ΔΑΑ: Οι εκτιμήσεις για το 2024, η επέκταση του Ελ. Βενιζέλος και το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΔΑΑ: Οι εκτιμήσεις για το 2024, η επέκταση του Ελ. Βενιζέλος και το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών
Τι ανέφερε ο επικεφαλής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών.

Με ρεκόρ στην επιβατική κίνηση, χάρη στις καλές επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου της χρονιάς και υψηλό περιθώριο κερδοφορίας αναμένεται να κλείσει το τρέχον έτος για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Την ίδια στιγμή, ο ΔΑΑ προχωρά την επέκταση των υποδομών του ώστε να μπορούν να διακινηθούν μέσω αυτού 33 εκατ. επιβάτες.

Προχωρά η πρώτη επέκταση του Ελ. Βενιζέλος

Η προετοιμασία για την πρώτη επέκταση του αεροδρομίου εξελίσσεται βάσει χρονοδιαγράμματος, ανέφερε ο Γιώργος Καλλιμασιάς, γενικός διευθυντής Στρατηγικής του ΔΑΑ, διευκρινίζοντας πως έχουν προχωρήσει μέχρι σήμερα οι σχετικές μελέτες ενώ έχουν προκηρυχθεί και οι σχετικοί διαγωνισμοί.

Στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται η κατακύρωση των σχετικών διαγωνισμών - η υποβολή προσφορών έχει προχωρήσει και οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται σύντομα - καθώς και η διασφάλιση της χρηματοδότησης του επενδυτικού πλάνου 33MAP αρχικού ύψους 650 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το τέλος του 2028. Για το τελευταίο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις και έως το τέλος του έτους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το χρηματοδοτικό μείγμα, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, κ. Γιάννης Παράσχης, κατά την χθεσινή τηλεδιάσκεψη των αναλυτών.

Το ιστορικό ρεκόρ του α' εξάμηνου και οι προβλέψεις για το 2024

Σε επίπεδο επιδόσεων αναμένεται θετικό πρόσημο καθώς ήδη το α' εξάμηνο του 2024 καταγράφηκε ιστορικό ρεκόρ, όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Παράσχης. Ο ίδιος εκτίμησε ότι οι καλές επιδόσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, παρότι με μειωμένο ρυθμό. Σε αυτό το πλαίσιο ανέφερε ότι το Ελ. Βενιζέλος θα κλείσει το 2024 με διψήφιο ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, ο οποίος όμως θα είναι χαμηλότερος από το 16% του α' εξαμήνου.

Συμπλήρωσε δε πως η εταιρεία έλαβε την έγκριση της Αρμόδιας Αρχής για τη μεταβολή της κατηγορίας του αεροδρομίου από «μη Συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο 2025, εξέλιξη η οποία θα περιορίσει τις καθυστερήσεις και θα αυξήσει τις προϋποθέσεις για καλές επιδόσεις και το επόμενο έτος.

Να θυμίσουμε ότι το α΄ εξάμηνο του έτους η επιβατική κίνηση άγγιξε τους 14,01 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 16% σε ετήσια βάση ενώ αύξηση της τάξης του 16,8% και 16,6% σημειώθηκε σε έσοδα και προσαρμοσμένο EBITDA αντίστοιχα - έφτασαν τα 293,6 εκατ. ευρώ και 183,4 εκατ. ευρώ.

Υπό αυτό το πρίσμα για το σύνολο του έτους εκτιμάται σύμφωνα με τον κ. Παράσχη ότι το περιθώριο κέρδους θα ξεπεράσει όπως και πέρυσι το 60% και η καλή πορεία του ΔΑΑ θα αποτυπωθεί και στο χρηματιστηριακό ταμπλό, στο οποίο εισήχθη το α' εξάμηνο του 2024. Αξίζει να σημειωθεί ότι τις καλύτερες επιδόσεις στα έσοδα είχαν οι μη αεροπορικές δραστηριότητες οι οποίες ενισχύθηκαν κατά 19,2%.

Ουδέτερο αποτύπωμα από την αλλαγή αεροπορικών χρεώσεων

Ο επικεφαλής του ΔΑΑ αναφέρθηκε και στο ζήτημα των αεροπορικών χρεώσεων, που έλαβαν το «πράσινο φως» από την ΑΠΑ. Να θυμίσουμε ότι μετά τη δημοσίευση της απόφασης της Εταιρείας Αεροδρομίου για προσαρμογή του Τέλους Εξυπηρέτησης Επιβατών (ΤΕΕ) από την 1 Νοεμβρίου 2024, η Ryanair άσκησε προσφυγή ενώπιον της Ανεξάρτητης Εποπτικής Αρχής (AΠΑ) στις 19 Ιουλίου 2024, η οποία απορρίφθηκε καθ’ ολοκληρίαν με απόφαση που εκδόθηκε στις 19 Αυγούστου 2024 από την ΑΠΑ, όπως ανέφερε ο κ Παράσχης. Προσέθεσε δε, ότι το αποτύπωμά της αλλαγής των αεροπορικών χρεώσεων θα είναι ουδέτερο σε αεροπορικές και επισκέπτες παρά την αύξηση στο τέλος εξυπηρέτησης επιβατών που αποφασίστηκε κατόπιν διαβούλευσης. Κι αυτό γιατί μειώνεται, βάσει της σύμβασης, το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου, γνωστό και ως «σπατόσημο». Δεδομένου ότι το σπατόσημο από 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη μειώνεται σε 3 ευρώ ο ΔΑΑ θα αναπροσαρμόσει ισοδύναμα το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών με στόχο να διατηρήσει σε υψηλά επίπεδα τα έσοδά του, αρχής γενομένης από την 1η Οκτωβρίου.

Ειδική αναφορά έκανε ο επικεφαλής του ΔΑΑ και στην αντιδικία του αεροδρομίου με το ελληνικό Δημόσιο για την επιβολή ΦΠΑ. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν οι πέντε από τις 10 υποθέσεις που εκκρεμούσαν για τα έτη 1998-2003 και 2010-2011, συνολικού ύψους 155,1 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των προσαυξήσεων), εκδικάστηκαν, δικαιώνοντας την εταιρεία για ποσό 149,5 εκατ. ευρώ., ενώ έχει γίνει εν μέρει δεκτή και προσφυγή ποσού 390.000 ευρώ για το 2002. Ωστόσο έγιναν δεκτές και ορισμένες εφέσεις του δημοσίου για τα έτη 1998 και 1999, συνολικού ύψους 531.000 ευρώ ενώ εκκρεμούν διεκδικήσεις ύψους 4,7 εκατ. ευρώ από την εταιρεία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Παράσχης: Συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2024 - Νέο πρόγραμμα του ΣΕΤΕ για την αειφορία των επιχειρήσεων

ΔΑΑ: Στα 97,1 εκατ. ευρώ τα κέρδη μετά από φόρους το α' εξάμηνο - Αυξημένα κατά 15,2%

ΔΑΑ: Πόλος έλξης για επισκέπτες και αερομεταφορείς το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας

gazzetta
gazzetta reader insider insider