Τη διάσπαση της Google θέτει στο τραπέζι ως ενδεχόμενο το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, μια σπάνια κίνηση μετά από τη δικαστική απόφαση-ορόσημο που διαπίστωσε ότι η εταιρεία μονοπωλεί την αγορά διαδικτυακής αναζήτησης, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg.
Οι λιγότερο σοβαρές επιλογές περιλαμβάνουν τον εξαναγκασμό της Google να μοιράζεται περισσότερα δεδομένα με τους ανταγωνιστές της και μέτρα για να την εμποδίσουν να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα σε προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης.
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει προβεί σε διαβουλεύσεις με εταιρείες που επηρεάζονται από τις πρακτικές της Google όσον αφορά την κυριαρχία της εταιρείας στις μηχανές αναζήτησης, κάτι που της δίνει πλεονέκτημα στην ανάπτυξη τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης. Για την αντιμετώπιση αυτού, η κυβέρνηση ενδέχεται να επιδιώξει να σταματήσει την εταιρεία από το να αναγκάζει τους ιστότοπους να επιτρέπουν τη χρήση του περιεχομένου τους για ορισμένα από τα προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης της Google, προκειμένου να εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Το Android και οι διαφημίσεις
Η εκποίηση του λειτουργικού συστήματος Android, το οποίο χρησιμοποιείται σε περίπου 2,5 δισ. συσκευές παγκοσμίως, είναι ένα από τα διορθωτικά μέτρα που έχουν συζητηθεί συχνότερα από τους δικηγόρους του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Στην απόφασή του, το δικαστήριο διαπίστωσε ότι η Google απαιτεί από τους κατασκευαστές συσκευών να υπογράψουν συμφωνίες για να αποκτήσουν πρόσβαση στις εφαρμογές της, όπως το Gmail και το Google Play Store.
Αυτές οι συμφωνίες απαιτούν επίσης την εγκατάσταση του γραφικού στοιχείου αναζήτησης της Google και του προγράμματος περιήγησης Chrome σε συσκευές με τέτοιο τρόπο ώστε να μην μπορούν να διαγραφούν, αποτρέποντας ουσιαστικά τον ανταγωνισμό άλλων μηχανών αναζήτησης.
Οι διαφημίσεις
Η απόφαση του δικαστηρίου διαπίστωσε ότι η Google μονοπωλούσε τις διαφημίσεις που εμφανίζονται στην κορυφή μιας σελίδας αποτελεσμάτων αναζήτησης για να προσελκύσει τους χρήστες σε ιστότοπους, γνωστές ως διαφημίσεις κειμένου αναζήτησης. Αυτές πωλούνται μέσω του Google Ads, το οποίο μετονομάστηκε από το AdWords το 2018 και προσφέρει στους επαγγελματίες του μάρκετινγκ έναν τρόπο να προβάλλουν διαφημίσεις σε συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά αναζήτησης που σχετίζονται με την επιχείρησή τους.
Εάν το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν ζητήσει από την Google να πουλήσει το AdWords, θα μπορούσε να ζητήσει απαιτήσεις διαλειτουργικότητας που θα την κάνουν να λειτουργεί απρόσκοπτα σε άλλες μηχανές αναζήτησης.
Πρόσβαση δεδομένων
Μια άλλη επιλογή θα απαιτούσε από την Google να εκχωρήσει ή να χορηγήσει άδεια χρήσης των δεδομένων της σε ανταγωνιστές, όπως το Bing της Microsoft ή το DuckDuckGo. Η απόφαση του Mehta διαπίστωσε ότι τα συμβόλαια της Google διασφαλίζουν όχι μόνο ότι η μηχανή αναζήτησής της λαμβάνει τα περισσότερα δεδομένα χρηστών – 16 φορές περισσότερα από τον επόμενο πλησιέστερο ανταγωνιστή της – αλλά ότι η ροή δεδομένων εμποδίζει επίσης τους αντιπάλους της να βελτιώσουν τα αποτελέσματα αναζήτησής τους και να ανταγωνίζονται αποτελεσματικά.
Οι κανόνες ψηφιακού gatekeeper που θεσπίστηκαν πρόσφατα στην Ευρώπη επέβαλαν παρόμοια απαίτηση η Google να διαθέσει ορισμένα από τα δεδομένα της σε μηχανές αναζήτησης τρίτων. Η εταιρεία έχει δηλώσει δημόσια ότι η κοινή χρήση δεδομένων μπορεί να δημιουργήσει ανησυχίες σχετικά με το απόρρητο των χρηστών, επομένως καθιστά διαθέσιμες πληροφορίες μόνο για αναζητήσεις που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια.
Προϊόντα AI
Για χρόνια, οι ιστότοποι επιτρέπουν στον ανιχνευτή ιστού της Google πρόσβαση για να διασφαλίσουν ότι εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης της εταιρείας. Αλλά πιο πρόσφατα ορισμένα από αυτά τα δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν για να βοηθήσουν την Google να αναπτύξει το AI της.
Το περασμένο φθινόπωρο, η Google δημιούργησε ένα εργαλείο που επιτρέπει στους ιστότοπους να αποκλείουν το scraping για τεχνητή νοημοσύνη, μετά από παράπονα των εταιρειών. Αλλά αυτή η εξαίρεση δεν ισχύει για όλα.
Τον Μάιο, η Google ανακοίνωσε ότι ορισμένες αναζητήσεις θα συνοδεύονται πλέον με «Επισκόπηση τεχνητής νοημοσύνης», δηλαδή απαντήσεις που απαλλάσσουν τους χρήστες από το καθήκον να κάνουν κλικ σε διάφορους συνδέσμους. Ο πίνακας με τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζεται κάτω από τα ερωτήματα, παρουσιάζοντας συνοπτικές πληροφορίες που προέρχονται από αποτελέσματα αναζήτησης Google από όλο τον ιστό.