Εκτός συνόρων πρόκειται να επεκτείνει σύντομα η Metlen την πετυχημένη «συνταγή» των καινοτόμων προϊόντων προμήθειας ρεύματος που διαθέτει ήδη σε επιχειρήσεις μέσης τάσης στη χώρα μας και τα οποία χαρακτηρίζονται από ανταγωνιστικές τιμές αλλά και ευέλικτους όρους, που μπορούν να προσαρμοστούν απόλυτα στις ανάγκες κάθε καταναλωτή. Τα προϊόντα VBL (Virtual Baseload) -όπως τα ονομάζει η Metlen- έχουν μεγάλη απήχηση στην Ελλάδα, έχοντας προσελκύσει σημαντικό αριθμό επιχειρήσεων.
Στο «στόχαστρο» της Metlen μπαίνουν εμπορικοί πελάτες σε Ιταλία, Ουγγαρία και Βαλκάνια (όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Κροατία, Σερβία, Σλοβενία). Όπως και στην Ελλάδα, τα προϊόντα VBL απευθύνονται σε ενεργοβόρες επιχειρήσεις στη μέση τάση, δηλαδή σε βιομηχανίες και μεγάλους εμπορικούς καταναλωτές.
Βασικό χαρακτηριστικό των συγκεκριμένων προϊόντων είναι ότι σχεδιάζονται σε εξατομικευμένη βάση, ώστε κατ' αρχάς να ανταποκρίνονται απόλυτα στο συγκεκριμένο προφίλ κατανάλωσης του πελάτη. Επίσης, μπορούν να καλύψουν μία πολύ μεγάλη κλίμακα σε χρονική διάρκεια – ξεκινώντας από έναν μήνα και φτάνοντας στην 5ετία. Το ίδιο ισχύει και για τον τρόπο τιμολόγησης, αφού μία επιχείρηση μπορεί να «κλειδώσει» σταθερή τιμή για όλη τη διάρκεια του συμβολαίου -ακόμη και για 5ετία- «κλειδώνοντας» έτσι το ενεργειακό της κόστος.
Σημαντικός αριθμός πελατών στην Ελλάδα
Εναλλακτικά, αν το επιθυμεί μπορεί να συμφωνήσει ώστε να καλύπτει με σταθερή τιμή ένα ποσοστό της κατανάλωσής του και το υπόλοιπο ποσοστό με μεταβαλλόμενη χρέωση – ή η χρέωση να είναι μεταβαλλόμενη για το σύνολο της κατανάλωσης. Η μεταβολή θα προκύπτει από μία φόρμουλα που θα εξαρτάται είτε από την τιμή του αερίου (TTF), είτε από το κόστος των δικαιωμάτων CO2, είτε και από τις δύο παραμέτρους.
Μία τρίτη επιλογή είναι να ζητήσει κάποια από τις δύο αυτές παραμέτρους να «κλειδώσει» στην πορεία εκτέλεσης του συμβολαίου. Έτσι, π.χ. μπορεί να ζητήσει η τιμή του αερίου να «κλειδώσει» από την άνοιξη του 2025, επειδή εκτιμά ότι τότε θα κινείται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα.
Κοινός παρονομαστής όλων των παραπάνω επιλογών είναι πως με το προϊόν VBL ο πελάτης θα εξασφαλίσει πιο ανταγωνιστικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, συγκριτικά με τις υπόλοιπες λύσεις που έχει στη διάθεσή του. Για παράδειγμα, αν συμφωνήσει για μία σύμβαση σταθερής τιμής για το 2025, τότε η χρέωση θα κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα προθεσμιακά συμβόλαια για το επόμενο έτος.
Αυτή η ευελιξία εξηγεί γιατί ήδη το προϊόν VBL έχει προσελκύσει σημαντικό αριθμό πελατών στη χώρα μας. Με νωπές τις μνήμες της ενεργειακής κρίσης, πολλές ελληνικές επιχειρήσεις ζητούν «κλειδωμένη» τιμή τουλάχιστον για ένα μέρος της κατανάλωσής τους.
Ευρύ «καλάθι» προμήθειας
Αν η Metlen μπορεί να προσφέρει προϊόντα VBL με σταθερές, «ημι-σταθερές» ή μεταβαλλόμενες χρεώσεις -αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και σύντομα σε αρκετές ευρωπαϊκές αγορές- αυτό οφείλεται κατ'αρχάς στο πολύ διευρυμένο «καλάθι» από το οποίο μπορεί να εξασφαλίσει ηλεκτρική ενέργεια, για να εξυπηρετήσει τους πελάτες της. Έτσι, ενέργεια σε σταθερό κόστος μπορεί να εξασφαλίσει από τις μονάδες αερίου συνολικής ισχύος 2 GW που διαθέτει στην Ελλάδα (τα 436,6 MW σε σύμπραξη με τη Motor Oil).
Όπως είναι φυσικό η παραγωγή του εγχώριου θερμοηλεκτρικού χαρτοφυλακίου μπορεί να αξιοποιηθεί και για πελάτες εκτός συνόρων, μέσω εξαγωγών. Παράλληλα, σταθερό κόστος (και μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος) μπορεί να εξασφαλίσει σε εμπορικούς καταναλωτές και μέσω των ΑΠΕ – συνάπτοντας PPA είτε με μονάδες που διαθέτει είτε με «πράσινους» σταθμούς άλλων παραγωγών. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ιταλία αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα στο λανσάρισμα προϊόντων VBL, καθώς η Metlen διαθέτει στη χώρα έργα ΑΠΕ συνολικής 3,7 GW σε διάφορα στάδια ανάπτυξης.
Για να προσαρμοστεί η παραγωγή αυτή στο συγκεκριμένο προφίλ του καταναλωτή, αξιοποιούνται ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που αποκτώνται μέσω trading – όπου και πάλι τα προθεσμιακά προϊόντα μπορούν να εξασφαλίσουν σταθερό κόστος. Επίσης, εναλλακτική λύση είναι η αγορά ποσοτήτων απευθείας από την αγορά.
Ανταγωνιστικά ατού της Metlen
Μάλιστα, με στόχο και τη «διεθνοποίηση» των προϊόντων VBL, η Metlen έχει αποκτήσει άδειες εμπορίας σε 5 ευρωπαϊκές αγορές (Ιταλία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Β. Μακεδονία, Ουγγαρία, Αλβανία) και θα αποκτήσει σύντομα σε 6 επιπλέον (Ρουμανία, Μαυροβούνιο, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη).
Το trading και η εκπροσώπηση μονάδων ΑΠΕ στις αγορές (υπηρεσίες aggregator) αποτελούν τις δύο άλλες δραστηριότητες B2B με τις οποίες η Metlen πρόκειται να δραστηριοποιηθεί στις αγορές ηλεκτρισμού εκτός συνόρων, εκτός από τη διάθεση προϊόντων VBL.
Όπως δείχνουν οι πηγές του «καλαθιού» προμήθειας της Metlen, που εξασφαλίζουν την ευελιξία των προϊόντων VBL, η εταιρεία διαθέτει συγκεκριμένα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, τα οποία επιτρέπουν στα εν λόγω συμβόλαια να έχουν χαρακτηριστικά που δύσκολα θα μπορούσε να προσφέρει μία άλλη ενεργειακή εταιρεία. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό είναι το ευρύ θερμοηλεκτρικό χαρτοφυλάκιο που διαθέτει η εταιρεία, καθώς και η πρόσβαση σε ένα μεγάλο portfolio ΑΠΕ – με την εταιρεία να αναπτύσσει έργα δεκάδων GW σε όλη την Ευρώπη, μέσω του asset rotation model.
Επίσης, η δραστηριοποίηση στο trading προϋποθέτει μεγάλη ρευστότητα. Είναι ενδεικτικό ότι με την έναρξη της ενεργειακής κρίσης ενεργοποιήθηκαν margin calls που για να καλυφθούν οι ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες χρειάστηκε να καταβάλουν δεκάδες εκατ. ευρώ μέσα σε λίγα 24ωρα.
Ισχυρό Energy Management
Η ευρεία ηλεκτροπαραγωγική βάση και η ισχυρή ρευστότητα αποτελούν «όπλα» για τον κλάδο M Energy Generation & Management, ο οποίος πέρα από τη λειτουργία των μονάδων αέριου και την εκπροσώπηση των ΑΠΕ στις αγορές, είναι υπεύθυνος για τη διαμόρφωση του «καλαθιού» προμήθειας της Metlen.
Επομένως, το «καλάθι» διαμορφώνεται σε ανταγωνιστικά επίπεδα χάρις στο ισχυρό Energy Management, το οποίο διαχειρίζεται οικονομικά τα asset της Metlen και είναι επίσης υπεύθυνο για το trading, τη σύναψη PPA, την εξασφάλιση ηλεκτρικής ενέργειας από τις χονδρεμπορικές αγορές και το hedging – το τελευταίο, μάλιστα, για όλους τους τομείς της εταιρείας.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως «κλειδί» για την επιτυχία του Energy Management είναι η σωστή ερμηνεία των δεδομένων, ώστε να προβλέπει ποια εργαλεία κάθε φορά μπορούν να εξασφαλίσουν πιο ανταγωνιστικό κόστος. Έτσι, για παράδειγμα όταν τα θεμελιώδη μεγέθη δείχνουν ότι οι χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρισμού πρόκειται να αυξηθούν, τότε θα εξασφαλίσει μεγαλύτερες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας από τις θερμοηλεκτρικές μονάδες και τις ΑΠΕ. Αν αντίθετα τα «σήματα» συγκλίνουν σε καθοδική πορεία, τότε μεγαλύτερο μέρος του «καλαθιού» θα εξασφαλιστεί από την DAM.
Συνεργατικό μοντέλο και ο στόχος του 30%
Οι δύο μεγαλύτεροι «πελάτες» του Energy Management βρίσκονται εντός της Metlen – και δεν είναι άλλοι από την Αλουμίνιον της Ελλάδος (που αντιστοιχεί στο 6% της εγχώριας κατανάλωσης ηλεκτρισμού) καθώς και η Protergia (με πάνω από 500.000 πελάτες στη λιανική). Επομένως, κινήσεις όπως οι παραπάνω αφορούν την εξασφάλιση ανταγωνιστικού κόστους για την Αλουμίνιον και τη λιανική, πέρα από την προσφορά προϊόντων VBL.
Οι ανάγκες των δύο «πελατών» αγγίζουν τις 9 TWh (Τεραβατώρες) ηλεκτρικής ενέργειας -δηλαδή ένα μερίδιο 20% στην εγχώρια προμήθεια- τις οποίες το Energy Management πρέπει να ικανοποιήσει σε ανταγωνιστικό κόστος. Την ίδια στιγμή, προσφέρουν ένα επιπλέον ατού για το τμήμα Διαχείρισης Ενέργειας – τόσο οικονομίες κλίμακας, όσο και επαρκή ζήτηση για να αξιοποιηθούν ευκαιρίες που επιτρέπουν την εξασφάλιση ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε αυτό το πλαίσιο του συνεργατικού μοντέλου, ενδεικτικός είναι ο ρόλος «μπαταρίας» που έχει η Αλουμίνιον, ώστε οι συγκυρίες ιδιαίτερα χαμηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας να αξιοποιούνται για την παραγωγή αλουμινίου και αλουμίνας. Υπενθυμίζεται ότι στόχος της Metlen είναι το μερίδιό της στην εγχώρια προμήθεια να αυξηθεί στο 30%, κάτι που θα σημαίνει πως το «καλάθι» ηλεκτρικής ενέργειας που πρέπει να εξασφαλίζει το Energy Management θα αυξηθεί στις 15 TWh ετησίως.