Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ έχουν ενσωματωθεί στις στρατηγικές των επιχειρήσεων αλλά κάποια Πεδία παρουσιάζουν αυξημένα επίπεδα υλοποίησης. Η Έκθεση Δράσης Αειφορίας για το 2024 της Deloitte που διερευνά την κατάσταση των αναφορών ESG στις εταιρείες δείχνει ότι μόνο το 15% των εταιρειών αναφέρουν εκπομπές για το Πεδίο 3.
Πρόκειται για εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που προκύπτουν από δραστηριότητες στην αλυσίδα αξίας μιας εταιρείας που δεν πραγματοποιούνται άμεσα μέσω των δικών της δραστηριοτήτων. Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες δεν έχουν άμεσο έλεγχο αυτών των εκπομπών, αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 80% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, γεγονός που τις καθιστά ουσιαστικό στόχο στην πορεία προς την απανθρακοποίηση της παγκόσμιας οικονομίας.
Τι δείχνει η έρευνα της Deloitte για το Πεδίο 3
Η έρευνα της Deloitte αναφέρει ότι ενώ το 74% των εταιρειών αποκαλύπτουν τις εκπομπές τους στο Πεδίο 1, ένα μόνο 15% αναφέρει το Πεδίο 3. Αυτό το κενό αποτελεί ένα κρίσιμο τυφλό σημείο στην πορεία για μια πράσινη οικονομία.
Η έκθεση αναφέρει ότι οι εταιρείες θέτουν τις αναφορές ESG ως στρατηγική προτεραιότητα, με το 98% των ερωτηθέντων να αναφέρουν κάποιο επίπεδο προόδου στους στόχους βιωσιμότητας τον τελευταίο χρόνο. Σχεδόν όλες οι εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα συγκροτούν μια ομάδα εργασίας ESG τουλάχιστον ανά τρίμηνο και το 43% συναντάται τουλάχιστον μία φορά το μήνα.Τα μισά από τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι επιστρατεύουν νέους πόρους για να ενισχύσουν τις δυνατότητες αναφοράς για την υποστήριξη των αερίων του θερμοκηπίου. Είναι ενδεικτικό ότι από τον Δεκέμβριο του 2022, ο ρόλος του Chief Sustainability Officer εμφανίζεται πλέον κατά 13% περισσότερο στις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα.
Η Deloitte προειδοποιεί ότι οι οργανισμοί που χρησιμοποιούν μια προσέγγιση «βλέποντας και κάνοντας» για τις αναφορές ESG ενδέχεται να διαπιστώσουν ότι πρέπει να καλύψουν τη διαφορά για να προετοιμαστούν για τους νέους κανονισμούς.
Οι οργανισμοί αναγνωρίζουν τα οφέλη της αναφοράς βιωσιμότητας
Το ένα πέμπτο των στελεχών προσδιορίζουν τη φήμη της επωνυμίας ως το πρωταρχικό επιχειρηματικό αποτέλεσμα που αναμένεται από τις βελτιωμένες αναφορές ESG. Αυτό το εύρημα δείχνει τη σημαντική επίδραση που μπορεί να έχει η δημοσιοποίηση αναφορών βιωσιμότητας στη δημόσια εικόνα μιας εταιρείας. Επιπλέον, το 15% των ερωτηθέντων αναμένει βελτιωμένη προσέλκυση ταλέντων, ενώ το 14% εκτιμούν ότι θα έχουν την δυνατότητα να εφαρμόσουν πριμ τιμολόγησης για τα προϊόντα τους.
Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τα πολύπλευρα εξωτερικά οφέλη που μπορεί να αποφέρουν οι αποτελεσματικές αναφορές ESG, επηρεάζοντας όχι μόνο τις αντιλήψεις των καταναλωτών αλλά και τους πιθανούς υπαλλήλους και τη θέση της στην αγορά.
Πέρα από αυτά τα εξωτερικά πλεονεκτήματα, περισσότερα από τα μισά στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα αναμένουν εσωτερικά οφέλη από τις ενισχυμένες πρακτικές ESG. Αυτά περιλαμβάνουν μείωση κινδύνου, ενισχυμένη εμπιστοσύνη των ενδιαφερομένων και βελτιωμένη λειτουργική αποτελεσματικότητα.
Καθώς οι οργανισμοί συνεχίζουν να επενδύουν στις αναφορές βιωσιμότητας, την αντιμετωπίζουν όλο και περισσότερο όχι μόνο ως μια άσκηση συμμόρφωσης, αλλά ως στρατηγικό εργαλείο που μπορεί να οδηγήσει τόσο σε βελτίωση της φήμης όσο και σε εσωτερικές βελτιώσεις σε διάφορες πτυχές των επιχειρηματικών λειτουργιών τους.
Οι προκλήσεις στις αναφορές ESG
Καθώς οι εταιρείες επενδύουν σε υποδομές και πόρους για τη βελτίωση των αναφορών ESG, περαιτέρω πολυπλοκότητες μπορούν να γίνουν πιο ορατές.
Περισσότερα από τα μισά στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα επεσήμαναν ότι η ποιότητα των δεδομένων είναι η μεγαλύτερη πρόκληση ESG και το 88% την αναφέρει ως μία από τις τρεις κορυφαίες προκλήσεις. Η υπογραφή, η αναθεώρηση και η πιστοποίηση των δεδομένων ESG αναφέρθηκαν στις τρεις πρώτες θέσεις κατά περισσότερο από 80%.