ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Η «εικόνα» των οδικών Παραχωρήσεων στον… «δρόμο» για την AKTOR - Η επόμενη μέρα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Η «εικόνα» των οδικών Παραχωρήσεων στον… «δρόμο» για την AKTOR - Η επόμενη μέρα
Ποια είναι τα οικονομικά μεγέθη του κλάδου Παραχωρήσεων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ το 2024, λίγο πριν το deal εξαγοράς τους από την AKTOR. Τι «παίρνει» η κατασκευαστική, τι μένει στους Ολλανδούς. Το χαρτοφυλάκιο και τα σενάρια για στη συνέχεια.

Στα 249,2 εκατ. ευρώ, έναντι 283 εκατ. ευρώ το 2023, ανήλθαν κατά το 2024 τα έσοδα του τομέα Παραχωρήσεων του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, παρουσιάζοντας μείωση 11,9%. Κατά βάση, η μείωση αυτή οφείλεται στη μη ενοποίηση της Αττικής Οδού για τους 3 τελευταίους μήνες του 2024, συνεπεία της λήξης της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στις 5.10.2024.

Να θυμίσουμε ότι η κυκλοφορία στην Αττική Οδό αυξήθηκε 5,5% το 2024, έναντι του 2023 και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους +3,5%, σε σχέση με το 2023. Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων το 2024 ανήλθε σε 166,8 εκατ. έναντι 180,2 εκατ. πέρυσι, σημειώνοντας μείωση 7,4%, κυρίως από τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, όπως προαναφέρθηκε. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 67% το 2024 έναντι 64% πέρυσι. Το μικτό κέρδος ανήλθε σε 169,6 εκατ. ευρώ, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης σε 108,82 εκατ., με τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους να ξεπερνούν τα 63,7 εκατ. ευρώ (τα προ φόρων τα 85,8 εκατ.).

Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ είχε ταμειακά διαθέσιμα 261 εκατ. στο τέλος 2024, ενώ στα «ταμεία» της θα μπουν και τα τιμήματα για παραχωρήσεις και ακίνητα (στην Dimand). Ειδικά για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η αγορά περιμένει την ετήσια ενημέρωση των αναλυτών η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 7 Μαΐου 2025 και το ενδεχόμενο η διοίκηση Μπουλούτα να αναφερθεί στα σχέδια Χόλτερμαν – Reggeborgh (ποσοστό 51,1%) και Βαρδινογιάννη – Motor Oil (23,9%), τη νέα στρατηγική του ομίλου, μια πιθανή νέα επιστροφή κεφαλαίου κ.α..

Ενδιαφέρον για την πορεία των Παραχωρήσεων λόγω (και ενόψει)… AKTOR

Όλα αυτά περί Παραχωρήσεων έχουν το ενδιαφέρον τους όχι βέβαια για… συγκρίσιμους λόγους, όπως αναφέραμε και χθες στη στήλη backstory, αλλά κυρίως για να υπάρχει μια αίσθηση στην αγορά των μεγεθών του τομέα Παραχωρήσεων, εν προκειμένω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, που τελεί υπό εξαγορά από την AKTOR, με deadline το τέλος του μήνα. Προφανώς, από τα μεγέθη των παραχωρήσεων απουσιάζει για το τελευταίο τρίμηνο η Αττική Οδός (πέρασε αρχές Οκτωβρίου στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ενώ θα έχουμε και μία ακόμα… γεύση αποτελεσμάτων για το α’ τρίμηνο 2025.

Το insider.gr από τον Φεβρουάριο έχει αποκαλύψει τα περί ενδιαφέροντος της AKTOR για την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, πληροφορία που επιβεβαιώθηκε σύντομα, καθώς η κατασκευαστική και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπήκαν σε διαδικασία αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με ορίζοντα αυτής της φάσης έως την 30η Απριλίου. Όπως και πρόσφατα αναφέραμε, και υπό την προϋπόθεση ότι όλα πάνε καλά για το deal, κάτι που εκτιμά η αγορά, η AKTOR θα αναλάβει και το χαρτοφυλάκιο της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις που διαθέτει, μεταξύ άλλων, συμμετοχή στον αυτοκινητόδρομο Μορέας (71,7%), που όμως δεν θεωρείται «φιλέτο», και σημαντικά ποσοστά πέριξ του 20% στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (17 – 23% σε αυτές).

Ειδικότερα, έχει μερίδιο 27,7% στη Γέφυρα (και 29,48% στη λειτουργία της), 22,22% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, πλέον 20,48% στην Ολυμπία αλλά και 71,67% στον Μορέα. Συμμετέχει επίσης σε παραχωρήσεις χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων, αλλά, όπως αναφέρθηκε, έχασε την Αττική Οδό. Επιπρόσθετα, είναι… συνεταίρος της AKTOR στο ΣΔΙΤ «Καλαμάτα – Μεθώνη» (60%) αλλά και σε αυτό του ΒΟΑΚ με 40% (με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης), ενώ η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει αναλάβει, μαζί με ΑΒΑΞ, το αρδευτικό ΣΔΙΤ Ταυρωπού. Επίσης, μεταξύ άλλων, διεκδικεί αυτόνομα ή σε κοινοπραξίες τα οδικά ΣΔΙΤ 700 εκατ. ευρώ Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα - Αμφίπολη, φοιτητικές εστίες, την Πυρκάλ, την μετεγκατάσταση φυλακών Ασπροπύργου και πλήθος άλλων έργων σε παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ.

Να σημειώσουμε ότι η AKTOR έχει «χτίσει» θυγατρικές για Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, όπως και για ακίνητα (το deal με Prodea), ενώ συνεχώς στο ΓΕΜΗ δημοσιοποιείται η σύσταση νέων εταιρειών για δραστηριότητές της.

Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ στοχεύει, αυτόνομα ή κοινοπρακτικά, στη συμμετοχή της σε έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 6 δισ. Στις 05.02.2024, εισπράχθηκε από την εταιρεία «ΘΕΡΜΑΪΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ» ποσό ύψους 85 εκατ. ως αποζημίωση της Παραχωρησιούχου, αναφορικά με την καταγγελία και διακοπή της Σύμβασης Παραχώρησης της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης. Η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ δικαιούται το 50% της αποζημίωσης. Στις 31.10.2024 το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ A.E. (60%) – ΑΒΑΞ Α.Ε. (40%) ανακηρύχθηκε προσωρινός Ανάδοχος για το έργο ΣΔΙΤ «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) Ταυρωπού». Τον Σεπτέμβριο 2024, μεταβιβάστηκε στην REDS Α.Ε. το 100% της συμμετοχής της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ A.E. στην εταιρεία ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΝΕΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΑΛΙΜΟΥ Α.Ε., έναντι συνολικού τιμήματος 31 εκατ. (μετοχές & ομολογίες).

Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο 2024, η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ προχώρησε στην έκδοση Κοινού Εμπραγμάτως Εξασφαλισμένου Ομολογιακού Δανείου ποσού €275 εκατ., για την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού και την κάλυψη γενικών επιχειρηματικών της σκοπών, όπως και η επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους. Στις 28.01.2025 ο Εκδότης προέβη σε έκδοση ομολογιών συνολικού ποσού€177 εκατ. που καλύφθηκαν από την Τράπεζα Πειραιώς.

Η επόμενη μέρα για ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Πλέον, όλα είναι… «ανοιχτά» για το ποια θα είναι η επόμενη ημέρα για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ σε επιχειρηματικό αλλά και χρηματιστηριακό επίπεδο.

«Η στρατηγική αναδιάρθρωση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ δημιούργησε ευκαιρίες ανάδειξης της αξίας του Ομίλου μέσα από σημαντικές αποεπενδύσεις δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια του 2024 συνεχίσαμε την κερδοφόρα πορεία μας με καθαρά κέρδη άνω των €57εκ. ενώ επιστρέψαμε ποσό 174 εκατ. στους μετόχους μας. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 προβήκαμε σε επιπρόσθετη διανομή 296 εκατ., ήτοι συνολική διανομή 470 εκατ., ποσό διπλάσιο από το σύνολο της κεφαλαιοποίησης της Εταιρείας στην αρχή του 2021. Εκτιμούμε ότι το 2025 θα είναι άλλη μια κερδοφόρα χρονιά με εστίαση στην ολοκλήρωση των ήδη ανακοινωμένων εταιρικών συναλλαγών και περαιτέρω αξιοποίηση των υπολειπόμενων περιουσιακών μας στοιχείων», ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, Θύμιος Μπουλούτας.

Ως γνωστόν, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχει σε διαδικασία έναν μακρύ κύκλο πωλήσεων θυγατρικών, assets και δραστηριοτήτων, που άνοιξε με τις ΑΠΕ (Motor Oil), συνεχίστηκε με ΑΚΤΩΡ (στην τότε Intrakat, πλέον AKTOR Group), Ηλέκτωρ (επίσης σε Motor Oil), Smart Park (Trade Estates του ομίλου Fourlis) και φαίνεται να… διευρύνεται με ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (στην AKTOR), αλλά και τα ακίνητα της συναλλαγής με την Dimand. Ως γνωστόν, υπήρξε συμφωνία για την απόκτηση από την εταιρεία ακινήτων των περιουσιακών στοιχείων όπως οι Γούρνες (Ηράκλειο Κρήτης) ή το Campas Project, έναντι 85,6 εκατ. ευρώ.

Προφανώς, σε αυτό το ποσό, θα προστεθεί και το τίμημα της συναλλαγής για την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Τα ταμειακά διαθέσιμα και άμεσα ρευστοποιήσιμα στοιχεία ενεργητικού του Ομίλου ανήλθαν σε 261 εκατ. στις 31.12.2024 έναντι 497 εκατ. στο τέλος του 2023. Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ το 2024 είχε καθαρά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες (παραχωρήσεις αλλά και ακίνητα, που όμως δεν είχαν κάποιο τελικό αποτέλεσμα) ύψους 44 εκατ. ευρώ, θετικές Λειτουργικές Ταμειακές Ροές ύψους 32,2 εκατ. έναντι αρνητικών ροών ύψους 44 εκατ. το 2023. Το σύνολο των δανείων (χωρίς τις υποχρεώσεις μίσθωσης) σε ενοποιημένο επίπεδο ανήλθε στις 31.12.2024 σε 426,8 εκατ. έναντι 601,4 εκατ. στις 31.12.2023. Από το σύνολο των δανείων, 28,3 εκατ. είναι βραχυπρόθεσμα και 398,6 εκατ. μακροπρόθεσμα. Στο σύνολο των δανείων συμπεριλαμβάνονται ποσά από δάνεια της ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. (συγχρηματοδοτούμενο έργο) χωρίς δικαίωμα αναγωγής στη μητρική εταιρεία (non-recourse debt) ύψους 369,7 εκατ. Εξαιρουμένων των δανείων της ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε., το σύνολο των δανείων σε ενοποιημένο επίπεδο ανήλθε στις 31.12.2024 σε 57,1 εκατ. ευρώ.

Μένει να φανεί αν θα κρατήσει ή ρευστοποιήσει το project με την αναμόρφωση της Μαρίνας Αλίμου, άνω των 100 εκατ. ευρώ (και με ξενοδοχεία κ.α.), όπου όμως δεν έχουν προχωρήσει πολλά πράγματα, αλλά και τα γνωστά ακίνητα που προ μηνών είχε επενδύσει, τον ξενοδοχειακό κλάδο κ.α.. Τον Ιούνιο του 2024 εκδόθηκε από τα συναρμόδια Υπουργεία η ΚΥΑ για το έργο της ανάπτυξης της Μαρίνας Αλίμου και τον Οκτώβριο του 2024 η REDS κατέθεσε για έγκριση τις οριστικές μελέτες στις αρμόδιες Αρχές. Τον Δεκέμβριο του 2024 η REDS εξαγόρασε την Athens Properties BV, εταιρεία στην ιδιοκτησία της οποίας ανήκουν 10 λειτουργικά, αυτοτελή ακίνητα, μικτών χρήσεων, στο κέντρο της Αθήνας, έναντι τιμήματος 80,25 εκατ.. Στο πλαίσιο της χρηματοδότησης για την απόκτηση των νέων ακινήτων, η θυγατρική εταιρεία REDS AE, εξέδωσε ομολογιακό δάνειο 65 εκατ. και διάρκειας 7 ετών, το οποίο καλύφθηκε πλήρως από την μητρική εταιρεία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider