«Ναι, οι μηχανές μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα καλύτερα από τους ανθρώπους, αλλά αυτό δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Απλά πλέον έχει μεγαλύτερη ένταση. Η αλλαγή που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στον τραπεζικό τομέα δεν αποτελεί απλά έναν εκσυγχρονισμό. Είναι κάτι βαθύτερο που οδηγεί σε ριζική επανατοποθέτηση» τόνισε ο CEO της Alpha Bank, Βασίλης Ψάλτης, μιλώντας σε πάνελ στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
«Για δεκαετίες, εμείς οι τράπεζες τι κάναμε; Σπρώχναμε προϊόντα: δάνεια, καταθέσεις, κάρτες. Αυτό τώρα, λοιπόν, με την τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει σημαντικά. Τώρα η ανάγκη είναι οι τράπεζες να γίνουν πιο ευφυείς ως οργανισμοί. Να μπορούνε να προβλέπουν την ανάγκη του πελάτη. Να πηγαίνουν με έτοιμη λύση. Αυτό, λοιπόν το πράγμα, κάνοντάς το μέσω της ΑΙ σε πραγματικό χρόνο, είναι πραγματικά επαναστατικό, στον τρόπο που ο πυρήνας του banking μετατοπίζεται» επεσήμανε.
«Το 2ο είναι πως από εκεί που έχουμε επεισόδια μεμονωμένης πλέον ερχόμαστε να προβλέψουμε τις ανάγκες του πελάτη και να προτείνουμε λύσεις. Και βέβαια, από εκεί που είμασταν broker, διαμεσολαβητής συναλλαγών, πλέον θέλουμε να είμαστε δίπλα τους σε κάθε σημείο της ζωής τους και να τους συμβουλεύουμε. Συνεπώς, αυτός είναι και ο στόχος ο δικός μας: εμείς να είμαστε μία AI - powered Τράπεζα, η οποία να μπορεί όλο αυτό να το μετασχηματίσει» τόνισε.
«Προϊόντα και εργαλεία ΑΙ τα εφαρμόζουμε εδώ και καμία δεκαριά χρόνια στην Alpha Bank, αυτό που έχει αλλάξει σημαντικά είναι ότι διαχέεται σε όλα τα επίπεδα και με διαφορετικό τρόπο. Είναι η καθολικότητά της και η μεγαλύτερη ταχύτητα μας δίνει την δυνατότητα να αναβαθμίσουμε την εμπειρία του πελάτη αφενός και αφετέρου να ενισχύουμε το οπλοστάσιο των λειτουργιών μας» συμπλήρωσε.
Αναφορικά με τις fintech, ο κ. Ψάλτης αναγνώρισε πως έχουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα: έχουν τεχνολογία που πολλές φορές μπορεί να είναι πιο απλή από εκείνη της τράπεζας και να δίνουν λύσεις, αλλά είναι κοινό μυστικό πως: «το μεγαλύτερο όπλο που διαθέτουν εναντίον μας είναι ότι δεν έχουν την εποπτική πανοπλία που έχουμε εμείς, η οποία είναι πολύ βαριά». Το άλλο συν είναι η επιθετική τους εμπορική πολιτική: «Όλοι χρησιμοποιούμε υπηρεσίες fintech. Η τιμολόγηση στις περισσότερες φορές δεν είναι σωστή. Άρα η έννοια της κερδοφορίας είναι στο απώτατο μέλλον. "Ας φορτώσω εγώ πελάτες και θα δούμε μετά". Εμείς δεν δουλεύουμε έτσι» επεσήμανε.
Για να αντιμετωπίσει την κατάσταση η Alpha Bank προχωρά στα ακόλουθα:
- Στις υπηρεσίες που προσφέρουν, θέλουμε να είμαστε αρκούντως καλοί
- Θέλουμε να κάνουμε τους πελάτες να καταλάβουν πως εμείς προσφέρουμε όλο το φάσμα των υπηρεσιών και δεν κάνουμε cherry picking
- Δεν είναι μόνο ανταγωνιστές, συνεργαζόμαστε κιόλας: Ο «Ψηφιακός Βοηθός» που βγάλαμε έχει από πίσω είναι powered by μιας ελληνικής fintech
- Αν δούμε ότι κάτι μπορεί να προσφέρει αξία, προχωρούμε σε ιδιοκτησιακή μεταβολή όπως η εξαγορά της Flexfin, που ειδικεύεται στις ΜμΕ και διεύρυνε και την πελατεία της Αlpha Bank
Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του, ο κ. Ψάλτης τόνισε ότι η Τράπεζα στοχεύει σε μια ισορροπημένη ανάπτυξη, όπου θα αξιοποιεί ολοένα και περισσότερο την τεχνολογία προκειμένου να βοηθά το προσωπικό και τα στελέχη της να εργάζονται πιο γρήγορα και αποδοτικά. «Η επένδυσή μας είναι διπλή: τόσο σε νέα ταλέντα, όσο και στους ανθρώπους που βρίσκονται ήδη στον οργανισμό. Από τη μία πλευρά, έχουμε αυξήσει σημαντικά τις προσλήψεις τα τελευταία χρόνια, σε περιοχές που σχετίζονται με τεχνολογίες αιχμής. Έτσι, εμπλουτίζουμε την Alpha Bank με εξειδικευμένα στελέχη που φέρνουν μαζί τους βαθιά τεχνογνωσία και φρέσκια αντίληψη, ανανεώνοντας το τεχνολογικό DNA του οργανισμού. Ταυτόχρονα, μέσω στρατηγικών εξαγορών ενσωματώνουμε στο ανθρώπινο δυναμικό μας επαγγελματίες με αποδεδειγμένες ψηφιακές δεξιότητες και εμπειρία σε agile περιβάλλοντα. Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν ζυμωθεί σε οργανισμούς με υψηλής ποιότητας τεχνολογική κουλτούρα και λειτουργούν πλέον ως ψηφιακοί πολλαπλασιαστές εντός της Alpha Bank», πρόσθεσε.
Επιπλέον, ο CEO της Alpha Bank υπογράμμισε πως η Τράπεζα φροντίζει να συνδυάζει τα οφέλη του ΑΙ με τη γνώση και τις δεξιότητες των ανθρώπων της. Όπως είπε, η Alpha Bank έχει δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την εκπαίδευση των ανθρώπων της στις νέες τεχνολογίες, στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση των δεξιοτήτων και των γνώσεών τους. «Λειτουργούμε μέχρι στιγμής δύο εξειδικευμένες ακαδημίες, τη Digital Academy και την IT & Technology Academy, οι οποίες προσφέρουν προγράμματα εκπαίδευσης σε τεχνολογικές και ψηφιακές δεξιότητες, από βασικές έως προηγμένες, ενώ τρέξαμε σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ένα πρόγραμμα digital upskilling, το οποίο παρακολούθ σαν πάνω από 1.500 συνάδελφοι από το Δίκτυο Καταστημάτων. Ήδη σχεδιάζουμε το επόμενο κύμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, το οποίο περιλαμβάνει πιο προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες, εξειδίκευση σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και νέες τεχνολογίες που αλλάζουν τον τρόπο, με τον οποίο εργαζόμαστε και εξυπηρετούμε τους πελάτες μας. Τέλος, για να εξασφαλίσουμε τη διάχυση της γνώσης σε όλο τον οργανισμό, δημιουργήσαμε μία ενδο-εταιρική κοινότητα με επίκεντρο τα Data και το AI, ενθαρρύνοντας την ανταλλαγή εμπειριών και την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών», υπογράμμισε ο κ. Ψάλτης.