Στo... υψηλότερο δυνατόν επίπεδο φέρεται να κρίθηκε και να «κλείδωσε» η κυβερνητική πρόθεση για επίσπευση των διαδικασιών και ολοκλήρωση της μεταβίβασης της νέας , 25ετούς διάρκειας, σύμβασης για την παραχώρηση υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τον Οκτώβριο. Και να μην ενεργοποιηθεί το σενάριο – μοντέλο μια μεταβατικής περιόδου 5 μηνών μέσω, π.χ., της παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης (συμπληρωματική και τροποποιημένη) μέχρι να κλείσουν εκκρεμότητες στη «βαριά» και σύνθεση παραχώρηση, όπως είναι αυτή της Αττικής Οδού.
Οι ημέρες των… ανατροπών
Εδώ και τουλάχιστον 7-10 ημέρες, έχουν κορυφωθεί οι επαφές και οι ζυμώσεις ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους, ήτοι την κυβέρνηση, τα συναρμόδια υπουργεία (Υποδομών, Εθνικής Οικονομίας, Εργασίας κ.α.), το ΤΑΙΠΕΔ, τις χρηματοδότριες τράπεζες αλλά και τις κοινοπραξίες (νυν σχήμα υπό τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ και βέβαια τον «νικητή» του διαγωνισμού, όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) με στόχο να διαφανεί το περιθώριο η παράδοση από το Ελληνικό Δημόσιο του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο (Νέα Αττική Οδός Α.Ε.) να γίνει την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024. Προφανώς, όλες οι πλευρές επιδόθηκαν, και θα συνεχίσουν να το πράττουν, σε «αγώνα δρόμου» καθώς χρειάζεται να διευθετηθεί πλήθος θεμάτων (εργασιακά κ.α.), τα οποία βέβαια, άλλης μορφής, θα υπήρχαν ακόμα και αν πηγαίναμε σε μεταβατικό μοντέλο.
Ωστόσο, φαίνεται ότι κυβερνητική πρόθεση, όπως άλλωστε επιβεβαιώθηκε χτες από την κοινή ανακοίνωση των Υπουργείων Υποδομών & Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, ήταν, και είναι, η «αλλαγή φρουράς» να γίνει σε λίγες ημέρες και όχι σε λίγους μήνες.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εξέλιξη δρομολογήθηκε από τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας, Κωστή Χατζηδάκη, Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Προσεχώς οι συσκέψεις θα είναι συνεχείς καθώς είναι εκατοντάδες τα ζητήματα που χρειάζεται να διευθετηθούν.
Προ ημερών, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, είχε μιλήσει «για ενήλικες στο δωμάτιο», εννοώντας προφανώς ότι όλες οι πλευρές, όλοι οι εμπλεκόμενοι, γνωρίζουν τα δεδομένα και τις καταστάσεις, άρα καλούνται να συμβάλλουν προς την επίλυση όλων των προβλημάτων και να εργαστούν προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Και αυτή που επελέγη από την κυβέρνηση ήταν η κατεύθυνση της ολοκλήρωσης της μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις 6 Οκτωβρίου (το βράδυ της 5ης Οκτώβρη λογικά θα παραδοθεί στο δημόσιο και από εκεί στη «Νέα Αττική Οδό Α.Ε.»). «Η εξέλιξη δεν εξαρτάται μόνο από το Δημόσιο, έχουμε ενήλικες στο δωμάτιο», είχε επισημάνει, μεταξύ άλλων, ο κ. Ταχιάος.
Πάντως, όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, καλού – κακού, από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών είχε ζητηθεί η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για το κατά πόσο είναι νόμιμη, υπό κάποιες προϋποθέσεις, μια συμπληρωματική σύμβαση εφόσον κάτι δεν πήγαινε καλά και χρειαζόταν χρόνος, μοντέλο που στη συνέχεια «μπήκε στο συρτάρι».
Το mega τίμημα και ο Προϋπολογισμός
Η κυβέρνηση ήθελε επίσπευση διαδικασιών, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει δηλώσει χρηματοδοτικά (και όχι μόνο) έτοιμη, ενώ και οι τράπεζες έχουν δώσει το «πράσινο φως» καθώς το τίμημα των 3,27 δις ευρώ θα χρηματοδοτηθεί από αυτές κατά το ποσό των 2,7 δις ευρώ. Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, το ύψος του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ είναι το υψηλότερο που έχει επιτευχθεί σε διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ, ανέρχεται σχεδόν σε 1,5 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ και μειώνει ισόποσα το χρέος. Προφανώς, στην κυβέρνηση επιθυμούσαν η διαδικασία αυτή να γίνει εντός έτους ώστε να μπει στα ταμεία του κράτους, καθώς είχε προβλεφθεί στον προϋπολογισμό.
Μέχρι το ορόσημο της 6ης Οκτωβρίου θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μετάβασης του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος. Προς τούτο, οι αρμόδιες Διευθύνσεις του υφιστάμενου και του νέου παραχωρησιούχου βρίσκονται ήδη, το τελευταίο διάστημα, σε απευθείας συνεργασία για την ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας, υπό τις κατευθύνσεις Ελληνικού Δημοσίου – ΤΑΙΠΕΔ.