Τρεις διαγωνισμοί για την κατασκευή σύγχρονων δικαστικών υποδομών, μέσω ΣΔΙΤ, βρίσκονται αυτή την περίοδο σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την ανέγερση ή αναβάθμιση Δικαστικών Μεγάρων σε Κρήτη, Μακεδονία, Κεντρική Ελλάδα. Οι νέες αυτές δικαστικές υποδομές αναμένεται να συμβάλλουν στην ποιοτική και ποσοτική αναβάθμιση της λειτουργίας της Δικαιοσύνης, ενώ έχουν συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 300 εκατ. ευρώ.
Βέβαια, το ζητούμενο είναι οι εν λόγω υποδομές να προχωρήσουν και να μην έχουν την τύχη άλλων κτηριακών ΣΔΙΤ που ματαιώθηκαν λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από ιδιώτες επενδυτές, ανόδου του κόστους ή ελλιπούς προετοιμασίας. Θεωρητικά, σε εξέλιξη είναι και ο διαγωνισμός για τα νέα κτήρια Πρωτοδικείου και Εισαγγελίας Αθηνών (ΣΔΙΤ άνω των 220 εκατ., μέσω του ΤΑΙΠΕΔ αλλά για λογαριασμό του υπ. Δικαιοσύνης), ωστόσο, όπως έχει αναφέρει το insider.gr, υπάρχουν σενάρια που κάνουν λόγο για αβεβαιότητα ως προς την ολοκλήρωση του project.
Τα Δικαστικά Μέγαρα Κρήτης
Μόλις χτες, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «άνοιξε τον δρόμο» σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, INTRAKAT (πλέον AKTOR), ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Metlen – ΑΤΕΣΕ για να δώσουν το παρών στην διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, στο πλαίσιο διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης για την «Ανέγερση του νέου Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου καθώς και τη συντήρηση και διαχείριση αυτών μέσω ΣΔΙΤ, Από τη διαδικασία αυτήν θα «βγει» το ακριβές τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο. Το έργο είναι προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ. Στο νέο Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου μεικτής επιφάνειας 24.550 τ.μ., προβλέπεται να στεγασθεί το σύνολο των δικαστικών λειτουργιών της πόλης: Εφετείο, Εισαγγελία Εφετών, Εισαγγελία Πρωτοδικείου, Διοικητικό Πρωτοδικείο, Ειρηνοδικείο, Πρωτοδικείο και Πταισματοδικείο.
Η ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου συνολικής επιφάνειας 3.035 τ.μ. περιλαμβάνει την αναδιαμόρφωση των εσωτερικών χώρων με εργονομικά κριτήρια, που αφορούν στα γραφεία του προσωπικού, τις αίθουσες των ακροατηρίων, την αρχειοθέτηση του δικαστικού υλικού, καθώς και στις Η/Μ εγκαταστάσεις, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της ενεργειακής αποδοτικότητας του κτιρίου. Τα ανωτέρω Δικαστικά Μέγαρα θα κατασκευαστούν (Δικαστικό Μέγαρο Ηρακλείου) ή ανακατασκευαστούν (Δικαστικό Μέγαρο Ρεθύμνου) έτσι ώστε να πληρούν τις αρχές του «βιοκλιματικού σχεδιασμού», να είναι μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, να έχουν μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με άριστη ενεργειακή συμπεριφορά του κτιρίου και να υιοθετούν πρακτικές που αφορούν στην εξοικονόμηση κατανάλωσης ενέργειας, ενώ προβλέπεται η χρήση αυτοπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Θα παρέχουν αυξημένη ασφάλεια για το προσωπικό και τους επισκέπτες, σε κάθε περίπτωση κρίσης ή απειλής, ευελιξία σε μελλοντικές εσωτερικές διαρρυθμίσεις και πλήρη προσβασιμότητα σε ΑμεΑ.
Πάντως, όπως και παλιότερα έχει αναδείξει το insider.gr, στο αρχικό πλάνο προβλέπονταν και η ανέγερση δικαστικού μεγάρου στα Χανιά, όμως, στην πορεία έγινε απάλειψη από το αντικείμενο του έργου αυτού του κτηριακού project, καθώς υπήρχε πρόβλημα με την χωροθέτηση δεδομένου ότι υπήρχαν ζητήματα (δασικά, ιδιοκτησιακά) με την έκταση στην οποία αναμένονταν να ανεγερθούν οι δικαστικές αίθουσες στην πόλη. Κατά συνέπεια, άλλαξαν τα δεδομένα και έμεινε εκτός ΣΔΙΤ το Δικαστικό Μέγαρο Χανίων.
Τι προβλέπεται για τη Βόρεια Ελλάδα
Το δεύτερο «πακέτο» Δικαστικών Μεγάρων που προωθείται από το υπουργείο Υποδομών αφορά στην κατασκευή νέων Δικαστικών Μεγάρων σε Κιλκίς, Έδεσσα, Σέρρες και ανακατασκευή του υφιστάμενου κτιρίου στη Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού με ΦΠΑ ύψους 149 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός έχει εισέλθει στη β΄ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ τη ΣΔΙΤ διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Μetlen – ΑΤΕΣΕ και Intrakat (AKTOR) – Redex (όμιλος Κοπελούζου). Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων Δικαστικών Μεγάρων σε Σέρρες, Κιλκίς, Έδεσσα και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, ύψους άνω των 120 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή ή ανακατασκευή, ασφάλιση, διαχείριση και συντήρηση για διάστημα τριάντα (30) ετών τριών (3) νέων Δικαστικών Μεγάρων στο Κιλκίς, στην Έδεσσα και στις Σέρρες και του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης. Ο κύριος του έργου είναι το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Ο γενικός σχεδιασμός του έργου βασίζεται πρωτίστως στη λειτουργική οργάνωση των υπηρεσιών λαμβάνοντας υπόψη τις παρεχόμενες δικαστικές υπηρεσίες και την επίλυση ουσιωδών ζητημάτων που αντιμετωπίζονται και δυσχεραίνουν το έργο των δικαστικών λειτουργών στις εν λόγω πόλεις. Επιπρόσθετα, ο σχεδιασμός των νέων κτιρίων έχει γίνει με γνώμονα την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο εγκαταστάσεων και υποδομών λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανάγκες για την έκβαση των δικαστικών υποθέσεων των πόλεων.
Το έργο στην Κεντρική Ελλάδα
Το σύνολο των μεγάλων ομίλων του τομέα υποδομών, δηλαδή οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (όμιλος Ελλάκτωρ), Metlen – Α.Τ.Ε.Σ.Ε., Intrakat (πλέον AKTOR)– ΤΕΚΑΛ, διεκδικούν και την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) του έργου «Ανέγερση Δικαστικών Μεγάρων Λαμίας, Βόλου, νέας πτέρυγας Δικαστικού Μεγάρου Καρδίτσας και ανακατασκευή υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Τρικάλων και συντήρηση και διαχείριση αυτών μέσω ΣΔΙΤ», αρχικού εκτιμώμενου ύψους 48,3 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία έχει εισέλθει στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η προτεινόμενη σύμπραξη αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή νέων Δικαστικών Μεγάρων Λαμίας και Βόλου, νέας πτέρυγας στο Δικαστικό Μέγαρο Καρδίτσας και ανακατασκευής του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Τρικάλων, ενώ επίσης αφορά την ασφάλιση, συντήρηση και διαχείριση των ανωτέρω μεγάρων για διάστημα τριάντα (30) ετών. Ο σχεδιασμός των τεχνικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών σε επίπεδο εγκαταστάσεων και υποδομών των νέων κτιρίων αλλά και της ανακατασκευής του υπάρχοντος στα Τρίκαλα γίνεται με γνώμονα τόσο τις υφιστάμενες όσο και τις μελλοντικές ανάγκες για την έκβαση των δικαστικών υποθέσεων. Σκοπός της ανέγερσης των νέων κτιρίων αποτελεί η στέγαση του συνόλου των υφιστάμενων δικαστικών λειτουργιών κάθε πόλης. Βασικός στόχος του έργου είναι o εκσυγχρονισμός των υποδομών για την ορθότερη, ταχύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των δικαστικών υπηρεσιών, η αναβάθμιση της εικόνας των δικαστικών μεγάρων, η αποκατάσταση της στέγασης δικαστικών λειτουργιών που βρίσκονται σε παλαιωμένα κτήρια, τα οποία παρουσιάζουν σοβαρά τεχνικά και λειτουργικά προβλήματα, καθώς και κινδύνους για την υγεία των εργαζομένων και η συγκέντρωση των υπηρεσιών.