ύψους 40 εκατ. ευρώ (έναντι των κερδών 2023). ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και ΑΒΑΞ εισπράττουν, φέτος, επιπλέον 42 εκατ. ευρώ, μετά την πρόταση του Δ.Σ. και τη σχετική απόφαση της γενικής συνέλευσης για διανομή μικτού ποσού μερίσματος ύψους 82 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως με τη νέα παραχώρηση τα διόδια για τα ΙΧ θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ.

Τα οφέλη και η υποδομή

Όπως έχουν αναφέρει από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της.

Σύμφωνα με στελέχη του ομίλου, πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, ενώ εκτιμούν πως υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, για τα 25 χρόνια της σύμβασης

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υποβολή προσφορών στις 15 Οκτωβρίου για τις ΣΔΙΤ φοιτητικές εστίες στη Θράκη 

Alpha Real Estate Services: «Κλείνει» το «Skyline» με ακίνητα 400 εκατ., τι «παίζει» με το ΧΑ

Κέρδη πέρα από κάθε προσδοκία - H Hellenic Bank και οι συνέργειες – Αρκεί να λειτουργούν τα POS

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider