Λιμάνια: Τι έρχεται για ΟΛΘ, Βόλο, Λαύριο, Καβάλα, Ραφήνα 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιμάνια: Τι έρχεται για ΟΛΘ, Βόλο, Λαύριο, Καβάλα, Ραφήνα 
Η μετοχική «ναυμαχία» στη Θεσσαλονίκη. Εξελίξεις αναμένονται μέσα στη χρονιά για μια σειρά από λιμενικές υποδομές. Ποιες είναι οι εκκρεμότητες, που υπάρχουν προβλήματα και αντιδράσεις. Οι κόμβοι κρουαζιέρας και η αξιοποίηση υποδομών σε μαρίνες. Τι έρχεται το 2025.

Μπορεί, και λογικό είναι, τα «φώτα τη δημοσιότητας» να έχουν πέσει στον ΟΛΘ, λόγω της μετοχικής «μάχης» που δίνει η οικογένεια Ντρέιφους για να αποκτήσει, μέσω δημόσια πρότασης, σημαντικό ποσοστό στην εισηγμένη (για το 21% στα 27 ευρώ, αν και έχουν γίνει συναλλαγές και σε υψηλότερα επίπεδα, μάλλον από εγχώριους «παίκτες», με την αγορά να φέρεται να αποτιμά φθηνά την τιμή της πρότασης), πλην όμως, εξελίξεις αναμένονται μέσα στη χρονιά για μια σειρά από λιμενικές υποδομές, η αξιοποίηση των οποίων είχε «περάσει» στο ΤΑΙΠΕΔ. Αν και για κάποιες υπήρχε η εκτίμηση ότι θα είχαμε εξελίξεις μέσα στο 2024, εντούτοις, οι συγκυρίες έδειξαν ότι τελικά για λιμένες όπως Βόλο, Λαύριο, Καβάλα και Ραφήνα, οι κινήσεις έχουν μεταφερθεί ή σχεδιαστεί για εντός του 2025.

Η «ναυμαχία» του ΟΛΘ

Σε κάθε περίπτωση, η εξέλιξη της «ναυμαχίας» για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (που θυμίζουμε είναι προτιμητέος επενδυτής με προσφορά άνω των 50 εκατ. για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου) έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ωστόσο, αν και ακόμη είναι νωρίς, διαφαίνεται ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για την LeonidsPort των Ντρέιφους για απόκτηση του 21% δίχως το «πράσινο φως» κάποιου ή κάποιων από τους υφιστάμενους μεγαλομετόχους (Σαββίδης, Γάλλοι της CMA CGM και Υπερταμείο με άνω του 7,2%). Για την ώρα, διαφαίνεται ότι όσοι έχουν στα χέρια τους μετοχές του ΟΛΘ, θεσμικοί ή ιδιώτες, δεν ανταποκρίνονται. Προφανώς, είτε ποντάρουν στις προοπτικές του ομίλου, είτε, ενδεχομένως, περιμένουν να πουλήσουν σε υψηλότερη τιμή. Προ ετών, η πώληση του 67% του ΟΛΘ από το Δημόσιο στον Ιβάν Σαββίδη είχε γίνει σε πάνω από 34 ευρώ ανά μετοχή. Να σημειωθεί ότι στο χρηματιστηριακό ταμπλό έχουν γίνει συναλλαγές ακόμα και στα επίπεδα των 28,6 ευρώ χτες (αλλά έκλεισε χαμηλότερα ο τίτλος, στα 28,2 ευρώ, όπου έγινε και ο κύριος όγκος συναλλαγών), κάμποσο υψηλότερα από την τιμή της δημόσιας πρότασης. Η δε «BELTERRA INVESTMENTS LTD» (Ιβάν Σαββίδης) γνωστοποίησε ότι έχει αγοράσει μερικές χιλιάδες μετοχές (8,7 χιλ.) σε τιμές 27,1 ευρώ και λόγο υψηλότερα. Λαμβάνοντας υπόψιν τις ανωτέρω αποκτήσεις, όταν εκκαθαριστούν, η Belterra ελέγχει, αμέσως ή εμμέσως, συνολικά 7.309.143 μετοχές και δικαιώματα ψήφου επί της εταιρείας, που αντιπροσωπεύουν συνολικό ποσοστό 72,51% του μετοχικού κεφαλαίου και των δικαιωμάτων ψήφου επί του ΟΛΘ. Μένει να φανεί αν όλες αυτές οι κινήσεις… οδηγήσουν σε αλλαγή πλάνων, δηλαδή τιμήματος ή αν ο υποψήφιος επενδυτής του λιμανιού εγκαταλείψει το εγχείρημα.

Προσφορές για Λαύριο

Περνώντας στα άλλα λιμάνια, για παράδειγμα, για εντός του α’ τριμήνου 2025 τελικά προβλέπεται η υποβολή προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., μέσω πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού, με την εν λόγω αποκρατικοποίηση να έχει την ιδιαιτερότητα της μεταβίβασης μεριδίου 50% συν μίας μετοχής. Όπως και πρόσφατα αναφέραμε, ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα (6 από τα 8 που αρχικά συμμετείχαν) είναι τα εξής: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine (Γ. Προκοπίου) - MSC Cruises, Jet Plan Shipping (μέλος της γνωστής ακτοπλοϊκής SEAJETS) - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ.

«Κλείνει» η συναλλαγή για Καβάλα

Επιπρόσθετα, αν και αναμένονταν πέρυσι, τελικά μέσα στο προσεχές διάστημα, και ενδεχομένως εντός Ιανουαρίου, όπως τουλάχιστον αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, προβλέπεται το οικονομικό «κλείσιμο» της συναλλαγής για τη σύμβαση υπο-παραχώρησης του Λιμένα Καβάλας (Φίλιππος Β’) ανάμεσα στο δημόσιο και την κοινοπραξία, στην οποία δεσπόζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση, ο υποπαραχωρησιούχος του Προβλήτα Φίλιππος της Καβάλας θα καταβάλει 1,85 εκατ. ευρώ εφάπαξ και σε διάστημα 40 ετών το τίμημα των 20 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 2% των εκτιμώμενων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου. Παράλληλα, ο υποπαραχωρησιούχος αναλαμβάνει δεσμευτικές επενδύσεις ύψους επίσης 20 εκατ. ευρώ.

Ερωτηματικά για Ραφήνα

Θεωρητικά, αναμένονται εξελίξεις, αν τελικά προχωρήσουν λόγω αντιδράσεων από τον Δήμο αλλά και την Περιφέρεια Αττικής, και για τον διαγωνισμό αξιοποίησης του λιμένα Ραφήνας. Βάσει του master plan προβλέπεται σε πρώτη φάση η επέκταση του προσήνεμου μώλου που θα ενισχύσει αισθητά την ασφάλεια, δίχως να αυξηθούν οι θέσεις ελλιμενισμού για τα πλοία (ιδίως μέχρι να γίνουν επεκτάσεις δρόμων και μέσων σταθερής τροχιάς προς το λιμάνι), μπορούν να προχωρήσουν σημαντικά, με σεβασμό προς το περιβάλλον, έργα υποδομής για τον εκσυγχρονισμό του λιμένα (π.χ. η κατασκευή σύγχρονου επιβατικού σταθμού του κυρίως λιμένα, η κατασκευή τριώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων κ.α.), ανεξάρτητα από την επέκταση της Αττικής Οδού και του προαστιακού, όπως και έργα ενεργειακής αναβάθμισης, ενώ, όπως λέγεται, προφανώς και δεν υπάρχουν σχέδια για να… γκρεμιστεί η εκκλησία του Αγίου Νικολάου.

Ο Βόλος και το ΣτΕ

Τέλος, όπως και χτες αναφέραμε, στο ενοποιημένο κυβερνητικό σχέδιο αναφέρεται ότι το β' τρίμηνο εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί η οριστική κατακύρωση διαγωνισμού για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, όπου είχε πλειοδοτήσει ο ΟΛΘ. Ωστόσο, θυμίζουμε ότι η Goldair έχει προσφύγει στο ΣτΕ, οπότε, αναμένονται οι δικαστικές εξελίξεις πρώτα. Η υπόθεση συζητήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο, χρειάζεται μια χρονική περίοδος ολίγων μηνών (2-3) για να βγει η επίσημη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Επιπρόσθετα, έχει γίνει και διαγωνισμός για την αποκατάσταση των ζημιών στον Λιμένα Βόλου (σχεδόν 10 εκατ. ευρώ), που προφανώς θέλει χρόνο ωρίμανσης.

Οι Μαρίνες και η Κρουαζιέρα

Για φέτος, εκτός απροόπτου, προγραμματίζεται και η έκδοση Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη Μαρίνα Καλαμαριάς (Αρετσούς), όπως και για τη Μαρίνα Ζακύνθου. Υπενθυμίζεται επίσης, όπως και προ ημερών αναφέραμε, ότι το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, είχε αναλάβει την αξιοποίηση ή εκσυγχρονισμό πλήθους περιφερειακών λιμένων (Ζακύνθου, Στυλίδας, Χαλκίδας, Μυτιλήνης, Κύμης κ.α.) όπως και την ενεργειακή αναβάθμιση κάποιων υποδομών. Εκκρεμούν επίσης διαδικασίες αξιοποίησης υποδομών σε Λευκίμμη Κέρκυρας, Καταφύγιο τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά (επίσης στο νησί) που όμως αποσύρθηκε ως διαδικασία κ.α., το οικονομικό κλείσιμο για τη μαρίνα Αργοστολίου (κατά το ADP εντός του 1ου τριμήνου του 2025), η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση της μαρίνας Σκιάθου, της Ζακύνθου, της Ρόδου, της μαρίνας Μυκόνου (στο ΤΑΙΠΕΔ είχε περιέλθει όλος ο Λιμένας Μυκόνου με τρεις διακριτές δραστηριότητες: Επιβατική ναυτιλία, Κρουαζιέρα και Μαρίνα),

Επίσης, έχει γίνει εκκίνηση διεθνούς διαγωνισμού για την ανάπτυξη δραστηριότητας κρουζιέρας σε τρία σημαντικά λιμάνια της χώρας (Πάτρας, Κατάκολου και Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος»).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ένοπλες Δυνάμεις: Τι σχεδιάζεται για τo «χακί» real estate

Μεταφορές: Οι παρεμβάσεις Σταϊκούρα για τον εκσυγχρονισμό Ηλεκτρικού/Μετρό – Έλλειψη πόρων και... χρόνου 

Οι χρησμοί για τη βαθμίδα - Σπίτι μου σπιτάκι μου - Κόλλησαν οι Ελβετοί

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider