Δεν χρειάστηκαν παρά μόλις λίγα 24άωρα από την ανάληψη της κορυφαίας οδικής υποδομής της χώρας, της Αττικής Οδού, από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (τα ξημερώματα της Κυριακής) για να ανακοινωθεί-επισημοποιηθεί το μεγάλο deal, η συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με Latsco Family Office, της κας Μαριάννας Λάτση, για απόκτηση ποσοστού 10% στο asset της «Νέας Αττικής Οδού».
Αν μη τι άλλο, αν και η αγορά ανέμενε το επενδυτικό ενδιαφέρον επιχειρηματικών και εφοπλιστικών σχημάτων για είσοδό τους στο «όχημα» της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης, έχει ενδιαφέρον ότι αυτό επισημοποιήθηκε άμεσα, σε λίγες μόλις ημέρες. Με την κα Λάτση, που έχει εσχάτως επενδύσει σε διάφορους κλάδους, να δείχνει την εμπιστοσύνη της εκ νέου στον όμιλο (μετά την μετοχική της τοποθέτηση παλιότερα), στον τρόπο που προωθεί ή λειτουργεί μεγάλες υποδομές και επενδύσεις, και βέβαια στις προοπτικές της ίδιας της Αττικής Οδού, δίδοντας περίπου 77 εκατ. ευρώ για το 10% του asset (με υπερτίμημα έναντι της ίδιας επένδυσης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).
Η συναλλαγή, όταν εγκριθεί, προβλέπει premium 15% έναντι της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που έχει ήδη καταβληθεί από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Υπενθυμίζεται ότι στην προσφορά των 3,27 δισ. ευρώ προβλέπονταν και καταβολή ιδίων κεφαλαίων της τάξεως των 670 εκατ. ευρώ περίπου. Κατά συνέπεια, μια και έχουμε να κάνουμε με το 10% (άρα αναλογικά ως προς την επένδυση, ποσό 67 εκατ. ευρώ), η Latsco Family Office δίνει «με το καλημέρα» σχεδόν 77 εκατ. ευρώ στην εισηγμένη, και υπεραξία κοντά στα 10 εκατ. ευρώ (βάσει του premium).
Όπως από μήνες έχει αναδείξει το insider.gr, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης υπάρχει η δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να μεταβιβάσει ποσοστό που μπορεί να φτάσει έως και το 49% των μετοχών κατά τη διάρκεια της πρώτης πενταετίας, με την προϋπόθεση να διατηρεί πάντα την πλειοψηφία 51%. Επισημαίνεται, επίσης, ότι με βάση τη σύμβαση προβλέπεται και η δυνατότητα εισαγωγής του asset και της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Όπως αποκάλυψε το Σάββατο το insider.gr, η υποδομή συνεχίζει να κινείται με ανοδικούς ρυθμούς. Σε επίπεδο 9μήνου 2024, τα έσοδα (χωρίς ΦΠΑ τα νούμερα) της Αττικής Οδού εμφανίζονται αυξημένα κατά περίπου 8% σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2023. Ειδικότερα, φέρονται να ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) έναντι περίπου 158 εκατ. ευρώ το 2023. Πολλαπλάσια είναι η άνοδος των εσόδων σε σχέση με το 2019 (+18% με +19% περίπου). Ως προς την κυκλοφορία, επίσης τα νούμερα είναι ανεβασμένα. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων σε επίπεδο συνολικά 9μήνου φέρεται το 2024 να ξεπέρασε τις 270-271 χιλιάδες, έναντι 257 χιλ. το 2023, άρα έχουμε άνοδο περίπου στο 5,5%. Σε σχέση με το 2019 (Pro Covid period) η ενίσχυση κυκλοφορίας προσέγγισε, πάντα κατά πληροφορίες, το 16%.
Πρόκειται για μία υποδομή ως με υψηλό IRR, το οποίο είχε προσελκύσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον εξαρχής, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εδώ και μήνες, από την αρχή της χρονιάς όταν και φαίνονταν ότι ο ορίζοντας είναι καθαρός (πέρασε από ΣτΕ κ.α.), να δηλώνει ανοιχτή στους ενδιαφερόμενους για διάθεση ποσοστού. Μένει να φανεί αν προκύψουν και νέοι ενδιαφερόμενοι, με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως έχει δείξει, να «μην κλείνει πόρτες», αλλά και αν η συμφωνία με την κα Λάτση, που θεωρητικά αναλαμβάνει και μερίδιο του όποιου ρίσκου, έχει και «ουρά». Πάντως, προφανώς, οι επαφές ανάμεσα στις δύο πλευρές κρατούν καιρό, ωστόσο, δεν θα μπορούσε να ανακοινωθεί κάτι πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και η υποδομή περάσει στον νέο παραχωρησιούχο.
Τα στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έτσι και αλλιώς έχει εμπειρία από οδικές παραχωρήσεις (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, αλλά και συμμετοχή στην Ολυμπία), θεωρούν ότι υπό τη δική τους διαχείριση μελλοντικά, και με συνέργειες ή και επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου (που χάρισε «χρυσά» μερίσματα και κέρδη στους μετόχους του), το asset μπορεί να αποδώσει EBITDA της τάξεως τουλάχιστον των 300 εκατ. ευρώ ετησίως (κατά μέσο όρο, στη διάρκεια της σύμβασης), καθώς έχει αποδείξει τη δυναμική του αλλά και τις αντοχές του (π.χ. στην πανδημία και μετά).
Οι επενδύσεις και τα οφέλη
Προ ημερών μπήκαν και τα 3,27 δισ. ευρώ στα ταμεία του δημοσίου (ποσό 1,5% του ΑΕΠ). Τα 3,27 δισ. ευρώ που κατέβαλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσό που έχει εισπράξει ποτέ το ελληνικό Δημόσιο από την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ. Τα διόδια έχουν καθοριστεί σε 2,5 ευρώ. Η σύμβαση προβλέπει επίσης ότι το ύψος των διοδίων θα αυξάνεται στην αρχή κάθε χρονιάς με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ενώ θα υπάρχουν και περιθώρια αναπροσαρμογής αναλόγως κάποιων όρων – συνθηκών.
Επιπλέον, στο πλαίσιο των κατασκευών για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού προβλέπονται μια σειρά από έργα που θα εκτελέσει ο παραχωρησιούχος. Εφόσον ζητηθεί από το Δημόσιο εντός πέντε ετών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης θα γίνει κατασκευή αναστροφών στον ανισόπεδο κόμβο Λεονταρίου για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος στην απόληξη του κλάδου της δυτικής περιφερειακής λεωφόρο Υμηττού στον ανισόπεδο κλάδο Δουκίσσης Πλακεντίας. Επίσης, προβλέπεται η δυνατότητα σύνδεσης του κλάδου Ραφήνας προς τον αερολιμένα των Σπάτων αλλά και η κατασκευή εξόδου διαφυγής πεζών στη σήραγγα Βριλησσίων μήκους μεγαλύτερης των 500 μέτρων καθώς και συνοδές ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Συνολικά κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, ο νέος Παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του δρόμου εκτιμώμενου ύψους 380 εκατ. ευρώ.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πέραν της καταβολής του εφάπαξ οικονομικού τιμήματος, θα αποδίδει Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης, που θα ανέλθει τελικά σε 9,3% των συνολικών πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης ύψους 7,5% επί των πάσης φύσεων εσόδων με τη δυνατότητα αναπροσαρμογής ανάλογα με το ύψος των επιτοκίων κατά την ημέρα έναρξης της παραχώρησης. Σε συνέχεια της σημερινής διαδικασίας προσαρμογής της χρηματοδότησης της σύμβασης στις τρέχουσες τιμές επιτοκίων (rebalancing), τελικώς η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης διαμορφώνεται σε 9,3%. Στη νέα σύμβαση, η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας που θα λειτουργεί την Αττική Οδό.