Περίπου 150 εκατ. λειτουργικής κερδοφορίας, επί συνολικών EBITDA της τάξεως των 2 δισ. ευρώ (χωρίς εξαγορές και συγχωνεύσεις, αλλά με οργανική ανάπτυξη), θα αναλογούν στον τομέα Υποδομών και Παραχωρήσεων (ΜΕΤΚΑ και Μ Παραχωρήσεις) του ομίλου Metlen σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα , όπως προκύπτει, μεταξύ άλλων, και από την χτεσινή παρουσίαση της εισηγμένης (Capital Markets Day 2025) στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου.
Όπως ανέφερε ο κ. Ντ. Μπενρουμπή, Αντιπρόεδρος και CEO της METKA ATE, η METLEN, μέσω της METKA ATE και της M Παραχωρήσεις, διαθέτει μοναδικό πλεονέκτημα για την αξιοποίηση του ετήσιου κύματος επενδύσεων σε υποδομές ύψους άνω των 18 δισ. στην Ελλάδα (βάσει εκτίμησης του ΙΟΒΕ). Η παραπάνω διπλή δομή - που συνδυάζει την εκτέλεση τεχνικών έργων με την ανάπτυξη παραχωρήσεων μακράς διάρκειας - δημιουργεί ένα αυτοτροφοδοτούμενο μοντέλο που συνδέει την κατασκευή έργων με επαναλαμβανόμενα έσοδα. Επίσης, έγινε αναφορά ότι από τον τομέα Παραχωρήσεων η εισηγμένη αναμένει μέσο IRR κάπου στο 15%.
- Διαβάστε ακόμα - Μυτιληναίος (Metlen): EBITDA 2 δισ. σε 3 με 5 χρόνια – Market changer η ανάκτηση μετάλλων
Όπως σημείωσε, η ΜΕΤΚΑ στοχεύει σε μερίδιο 20-25% από το pipeline δημόσιων και ιδιωτικών έργων και παραχωρήσεων ύψους 3,2 δισ. ευρώ μέσα στην προσεχή διετία. Όπως σημειώθηκε, η ΜΕΤΚΑ διπλασίασε το EBITDA της το 2024, στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ διαθέτει ισχυρό ανεκτέλεστο έργων ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Σε σχετική παρουσίαση που έγινε αναφορά σε οικονομικά δεδομένα (από την CFO του ομίλου, κα Κοντογιάννη), προκύπτει ότι μεσοπρόθεσμα προβλέπεται capex για τον τομέα υποδομών – παραχωρήσεων σχεδόν 70 εκατ. ευρώ αθροιστικά έως το 2028, επί συνολικών δαπανών, όμως, 2,5 δισ. ευρώ, ήτοι σχεδόν το 3% του capex της Metlen.
Όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει, στα επίπεδα των 92 εκατ. ευρώ ανήλθαν τα έσοδα του τομέα Υποδομών και Παραχωρήσεων του ομίλου στο πρώτο τρίμηνο 2025, έναντι 34 εκατ. ευρώ την ίδια περίοδο πέρυσι, ήτοι, ενισχυμένα κατά 171%. Ο τομέας κατασκευών – παραχωρήσεων πραγματοποίησε Κύκλο Εργασιών στα 254 εκατ. ευρώ έναντι 125 εκατ. το 2023, δηλαδή ενισχύθηκε με πάνω από 100%.
Ο κ. Μπενρουμπή επίσης έκανε λόγο για επενδυτικό κενό ύψους 80 δισ. ευρώ στην Ελλάδα λόγω υστέρησης στον τομέα αυτόν τα προηγούμενα πολλά χρόνια, ενώ επανέλαβε ότι ο όμιλος είδε «ευκαιρία» σε δημόσια και ιδιωτικά έργα, όπως και σε αυτά που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης, για αυτό και δίνει ιδιαίτερη βάση στον τομέα υποδομών, ιδίως, όμως, σε ό,τι αφορά σε Παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ. Για τα οποία, σημείωσε εκ νέου, ότι ο όμιλος είναι καλά τοποθετημένος λόγω της ισχυρής χρηματοοικονομικής του θέσης, παίζοντας τον ρόλο τόσο του κατασκευαστή όσο και του επενδυτή. Με τις Μ Παραχωρήσεις και ΜΕΤΚΑ να τροφοδοτούν μία την άλλη με έργα και ροές, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, λειτουργώντας συμπληρωματικά.
Σύμφωνα με την παρουσίαση, επιτεύχθηκε 56 εκατ. EBITDA και 54 εκατ. EBT σε λιγότερο από 2 χρόνια, διπλασιάζοντας την απόδοση από έτος σε έτος. Το περιθώριο EBITDA σκαρφάλωσε πέρυσι σε 19% από 14% το 2023, με τον στόχο να είναι προσεχώς για μεταξύ 13-15%. Αναφορικά με τη δομή του ανεκτέλεστου, από το 1,5 δισ. ευρώ (ποσοστό 70% υπο κατασκευή και 30% αφορά σε συμβάσεις προς υπογραφή) το 44% αφορά σε LEED πιστοποιημένα κτήρια και 56% σε βαριές υποδομές. Επίσης, το 22% σχετίζεται με ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, ποσοστό 36% με δημόσιες έργα και 42% με ιδιωτικά.
Προφανώς, μεγάλο μέρος του χαρτοφυλακίου του γκρουπ προέρχεται από το 50% στο οδικό ΣΔΙΤ του FlyOver (350 εκατ. ευρώ συνολικά), που είναι σε εξέλιξη οι εργασίες, το δημόσιο έργο Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών (156 εκατ., μάλλον χωρίς ΦΠΑ), από σιδηροδρομικά έργα (36% συμβάσεων επί των «βαρειών» κλασσικών υποδομών) όπως το Κιάτο – Ροδοδάφνη, ο προαστιακός Δυτ. Αττικής, το Riviera Galleria Mall Ellinikon άνω των 100 εκατ., το IKOS Kissamos Crete Hotel με ανάλογο προϋπολογισμό, το νέο γήπεδο του ΠΑΟ στον Βοτανικό (μερίδιο 30% επί 126 εκατ. ευρώ), η προβλήτα του ΟΛΘ (πάνω από 200 εκατ., μερίδιο 70%), τα 17 ΣΔΙΤ σχολεία στη Β. Ελλάδα, τα σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία, τα στέγαστρα Καλατράβα στο ΟΑΚΑ (63 εκατ. ευρώ), συμμετοχή σε αρδευτικά ΣΔΙΤ κ.α.
Όπως ανέφερε χτες η εισηγμένη, «εμβληματικά έργα όπως το Flyover της Θεσσαλονίκης, οι βιοκλιματικές σχολικές μονάδες και το αρδευτικό πρόγραμμα της Θεσσαλίας αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα ολοκληρωμένης προσέγγισης. Η Metlen στοχεύει να ηγηθεί στον τομέα των υποδομών παραδίδοντας έργα με ασφάλεια, εντός χρονοδιαγράμματος, με τεχνική υπεροχή και βέλτιστη διαχείριση κόστους».