Αφοί Χαΐτογλου: Μπαίνει στον δεύτερο αιώνα ζωής με όχημα τις εξαγωγές – Η δυναμική της αμερικανικής αγοράς

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Αφοί Χαΐτογλου: Μπαίνει στον δεύτερο αιώνα ζωής με όχημα τις εξαγωγές – Η δυναμική της αμερικανικής αγοράς
Οι στόχοι και τα επόμενα σχέδια για μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι.

Σε ένα ισχυρό 2025 «ποντάρει» η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ, μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες τροφίμων στην Ελλάδα και μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας σουσαμιού στην Ευρώπη, γνωστή σε όλα τα νοικοκυριά για τον μακεδονικό χαλβά και το μακεδονικό ταχίνι. Βασικοί στόχοι για τη νέα χρονιά η ισχυροποίηση της θέσης της στην ελληνική αγορά και η περαιτέρω εδραίωση της παρουσίας της στις χώρες του εξωτερικού.

Φέτος η εταιρεία εισέρχεται στον δεύτερο αιώνα της επιχειρηματικής της διαδρομής, κατορθώνοντας να καταγράψει ιστορικά ρεκόρ σε επίπεδο εξαγωγικής δραστηριότητας, ενώ θέτει ακόμη πιο ψηλά τον πήχη για την πορεία των πωλήσεών της.

Όπως αποκάλυψε χθες στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της εταιρείας, Λευτέρης Χαΐτογλου, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ έκλεισε το 2024 με πωλήσεις ελαφρώς κάτω των 100 εκατ. ευρώ και EBITDA κοντά στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2025 προβλέπει μια άνοδο της τάξης του 5-6% στα επίπεδα των 106 εκατ. ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μόνο την τελευταία τετραετία (2020-2024), η εταιρεία μετρά αύξηση των πωλήσεών της κατά 50%.

«Η αύξηση των πωλήσεών μας δεν είναι αυτοσκοπός μας. Στόχος είναι ένα ισχυρό προϊοντικό portfolio με προοπτική», σημείωσε χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας ότι η εταιρεία κινείται σε ένα περιβάλλον όπου παραμένουν οι αυξήσεις στα κόστη των πρώτων υλών και των υλικών συσκευασίας, αν και έχουν μετριαστεί έναντι των προηγούμενων ετών. Η εταιρεία προέβη, δε, σε μικρές και στοχευμένες ανατιμήσεις.

Στο 52% του κύκλου εργασιών οι εξαγωγές, αγορά – κλειδί οι ΗΠΑ

Οι εξαγωγές αποτελούν έναν από τους βασικότερους πυλώνες ανάπτυξης της ιστορικής χαλβαδοποιίας, ενώ η ακόμη μεγαλύτερη επέκταση του εξαγωγικού της αποτυπώματος αποτελεί στρατηγική επιλογή.

Σήμερα η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ εξάγει το 52% των προϊόντων που παράγει, σε 52 χώρες του κόσμου, καταγράφοντας το 2024 νέο ιστορικό ρεκόρ εξαγωγών σε απόλυτο αριθμό. Αγορά – κλειδί θεωρούνται οι ΗΠΑ όπου κατευθύνεται το 45% των εξαγωγών της, με παρουσία σε σημαντικούς λιανεμπορικούς ομίλους, όπως Wallmart, Target κ.α. ενώ διαθέτει ισχυρή παρουσία επίσης σε Καναδά, Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, αλλά και Ιαπωνία, Κορέα. Τα προϊόντα που εξάγει είναι και επώνυμα, αλλά και ιδιωτικής ετικέτας.

«Οι εξαγωγέας μας στις ΗΠΑ αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Ανταγωνιστές πάντα θα υπάρχουν, αλλά αυτό δεν μας τρομάζει γιατί πρόκειται για υγιή ανταγωνισμό», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Χαΐτογλου, εκφράζοντας την ελπίδα η εταιρεία να κατορθώσει να εξασφαλίσει παρουσία σε «όλους τους μεγάλους λιανέμπορους του κόσμου».

«Οι δασμοί Τραμπ δεν θα μας επηρεάσουν δραματικά»

Ερωτηθείς δε για το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στο πλαίσιο της πολιτικής του νέου προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανέφερε πως «πιθανότατα θα μας επηρεάσουν οι δασμοί αλλά όχι δραματικά, καθώς οι ΗΠΑ εισάγουν πολλά είδη τροφίμων από την ΕΕ».

«Επομένως, αυτό θα οδηγήσει πιο πολύ σε αύξηση των τιμών στο ράφι και λιγότερο σε μία πίεση προς εμάς», πρόσθεσε.

Πρώτο σε πωλήσεις το ταχίνι

Σύμφωνα με τον ίδιο, το ταχίνι παραμένει το πρώτο σε πωλήσεις προϊόν της εταιρείας, τόσο στην ελληνική αγορά, όσο και στις χώρες του εξωτερικού, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί ο χαλβάς.

Η εταιρεία ακολουθεί ένα σταθερό πρόγραμμα επενδύσεων, περί τα 2 εκατ. ευρώ το χρόνο και το οποίο αφορά στην προσαρμοστικότητά της στις εκάστοτε συνθήκες που διαμορφώνει η πορεία της ζήτησης (πχ. αγορά μηχανολογικού εξοπλισμού για νέες συσκευασίες των προϊόντων της).

Ταυτόχρονα, βασικός στόχος της εταιρείας παραμένει η ενίσχυση της κατανάλωσης των προϊόντων της και εκτός της περιόδου της Σαρακοστής, περίοδος με την οποία έχει ταυτιστεί η κατανάλωση πολλών από τα προϊόντα της. Όπως όλα δείχνουν, το στοίχημα φαίνεται πως το κερδίζει το ταχίνι, με τον κ. Χαΐτογλου να επισημαίνει πως το ταχίνι δεν είναι προϊόν Σαρακοστής».

Τα νέα προϊόντα

Προς αυτή την κατεύθυνση, η αναπτυξιακή στρατηγική της εταιρείας για το 2025, καθώς και για τα επόμενα χρόνια επικεντρώνεται στην ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της, μέσω της παραγωγής νέων προϊόντων και της προσθήκης συνεχώς νέων γεύσεων.

Ήδη το ταχίνι ενισχύεται με νέους κωδικούς (ταχίνι ολικής άλεσης με μαύρη σοκολάτα), ενώ με νέες γεύσεις εμπλουτίζεται και η κατηγορία του χαλβά (φράουλα με σοκολάτα κλπ).

Δεν ψάχνει εξαγορές, ούτε εξαγοράζεται

Τέλος, ο κ. Χαΐτογλου αποκάλυψε πως στα σχέδια της εταιρείας δεν προβλέπεται κάποια εξαγορά, ενώ παραδέχθηκε πως παρά το γεγονός ότι την έχουν προσεγγίσει στρατηγικοί επενδυτές, δεν την ενδιαφέρει το ενδεχόμενο εξαγοράς της.

«Είμαστε καλά όπως είμαστε», σημείωσε ο ίδιος, αποκλείοντας παράλληλα και την πιθανότητα εισόδου στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Μπαίνει στον δεύτερο αιώνα επιχειρηματικής διαδρομής

Η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ ιδρύθηκε το 1924 στη Θεσσαλονίκη, από την ομώνυμη προσφυγική οικογένεια και αρχικά είχε τη μορφή οικοτεχνίας στο κέντρο της πόλης.

Το 1932 δημιουργείται μια σημαντική, για τα δεδομένα της εποχής, βιομηχανική εγκατάσταση στη οδό Δάμωνος, μεταξύ του παλαιού και του νέου σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, ενώ το 1962, με αξιοσημείωτη διορατικότητα, επιλέγεται η περιοχή Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης ως τόπος μετεγκατάστασης της εταιρείας.

Το 1974, η εταιρεία αποκτά εξαγωγικό προσανατολισμό, με αιχμή του δόρατος τον Μακεδονικό Χαλβά, ο οποίος κάνει την εμφάνισή του για πρώτη φορά στις αγορές του εξωτερικού, ενώ το 1985 η επιχείρηση μετατρέπεται στη σημερινή ανώνυμη βιομηχανική και εμπορική εταιρεία με την επωνυμία Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ που αποτελεί τη συνέχεια της Αφοί Χαΐτογλου Ο.Ε.

Το 1994 κι ενώ συμπληρώνονται 70 χρόνια από την ίδρυσή της, η εταιρεία θέτει σε λειτουργία την καινούργια υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής χαλβά, η οποία καλύπτει 12.000 τ.μ. ενώ το 1997, προωθεί στην αγορά ένα νέο προϊόν, τον χαλβά με επικάλυψη σοκολάτας.

Το 2002 τίθεται σε λειτουργία η μονάδα παραγωγής γκοφρέτας πουράκι κι ένα καινούργιο προϊόν ξεκινά την εξαγωγική αρχικά πορεία του με την επωνυμία TWISTIES, σε μεγάλη ποικιλία γεύσεων, ενώ το 2004 ξεκινά η λειτουργία της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και η παραγωγή παρθένου σησαμελαίου, για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Το 2007 ολοκληρώνεται η παραγωγική εγκατάσταση της νέας μονάδας επεξεργασίας σησαμιού και συσκευασίας ταχινιού.

Σήμερα κι ενώ συμπληρώνει 101 χρόνια ζωής, η Αφοί Χαΐτογλου ΑΒΕΕ παραμένει μια αμιγώς ελληνική, οικογενειακή επιχείρηση. Διατηρεί ακόμη ως έδρα της την περιοχή του Καλοχωρίου στη Θεσσαλονίκη, καταλαμβάνει έκταση 170.000 τετραγωνικών μέτρων - εκ των οποίων 67.000 τετραγωνικά μέτρα είναι οι στεγασμένοι της χώροι - και παράγει παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα απόλυτα ενταγμένα στη μεσογειακή διατροφή.

Στις δύο υπερσύγχρονες μονάδες, της επεξεργασίας του σησαμιού και της παραγωγής χαλβά, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, για την επίτευξη σταθερής ποιότητας τελικού προϊόντος. Παράλληλα οι παραδοσιακοί μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ενεργοί, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο για την διατήρηση του αυθεντικού χαρακτήρα των προϊόντων. Τέλος, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου παρέχουν την δυνατότητα συνεχούς ελέγχου, τόσο των πρώτων υλών, όσο και των τελικών προϊόντων.

Εκτός από τα προϊόντα σησαμιού, η εταιρεία δραστηριοποιείται παράγοντας μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Μαρμελάδες, πραλινάτες, λουκούμια, γκοφρέτες-πουράκια, συμπληρώνουν έναν μακρύ κατάλογο ειδών διατροφής για το ευρύ καταναλωτικό κοινό.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι θα ισχύσει φέτος με το «Καλάθι της Σαρακοστής»

Πλαφόν στο περιθώριο κέρδους: Τι θα συμβεί μετά τον Απρίλιο

Αυξάνονται οι κενές θέσεις εργασίας σε εστίαση και λιανεμπόριο – Δύσκολη «εξίσωση» η εξεύρεση προσωπικού

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider