«Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι για το 2024 παρά τα θετικά μέχρι σήμερα μηνύματα και δεν πρέπει να εφησυχάζουμε για την συνέχεια» ήταν το μήνυμα που έστειλε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Παράσχης, κατά την ομιλία του στην 32η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων που πραγματοποιείται αυτή την ώρα σε Κεντρικό Ξενοδοχείο των Αθηνών. Την ίδια στιγμή, επισημαίνοντας ότι ο κλάδος βάζει σε πρώτη προτεραιότητα την αειφορία και την βιώσιμη ανάπτυξη, προανήγγειλε μια νέα πρωτοβουλία του ΣΕΤΕ για την μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία, η οποία θα ξεκινήσει το β΄ εξάμηνο του 2024 και θα ονομάζεται Metron.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ πρόκειται για ένα πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, ελέγχου, εκπαίδευσης, συμμόρφωσης, στοχοθέτησης και πιστοποίησης των επιχειρήσεων. Το πρόγραμμα το οποίο θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή κατά το 2ο εξάμηνο του 2024 θα περιλαμβάνει μια ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία θα μέτρα πέντε δείκτες αειφορίας.
Συγκεκριμένα θα περιλαμβάνει την κατανάλωση ενέργειας, την κατανάλωση νερού, την παραγωγή και την διαχείριση των αποβλήτων, τα εργασιακά θέματα και το κοινωνικό αποτύπωμα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους κλάδους ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, εναέριες μεταφορές, θαλάσσιες μεταφορές, χερσαίες μεταφορές και τουριστικά γραφεία. Ωστόσο όπως επεσήμανε αυτή την περίοδο ο ΣΕΤΕ είναι σε συζητήσεις με το υπουργείο Τουρισμού και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, για την μεγιστοποίηση των συνεργιών στο πρόγραμμα αυτό, προς όφελος του κλάδου εν συνόλω.
Συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2024
Αναφερθείς στις επιδόσεις του κλάδου σημείωσε ότι μετά το 2023 που αποτέλεσε νέο έτος αναφοράς για τον ελληνικό τουρισμό, και το 2024 δείχνει να έχει μία καλή δυναμική χωρίς όμως αυτή να γεννά υπεραισιόδοξα μηνύματα.
«Οι πρώτοι πέντε μήνες γεννούν μία συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία των αφίξεων και των εσόδων η οποία δεν αφορά εξίσου όλες τις τουριστικές δραστηριότητες και όλες τις περιφέρειες της χώρας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παράσχης.
Σύμφωνα με τον ίδιο μέχρι σήμερα παρατηρείται αύξηση 12,4% στις αεροπορικές αφίξεις, με το αποτύπωμα να είναι ιδιαίτερα ισχυρό στην περίπτωση της πρωτεύουσας, ενώ ο προγραμματισμός των αεροπορικών θέσεων για το σύνολο του έτους δείχνει μία άνοδο του 8,2%. Ενθαρρυντικά είναι και τα μηνύματα από τον οδικό τουρισμό ο οποίος καταγράφει μέχρι σήμερα μία αύξηση της τάξης του 11%, παρά την οπισθοχώρηση του από την πανδημία και έπειτα. Τέλος σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και η ΜΚΔ (Μέση Κατά κεφαλήν δαπάνη) δείχνει να αυξάνεται κατά 3%. Κι όλα αυτά, όπως επισήμανε, παρά τον εντεινόμενο ανταγωνισμού από την γειτονικές αγορές, την μείωση του “revenge travel‘ που έδωσε ώθηση τις πρώτες χρονιές μετά την πανδημία και τις γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις που δεν έχουν σταματήσει.
Οι προκλήσεις για την συνέχεια
«Τα θετικά μηνύματα δεν πρέπει να μας οδηγήσουν στην παγίδα ότι η επιτυχία είναι διασφαλισμένη χρειαζόμαστε συναινέσεις για να προωθήσουμε τις πέντε προτεραιότητες που ήδη από πέρυσι έχει θέσει ο ΣΕΤΕ». Αυτές είναι οι επενδύσεις για την αύξηση ανταγωνιστικότητας, η βελτίωση των υποδομών, η σωστή διαχείριση των προορισμών, η εστίαση στην αγορά εργασίας καθώς και η βιωσιμότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο δεν παρέλειψε να αναφερθεί και σε μία σειρά από ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα την ελκυστικότητα του τουριστικού προϊόντος αλλά και των επενδύσεων των επιχειρήσεων στον τουρισμό όπως η μείωση του ΦΠΑ, η οποία θα πρέπει να έχει οριζόντιο χαρακτήρα - ο ΦΠΑ πρέπει να φτάνει στο 11% όπως και στις ανταγωνιστριες χώρες ανέφερε χαρακτηριστικά - η λύση στην χρονίζουσα εκκρεμότητα του χωροταξικού ζητήματος, η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Ανάκαμψης, του νέου ΕΣΠΑ και του Νέου Αναπτυξιακού Νόμου ειδικά σε θέματα πράσινης μετάβασης.
Χαρακτήρισε μάλιστα εκτός λογικής την πρόταση να επιβαρυνθεί η ξενοδοχειακή δραστηριότητα με μία αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων, καθώς τα οφέλη της λαμβάνουν το σύνολο των επιχειρήσεων κάποιας περιοχής. Τέλος ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στις υποδομές οι οποίες όπως σημείωσε δεν επαρκούν δεδομένης και της αύξησης των ροών που υπολογίζεται ότι θα σημειωθεί στην χώρα έως το 2030. Για το λόγο αυτό, όπως ανέφερε, ο ΣΕΤΕ έχει χαρτογραφήσει το πρόβλημα και έχει προτείνει συγκεκριμένες δράσεις για κάθε περιφέρεια της χώρας.