Αυξάνονται οι εταιρείες τροφίμων που ζουν το… american dream

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αυξάνονται οι εταιρείες τροφίμων που ζουν το… american dream
Μακραίνει η λίστα των ελληνικών βιομηχανιών τροφίμων που ζουν το αμερικανικό όνειρο. Ποιες οι εξαγωγικές επιδόσεις τους στην αμερικανική αγορά και πού ποντάρουν για την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Το αμερικανικό όνειρο βιώνουν τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες ελληνικές εταιρείες τροφίμων, ανοίγοντας τα φτερά τους για την αγορά των ΗΠΑ, μια πολλά υποσχόμενη αγορά που παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές.

Δεδομένου του μεγέθους της, η αμερικανική αγορά αποτελεί… Γη της Επαγγελίας για την εγχώρια βιομηχανία τροφίμων που διεκδικεί για τα προϊόντα της περίοπτη θέση στα ράφια των αμερικανικών σούπερ μάρκετ.

Κρι Κρι

Το american dream βιώνει ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, πατώντας «πόδι» σε μια αγορά με μεγάλες προοπτικές και ενισχύοντας έτι περαιτέρω το εξαγωγικό της αποτύπωμα. Εισιτήριο για το άνοιγμα της αμερικανικής αγοράς αποτελούν τα προϊόντα Greek Frozen Yogurt, ενώ έξι κωδικοί της συγκεκριμένης κατηγορίας φιγουράρουν ήδη στα ράφια τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ του Τέξας.

Πρόκειται άλλωστε για μια κατηγορία που παρουσιάζει μεγάλη δυναμική, στην οποία η Κρι Κρι έχει αποφασίσει να επενδύσει από καιρό, με τη διοίκηση να θεωρεί ως το μεγάλο της αυτού το γεγονός ότι το προϊόν παράγεται από «αυθεντικό ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι Κρι Κρι». Το Greek Frozen Yogurt αποτελεί μάλιστα την καλύτερη απόδειξη για το πώς μπορούν να συνδυαστούν τα δύο βασικά προϊόντα που παράγει η εταιρεία, το γιαούρτι και το παγωτό. Το ελληνικό γιαούρτι εδώ και μια δεκαετία γνωρίζει τεράστια επιτυχία στην αγορά των ΗΠΑ και ξεπερνά σε αξία τα 3 δισ. δολάρια, αποτελώντας μια τεράστια ευκαιρία ανάπτυξης για την Κρι Κρι.

«Οι ΗΠΑ είναι για εμάς το μεγάλο στοίχημα. Η είσοδός μας σε μια μεγάλη και πολλά υποσχόμενη αγορά είναι ορόσημο για την εταιρεία», δήλωσε στις αρχές της εβδομάδας ο οικονομικός διευθυντής της Κρι Κρι, Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης, στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές για τα οικονομικά μεγέθη του πρώτου εξαμήνου του 2024. Όπως δε αποκάλυψε, πέραν της παρουσίας του Greek Frozen Yogurt σε τοπικές αλυσίδες του Τέξας, η εταιρεία βρίσκεται την ίδια στιγμή σε συζητήσεις με μεγάλους λιανεμπορικούς ομίλους των ΗΠΑ για την παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Σουρωτή

Στις προοπτικές της αμερικανικής αγοράς στρέφεται και η εταιρεία εμφιάλωσης και εμπορίας του μεταλλικού νερού Σουρωτή, που ανήκει στον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη.

Με έδρα στη Σουρωτή του Νομού Θεσσαλονίκης, η εταιρεία ανοίγει πανιά για τις ΗΠΑ, θέτοντας ακόμη πιο ψηλά τον πήχη για το πλάνο της εξαγωγικής της δραστηριότητας.

Ειδικότερα, μέσω της συνεργασίας της εταιρείας με την πλατφόρμα Amazon, το προϊόν Σουρωτή σε συσκευασία κουτί αλουμινίου 330ml θα τοποθετηθεί σε καταστήματα λιανικής στην αγορά των ΗΠΑ, με απευθείας υπηρεσίες παράδοσης από τον εκπρόσωπο της εταιρείας στη Νέα Υόρκη. Ταυτόχρονα, υπάρχει διανομή και στα εστιατόρια.

Στον πυρήνα δε του σχεδίου εξωστρέφειας της εταιρείας βρίσκεται η εδραίωση της παρουσίας της στις ήδη υπάρχουσες αγορές και η επέκτασή της σε νέες.

ΜΕΒΓΑΛ

«Οι προοπτικές για τις εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων στις ΗΠΑ είναι εξαιρετικές», δήλωνε πριν από μερικούς μήνες ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΒΓΑΛ, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος – Χατζάκος, εξηγώντας πως μόνο το 2023 οι εξαγωγές της φέτας στην αμερικανική αγορά κατέγραψαν αύξηση κατά 34% σε αξία και κατά 12% σε όγκο, αγγίζοντας τα 53 εκατ. ευρώ. «Η πραγματική αγορά για τη φέτα στις ΗΠΑ ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ κι εμείς εξάγουμε 53 εκατ. ευρώ. Μπορείτε να αντιληφθείτε τόσο την προοπτική της αμερικανικής αγοράς όσο και την προοπτική για τη φέτα», σημείωνε χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι πρόεδρος της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας, με έδρα τα Κουφάλια του Νομού Θεσσαλονίκης, είναι η Μαίρη Χατζάκου, μητέρα του Κωνσταντίνου Παπαδόπουλου – Χατζάκου. Η ΜΕΒΓΑΛ έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα από το 1985, εξάγει τα προϊόντα της σε 35 χώρες του κόσμου, ενώ πλέον οι εξαγωγές της αντιστοιχούν στο 40% του κύκλου εργασιών της.

ΦΑΓΕ

Το αμερικανικό όνειρο ζει εδώ και χρόνια η ΦΑΓΕ, διατηρώντας μάλιστα και παραγωγική μονάδα στις ΗΠΑ και συγκεκριμένα στο Johnstown της Νέας Υόρκης.

Η γαλακτοβιομηχανία, συμφερόντων της οικογένειας Φιλίππου, έχει από καιρό στραφεί στις ξένες αγορές, με το μερίδιο της πλέον στην ελληνική αγορά να περιορίζεται σε κάτι λιγότερο από 10% επί του συνολικού της τζίρου. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τις τελευταίες οικονομικές της καταστάσεις που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα και αφορούν στο πρώτο εξάμηνο του 2024, οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ σε αξία εκτός Ελλάδας αντιπροσωπεύουν το 90,5% επί των συνολικών πωλήσεων.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ στις Ηνωμένες Πολιτείες κατέγραψαν άνοδο κατά 19% στους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους.

Μέλισσα Κίκιζας

Το στοίχημα των εξαγωγών έχει κερδίσει ήδη από καιρό και η Μέλισσα Κίκιζας , που «γεννήθηκε» το 1947 από το όραμα του Αλέξανδρου Κίκιζα να δημιουργήσει μια βιομηχανία τροφίμων, η οποία να αναδεικνύει τις πρώτες ύλες της Ελλάδας και να τις μετατρέπει σε προϊόντα υψηλής ποιότητας. Σήμερα, σχεδόν 80 χρόνια αργότερα, η τρίτη γενιά της οικογένειας Κίκιζα ηγείται μίας από τις σημαντικότερες εταιρείες τροφίμων στην Ελλάδα, με παρουσία σε περισσότερες από 45 χώρες.

Η εταιρεία «κατέκτησε» και την αμερικανική αγορά το 2023, καταλήγοντας σε… χρυσή συμφωνία με τον κορυφαίο retailer του κόσμου, τη Walmart που διατηρεί μόνο στις ΗΠΑ πάνω από 5.000 καταστήματα. Η συμφωνία αφορά στην προμήθεια της Walmart με χιλιάδες τόνους ζυμαρικών της ελληνικής εταιρείας ετησίως.

Υπενθυμίζεται δε εδώ ότι στα τέλη του 2021 η Μέλισσα Κίκιζας ανακοίνωσε την είσοδό της στην αγορά ελαιολάδου, προχωρώντας στην εξαγορά του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της Terra Creta, μιας εταιρείας με έδρα το Κολυμβάρι Χανίων και κλάδο δραστηριοποίησης την παραγωγή έξτρα παρθένου ελαιολάδου, που εξάγει τα προϊόντα της σε 43 χώρες και συνεργάζεται με πάνω από 100 αλυσίδες τροφίμων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

ΗΛΙΟΣ

Η αμερικανική αγορά είναι, τα τελευταία χρόνια, η βασική αγορά για την εξαγωγική δραστηριότητα της βιομηχανίας ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ που μετρά ήδη 92 χρόνια παρουσίας στην εγχώρια αγορά, αλλά και στο εξωτερικό.

Με έτος ίδρυσης το μακρινό 1932, η ΗΛΙΟΣ, μια αμιγώς ελληνική βιομηχανία με έδρα και εγκαταστάσεις στην Αττική, πραγματοποιεί σήμερα εξαγωγές σε 30 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.

Παλίρροια

Τα προϊόντα της εταιρείας Παλίρροια της οικογένειας Σουλιώτη βρίσκονται ήδη στην αμερικανική αγορά κι ενώ το πιο διάσημο πιάτο της, το παραδοσιακό ντολμαδάκι, συνεχίζει να ταξιδεύει στα πέρατα του κόσμου.

Το 2023, δε, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας εκτιμάται πως έφτασε για πρώτη φορά στην ιστορία της τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ ο στόχος που θέτει για το μέλλον ο leader της ελληνικής αγοράς στην κατηγορία έτοιμων γευμάτων είναι να αναπτύσσεται κάθε χρόνο με διψήφιο ποσοστό, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.

Τα φιλόδοξα σχέδια της εταιρείας έχουν, μάλιστα, τη στήριξη του VNK Capital των Βασίλη και Νέλλης Κάτσου που συμμετέχουν τα τελευταία πέντε χρόνια σε ποσοστό 36% επί του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Σε διεθνές επίπεδο, οι έμπειρες τεχνίτριες τυλίγουν καθημερινά στο χέρι πάνω από 1.800.000 ντολμαδάκια, καθιστώντας την Παλίρροια τον μεγαλύτερο παραγωγό ντολμά σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο ντολμάς αντιστοιχεί στο 35% επί του συνολικού τζίρου της εταιρείας, οι κατεψυγμένες πίτες στο 25%, τα έτοιμα φαγητά ψυγείου στο 5%, ενώ το 45% προέρχεται από τα όσπρια.

Η Παλίρροια ξεκίνησε το 1957 από την κουζίνα ενός παραδοσιακού σπιτιού στο χωριό Πολιτικά της Εύβοιας, κάτω από την καθοδήγηση του Αντώνη Σουλιώτη, ενώ το 1974 πραγματοποιήθηκε η πρώτη εξαγωγή στις ΗΠΑ.

KYKNOS

Η KYKNOS, η ιστορική κονσερβοποιία με σήμα κατατεθέν τον κύκνο, που φιγουράρει στα ράφια των ελληνικών νοικοκυριών εδώ και 109 χρόνια, έχει κατακτήσει εδώ και χρόνια την αμερικανική αγορά.

Στις αρχές του 2023, μάλιστα, αποφάσισε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στη μακρόχρονη επιχειρηματική της διαδρομή, ανακοινώνοντας την είσοδό της σε δύο νέες προϊοντικές κατηγορίες. Αφουγκραζόμενη τις νέες διατροφικές ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή σε ένα διαρκώς μεταλλασσόμενο περιβάλλον, ανακοίνωσε την είσοδό της στις κατηγορίες της μαγιονέζας και της μουστάρδας, μεταβάλλοντας τις ισορροπίες σε έναν αρκετά ανταγωνιστικό χώρο.

Η ιστορία της εταιρείας ξεκίνησε πριν από 109 χρόνια στο Ναύπλιο σε ένα μικρό συσκευαστήριο λαχανικών και τοματοπολτού. Ήταν 1η Απριλίου του 1915 όταν συντάχθηκε το καταστατικό της «Ελληνικής Εταιρίας Κονσερβών» στο Ναύπλιο. Ιδρυτές και μέλη του πρώτου συμβουλίου ήταν οι Αθανάσιος Β. Παπαντωνίου έμπορος, Μιχαήλ Δ. Μανουσάκης διδάκτωρ των φυσικών επιστημών, Ιωάννης Γ. Δάρμος έμπορος, Βασίλειος Αθαν. Παπαντωνίου έμπορος και Κωνσταντίνος Δ. Μανουσάκης, κτηματίας.

Ίδρυση θυγατρικής της Bespoke στις ΗΠΑ

Στις μεγάλες προοπτικές της αμερικανικής αγοράς αναμένεται να επικεντρωθεί το επόμενο διάστημα και η Bespoke SGA Holdings, το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα του προέδρου του ΣΕΒ, Σπύρου Θεοδωρόπουλου, που συστάθηκε τον Μάρτιο του 2022 με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 140 εκατ. ευρώ και με στόχο να ανοίξει τον δρόμο για τη δημιουργία ενός νέου ομίλου τροφίμων.

Στον όμιλο Bespoke βρίσκονται σήμερα η ιστορική σοκολατοβιομηχανία ΙΟΝ, η βιομηχανία αλλαντικών Νίκας, οι εταιρείες Αμβροσία και Έδεσμα, η Ελληνικοί Χυμοί και οι θυγατρικές της.

Όπως δε αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της Bespoke που καταχωρήθηκαν στο ΓΕΜΗ τον περασμένο μήνα, έχει ήδη γίνει το πρώτο βήμα για την προσέγγιση της αμερικανικής αγοράς. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο του 2023 ο όμιλος συμμετείχε στην ίδρυση της θυγατρικής Bespoke USA LLC, με ποσοστό 51%, με κύρια δραστηριότητα την εμπορία των προϊόντων του ομίλου στις ΗΠΑ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Κρασί: Γεμίζει το ποτήρι... των επενδύσεων – Οι πρωταγωνιστές και οι προοπτικές

Del Monte Ελλάς: Πώς «κάλυψε» τις ζημιές από την κακοκαιρία Daniel – H αύξηση τζίρου και η επόμενη μέρα

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider