Ολοένα και μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης εμφανίζει ο επιχειρηματικός χάρτης της Βορείου Ελλάδας, μια περιοχή στρατηγικής σημασίας για το σύνολο της οικονομικής και παραγωγικής δραστηριότητας της χώρας.
Εταιρείες – διαμάντια που εδρεύουν στον Βορρά πρωταγωνιστούν στις εγχώριες επιχειρηματικές εξελίξεις, κατέχοντας σημαντικά μερίδια αγοράς σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, όπως είναι το λιανεμπόριο και η βιομηχανία τροφίμων και ποτών. Πρόκειται για επιχειρηματικούς ομίλους που αναπτύσσονται ταχύτατα, ενώ πολλοί από αυτούς αποτελούν και σημαντικές εξαγωγικές δυνάμεις, έχοντας κατακτήσει με τα προϊόντα τους αρκετές ξένες αγορές.
Μασούτης
Έχοντας συμπληρώσει 48 χρόνια πορείας στην ελληνική αγορά, η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Διαμαντής Μασούτης θεωρείται σήμερα ένας από τους κορυφαίους λιανεμπορικούς ομίλους της χώρας. Το δίκτυό της προσεγγίζει τα 400 καταστήματα πανελλαδικά ενώ απασχολεί σχεδόν 10.000 εργαζόμενους. Η αλυσίδα κινείται σε πλήρη αναπτυξιακή τροχιά, ενώ το 2023 οι πωλήσεις έσπασαν για πρώτη φορά στην ιστορία της το φράγμα του 1 δισ. ευρώ, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης μεγαλύτερο του 16%, ποσοστό υψηλότερο έναντι του μέσου όρου του κλάδου. Στο τιμόνι της Διαμαντής Μασούτης βρίσκεται ο Γιάννης Μασούτης, που κατέχει και τη θέση του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων.
Η αλυσίδα επενδύει διαρκώς στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης, καθώς και στην αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου καταστημάτων της. Ναυαρχίδα αποτελούν τα καταστήματα Grand Μασούτης. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αποτελεί το πρώτο Grand Μασούτης της Αττικής στην Γλυφάδα, συνολικής επιφάνειας 2.000 τ.μ. ενώ την ίδια ώρα το μεγαλύτερο μέχρι στιγμής έργο της αλυσίδας στην Αττική, αδειοδοτήθηκε και υλοποιείται σε ιδιόκτητο χώρο 5 στρεμμάτων στην περιοχή Τρεις Γέφυρες.
Το συγκεκριμένο real estate project της Μασούτης αναμένεται να ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ και θεωρείται το μεγαλύτερο project που βρίσκεται σε εξέλιξη στον Δήμο Αθηναίων αυτή την περίοδο. Παράλληλα, οι επενδύσεις της αλυσίδας στις τουριστικές περιοχές αποδίδουν καρπούς καθώς έχει καταφέρει να εδραιώσει ισχυρή παρουσία στη νησιωτική Ελλάδα.
Τα τελευταία δε χρόνια η αλυσίδα ποντάρει στην οργανική της ανάπτυξη και μέσω εξαγορών, με τη διετία 2022-2023 να αποδεικνύεται εξαιρετικά προσοδοφόρα. Μέσα σε αυτό το διάστημα, η Διαμαντής Μασούτης απέκτησε τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ, κερδίζοντας εισιτήριο εισόδου στην Κρήτη, το Αιγαίο και την Κέρκυρα, δύο καταστήματα της αλυσίδας Γέγος σε Αργυρούπολη και Κερατέα, δέκα καταστήματα της αλυσίδας Family Super Market που δραστηριοποιείτο στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς και τον έλεγχο των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής πώλησης της Αφοί Ιωάννου Δεναξά ΕΠΕ σε Σαντορίνη, Μύκονο και Αττική.
Το πρώτο κατάστημα Μασούτης ιδρύθηκε το 1976 στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στην πλατεία Αντιγονιδών, από τον Διαμαντή Μασούτη. Το 2004, μέσα από σειρά εξαγορών και στρατηγικών επενδύσεων, η αλυσίδα είχε ξεπεράσει τα 150 σημεία λιανικής, αριθμώντας παράλληλα περισσότερα από 10 καταστήματα χονδρικής Cash & Carry σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Βόρειας Ελλάδας. Το 2018 δε έκανε την κίνηση ματ που εξασφάλισε την «κάθοδό» της στην Αττική, αποκτώντας την αλυσίδα Προμηθευτική Τροφίμων Α.Ε. με δίκτυο 56 εταιρικών καταστημάτων σε Αθήνα και Άνδρο και περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους.
ΜΕΒΓΑΛ
Τα μερίδια αγοράς που της αξίζουν διεκδικεί με αξιώσεις η ΜΕΒΓΑΛ, έχοντας πλέον γυρίσει σελίδα μετά τις οικογενειακές έριδες και τον «εμφύλιο» των μετόχων που στιγμάτισαν τα προηγούμενα χρόνια την επιχειρηματική της πορεία. Πρόεδρος της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας είναι η Μαίρη Χατζάκου, ενώ καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου ασκεί ο γιος της Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος – Χατζάκος. Η ΜΕΒΓΑΛ δραστηριοποιείται για περισσότερα από 70 χρόνια στη Μακεδονία, περιοχή η οποία καλύπτει το 75% του αγελαδινού γάλακτος που χρειάζεται η εταιρεία.
Στο πλαίσιο δε υλοποίησης ενός φιλόδοξου στρατηγικού πλάνου, η γαλακτοβιομηχανία εστιάζει στην περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας της στις διεθνείς αγορές, καθώς και στη διείσδυση σε νέες αγορές και κανάλια διανομής. Οι εξαγωγές της άλλωστε ανέρχονται πλέον στο 38% του συνολικού κύκλου εργασιών της.
Η γαλακτοβιομηχανία έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα από το 1985 και πλέον εξάγει τα προϊόντα της σε 35 χώρες του κόσμου. Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, η βαρύτητα έχει πέσει στο γιαούρτι και τα τυροκομικά προϊόντα. Προς αυτή την κατεύθυνση μάλιστα, άνοιξε τις πύλες του πριν από μερικούς μήνες το νέο εργοστάσιο της εταιρείας για την παραγωγή φέτας, σε μια επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ, προκειμένου η μονάδα παραγωγής να καταστεί, σύμφωνα με τη διοίκηση «ένα από τα πιο σύγχρονα τυροκομεία στα Βαλκάνια».
Με όχημα, μάλιστα, την καινοτομία και απώτερο στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων που παράγει, η εταιρεία επικεντρώνεται στον εκσυγχρονισμό των υποδομών της, προωθώντας λύσεις αυτοματισμού σε όλο το φάσμα της παραγωγής και της αποθήκευσης. Το 2023, η γαλακτοβιομηχανία κατέγραψε αύξηση πωλήσεων άνω του 18% και άλμα της καθαρής της κερδοφορίας, κόντρα στο ρευστό οικονομικό περιβάλλον.
Υπενθυμίζεται ότι αντιπρόεδρος της ΜΕΒΓΑΛ είναι ο πρόεδρος του ΣΕΒ και επικεφαλής της Bespoke SGA Holdings, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ενώ το 2021 μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της γαλακτοβιομηχανίας, με ένα ποσοστό οριακά υψηλότερο του 21%.
Η Μακεδονική Βιομηχανία Γάλακτος ιδρύθηκε το 1950 στα Κουφάλια του Νομού Θεσσαλονίκης από τον Κωνσταντίνο Χατζάκο, τον άνθρωπο που δήλωνε με πολύ πάθος πως «μέσα στις φλέβες μου, κυλά γάλα…». Διαθέτοντας ένα από τα μεγαλύτερα και πλέον οργανωμένα ψυχόμενα δίκτυα στην Ελλάδα, μέσα από επτά υποκαταστήματα και 54 αντιπροσώπους, τα προϊόντα της ΜΕΒΓΑΛ βρίσκονται σήμερα σε περισσότερα από 17.000 σημεία πώλησης στην ελληνική αγορά.
Κρι Κρι
Χρονιά ορόσημο αποδεικνύεται για την Κρι Κρι το 2024 και μάλιστα για περισσότερους από έναν λόγους. Εφέτος η ιστορική γαλακτοβιομηχανία από τις Σέρρες συμπληρώνει 70 χρόνια επιχειρηματικής διαδρομής, ενώ γιορτάζει ταυτόχρονα 20 χρόνια παρουσίας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Και οι λόγοι δεν σταματούν εδώ. Πριν από μερικές ώρες έγινε γνωστό ότι η Κρι Κρι βιώνει επισήμως το… αμερικανικό όνειρο, πατώντας πόδι στις ΗΠΑ και διευρύνοντας έτι περαιτέρω το εξαγωγικό της αποτύπωμα. Εισιτήριο για το άνοιγμα της αμερικανικής αγοράς αποτελούν τα προϊόντα Greek Frozen Yogurt, καθώς έξι κωδικοί της συγκεκριμένης κατηγορίας φιγουράρουν ήδη στα ράφια τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ του Τέξας.
Με την κατηγορία Greek Frozen Yogurt η εταιρεία έχει ήδη παρουσία σε Ιταλία, Κορέα, και Γερμανία, ενώ πέραν της εισόδου της στην αμερικανική αγορά, το 2024 στοχεύει επίσης στις αγορές της Νορβηγίας, της Σιγκαπούρης και της Ταϊβάν. Επόμενοι σταθμοί είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιαπωνία και η Σαουδική Αραβία.
Η Κρι Κρι αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο παραγωγό γιαουρτιού στην Ελλάδα, με μερίδιο αγοράς 16,1% σε αξία και 14,2% σε όγκο. Καθώς παράγει σχεδόν το σύνολο των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα, μαζί με τα επώνυμα Κρι Κρι, το συνολικό της μερίδιο ξεπερνά το 50% σε όγκο. «Ένα στα δύο γιαούρτια στην Ελλάδα παράγεται από την Κρι Κρι», αποκάλυπτε στους δημοσιογράφους πριν από μερικούς μήνες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Παναγιώτης Τσινάβος. Στην δε ελληνική αγορά του παγωτού, το brand Κρι Κρι βρίσκεται στη δεύτερη θέση σε πωλήσεις, με μερίδιο 22,5% σε όγκο και διαθέτοντας 20.000 σημεία πώλησης σε όλη την επικράτεια.
Για τη διετία 2024-2025, η Κρι Κρι σχεδιάζει νέες επενδύσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ και δη σε επεκτάσεις των υφιστάμενων υποδομών της, προκειμένου να ενισχυθεί η παραγωγή. Σωρευτικά, την τελευταία δεκαετία, η εταιρεία έχει επενδύσει το ποσό των 100 εκατ. ευρώ σε πάγιο εξοπλισμό. Το 2023 κατέγραψε ισχυρή διψήφια αύξηση των πωλήσεών της, οι οποίες αναμένεται να ξεπεράσουν τα 210 εκατ. ευρώ, ενώ με παρουσία σε 42 χώρες του κόσμου και 5.500 σημεία πώλησης στα Βαλκάνια, οι εξαγωγές της αγγίζουν το 50% του κύκλου εργασιών της, κατατάσσοντας την μεταξύ των κυριότερων εξαγωγικών επιχειρήσεων της χώρας.
Η ιστορία της εταιρείας ξεκινά πίσω στο 1954, όταν ο Γιώργος Τσινάβος, ιδρυτής της εταιρείας, άνοιξε ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στις Σέρρες, το οποίο παρήγαγε και διέθετε παγωτά και είδη ζαχαροπλαστικής στην πόλη. Τα παγωτά Κρι Κρι και ιδιαίτερα το Κασσάτο, ένα «ιδιαίτερο» παγωτό βασισμένο στο πρόβειο γάλα, άρχισαν γρήγορα να αποκτούν φήμη και εκτός των ορίων των Σερρών. Το 1971 η εταιρεία αποκτά την πρώτη αυτόματη γραμμή παραγωγής παγωτού, ενώ οι δεκαετίες ’80 και ’90 διαγράφουν τη μετέπειτα πορεία της εταιρείας, αφενός με την κατασκευή νέου εργοστασίου το 1987 και την είσοδο της εταιρείας στην αγορά του γιαουρτιού το 1991. Το 2007 η εταιρεία μπαίνει στην αγορά του παιδικού γιαουρτιού, ενώ το 2012 γίνεται η πρώτη ελληνική γαλακτοβιομηχανία που παράγει γιαούρτια μόνο από γάλα ημέρας από τις κοντινές φάρμες του Νομού Σερρών. Η Κρι Κρι απασχολεί σήμερα περισσότερους από 600 εργαζόμενους, 500 περίπου στις Σέρρες και 100 στην Αθήνα.
Μακεδονικός Χαλβάς
Έτος σταθμός αποδεικνύεται το 2024 για την Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα και τη μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι. Φέτος η εταιρεία συμπληρώνει έναν αιώνα επιχειρηματικής διαδρομής, κατορθώνοντας να καταγράψει ιστορικά ρεκόρ τόσο σε επίπεδο κύκλου εργασιών, όσο και εξαγωγικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ έκλεισε το 2023 με πωλήσεις άνω των 99 εκατ. ευρώ, μια «ανάσα» από τα 100 εκατ. ευρώ, έναντι πωλήσεων 93 εκατ. ευρώ το 2022. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μόνο την τελευταία τετραετία, η εταιρεία μετρά αύξηση των πωλήσεών της κατά 50%. Οι εξαγωγές αποτελούν έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της ιστορικής χαλβαδοποιίας, καθώς εξάγει πάνω από το 50% των προϊόντων που παράγει σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Αγορές – κλειδιά θεωρούνται οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Μεγάλη Βρετανία, καθώς και πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε τη μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης. Το 1932 δημιουργείται μια σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στη οδό Δάμωνος, ενώ το 1962 επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας. Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον Μακεδονικό Χαλβά, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού, ενώ το 1985 η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που αποτελεί τη συνέχεια της Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.
Σήμερα η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ παραμένει μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση. Διατηρεί ακόμη ως έδρα της την περιοχή του Καλοχωρίου στη Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνει έκταση 170.000 τμ και παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στη μεσογειακή διατροφή.
Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης
Μεθυστικά… μερίδια αγοράς διεκδικεί η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης, εταιρεία παραγωγός της γνωστής μπύρας Βεργίνα και άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιχειρηματική ζωή της Βορείου Ελλάδος.
Για τη διετία 2024-2025 η εταιρεία «τρέχει» επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 10 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου αφορά στη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της βασικής παραγωγικής της μονάδας στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής. Επενδύσεις οι οποίες δεν δρομολογούνται τυχαία, καθώς η ζήτηση για τις μπύρες Βεργίνα ολοένα και ενισχύεται. Υπενθυμίζεται πως η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης διαθέτει σήμερα οκτώ κωδικούς μπύρας Βεργίνα, ενώ ο εμπλουτισμός του προϊοντικού της χαρτοφυλακίου αποτελεί μια από τις βασικές της προτεραιότητες στο άμεσο μέλλον.
Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης ιδρύθηκε το 1996. Η ζύμωση για να δημιουργηθεί η μπύρα Βεργίνα ξεκίνησε στην ψυχή του Δημήτρη Πολιτόπουλου, που αποφάσισε να επενδύσει όλη του τη γνώση, τη δημιουργικότητα και το μεράκι του στον τόπο του. Επιλέγει την περιοχή της Κομοτηνής, λόγω της υψηλής ποιότητας νερού που διαθέτει, ενώ σύμφωνα με την παράδοση, εκεί παράχθηκε για πρώτη φορά ελληνική μπύρα στους αρχαίους χρόνους. Το 1998 παράγεται η Βεργίνα Premium Lager και το ταξίδι μιας γνήσιας ελληνικής μπύρας έχει μόλις αρχίσει...
Alfa Pastry
Ζυμώνει… κέρδη και φουσκώνει… επενδύσεις η εταιρεία Alfa (ΑΛΦΑ Αθανάσιος Κουκουτάρης ΑΕΒΕ), που έχει κάνει γνωστές σε ολόκληρο τον κόσμο τις κοζανίτικες πίτες της. Ο στόχος δε για την επόμενη μέρα είναι η ακόμη περαιτέρω ανάπτυξή της, μέσω της διεύρυνσης της παρουσίας της στο κανάλι του HORECA και της περαιτέρω ενίσχυσης της εξαγωγικής της δραστηριότητας.
Το 2023 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας αυξήθηκε κατά 15,27%, ενώ τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν στα 7,57 εκατ. ευρώ. Την περασμένη χρονιά η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις 8,6 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών να διατίθεται σε κτηριακές προσθήκες καθώς και σε μηχανολογικό εξοπλισμό. Πέρυσι, μάλιστα, η Alfa αποφάσισε να συμμετάσχει με ποσοστό 36,49% στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Panini Αρτοποιήματα ΑΕ, δρομολογώντας μια επενδυτική κίνηση από την οποία προκύπτουν σημαντικές συνέργειες. Σε ό,τι δε αφορά τις εξαγωγές, ήδη από το 2023 διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα μέσω της επέκτασης σε νέες αγορές, όπως το Ισραήλ, η Λιθουανία, η Σλοβακία και το Μπαχρέιν.
Το ταξίδι της Alfa ξεκίνησε στα μισά του περασμένου αιώνα στην Κοζάνη. Εκεί η ιστορία συναντάει τον Αθανάσιο Κουκουτάρη, τον ιδρυτή της εταιρείας. Με εφόδια την αγάπη, την εργατικότητα, το μεράκι του κι ένα έμφυτο επιχειρηματικό ένστικτο, ο έφηβος τότε Θανάσης ετοιμάζει με τη μητέρα του τις πρώτες παραδοσιακές κοζανίτικες πίτες στην κουζίνα του σπιτιού τους. Αφού τις έψηνε στον παραδοσιακό φούρνο της πόλης, τις μοίραζε με ένα φαναράκι δικής του επινόησης, ώστε να διατηρούνται ζεστές και λαχταριστές...
Τα χρόνια πέρασαν και η εταιρεία αποτελεί πλέον συνώνυμο της παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας. Σήμερα διαθέτει 11.000 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα και 64 ιδιόκτητα οχήματα διανομής, συνεργάζεται συνολικά με 50 περιφερειακούς διανομείς, ενώ οι αποθηκευτικοί της χώροι ξεπερνούν σε έκταση τις 48.000 τμ.
Τερκενλής
Στην ασφάλεια και την υγιεινή των προϊόντων της αποδίδει το… μυστικό της επιτυχίας της η εταιρεία Τερκενλής κι ενώ τα διάσημα τσουρέκια της αποτελούν σήμα κατατεθέν της Θεσσαλονίκης. Το 2023 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας σημείωσε αύξηση της τάξης του 6,95%, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έσπασαν το φράγμα του 1 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αξιοσημείωτη αύξηση 264,45% (!) έναντι του 2022.
Στις 16 Ιουλίου 2024 ανακοινώθηκαν οι τίτλοι τέλους για το εμβληματικό κατάστημα Τερκενλής επί της οδού Μητροπόλεως στη Θεσσαλονίκη, προκαλώντας πολλά ερωτηματικά στους λάτρεις του γλυκού εδέσματος. «Η εταιρεία Τερκενλής προς διευκρίνηση και ενημέρωση του κοινού κάνει σαφές πως το κατάστημα που βρίσκεται επί της οδού Μητροπόλεως και Αγίας Σοφίας δεν αποτελεί το κεντρικό της κατάστημα και η διακοπή λειτουργίας του δεν επηρεάζει τη συνολική λειτουργία της εταιρείας. Η οποία παρά τις αντίξοες συνθήκες της εποχής, βρίσκεται σε ανοδική πορεία», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η εταιρεία λίγες ημέρες αργότερα, γνωστοποιώντας πως το κατάστημα θα μεταφερθεί σύντομα σε κεντρικό σημείο της Θεσσαλονίκης.
Το 1926 ο έφηβος Σταύρος Τερκενλής, προσφυγόπουλο από τη Μικρά Ασία, ξεκινάει να εργάζεται σε ηλικία 12 ετών σε ένα από τα πιο γνωστά αρτοζαχαροπλαστεία στη Θεσσαλονίκη εκείνη την εποχή. Δύο δεκαετίες μετά και δη το 1948, ξεκινάει η επιχειρηματική διαδρομή της οικογένειας Τερκενλή στον χώρο της αρτοζαχαροπλαστικής με την ίδρυση του πρώτου καταστήματος από τον Σταύρο Τερκενλή επί των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους γωνία, όπου λειτουργεί μέχρι και σήμερα.
Το 1988 και μετά από 40 χρόνια αναλαμβάνει το «τιμόνι» του ενός καταστήματος ο Παύλος Τερκενλής «ανοίγοντας πανιά» για τη δημιουργία μιας αλυσίδας ιδιόκτητων και συνεργαζόμενων καταστημάτων. Σήμερα κι ενώ έχουν περάσει περισσότερα από 70 χρόνια από την ίδρυσή της, η Τερκενλής συνεχίζει να αναπτύσσεται, με ένα δίκτυο που ξεπερνά τα 20 καταστήματα.