Μεταφορές: Οι παρεμβάσεις Σταϊκούρα για τον εκσυγχρονισμό Ηλεκτρικού/Μετρό – Έλλειψη πόρων και... χρόνου 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Μεταφορές: Οι παρεμβάσεις Σταϊκούρα για τον εκσυγχρονισμό Ηλεκτρικού/Μετρό – Έλλειψη πόρων και... χρόνου 
Στη Γραμμή 1 γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών. Πότε μπαίνουν σε κυκλοφορία. Δρομολογούνται παρεμβάσεις στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, οι οποίες περιλαμβάνουν και την αγορά νέων συρμών. Πρόβλημα το κενό χρηματοδότησης και ο χρόνος ωρίμανσης. Οι μεγάλες ανάγκες.

Σε «ράγες» υλοποίησης επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το εγχείρημα του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης των υπηρεσιών στις Γραμμές 1 (Ηλεκτρικός), 2 και 3 (οι δύο του Μετρό) των μέσων Σταθερής Συγκοινωνίας. Στη Γραμμή 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, κάποιοι εκ των οποίων δεν είναι σήμερα σε κυκλοφορία, ορισμένοι εκ των οποίων θα είναι έτοιμοι το 2025. Επίσης, δρομολογούνται παρεμβάσεις για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό, οι οποίες περιλαμβάνουν και την αγορά νέων συρμών (έως 14-15) καθώς οι πρώτης σειράς – γενιάς ήδη μετρούν πάνω από 25 χρόνια ζωής.

Αυτά τόνισε χτες ο κ. Χρ. Σταϊκούρας, στο περιθώριο της εκδήλωσης στον σταθμό του Μετρό στο Σύνταγμα για την παρουσίαση του νέου συστήματος ανέπαφων πληρωμών «tap2ride» με τραπεζική κάρτα και ψηφιακό πορτοφόλι μέσω των ενεργοποιημένων συσκευών σε λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό και τραμ στο πλαίσιο της διαρκούς αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών. Όπως όμως επανέλαβε, μιλώντας με ρεαλισμό, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, υπάρχουν προφανώς κάποιοι αστερίσκοι. Αφενός, βασικό ζήτημα είναι η εξασφάλιση χρηματοδότησης καθώς έχουμε να κάνουμε με ποσά δεκάδων, ή μάλλον μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ αθροιστικά για το σύνολο των παρεμβάσεων που απαιτούνται, αφετέρου, έθεσε το θέμα του… χρόνου. Όπως σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας, ακόμα και αν υπήρχαν εξασφαλισμένοι όλοι οι πόροι, που δεν υπάρχουν, για αυτό και στο υπουργείο αναζητούν λύσεις, οι διαγωνισμοί και οι διαδικασίες απαιτούν μίνιμουμ χρονικό διάστημα πέριξ των 3 ετών.

Χρειάζονται κεφάλαια και χρόνος

Κατά συνέπεια, δεν πρέπει να αναμένονται ραγδαίες εξελίξεις και δραστικές λύσεις άμεσα, πέραν κάποιων παρεμβάσεων που θα βοηθήσουν προς την κατεύθυνση της, όσο το δυνατόν, καλύτερης εξυπηρέτησης του κοινού. Ωστόσο, διαφαίνεται ότι ο κ. Σταϊκούρας επιθυμεί να κάνει «χειρουργικές κινήσεις» για να διαμορφωθούν συνθήκες βιώσιμης αστικής κινητικότητας και βελτίωσης, μέρα με τη ημέρα, του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες, «βλέποντας» όχι μόνο στο 2025 ή το 2026, αλλά και σε βάθος χρόνου, δηλαδή στην επόμενη κυβερνητική προγραμματική περίοδο, δηλαδή να «μπούνε βάσεις» για καλύτερες μεταφορές (στα μέσα σταθερής τροχιάς) προς το τέλος της δεκαετίας.

Πάντως, τα ζητήματα είναι αρκετά, όπως και οι αναγκαίοι πόροι. Για παράδειγμα, για την αναβάθμιση των σταθμών, έχει υπολογιστεί, πως θα χρειαστούν συνολικά περί τα 20 εκατ. ευρώ για την απαραίτητη αντικατάσταση ανελκυστήρων και κλιμάκων και άλλες παρεμβάσεις. Στο μεταξύ, τρέχει και ο διαγωνισμός των 4,89 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση των γραμμών του μετρό στις οποίες ο χρόνος και η συνεχής κυκλοφορία έχουν επιφέρει φθορές και βλάβες. Με την ΣΤΑΣΥ να κάνει λόγο για το μεγαλύτερο ιστορικά έργο αναβάθμισης επιδομής στο μετρό. Αντίστοιχα, στον πάγο μένει μέχρι στιγμής η εγκατάσταση κλιματισμού στους 24 -από τους συνολικά 80 συρμούς του μετρό- που δεν διέθεταν εκ κατασκευής, με το συνολικό κόστος να εκτιμάται σε 39,6 εκατ. ευρώ. Όμως, ακόμα και αν οι πόροι βρεθούν αύριο, θα χρειαστεί προφανώς χρόνος τόσο για τη συμβασιοποίηση ενώ και οι απαραίτητες εργασίες θα χρειαστούν ένα με ενάμιση έτος.

Τα βαγόνια του Ηλεκτρικού (Γραμμή 1)

Όπως αναφέραμε, στη Γραμμή 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, κάποιοι εκ των οποίων δεν είναι σήμερα σε κυκλοφορία, ορισμένοι εκ των οποίων θα είναι έτοιμοι το 2025. Η περίφημη αναβάθμιση 14 συρμών του Ηλεκτρικού (Γραμμή 1), ηλικίας 40 ετών, που θα ανακαινιστούν βάσει της σύμβασης με την ισπανική Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), θέλει… τον χρόνο της. Και μπορεί ο συρμός – «πιλότος» να αναμένεται για το 2025 (βρίσκεται στην Ισπανία και αναμένεται), ωστόσο, επί της ουσίας από το 2026 θα έχουμε την πλήρη ανάταξη του μέσου σε αυτό το επίπεδο. Να σημειωθεί ότι είχε μεταφερθεί το πρώτο βαγόνι στον Βόλο τον Ιούνιο του 2023 και έκτοτε ο ιδιώτης, η ανάδοχος εταιρεία, έχει ζητήσει αλλαγή τιμήματος και αλλαγή του χρονοδιαγράμματος εξαιτίας της αύξησης των υλικών, της κρίσης δηλαδή που αντιμετωπίζει. Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, για κάποιους από τους 14 συρμούς θα επιχειρηθεί να γίνει η μεταφορά τους στο δίκτυο του Μετρό. Να προσθέσουμε επίσης ότι πρόσφατα, όπως είχαμε αναφέρει, η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε.) έστειλε στη ΣΥΣΤΕΜΑ Μελετητική Α.Ε πρόσκληση υποβολής προσφοράς «για υπηρεσίες συμβούλου για τη διερεύνηση της σκοπιμότητας της εγκατάστασης συστήματος κλιματισμού ως μέρους της αναβάθμισης συρμών σειράς 1».

Οι νέοι συρμοί του Μετρό (Γραμμή 2 και 3)

Ο αρμόδιος υπουργός, Χρ. Σταϊκούρας, αρκετές φορές έχει αναφερθεί στις ανάγκες που υπάρχουν αλλά και στην δύσκολη εξίσωση αναζήτησης και εξασφάλισης πόρων. Πάντως, κατά τον ίδιον, εξετάζεται η δυνατότητα ανακαίνισης των συρμών στις Γραμμές 2 και 3, ενώ αναζητούνται πόροι για να γίνουν διαγωνισμοί για νέους συρμούς. Ελλείψει χρηματοδότησης, οι απαραίτητες παρεμβάσεις για την ανανέωση του Μετρό της Αθήνας είτε καθυστερούν είτε προχωρούν με αργούς ρυθμούς, κι ενώ η απόκτηση επτά νέων συρμών που θα αποσυμπιέσουν τη Γραμμή 3, η οποία εκτείνεται πια σε μήκος 46,5 χλμ. από το Αεροδρόμιο ως το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, αποτελεί «γρίφο», ενώ προφανώς η ενίσχυση δρομολογίων με 1-2 συρμούς δεν λύνει το πρόβλημα. Η δυσκολία στην εξασφάλιση κεφαλαίων φαίνεται να αποτελεί το μεγάλο πρόβλημα για την προμήθεια επτά νέων διρευματικών συρμών που θα εκτελούν αεροδρομιακά δρομολόγια, καθώς μπορούν να κινούνται και στο υπέργειο τμήμα που ανήκει στον ΟΣΕ, αλλά και επιπλέον 7-8 συρμών. Παλιότερα, υπήρχε η εκτίμηση ότι επειδή εμπλέκεται και το δίκτυο του ΟΣΕ το πρόβλημα εστιάζεται και στις αρρυθμίες στον ίδιον τον Οργανισμό. Όμως, μάλλον μεγάλο πρόβλημα είναι η εξασφάλιση δεκάδων εκατ. ευρώ.

Οι Αστικές Συγκοινωνίες

Ο κ. Σταϊκούρας για άλλη μια φορά σημείωσε, για το μέτωπο των Αστικών Συγκοινωνιών, ότι 278 νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας εκτελούν, ήδη, δρομολόγια. Επιπλέον 127 νέα λεωφορεία βρίσκονται στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ και προχωρούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για τη δρομολόγησή τους. Στόχος είναι τα 950 νέα οχήματα έως το τέλος του φετινού καλοκαιριού, ενώ έρχονται και διαγωνισμοί νέοι. Ωστόσο πέραν της απόκτησης νέου στόλου, που είναι σημαντικό θέμα, υπάρχει και το ζήτημα της εξασφάλισης οδηγών καθώς υπάρχουν ελλείψεις και κενά που επιχειρεί να καλύψει η κυβέρνηση. Χτες, το insider.gr αναφέρθηκε στα ορόσημα του 2025 που περιλαμβάνουν και τον τομέα των Αστικών Συγκοινωνιών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Οι χρησμοί για τη βαθμίδα - Σπίτι μου σπιτάκι μου - Κόλλησαν οι Ελβετοί

Λιμάνια: Τι έρχεται για ΟΛΘ, Βόλο, Λαύριο, Καβάλα, Ραφήνα 

Ένοπλες Δυνάμεις: Τι σχεδιάζεται για τo «χακί» real estate

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider